Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:32

DebGizmo schreef:
Wel zwanger willen worden, maar niet willen bevallen 8)7

Tsja als ze mij zouden zeggen dat er een manier bestaat om volledig risicoloos en zonder complicaties achteraf pijnloos te bevallen zou ik direct tekenen hoor, zou niet weten waarom ik per sé moet pijn lijden als het anders zou kunnen :D . Maar helaas voor zover ik weet is er geen methode die 100% garantie daarop biedt en is natuurlijk in de meeste gevallen nog atijd de minste pijn als ik het zo hoor :D .

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:33

Keizersnede kan goed gaan/kan fout gaan.
Natuurlijk kan goed gaat/kan fout gaan.

Maar o.a. de cijfers voor snel herstel, stijgen toch wel ver met natuurlijk bevallen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:33

Ik heb suikerziekte en heb 2 kinderen een van 12 en een van 6. Beide kids zijn met een keizersnede op de wereld gekomen ik had 2 kids van meer dan 4 kilo waarvan de eerste 4 weken te vroeg geboren is. Toen ik weeen kreeg en mijn vliezen waren gebroken kreeg ik een spoed keizersnede omdat ze te zwaar zou zijn en de arts het met mijn suikerziekte niet aan durfde voor een gewone bevalling. De ingreep en ruggeprik vond ik heel erg mee vallen en ik was ook vlug weer op de been.

Toen de tweede zich aankondigde gingen we voor een gewone bevalling, maar zoonlief wilde niet indalen en ik kon vanwege mijn suikerziekte het niet langer vol houden om te wachten tot hij wel zou indalen. Hij is geboren met 38 weken en ik kreeg mijn tweede keizersnede en wat was ik daar blij mee!!!!! zoon woog 4220 gr en mijn baarmoeder stond op knappen ik had niet op de gewone manier kunnen en mogen bevallen. De gynocoloog wist dit niet en kwam daar achter tijdens de keizersnede.

Ik denk dat je gewoon met zowel de gynecoloog als met de uroloog (voor je blaas) moet bespreken wat voor jou het beste is ik denk niet dat wij je dit kunnen vertellen. Hoewel mijn beide keizersnede's erg zijn mee gevallen is het wel een operatie die je niet even doet ze zullen die ook niet zomaar doen omdat je het niet zelf op de wereld wil zetten, daar heb je echt een medische indicatie voor nodig.

MiniMouse

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:34

Als je op verzoek wil bevallen in ziekenhuis kost je dat geld.

Als het op medisch advies is ben je (als het goed is)verzekerd en betaal je niets.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:39

allereerst succes met zwanger worden.

een keizersnee kan volgeens mij enkel op medise noodzaak.
dus als jij of het kindje gevaar lopen.
maar om dit zekker te weten zul je de gynocoloog moeten raad plegen.
succes

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:44

miniboots
Ik zou zeker wel bereid zijn om ervoor te betalen :)

Hannyjelke Zo is het idd om het zeker te weten gewoon zal ik is met de gyno praten :)

Heb ook nog wat pb gekregen met de nodige tips van mensen die ze op aanvraag hebben gekregen en bij wie ik ervoor terecht kan om het wat makkelijker gedaan te krijgen
erg bedankt allemaal voor de reacties hier en de pb 's

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:44

Ik was ook onwijs bang voor de bevalling....tot dat ik bezig was. Mooiste ervaring uit mijn leven, hoewel pijnlijk. Geen enkele angst gehad vanaf de eerste weeen. Vind het eerlijk gezegd ook wat raar, keizersnede ivm angst. keizersnede is veel ingrijpender dan natuurlijke bevalling.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:46

shilady schreef:
miniboots
Ik zou zeker wel bereid zijn om ervoor te betalen :)

Hannyjelke Zo is het idd om het zeker te weten gewoon zal ik is met de gyno praten :)

Heb ook nog wat pb gekregen met de nodige tips van mensen die ze op aanvraag hebben gekregen en bij wie ik ervoor terecht kan om het wat makkelijker gedaan te krijgen
erg bedankt allemaal voor de reacties hier en de pb 's

Ik heb het dan niet over een keizersnede, maar puur het bevallen in het ziekenhuis zonder medische noodzaak.
De enige manier in Nederland een keizersnede te krijgen is met medische noodzaak.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:52

Shilady: Keizersnede op verzoek is niet mogelijk, maar pijnbestrijding op verzoek wel! Daarbij gaat het herstel na een natuurlijke bevalling doorgaans veel sneller. Die eerste weken samen met je kindje zijn zo waardevol! Ik ben echt blij geweest dat ik bij beide in het begin veel zelf heb kunnen doen! Die tijd krijg je nooit meer terug.
Verder ga ik met de rest mee, tegen de tijd dat je op het einde van je zwangerschap bent maakt het je niet meer uit hoe de baby geboren word en wie er bij is en waar je bent, als hij er maar uit komt!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:00

DebGizmo schreef:
Wel zwanger willen worden, maar niet willen bevallen 8)7

Tuurlijk, kijkt niet iedereen daar tegenop? Ik zag het in ieder geval niet als een lekker dagje bevallen. Werd het ook niet (al vond ik het nog meevallen dankzij de ruggeprik) en is het bij mij een keizersnee geworden. Ik heb verder geen ervaring met natuurlijk bevallen!!!

Maar zo dramatisch als het af en toe wordt gezegd vond ik het ook weer niet. Ik kon de laatste weken van mijn zwangerschap toch een stuk minder dan week 2 t/m 6 na mijn keizersnee! Dit is uiteraard wel persoonsgebonden. Maar ik kon na 1 dag al zelf naar het toilet en met behulp van mijn man douchen (bukken ging niet) En na een paar dagen liep ik al vrolijk door de wandelgangen, uiteraard wel korte stukjes.

Helemaal geweldig is het natuurlijk ook niet, bedenk dat je buikspieren een flinke klap hebben gekregen, de eerste dagen zullen die flink protesteren, jeuk van de wond, niet kunnen staan en lopen en de 1e dagen kun je de beeb niet zelf uit zijn bedje tillen. Je kunt de 1e week alleen op je rug liggen (slapen) en je kunt gewoon veel minder; verliggen, overeind komen, bukken, poepen ect doet gewoon pijn en gaat niet, of langzaam.

Persoonlijk vind ik dat je zelf de keuze hebt of je een keizersnee wilt hebben of niet. Hier in Duitsland wordt daar ook rekening mee gehouden en gelukkig (ben ik erg blij mee) wordt er niet in den treure geprobeerd natuurlijk te bevallen. Persoonlijk vind ik angst voor de pijn alleen geen reden om niet natuurlijk te bevallen, maar kan me voorstellen dat een bepaalde aandoening of bijv kans op incontinentie je wel sneller terug zal willen vallen op een keizersnee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:03

Nou, ik ben heel blij dan de bevalling van mijn dochtertje op de natuurlijke manier is gelukt en dat het geen spoed ks is geworden. Alleen al het idee dat ik een (ruggen) prik zou moeten, brrrrrrrr. Uiteindelijk moest ik alsnog een prik voor de verdoving van de knip en het infuus, maar toen was ik zo druk met weeen opvangen dat het weinig uitmaakte. Het hechten was de hel (want heeeeeeeeeel veel prikjes), maar als ik een ks had gehad hadden ze me ook dicht moeten naaien denk ik dan maar. En wat je er voor terug krijgt maakt alles goed, gelukkig mocht mijn dochtertje lekker op mijn buik blijven liggen de hele tijd. En dat is als je een KS hebt gehad errug lastig. Helaas kreeg ik 2 dagen na de bevalling een zware infectie waardoor ik met spoed ben opgenomen in het ziekenhuis....een echte kraamtijd hebben we dus niet gehad. Maar die eerste momenten die ik met mijn dochtertje heb gehad (en het feit dat ik wel bv kon geven) waren zo kostbaar daar heb ik me gelukkig heel erg aan op kunnen trekken toen.

Maar echt TS, er zijn zulke goede vormen van pijnbestrijding tijdens de bevalling je hoeft er echt niks van te voelen. Misschien dat dit ook een stukje van je angst weg kan nemen?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:55

Kwanyin schreef:
tantesam schreef:
Nou mijn ervaring mbt de keizersnede is wél heel positief, sterker nog, het enige positieve aan mijn kraamtijd. (buiten het feit dat mijn lieve kindje uiteindelijk een heerlijk, gezond kind heeft mogen worden)
Heb geen centje pijn gehad, was zo weer op de been, reed binnen een week zo'n 60 km per dag auto, litteken genas keurig enz enz. Dus alle mensen die zeggen dat een keizersnede heel naar is... dat geldt dus niet voor iedereen.

Ts, na de berichten gelezen te hebben, vrees ik dat het 'm niet gaat worden voor je, maarrrr... we hebben de ruggeprik nog!

Mag dat zomaar, een week na de KS terug alles doen wat je normaal doet? Ik herinner me nog dat er laatst een bekende Vlaming met spoed naar het ziekenhuis moest. Die was ook via KS bevallen, alles ging goed, zij was ook terug bezig met haar dagelijkse routine..tot opeens er iets scheurde. Ik dacht dat veiligheidshalve je na zoiets altijd een week of 5 verplicht plat ligt, ookal lijkt het allemaal zo netjes te genezen?

Goh, dat kunnen ze wel adviseren, maar wie controleert dat, je bent nog altijd baas over eigen lijf!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:01

In NL zo maar een keizersnede krijgen kan niet. Daar moet wel een medische indicatie voor zijn. Tegenwoordig met pijnbestrijding kan het allemaal een stukje makkelijker zijn.

Succes met zwanger raken!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:19

tantesam schreef:
Goh, dat kunnen ze wel adviseren, maar wie controleert dat, je bent nog altijd baas over eigen lijf!

Klopt je bent baas over je eigen lijf, maar daar ben je om het cru te zeggen vet mee als je in allereil naar de spoed moet gebracht worden omdat er iets serieus mis is gelopen nadat je na een open buikoperatie te snel alles weer hebt willen doen :j . Je doet uiteraard wat je wil maar het is gewoon dat mensen zich er wel echt van bewust moeten zijn van de risico's die je neemt, ongeacht je nu vindt dat je zelf beslist wat je doet met je lichaam.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:23

Mindim schreef:
Ik vind dat er over een keizersnede nog wel eens gemakkelijk gedacht wordt. Het is een grote operatie, een open buik operatie. Ik deed er ook heel luchtig over en wilde nergens over zeuren, maar werd hierop gewezen door mijn arts , die vertelde dat een keizersnede niet niets is.
Je kunt de eerste dagen niets met je kind, omdat je gewoonweg amper wat kunt, staan is pijnlijk, lopen ook, tillen is taboe, liggen is pijnlijk. Ik heb heel wat weken moeten bijkomen en ik vond het het ergst dat ik dingen zoals voor het eerst mijn zoontje badderen, allemaal niet kon doen, niet eruit om hem op te tillen als hij huilde, helemaal niets.
Ze doen zo een operatie niet voor niks niet zomaar.
Ik had een pracht zwangerschap, maar wat dat betreft een pokke bevalling, op natuurlijke manier geprobeerd, toen met de pomp en toen een keizersnede. Ik kijk er met veel nare gevoelens terug naar mijn bevalling, heel vervelend, gelukkig heb ik er iets prachtigs aan over gehouden.

En wat denk je van niezen of hoesten?
ooo man als ik daar aan terug denk.......auw!
Maar TS een keer informatie inwinnen wat er voor jou mogelijk zou zijn is toch nooit verkeerd....

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:37

Keizersnede op verzoek is niet mogelijk. Alleen op medische indicatie is een keizersnede mogelijk. En het is toch echt een zware buikoperatie.

Ik heb zelf een keizersnede gehad omdat mijn kindje in een stuitligging lag en het bevallen is dan natuurlijk makkelijk, maar het herstel daarna duurt veel langer dan bij een natuurlijke bevalling. De eerste drie dagen had ik zelfs hulp nodig om mijn kindje uit het bedje te tillen. Echt heel vervelend als je kindje huilt, het ligt naast je en je kunt toch niks doen omdat je niet eens overeind kunt komen!
Ondanks dat bij mij het herstel voorspoedig ging, zou ik de volgende keer toch graag natuurlijk bevallen.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:52

Nooit bevallen, maar moet er echt niet aan denken om een kind via een keizersnede geboren te laten worden. Het lijkt me echt vreselijk. Sowieso het feit dat er flink in je buik gesneden wordt, en daarbij ook de hele vaginale, en liefst zoveel natuurlijke bevalling die me juist een heel erg mooie ervaring lijkt.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:54

Het is kort door de bocht om te stellen dat een Keizersnede op verzoek niet mogelijk is. In Nederland is het niet mogelijk maar in de rest van Europa en de wereld ligt dat anders. In bv Brazilië en China wordt ongeveer tegen de 50% van de bevallingen door middel van een keizersnede gedaan. In Latijns Amerika is het percentage 35% in de U.S.A. ruim 30%. Mensen laten tegenwoordig voordelig cosmetische ingrepen doen in andere landen, waarschijnlijk is men wat betreft keizersneden nog wat terughoudend maar ik zie niet in waarom dat de komende decennia niet zal veranderen.
Een groot voordeel van een Verenigd Europa is dat na overleg/goedkeuring met/van je verzekering medische ingrepen in het buitenland vergoed worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:57

Ik hoop ook dat het gauw zal verandere
desnoods dat je dan een gedeelte zelf betaald dan de verzekering alles :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:01

Cil_, Nederland is heel conservatief als het aankomt op bevallen, dit is een land met een behoorlijk geboortesterfte- en zuigelingensterftecijfer (wow, mooi woord voor Galgje). We staan binnen de EU op de 3e plek en dat allemaal omdat ze hier in NL alles zo natuurlijk mogelijk willen :+
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article ... lijft_hoog

Overigens... niet om iemand bang te maken... maar ik heb gesméékt om pijnstilling tijdens mijn bevalling en no way hozee dat ik dat kreeg.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:04

Terwijl ik naar mijn idee wel ''makkelijk'' een ruggenprik kreeg.
Al moest ik wel lang wachten omdat de anesthesist niet aanwezig was en nog naar het ziekenhuis moest komen....fijn.

In Nederland is het sterftecijfer hoog omdat baby's vaak te lang in de buik blijven zitten zonder strenger te blijven controleren op de hoeveelheid vruchtwater etc.
Daarom ben ik toen zelf gaan informeren toen ik overtijd was en ben ik naar het ziekenhuis in Utrecht gegaan.
Daar kwam toen der tijd een heel artikel vandaan over de sterfte onder pas geborene, hun hebben mij perfect geholpen en dagelijks/wekelijks in de gaten gehouden.
Precies op 42 weken ben ik ingeleid en is mijn mooie jochie geboren.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 08-11-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:05

Quellian ik heb dat op tv ook wellis gezien
dat je op een bepaald punt van je bevalling geen pijnstilling meer kan krijgen ..............

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:07

shilady schreef:
Quellian ik heb dat op tv ook wellis gezien
dat je op een bepaald punt van je bevalling geen pijnstilling meer kan krijgen ..............

Als je meer als (7?) zoveel cm ontsluiting is mag het inderdaad niet meer.
Maar het is ook maar net welk ziekenhuis je hebt, of ze moeilijk doen of niet.
Nederland is nogal het land van het moet zo en zo en stellen alles zoveel mogelijk uit als dat kan.
Ook een ruggenprik brengt risico's met zich mee.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:11

Ik ben blij dat ik gewoon natuurlijk bevallen ben, ik ben dus bang voor een keizersnee :=
En even zag het er ook naar uit dat het KS zou worden, maar nog net voor de bevalling is mevrouwtje goed gedraaid :')
Daarbij kun je ook problemen met je blaas krijgen en alles nadat je gewoon natuurlijk bent bevallen ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:16

Hoi,

vanwaar je angst om vaginaal te bevallen? Ben je bang voor de pijn van de weeen? Bang voor de pijn van het persen? Of het idee dat je daar helemaal bloot ligt? Want in het laatste geval kan ik je vertellen dat je tijdens een ks van onderen geschoren wordt en ook bloot ligt en je een katheter krijgt.
Vergeet niet dat je tijdens je weeen een ruggenprik kunt krijgen waardoor je (bijna) geen pijn meer hebt. Dit zou je door je gyn in je dossier kunnen laten zetten.

Zo ver ik het weet wordt er nergens in Nl en KS op verzoek gedaan, zonder medische reden. Een enkele keer wordt het wel uitgevoerd als een vrouw echt extreem angstig is. Maar pas nadat ze in behandeling is geweest bij een psycholoog en er geen enkele andere mogelijkheid is. Endometriose is geen reden voor een KS.

Om eerlijk te zijn denk ik dat het nu ook te maken heeft met het feit dat je nog jong bent en nog niet bezig bent met proberen zwanger te raken. Dan is het nog een ver van je bed show. Dat had ik tenminste. Ik zag gewoon bevallen toen ook niet zitten. De pijn niet i.c.m. dat ik daar helemaal open en bloot lag.

Toen ik wat ouder was en eenmaal zwanger dacht ik er zó anders over! Natuurlijk doet bevallen zeer, maar het is te doen. Desnoods kun je pijnstilling krijgen. Dat moment dat je kindje geboren wordt en op je buik wordt gelegd is zo geweldig! Dan maakt het je echt niet uit dat je daar bijna naakt ligt en je kindje maakt al die pijn weer goed hoor.

Bij een KS zie je je kindje heel even en duurt het vaak een paar uur voor je je kindje echt vast hebt (hechten en recovery). De eerste dag mag je vaak nog niet uit bed en heb je een katheter of moet je op de po. Je kunt de eerste week vaak nog niet heel erg veel en dan kan het vervelend zijn dat een verpleegkundige je kindje aan moet geven, verschonen, in bad doen een aankleden.

Natuurlijk kan het soms niet anders en heb je een KS nodig, maar er bewust voor kiezen terwijl je weet dat je het waarschijnlijk ook natuurlijk kan zou ik nooit doen.

Je vertelde ook nog iets over een zwakke blaas. Ik heb dat ook gehad en eerlijk gezegd heeft mijn tweede bevalling er geen goed aan gedaan. Maar na je bevalling moet je sowieso oefeningen doen om je bekkenbodemspieren te trainen. En dat heeft bij mij wel positief effect gehad hoor. Niet alleen een bevalling, maar ook een zwangerschap op zich is belastend voor je bekkenbodemspieren en je blaas.