Wat is nou echt goed voor je darmen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Wat is nou echt goed voor je darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:21

Dat lijnzaad kun je beter hele zaadjes nemen. Juist het kauwen erop is ook goed namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:34

ja, maar dan moet je dus wel kauwen. Ik doe dat niet als ik het door de yoghurt doe, en als het niet gebroken is (of verkauwd) dan doet het helemaal niets.. En op gebroken lijnzaad kun je ook kauwen..Ik weet niet beter dan dat je gebroken lijnzaad moet hebben eigenlijk :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:38

Hele lijnzaad is niet goed hoor,dat laxeert teveel en maakt de darmen lui..dan zou ik eerder gebroken nemen,dan komen de stoffen ook beter vrij die gifstoffen in je dromen opnemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:44

Wow wat een reacties, ik ben halverwege de 2e pagina maar heb nu even geen tijd om het goed door te lezen, maar ben er blij met de reacties! Ga ze vanavond even goed lezen. Die psyllium (of zo) vezels heb ik ook, zakjes metamucil. Deze werken wel, na zo'n zakje kan ik in elk geval naar de wc, maar ik krijg er wel een opgezette en hele onrustige buik van.

Lijnzaad kan ik wel eens naar gaan kijken en zuivel kan ik ook wel eens proberen een tijdje te laten staan! Ben gek op zuivel, yoghurt, vla, toetjes, optimel, kaas, boter.. Kruidig/buitenlands eten is inderdaad drama, of ik kan ineens wel heel goed naar de wc, of ik raak echt verstopt..

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:12

Ik ga budwig pap ofzo probeen.
Zit ook lijnzaad idd in.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:53

Ik heb juist altijd begrepen dat je dus heel lijnzaad moet hebben om zo door zelf te kauwen de stoffen goed vrij te laten komen. En omdat er in gebroken lijnzaad vrije radicalen aanwezig zijn, kan je die ook beter niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:29

_Tara_ schreef:
Ik heb juist altijd begrepen dat je dus heel lijnzaad moet hebben om zo door zelf te kauwen de stoffen goed vrij te laten komen. En omdat er in gebroken lijnzaad vrije radicalen aanwezig zijn, kan je die ook beter niet nemen.

Heel lijnzaad wordt helemaal niet verteerd.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:46

Lovely schreef:
_Tara_ schreef:

Heel lijnzaad wordt helemaal niet verteerd.

Daarom moet je er dus wel goed op kauwen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:55

maar neem jij dan gewoon rauwe lijnzaad zegmaar :oo ? Lijkt me echt vies haha :P Mijn darmpjes doen het prima op gebroken lijnzaad :D

Verder las ik laatst dat haver ook een goede uitwerking heeft op je darmen, en ik vind het ook erg lekker. Dus ik eet nu iedere dag een schaaltje (soja, aangezien zuivel dan weer niet zó werkt voor mij :+ ) yoghurt met siroop en havervlokken en lijnzaad. Laat het wel altijd even in de koelkast staan, een uurtje ofzo. Dat vind ik het lekkerst :Y)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:57

loveidefix schreef:
Ik kom net weg bij de huisarts. Ik kamp al 4 jaar met erge buikpijn, vooral na het eten of met stress. Vandaag heb ik de diagnose van de prikkelbaredarm of hoe ze ook noemen de spastische darm gekregen. Gewoon uitproberen wat voor je werkt. Ik heb omdat mijn darmen vaak stil liggen zakjes met vezels gekregen, die moet je oplossen inwater. Heb nu nog steeds buikpijn dus merk er nog niets van, maar morgen weer in nemen en hopen dat het dan wat afzwakt.

Vezels word vaak voor geschreven als je pds hebt maar werkt lang niet altijd. Ik kan niet tegen die vezels. Krijg ik alleen maar meer buikpijn en darm klachten van. Hou het dus even in de gaten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:28

Ik loop ook al enorm lang met darmklachten.
Ik had zelf wel het idee dat het met eten te maken had, maar kon er niet de vinger op leggen.
Ben uiteindelijk bij een biosensor therapeut terecht gekomen, die mij exact heeft kunnen vertellen waar ik wel en niet tegen kon. Zo'n persoon heeft dozen met verschillende voedingsmiddelen en "test" dan of je dat wel of niet kunt verdragen. Nog steeds geen idee hoe het werkt, maar het werkt!
Heb een aantal maanden op een enorm streng dieet wbt granen gezeten (en iedereen maar zeggen dat al die vezels in brood zo goed voor je zijn :o ), na dat dieet was alleen tarwe nog een probleem.
Ondertussen ben ik nu twee keer bij een zeer goede osteopaat geweest en ik kan nu de tarwe langzaam opvoeren, zonder last te krijgen. Ik merk wel dat bepaalde tijdstippen van eten ook een boosdoener zijn. Tarwe eten gaat nu bijv. s'ochtend heel goed, terwijl ik er s'avonds nog steeds vrij slecht tegen kan. .
Ik zou niet zomaar alles laten staan, probeer echt duidelijk te krijgen waar het bij jou aan ligt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:39

Menino schreef:
maar neem jij dan gewoon rauwe lijnzaad zegmaar :oo ? Lijkt me echt vies haha :P Mijn darmpjes doen het prima op gebroken lijnzaad :D

Verder las ik laatst dat haver ook een goede uitwerking heeft op je darmen, en ik vind het ook erg lekker. Dus ik eet nu iedere dag een schaaltje (soja, aangezien zuivel dan weer niet zó werkt voor mij :+ ) yoghurt met siroop en havervlokken en lijnzaad. Laat het wel altijd even in de koelkast staan, een uurtje ofzo. Dat vind ik het lekkerst :Y)

Wat is rauw lijnzaad? Gewoon heel lijnzaad :P Is dat echt zo raar? := Je moet 't dan wel even laten weken in wat water zodat 't wat zacht wordt, anders kauwt 't lastiger. Maar het is precies hetzelfde als gebroken lijnzaad alleen dan heel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:28

ik bedoel, niet verwerkt in yoghurt ofzo :)) Lijkt me heel smerig, terwijl ik het in de yoghurt lekker vind... haha :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:24

O op die manier! Nee met wat fruit en yoghurt erbij wel ja :P Anders is 't niet lekker inderdaad.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:34

Ik heb ook de ziekte van crohn.

Bij mij is het zo hoe gezonder hoe meer last ik heb van mijn darmen .
vers fruit en verse groente ken ik wel op mijn buik schrijven .

ga ik nou elke dag friet en vettigheid eten heb ik weinig tot geen last .

Ik denk dat je met je voeding gewoon heel erg moet kijken wat je wel aankan en wat niet .

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:31

Als ik mij als toekomstig diëtist even mag mengen :P

TS: Voor je allerlei producten probeert, hamer op een diagnose bij je Huisarts! Die kan je dan doorverwijzen naar een diëtist(e).
Grote kans dat hij de diagnose PDS stelt. PDS is inderdaad een verzamelterm voor darmklachten en zegt op zich niet zo veel, maar dan heb je wel de doorverwijzing. Mocht je dan bijvoorbeeld verstoppingen hebben kan zij ook spasmolitica (movicolon) voorschrijven. Dar werkt net weer wat anders dan van die vezelzakjes (bulkvormers).

Algemene richtlijnen voor je klachten zijn, zoals je zelf al omschrijft, veel vezels en water. Ieder mens is alleen anders dus waar jij wel tegen kan, kan voor een ander een ramp zijn. Zo kan de een niet tegen veel suikers en heeft de ander en geen problemen mee.

Wat betreft lijnzaad en aloë vera:
Lijnzaad kan je beter vermijden bij obstipatie, net als veel soorten kruiden thee (senna thee met name), die werken wel laxerend maar maken ook je darm lui waardoor je op lange termijn verder van huis bent.
Van Aloë Vera is geen werking bekend.

Succes!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:35

Reggs,

ik bezit meerdere boeken met totaal meer dan 400 wetenschappelijke onderzoeken die de werking van Aloë vera bevestigen. Daarbij heel veel positieve ervaringen van veel mensen in mijn omgeving, waaronder mijn vriend, die 5 jaar lang buikpijn had (spastische darm).

Het is wel zeer belangrijk dat het het sap van het binnenste van het blad is, het bladgroen is giftig. De drankjes die je vindt bij de Tuinen, tankstations en andere van minder dan 5 euro zijn gemaakt van gemalen bladeren, vriesdrogen en met water aangelengd, incl het giftige bladgroen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:50

Ik zou zoiezo als er pds wordt geconstateerd en buikpijn klachten blijven toch, verder laten onderzoeken.
Dus doorverwijzing naar een internist.
Het wordt zo snel op pds gegooid terwijl er iets heel anders aan de hand is..