paardrijden en zwanger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 03:54

ik ben wat eerder dan 12 weken opgehouden, rond de 8 weken dacht ik. ook omdat het paard rustiger aan moest doen. anders was ik ook met 12 weken gestopt.
puur met de reden, het zijn en blijven dieren, er kan altijd wat gebeuren. en als er wat gebeurd en het gaat mis, vergeef ik het mezelf nooit weer.

Iris82 schreef:
Mijn vriend wil het gewoon echt niet hebben. :)

zo een heb ik ook... :P

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:16

Mijn vriend wou het liever ook niet, alleen heeft hij daar nooit wat over gezegd, totdat ik besloot niet meer te gaan rijden, toen merkte ik hoe opgelucht hij was haha

wythlove

Re: paardrijden en zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:28

Ik heb tot week 20 intensief gereden, toen begon de ellende met bekkenpijn dus gestopt. Het liefste had ik veel langer doorgereden, maar helaas. Hubby vond het niet erg dat ik reed, hij wilde alleen dniet meer dat ik ging springen, zonder zadel en dergelijke.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:17

Nell_ schreef:
Ik ging idd ook niet meer naar buiten op het laatst. Mijn laatste buitenrit was volgens mij rond een week ok 17, en toen de rest in de bak gereden.

Nu heb ik geen paard meer helaas.
Maar merk wel dat ik nu huiveriger ben om op een moeilijk paard te stappen sinds ik een kleintje heb. Hebben meer moeders dat?

Oh ja dat had ik ook na mijn eerste. Echt moeilijke paarden stap ik niet meer op.

Ben toen helaas wel gestopt vanwege onenigheid met de eigenaren dus tsjaaa... ik moest stoppen. Nu ben ik zwanger van de 2e maar ja, het blijft wel kriebelen. Alleen vraag ik mij af waar ik in hemelsnaam de tijd vandaan moet halen straks met 2 kleintjes en fulltime werken... nou ja, we zien wel...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:28

Ik heb niet meer gereden vanaf dat ik wist dat ik zwanger was (en dat wist ik al toen ik 1 dag over tijd was). Vind niet dat je daar risico's mee mag nemen, je mag niet spelen met levens vind ik.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:35

Ik heb gereden tot ik er niet meer op kwam (ook niet met een zetje van collega's :') dat was met een maand of 6 denk ik ) maar wat ik echter wel heb gedaan is direct gezegt dat ik stopte met het begeleiden van de buitenritten, zelfs niet op de braafste tinker.. ook die kan op het strand schrikken van een plastic zak die voorbij komt waaien o.i.d, en dat risico wilde ik absoluut niet nemen.
Ik was toen 6 weken zwanger toen ik er achter kwam en 7 weken toen ik het heb gezegt op mijn werk, ivm de buitenritten en werkzaamheden zoals stallen mesten, hooi sjouwen e.d. (ik was behoorlijk ziek en zo slap als een vaatdoek en daarom was 20 stallen uitmesten in de ochtend niet te doen in mijn eentje)

Verder ben ik wel gewoon blijven rijden maar dan wel alleen in de binnenbak en niet meer op vreemde paarden gestapt.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:41

Ik ben nu 16,5 weken zwanger en heb in het begin nog drie keer wat gehobbelt en dat was het..

Was net voor de zwangerschap achterover geklapt met paard en al en daardoor is mijn pees aardig naar de kl@te en loop er voor bij de fysio.
Ze zegt wel dat het probleem van een hoop vrouwen is dat ze altijd veel gesport hebben en dan stoppen als ze weten dat ze zwanger zijn en daarom zoveel lichamelijke problemen krijgen net zoals ik.. :+ Ze vind het toch wel belangrijk om toch wat te paardrijden mits het paard super braaf is en anders een anders sport te gaan doen (zwemmen enz)

Nou moet ik erbij zeggen dat ik zwanger ben van een tweeling en word gelijk mijn eerste en laatste zwangerschap dus die acht maanden op een heel leven kom ik ook wel weer overheen..

Mijn vriend vind het ook doodeng nu met de paardjes dus doe ik heel voorzichtig. Zou graag nog wel wat willen stappen op mijn paardje maar denk dat het niet meer gaat gebeuren...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:49

Ik heb tot 2 dagen voor de bevalling gereden. Mijn kindje kwam 5 weken te vroeg. Ik had voornemens om 1,5 maand van te voren te stoppen. Dus na het uitmesten van 2 stallen, zeg ik tegen mijn vader: Zo nog ff een afscheidsritje op Leo en dan gaat hij vakantie krijgen voor een maandje of 3 a 4. Nog een heerlijke buitenrit gemaakt en gegaloppeerd over de heuvels (hij zit zo rustig en lekker), de nacht daarna breken mijn vliezen en kon ik naar het ziekenhuis. Duurde nog wel erg lang voor meneertje kwam, maar goed.
Volgens mijn arts kon ik rustig door rijden mits ik het rustig aan deed. Dat heb ik dus gedaan.
Wel ben ik na de bevalling (2 weken) weer veel te snel op het paard gestapt. Hierdoor heb ik lange tijd last gehad van incontinentie. Daarmee zou ik dus wel echt een maandje of 1,5 a 2 mee wachten na de bevalling.

Als ik nu nog zwanger zou worden zou ik veel eerder stoppen. Maar ik wilde toen bewijzen aan iedereen om mij heen dat het wel kon (iedereen zat te zeuren dat ik mijn paarden moest verkopen). Ik ben dan ook heel blij dat het goed is gegaan. Maar zou nu wel veel eerder stoppen. Want eigenlijk is het onverantwoord.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:53

Het is maar net waarbij je je zelf het lekkerst voelt. Als je je goed voelt dan kun je heel lang doorrijden, mits je het voor jezelf ook veilig vind. Ik heb gereden tot 30 weken, daarna nog wel een keer erop gezeten maar geen strandrit meer. Met 18 weken nog een wedstrijd gereden op mijn hengst maar niet echt lekker gezeten. Twee weken na mijn bevalling zat ik er weer op voor een buitenritje, half uurtje rijden was genoeg. Nog een week later kon ik een uur en nu is het gewoon weer kwestie van opbouwen. Heb geen spierpijn, geen last alleen werkt mijn lijf een beetje anders met betreft hulpengeving en moet dat allemaal weer op zn plek vallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:59

Tja, is persoonlijk.

1e zwangerschap heb ik gereden tot het mis ging met 27 weken. Dat ging niet mis door het rijden en gebeurt bij meer mensen. Had juist heel netjes gezond gegeten en alles volgens de regels etc.

2e zwangerschap kwam ik va 5 weken al terug bij de gyn van de 1e en zij was super begripvol etc. Ik was supermisselijk, dus voelde me 9 vand e 10 keer te beroerd. We hadden wat pittige paardjes en heb er eentje tot 5 maanden gereden. Die ging buiten even aan de haal en ik kreeg harde buiken. Toen ben ik zelf gestopt met echt rijden. Beetje stappen deed ik nog wel. Wij hebben alleen westernzadels, dus werd op een gegeven moment lastig met de buik.

Mijn gyn was heel goed, ik had veel controles, ze was heel voorzichtig met me, maar ze zei wel; Als je altijd al hebt gereden, doe het maar. Als een baby goed zit, kan de buik heel veel opvangen. Maar bedenk wel of je dat wilt. Zo kan je zelf letsel oplopen.
Maar wees realistisch. Elke dag in de auto, op straat, zelfs in eigen huis etc is er eentje met risico's.
Ga geen gekke dingen doen of heel intensief sporten wat je eerst ook niet deed. Deed je dat wel, bouw wat af. Maar wordt ook geen gefrustreerde vrouw die maanden niet mag of kan rijden.

Ik was kapster en in die omgeving werken is nou ook niet altijd zo gezond. Was gelukkig met mijn moeder, dus kon mijn werk aanpassen, maar toch.............Net als moeders die maar blijven roken. Die hebben daar ook 1001 redenen voor, maar allemaal onzin, want het is gewoon heel slecht. Ik was zelf al voor het proberen gestopt.

Ik had zelf veel meer moeite met na de bevalling weer gaan rijden, aangezien ik toen een kind had waar ik voor moest zorgen en niet wilde dat me iets overkwam. Dat heeft echt een tijd geduurt. Mijn vriend reed onze paardjes toen of we longeerden etc.
En ook hier vind ik dat je ook dan juist moet kijken dat je veilig en gezond leeft voor je knd wat je dan eigenlijk jaren keihard nodig heeft.

Voor mensen met bekkeninstabiliteit etc geldt het natuurlijk anders, wat niet kan, kan gewoon niet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:06

ik ben met beide zwangerschappen grelijk gestopt met rijden.
NIet omdat mijn paard druk was of heet maar omdat ik zelf geen risicos wou lopen.
Ik heb twee makkelijke zwangerschappen gehad en had dus best kunnen lijven rijden als ik dat had ewild maar durfde zelf het risisco niet te nemen.
Ben wel vier weken naar de bevallingen weer begonnen met rijden behalve bij mijn tweed want toen zat ik met mijn rug en dat heeft bijna een jaar geduurd.
Dit had overigens niets met de bevalling te maken.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:11

Mijn vriendin heeft gereden tot ongeveer mrt en in mei is haar zoontje geboren. Ze mocht alleen van ons niet meer alleen rijden dus of ik of haar man waren aanwezig en als ik niet zeker was (nog redelijk jong paard) dan hield ik haar eerst even aan de longeerlijn. Voor bokken zijn we nooit bang geweest omdat het paard dat al nooit deed maar bij schrikken kan ze wel eens wegschieten en dan zit je toch minder stabiel met zo'n dikke buik.

Ik denk dat het per persoon verschilt het moet nog wel prettig zijn en je moet je wel veilig voelen anders moet je het absoluut niet doen

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:08

waarom het risico nemen -voor eigen belang? nee dat zou ik mezelf nooit vergeven omdat ik zo nodig even moet rijden en het gaat fout je krijgt een zwaar gehandicapt kind als je kind dan nog leeft....en daar mag jij lekker de rest van leven je schuldig over voelen veel plezier maar aan mij niet besteed het rijden kan je erna ook nog dus.....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:34

Mijn Vk zei totdat je lichaam het aankan.

Zelf heb ik actief gereden tot week 28 en tm week 32 buitengestapt. Ben gestopt omdat op een gegeven moment Jasmijn wel erg op mijn blaas ging drukken, zat ik net kon ik er weer af.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:42

Ik ben vrij snel gestopt met rijden.
Kreeg last van bekkeninstabiliteit.
Zelf zou ik sowieso niet lang doorrijden,wij hebben er even over moeten doen om zwanger te worden,
stel je valt van het paard en je krijgt een trap na ofzo...je moet er toch niet aan denken...

Tis een waardevol bezit wat in je je buik hebt zitten,wees er zuinig op ;)
En ik mag nu nog niet rijden,want heb nog steeds hele erge bekkeninstabiliteit.
Mis het enorm,maar mijn gezondheid gaat voor..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:45

Moet ook wel zeggen dat Dancer wel een braaf dier is in de bak, anders had ik er ook nooit opgegaan hoor.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:26

Wow, echt zo mooi dat jullie dit allemaal delen :) en wat een verschillende verhalen zeg! Ja, ik heb besloten deze maand nog te rijden en dan een winterstop in te lassen... Sowieso is de bak ( alleen buitenbak) dan echt slecht... Ik ga over op longeren van de beide paarden beesten en gun mezelf wat tijd en rust om hier aan te wennen ( het niet rijden). Misschien valt het allemaal wel mee.. en er ligt nog een berg aan grondwerk wat ik met de paardjes wil opppaken en waar ik ook erg veel plezier aan beleef... :)

Het is niet zo dat ik de paarden niet vertrouw, anders klom ik er sowieso niet op ( heb mn wilde jaren wel gehad haha..) maar ik ben me gewoon heel bewust van de gevaren die sowieso in het omgaan met paarden zitten... Zo kan me ook tijdens het grondwerken iets gebeuren hoor... maar goed, mogelijk dat die kans kleiner is...(?) daarnaast ben je denk ik als zwangere vrouw gewoon heel kwetsbaar met je ongeboren kindje in de buik.

Goed, ik moet gewoon echt eraan wennen weinig tot niet te gaan rijden de komende tijd..pfff.. :)

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:46

Ik ben 16 weken zwanger en zou maar wat graag nog willen rijden maar paard lief werkt niet mee.
Die is veranderd in een monster sinds ik zwanger ben. Hij voelt gewoon dat ik wat onzekerder op hem
zit en daar maakt hij misbruik van. Daarnaast heb ik te kampen met veel buik/bandenpijn vanwege dunne
buikwand dus het rijden had zoiezo niet meer gekund. Maar mis het wel hoor. Gelukkig word hij nog 1 tot 2 keer per week gereden door iemand anders.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:55

Mijn verloskundige zei dat het tot een week of 20 wel kon omdat de beeb dan goed beschermd ligt. Daarna raadde ze het niet meer aan. Maar ik ben uiteindelijk al met 17 weken gestopt omdat ik last van mijn bekken kreeg. Ik mocht nog wel rijden van de fysio maar dan alleen rustig stappen, maar ook dat ging te veel pijn doen, op- en afstappen werd ook heel lastig niet vanwege mijn buik maar mijn bekken. En omdat mijn paardje soms toch eens opzij springt bijv vond ik het zelf ook niet meer zo prettig, werd iets banger om te vallen wat ik normaal niet heb. Ik heb het rijden wel heel erg gemist, als ik langer door had kunnen gaan had ik dat wel gedaan. In plaats daarvan paardlief maar aan de longe getraind. Nu in mijn laatste weken mag ik vanwege te hoge bloeddruk en een klein kindje niets meer doen wat inspannend is, niet autorijden/ wandelen/ boodschappen doen/ huishoudelijk werk echt niets, kan ook mijn paard niet meer verzorgen dus, gelukkig is dat geregeld.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:08

Interessant topic... Ik ben nu 15 weken zwanger en nog lekker aan 't rijden. 't Scheelt waarschijnlijk wel dat ik een superbraaf paard heb en kijk ook wel uit wat ik doe nu, je merkt toch dat je voorzichtiger bent.
Volgens mijn VK kan ik rijden zolang als ik het zelf nog fijn vind. Zelfs als ik zou vallen zit het kindje goed beschermd volgens haar. Kan me voorstellen dat als je echt een dikke buik hebt dit anders wordt. Maar voorlopig zie ik nog geen reden om te stoppen en geniet ik er nog lekker van. ;)

Ik kan me de andere kant, dus mensen die stoppen, wel goed voorstellen overigens, maar voor mij voelt het gewoon niet zo.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:08

Ik heb zelf doorgereden tot 31 weken.
Waarbij ik na 22 weken ben gestopt met springen.
Maar goed ik paste dan ook nog mijn rijbroek tot de laatste dag voor ik beviel. Ik was namelijk voorzien van een klein beschaafd buikje. En had ook met rijden weinig last.
2,5 week na de bevalling heb ik mn paard een keertje uitgestapt. En na 5,5 week had ik weer voor het eerst fanatiek gereden en met 6 weken het eerste oefenparcours al gereden.

Maar het doorrijden opzich is heel erg afhankelijk van hoe je je voelt en of je het vol kunt houden. En of je buik je in de weg zit tijdens het rijden ja/nee.
De een zal eerder stoppen, en de ander zal langer doorrijden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:55

Ik mocht pas weer rijden met 9weken na de bevalling, had last van lang navloeiien.
vanaf week 12 zo ongeveer ben ik maar met spijkerbroek gaan rijden met elastiek ertussen....paste niks meer.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:08

Ik kom ook even binnen vallen ben 25 weken zwanger en heb net nog heerlijk gereden (niet rond gehobbelt maar gewoon getraind) Ik ben ook 1 van de gelukkige die eigenlijk helemaal geen buik heeft die zit dus ook niet in de weg :D Ook pas ik al mijn (rij)kleding nog en zie dan ook niet in waarom ik zou stoppen, ga ook nog op concours.
Mijn paard is braaf en ik vertrouw hem voor 1000% ook als ie even lastig wordt weet ik dat hij me er nooit af zal gooien, op mijn 3 jarige die net onder het zadel is stap ik niet, simpel weg om dat ik hem niet goed ken en hij natuurlijk nog erg jong en onervaren is maar mijn 6 jarige daar rij ik vrolijk mee door en de kleine vindt het volgens mij ook niet zo'n probleem want die trappelt pas als mama rustig in de bank gaat zitten :D

Dus als je een betrouwbaar paard hebt en je zit zelf ook goed op je paard zie ik echt geen reden om te stoppen! Mijn VK geeft ook gewoon aan door te gaan, juist goed voor je lichaam bewegen!
Ik heb nog 15 wk te gaan ik hoop dat ik nog veel weken kan genieten van het rijden!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:53

Scandicnr1 wat super zeg heerlijk toch dat je lekker kan blijven rijden :D
Ik heb gisteravond nog lekker op mijn paardje gereden alleen ik krijg helaas niet meer mijn rijbroeken dicht :P rits half open en knoop open band erover en het is prima te doen :D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:30

Scandicnr1 schreef:
Ik kom ook even binnen vallen ben 25 weken zwanger en heb net nog heerlijk gereden (niet rond gehobbelt maar gewoon getraind) Ik ben ook 1 van de gelukkige die eigenlijk helemaal geen buik heeft die zit dus ook niet in de weg :D Ook pas ik al mijn (rij)kleding nog en zie dan ook niet in waarom ik zou stoppen, ga ook nog op concours.
Mijn paard is braaf en ik vertrouw hem voor 1000% ook als ie even lastig wordt weet ik dat hij me er nooit af zal gooien, op mijn 3 jarige die net onder het zadel is stap ik niet, simpel weg om dat ik hem niet goed ken en hij natuurlijk nog erg jong en onervaren is maar mijn 6 jarige daar rij ik vrolijk mee door en de kleine vindt het volgens mij ook niet zo'n probleem want die trappelt pas als mama rustig in de bank gaat zitten :D

Dus als je een betrouwbaar paard hebt en je zit zelf ook goed op je paard zie ik echt geen reden om te stoppen! Mijn VK geeft ook gewoon aan door te gaan, juist goed voor je lichaam bewegen!
Ik heb nog 15 wk te gaan ik hoop dat ik nog veel weken kan genieten van het rijden!
Ik héb een betrouwbaar paard, reed ook nog lekker af en toe buiten. We mochten vreemde dingen tegenkomen, ze zou nooit zo gek doen dat het niet uit te zitten was. Geen vuiltje aan de lucht dus. Toch ben ik er afgedonderd, omdat paardlief gestoken werd door een beest en daarop een partijtje rodeo gaf. Ik wil maar aanhalen dat hoe braaf je paard ook is en hoe goed je ook kan rijden, het altijd mis kán gaan. Je hebt niet alles in de hand...

Ik veroordeel verder niemand die doorrijd hoor :) , iedereen moet zelf weten hoe lang die zich prettig voelt op een paard. Moest ik niet gevallen zijn en rugproblemen hebben gekregen, had ik wsl nog wel een tijdje langer doorgereden. Ondertussen ben ik al bevallen en zat ik eerder op mijn paard dan dat me aangeraden werd. :+