En dan word je wakker en ben je verlamd (wie nog meer)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ajbdhrtls138

Re: En dan word je wakker en ben je verlamd (wie nog meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:14

Wat een herkenning, heb het heel mn leven al,
maar nooit iemand die het kende.
Kwam er een paar jaar geleden achter dat het vaker voorkomt.
Kan er goed mee omgaan tegenwoordig, gewoon rustig ademhalen,
maar het blijft toch wel beangstigend, vooral als het lang duurt,
je blijft maar vastzitten in je lichaam, heel naar.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:40

In een keer een lichtbol :P
Ik heb dit vaak als ik een nachtmerrie heb dat ik denk ik moet wakker worden en mijn lamp aandoen. Maar dit lukt dan niet terwijl ik voor mijn gevoel dan wel wakker ben. Omdat ik dan al in paniek ben van de nachtmerrie wordt ik dan nog banger....

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:33

Kwanyin schreef:
:n Hier is écht niks paranormaals aan, zijn hele eenvoudige wetenschappelijke verklaringen voor. Ik ben toen ik op zoek was naar de verklaring ook gebotst op sites die zich bezig houden met het paranormale en die allen beginnen roepen "ooooh, je hebt een paranormale ervaring gehad, waaauw!", maar dat is dus gewoon pure onzin. Zoals hierboven gezegd, in eenvoudige termen is je geest wakker geworden, en je lichaam nog niet, foutje van de hersenen :) .

daar hou ik het idd ook gwn op :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:36

@kensha
nou.. die van mij is soms wat gruwelijker :P
ik ga soms zelfmoord plegen in mijn droom :=
als er bijvoorbeeld een eng monster achter mij aanzit, werp ik mij zelf voor zijn voeten.. haha maar soms vind ik dat te eng dan.
maar dat werkt wel vaak.

maar wat ook soms werkt, is gewoon mij heel hard wakker schreeuwen in mijn droom en dan word ik wakker, ik open gewoon mijn ogen en klaar. maar als dat niet werkt.. ga ik dus over op wat harder geschut :P

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:52

Ik heb dit ook twee keer gehad maar niet in combinatie met een droom. De eerste keer ging de wekker. Ik werd wskker maar kon nog geen mm bewegen, ook mijn ogen niet. Ik sliep naast een vriendin en zij zei later dat we door de wekker heen waren geslapen.
De tweede keer was met mn vriend. Hij ging uit bed en vroeg of ik ook eruit ging maar ik kon niet antwoorden.
Ik probeer gewoon rustig te blijven en dan val ik weer in slaap gelukkig.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:40

Pfoeh ik heb het vanochtend weer gehad. Mijn vriend zat op de stoel naast het bed, maar kon zijn gezicht niet zien. Wilde het licht aan doen en aanraken en roepen maar ik kon niks. Vriend was aan het werk dus hij was er ook niet. Echt weer eng.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:46

ik heb dat ook een keer gehad heeleng! ik wou ook roepen naar mijn ouders van help maar dat kon niet, echt heel eng!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:27

Het beste is erkenning. Erken dat het een droom is, en dat je lichaam nog niet wakker is. Dan kun je snel weer bewegen of verder slapen.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:05

Misschien interessant voor de lezers van dit topic: in de Volkskrant van zaterdag 19 november staat in het katern Wetenschap een artikel van een Amerikaans arts over dit bijzondere onderwerp. Het verschijnsel heeft te maken met je hersenstam.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:15

Ik heb het vaak als ik in slaap val (tenminste, zo voel ik het, weet natuurlijk niet of ik niet gewoon wakker wordt vlak nadat ik in slaap gevallen ben ;) ). Het voelt alsof ik continu opzij val, in een heel diep gat, terwijl ik mezelf niet kan bewegen, en alsof ik geen adem kan halen. Gelukkig zie ik nooit enge dingen ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:24

Ja ik heb het ook wel eens, maar meestal heb ik dan het gevoel alsof ik heel hard naar in een ravijn pleur. Nou ja, ik denk gelijk dat ik weer droom en val weer rustig in slaap hahha

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:41

Ik heb het wel eens andersom gehad! Ik was wakker en lag gewoon stil op m'n rug, en opeens verplaatste ik mijn arm naar achteren zonder dat ik dat bewust deed? Vervolgens draaide ik me om, ging allemaal vanzelf. := Ik vond dat ook heel eng. :+ Kon het niet stoppen oid, dus wss ook een vorm van slaapverlamming.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:30

Lees je topic nu pas, maar herken er heel veel in ik heb ook heel vaak last gehad van slaapverlamming mn in de puberteit en nu nog soms als ik heel veel last van spanningen heb. Tip die bij mij heel goed werkt is mezelf echt dwingen om iets aan mijn lichaam te bewegen bijv ogen proberen te knipperen dan word ik meestal snel wakker. Ik heb echt van alles meegemaakt, van aardbevingen tot allemaal mannetjes op mijn slaapkamer die steeds dichter om mijn bed komen staan (en de slaapkamer ziet er dan net zo uit als in het echt) auditieve sensaties zoals gezoen, andere rare geluiden ed.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:00

ik heb dit vroeger veel gehad, maar met name als ik ziek was. Weet nog dat ik op de bank in slaap was gevallen en dat ik mijn vader een een buurman heel hard door de kamer zag rennen, zaten elkaar achterna. Toen ik wakker werd en dat aan mijn moeder vertelde zei ze dat het een koortsdroom was. Nou heb ik op Wikipedia gezocht op koortsdroom, maar dat kon ik niet vinden.

Ook weet ik nog een keer dat ik inmiddels getrouwd was en ook op de bank in slaap was gevallen, toen ik wakker werd zei ik maar tegen mijn man: "waar is mijn moeder?" Ik had haar daadwerkelijk op de andere bank zien zitten, terwijl ze er dus helemaal niet was.

En wat betreft verlamming, heb ik precies het omgekeerde gehad van wat hier wordt gezegd. Ik kon alles bewegen, maar kreeg met geen mogelijkheid mijn ogen meer open.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:25

Ik heb het ook een paar keer gehad. Het is inderdaad super eng! Nu ik weet wat het is, blijf ik er wel rustiger onder en dat helpt wel. Zo ben je er ook eerder uit..
Ik heb het vaak als ik erg gestresst ben, geen idee of het iets met elkaar te maken heeft, maar het viel mij op dat ik er dan vaker last van heb.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:39

Wauw... Best heftig en klinkt echt eng!

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:01

Best eng...
Enige wat ik wel eens heb/had als ik bijna in slaap val (denk ik) dat ik het gevoel heb om keihard naar beneden te donderen terwijl ik midden op bed lag en dan schrok ik me helemaal dood :? En een soort van stuiptrekken voordat ik in slaap val, ben ik me zo nu en dan wel bewust van maar vaak ook niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:46

Ik heb dit ook weleens gehad. Ik werd wakker, stokstijf. Mijn moeder riep me, want moest naar school, ik wilde me omdraaien en zeggen dat ik al lang wakker was, maar dat lukte gewoon niet. Toen schoot ik in paniek en kon ik me ineens weer bewegen. Was best apart :=