homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:13

Naja dat bedoel ik dus. Voor mij is veiligheid zeker primair maar ik heb dus ervaren dat het niet alles ondervangt. En buiten HIV kun je met een verborgen ziekte of afwijking ook gewoon doodgaan.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:39

Ik heb toevallig van de week de folder van sanquin in de bus gehad.
Hierin staat:
Wanneer mag je geen bloed geven:
Als je als man ooit seksueel contact hebt gehad met een man.
Er staat dus niks over vrouwen die seksueel contact hebben gehad met een man die weer seksueel contact heeft gehad met een man.

Over je pol, ik vind dat als iemand gewoon getest is en gezond bevonden is,die gene gewoon bloed moet kunnen geven.

Edit:
Foutje in de andere folder staat: Geef nooit bloed als:je vaste partner seks heeft met mannen.

Hoe zit het dan als je een biseksuele ex hebt gehad? Is geen vaste partner.
Laatst bijgewerkt door Tin op 17-10-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:41

Jordy schreef:
Ik heb toevallig van de week de folder van sanquin in de bus gehad.

Over je pol, ik vind dat als iemand gewoon getest is en gezond bevonden is,die gene gewoon bloed moet kunnen geven.

Dat is net het probleem dat er geen veilige test voor is :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:44

De regels kunnen wat bloed geven betreft niet streng genoeg zijn
Als je bv zelf bloed hebt gekregen ná 1984 mag je ook geen bloed geven ook al ben je veilig getest..

edit: foutje
Laatst bijgewerkt door unamie op 17-10-11 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:45

Andersom, als het ná 1984 was :)

Dit ivm Creutzfeld-Jakob.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:47

Oeps foutje heb het ff veranderd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:48

Geeft niks haha :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:56

Ik weet eigelijk even niet zo wat ik hier van moet vinden. Ik vind wel dat het allemaal érg over 1 kam geschoren word... Maar er zijn inderdaad een berg homo's die het niet uit maakt veilig of onveilig maar meer denken in de richting van seks is seks. Uiteraard zal dit niet alleen bij homo's zo zijn!
Ik vind soieso dat IEDEREEN homo of niet getest moet worden vóór er bloed getapt word! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:57

Er wordt ook getest!!

Maar HIV is vaak pas in het bloed te zien als het al te laat is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:02

Oke, hmz, echt lastig.. ( zelf ook homo) maar niet zo een als wat ik hierboven beschreven is.

Ik denk dat menig ''eerlijk'' mens zelf prima kan oordelen of het veilige of onveilige seks heeft/heeft gehad. Eigelijk weet ik écht absoluut niet wat ik hier van moet vinden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:04

Judith_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Homo's mogen ook bloed geven, mits ze getest zijn en dus schoon zijn van HIV etc.

Geld dat niet voor iedereen? Dat iedereen die bloed wil geven 'schoon' en getest moeten zijn?

Yep, dat geldt voor iedereen maar het bloed wordt achteraf getest.
En bij Homo's vooraf al.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:05

WhySoWhite schreef:
Oke, hmz, echt lastig.. ( zelf ook homo) maar niet zo een als wat ik hierboven beschreven is.

Ik denk dat menig ''eerlijk'' mens zelf prima kan oordelen of het veilige of onveilige seks heeft/heeft gehad. Eigelijk weet ik écht absoluut niet wat ik hier van moet vinden :=

Ik werk in de zorg en als het gaat over zelfbeoordeling is het vaak dat het helaas niet zo is dat eerlijk zijn.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:06

Dat vind ik echt heel raar, want als het achteraf getest word dan heb je er toch niks meer aan. Dan zit het toch al in een lichaam?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:07

lesilla schreef:
WhySoWhite schreef:

Ik werk in de zorg en als het gaat over zelfbeoordeling is het vaak dat het helaas niet zo is dat eerlijk zijn.

In zo'n geval kan er ook beweerd worden dat de persoon geen homo is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:09

Bloed gaat na de donatie eerst een tijd lang in quarantaine. Het is dus niet zo dat het meteen bij iemand anders geplaatst wordt. Ook wordt er een klein beetje bloed apart gehouden waarop testen worden gedaan.

Mocht blijken dat het bloed om wat voor reden dan ook ongeschikt is voor transfusie dan worden op dat bloed testen gedaan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:11

Als dat lang genoeg bewaard en getest kan worden, dan zie ik het probleem dat een homo bloed doneerd niet zo.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:12

Rock schreef:
Het heeft m.i. inderdaad met gezond verstand te maken, en zeker niet met discriminatie.

Ik heb dan ook 'nee' gestemd.

Dan hoop ik dat er te weinig bloed gegeven wordt door de 'hetero's' en er meer homo's op de wereld komen..
Jammer dan.. Geen bloed is geen bloed :n !

Ik vind het discriminatie :j !

Zullen wel homo haters verzonnen hebben dit.. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:13

Het punt is dus dat als ik als homo vandaag besmet wordt met HIV, morgen bloed geef... dan is het niet te zien in het bloed terwijl het wel besmet is. Pas een jaar na besmetting is het te testen in het bloed.

Shauni, heb je de rest van de argumentatie gelezen? Ik bedoel... ik ben zelf nogal fel op de anti-homo discriminatie...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:13

Heeft de TS toevallig mijn post gelezen? :')

Ik ben het er dus niet mee eens. De stelling dat een homoseksueel een verhoogde kans op HIV heeft, heeft mijns inziens alleen betrekking op de stereotypes die je tegenkomt. Het volk wat dag in, dag uit met een andere kerel het bed deelt. Ikzelf heb al bijna 5 jaar een vaste partner (en nee, we hebben géén open relatie :P) en dat ik daarom uitgesloten word van bloeddonatie vind ik gewoon discriminatie.

Waarom zetten ze niet gewoon de site dat mensen met veel wisselende sexpartners uitgesloten zijn voor bloeddonatie? Waarom wordt dan 1 specifieke doelgroep genoemd en geboycot? Er zijn ook genoeg heteroseksuelen met HIV of een hoog risico op HIV, maar daar wordt geen woord over gerept.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:14

ShauniBef schreef:

Ja inderdaad de boze anti homo federatie heeft een hele boel officiele weteschappelijke artikkels nagemaakt. Maar helaas was het voor lesbische te duur en hebben ze alleen homo's en mensen met hepatitis enz gekozen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:15

Ik vind het achterlijk. :)

Niet eens omdat het te maken zou hebben met discriminatie oid.

Het is nu ook al zo dat het ziekenhuis niet 100% kan verzekeren dat een bloedtransfusie volledig veilig is.
Met andere woorden: wat is het verschil tussen risico's met bloed van hetero's en homo's?
Als ze nu al niet kunnen verzekeren dat het veilig is, dan kunnen ze net zo goed wel bloed van geteste homoseksuelen aannemen, gezien het dan net zo "risicovol" is.

Mede daarom zou ik ook nu al een bloedtransfusie weigeren.
Het is volledige bullshit dat het nu wel veilig zou zijn.
Je hoeft maar één keer verkeerd te testen en het veilig verklaren en diegene die het bloed ontvangt is de l*l.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:16

WhySoWhite schreef:
Dat vind ik echt heel raar, want als het achteraf getest word dan heb je er toch niks meer aan. Dan zit het toch al in een lichaam?

Voordat het bloed naar de patient gaat wordt het eerst getest, anders komt het niet "vrij"

Het bloed is na afname 35 dagen houdbaar. Meestal zijn de testen een dag na de afname bekend en kan het product vrijgegeven worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:17

Maar het is gewoon een feit dat homo's een grotere risicogroep vormen. Ook met hetero's kun je niet altijd zeker zijn, maar waarom zou je extra risico's gaan nemen door homo's wel bloed te laten geven. :?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:17

ShauniBef schreef:
Rock schreef:
Het heeft m.i. inderdaad met gezond verstand te maken, en zeker niet met discriminatie.

Ik heb dan ook 'nee' gestemd.

Dan hoop ik dat er te weinig bloed gegeven wordt door de 'hetero's' en er meer homo's op de wereld komen..
Jammer dan.. Geen bloed is geen bloed :n !

Ik vind het discriminatie :j !

Misschien moet je eerst even lezen en logisch nadenken voordat je zomaar dingen begint te roepen...

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:24

Is het niet mogelijk om het bloed gegeven door een homofiele man eerst een jaar op te slaan en daarna nog een keer te testen?