Wie krijgt nog meer onterecht een vergoeding van CAK?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Re: Wie krijgt nog meer onterecht een vergoeding van CAK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:05

Ik heb vorig jaar nooit een brief ontvangen, enkel het geld. Dus ik zou het even afwachten. :)

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:15

Quellian schreef:
Oh ik zie dat het heel de maand oktober nog kan, dan wacht ik nog even :j

Lalidan, het is nog niet bekend of het chronisch blijft/is/wordt. Beetje slepende zaak incl. veel onderzoeken.

Het maakt niet eens zo zeer uit of het voor jou chronisch is of niet, het gaat erom of de indicatie als chronisch is aangemerkt op de lijst Borst. Dus de wijze waarop je fysio declareert is bepalend.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:28

purny schreef:
maar mijn vader krijgt elk jaar 50 euro. Ik gebruik Seretide en Ventolin en krijg niks

Dat is simpel; jij gebruikt minder dan hun aanbevelingen om in aanmerking te komen voor teruggave eigen risico. Je vader daarentegen zit wel op die richtlijn. Om die reden krijg ik wél de 50 euro terug, maar mijn vader niet. Die slikt net iets te weinig om aan de eisen te voldoen
Maar dit bedrag heeft dus betrekking op gedeeltelijke teruggave van eigen risico! Voor een tegemoedkoming gelden andere regels, want daar kom ik ook niet voor in aanmerking :)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:56

knuffeldier schreef:
Nu kan ja opvragen waarom je het krijgt, dus dat ga ik maar eens doen. (terwijl er ergens in mijn hoofd een stemmetje zegt dat ik vooral geen slapende honden moet wakker maken)

Ik zou bellen heb namelijk al van meer mensen gehoord dat ze deze krijgen en geen idee hebben waarom...

ikenindi schreef:
Vreemd? Ik kreeg hem ook, maar val wel onder de WTCG. Wat mij vooral opviel is dat het veel minder was dan vorig jaar. Een vriendin van mij (valt ook onder WTCG) viel het ook al op dat het een stuk minder was geworden. Nu snap ik waarom: ze geven het ineens aan veel meer mensen??? Vreemd.

Idd als ze ten onrechte dit gaan uitbetalen aan mensen die er dus eigenlijk geen recht op hebben snap ik wel waarom ze t gaan terug brengen ed...

Knuffeldier terug betalen als je er geen recht op heb is meer dan logisch toch lijkt me...

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:42

Wij kregen ook een brief, mijn vriend dan..
306 euro terug..

Wel heeft hij een jaar lang 2x in de week bij fysiotherapeut gelopen,
Dus misschien dat het bij ons daarmee te maken heeft!

Ik ga er morgen even achterheen bellen..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:27

Ik kreeg gisteren ook een brief, krijg maarliefst €510 terug eind dit jaar :) Dat vind mijn spaarrekening erg fijn :)

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:49

ik krijg het nu ook voor het eerst en hoop ik ook voor het laatst

doordat ik een rollator, po-stoel, krukken, booster, medicijnen fysio etc moest hebben.
ik dacht 2 jr geleden eerste kerstdag wel ff naar buiten te kunnen smorgens om 7 uur wat resulteerde in een verbrijzelde enkel. en om 9 uur lag ik op de ok en moest ik 8 weken plat liggen en niet lopen niks
waar nu pinnen en platen in zitten

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:24

Ik kreeg vorige week ook een brief dat ik € 306 krijg als compensatie voor chronisch zieken. Alleen een beetje vreemd dat alle kosten vergoed worden door de zorgverzekering en dat je alsnog een vergoeding krijgt van € 306. Dus ik vraag me af waarvoor je een vergoeding krijgt? Alleen omdat je 'ziek' bent?

(Ter info: Ik loop bij de maag-darm-leverarts wegens chronische leverontsteking sinds halverwege 2009)

Als je geen recht heb op het bedrag en ze komen er achter, moet je het sowieso terugbetalen. Als je wist dat je er geen recht op hebt, het geld houdt en ze komen er achter kun je zelfs nog een boete van de belasting krijgen, hoorde ik.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:33

Veel chronisch zieken hebben medicatie die ze gedeeltelijk zelf moeten betalen dus vergoeding is best logisch!

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:39

Kido schreef:
Veel chronisch zieken hebben medicatie die ze gedeeltelijk zelf moeten betalen dus vergoeding is best logisch!

Ja dat snap ik, maar ik hoef er zelf niets voor te betalen, omdat alles vergoed wordt en toch krijg ik ook dezelfde compensatie. Dan hadden ze het beter kunnen laten zoals het eerst ging. Toen kon je de ziektekosten die je zelf moest betalen aftrekken van je inkomen bij de belastingaangifte. Voor mijn gevoel zijn ze nu meer geld kwijt. Ik heb al van meedere mensen gehoord dat ze deze compensatie kregen en zij waren hier ook verbaasd over.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:46

.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:10

En sommige mensen krijgen dus niks...
Terwijl ze wel van alles hebben...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:54

Kido schreef:
knuffeldier schreef:
Nu kan ja opvragen waarom je het krijgt, dus dat ga ik maar eens doen. (terwijl er ergens in mijn hoofd een stemmetje zegt dat ik vooral geen slapende honden moet wakker maken)

Ik zou bellen heb namelijk al van meer mensen gehoord dat ze deze krijgen en geen idee hebben waarom...

ikenindi schreef:
Vreemd? Ik kreeg hem ook, maar val wel onder de WTCG. Wat mij vooral opviel is dat het veel minder was dan vorig jaar. Een vriendin van mij (valt ook onder WTCG) viel het ook al op dat het een stuk minder was geworden. Nu snap ik waarom: ze geven het ineens aan veel meer mensen??? Vreemd.

Idd als ze ten onrechte dit gaan uitbetalen aan mensen die er dus eigenlijk geen recht op hebben snap ik wel waarom ze t gaan terug brengen ed...

Knuffeldier terug betalen als je er geen recht op heb is meer dan logisch toch lijkt me...

zoals al eerder genoemd: ik ga ook opvragen waarom ik het heb gekregen, maar dat kon pas vanaf 1 november.
Ik vind het zelf ook wel fout voelen als ik het zou krijgen terwijl ik niks heb. Er moet zoveel bezuinigd worden en dan gaan ze wel geld aan zulke dingen uitgeven.
Maar mochten ze om 1 of andere reden bedacht hebben dat ik het krijg dan ga ik het zeker niet weigeren. Ook al ben ik dan niet chronisch ziek, ik doe altijd heel veel vrijwilligers werk (heeft hier niks mee te maken) dus dan zal ik dit dan maar op die manier als een 'gerechtvaardigde' beloning zien.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:47

Sorry maar ik vind dit best onzin
De ene persoon die vrolijk door het leven huppelt krijgt het en de andere die chronisch ziek is weer niet
Klinkt erg kort door de bocht maar zie het in dit topic al
Moeten wij dan ook wat krijgen? Heb een stollingsprobleem, loop al 4 jaar met gezwel in mn kop en psychisch niet helemaal ok. Mams heef reuma, artrose, astma, osteoporose etc en zou de jackpot winnen?
Waar blijft de gelijkheid?

Sorry voor mijn uitdrukkingen maar zulke dingen maken me woest

Knuffeldier; ja dus? Het voelt niet prettig aan maar toch zou je het niet weigeren? Waar blijft de logica? En vrijwilligerswerk heeft hier niets mee te maken ;)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 06:49

Ik heb ook een chronische ziekte. Moet daarvoor regelmatig naar het ZH in Amsterdam. (woon in Drenthe)
Ga twee keer per week naar de fysio.
Ik krijg ook een vergoeding van het CAK en ben er heel blij mee :)
Mn ziekte is al ellendig genoeg en kost veel geld en energie.

Voor degene die denkt dat hij/zij er ook recht op heeft en het niet krijgt, je kunt het zelf aanvragen via de site ;)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:32

Kreeg gisteren ook een brief. Dit jaar krijg ik 306 euro.
Meer dan vorig jaar. Vorig jaar was het iets van 156 geloof ik.
Heb dit jaar overigens wel meer kosten gehad. Naast medicijnen met een hoge eigen bijdrage ook eigen bijdrage WMO. Zal ook wel verschil in zitten.

Was overigens een paar jaar geleden wel verrast toen ik de brief voor de eerste keer kreeg. Zomaar een bijdrage krijgen. Ik wist niet eens van het bestaan van de regeling af.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:44

Kido schreef:
En sommige mensen krijgen dus niks...
Terwijl ze wel van alles hebben...

Jij ook niet?
Ik denk dat ik morgen toch maar eens ga bellen... Voor hartmedicijnen en bekkeninstabiliteit kreeg ik het vorig jaar wel, maar daarna zijn er medisch duurdere dingen geweest (en met meer impact) en dan hoor je niets. Dat vind ik wel wat bijzonder :)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:47

ik krijg dus ook altijd een brief van ze dat ik geld terug krijg en toevallig zei ik gister tegen mn man dat ik het eigenlijk raar vind.......
dit jaar krijg ik het hoogste bedrag terug, en het is wel terecht, ik heb diabetes en heb 2 jaar met een hernia gelopen waarvoor ik een hoop therapie en dergelijke heb moeten volgen, maar ik ben daar toch voor verzekerd denk ik dan...........
als ik nou mn eigen risico terug zou krijgen (die 170 euro) zou ik het logisch vinden en niet meer dan schappelijk, ik vraag ook niet om diabetes te hebben, maar waarom krijg ik 510 euro terug vraag ik me af?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:49

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:04

Volgens de site zou ik er recht op hebben, maar ja... daar zijn geen rechten aan te ontlenen :+

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:32

Armaris schreef:
Sorry maar ik vind dit best onzin
De ene persoon die vrolijk door het leven huppelt krijgt het en de andere die chronisch ziek is weer niet
Klinkt erg kort door de bocht maar zie het in dit topic al
Moeten wij dan ook wat krijgen? Heb een stollingsprobleem, loop al 4 jaar met gezwel in mn kop en psychisch niet helemaal ok. Mams heef reuma, artrose, astma, osteoporose etc en zou de jackpot winnen?
Waar blijft de gelijkheid?

Sorry voor mijn uitdrukkingen maar zulke dingen maken me woest

Knuffeldier; ja dus? Het voelt niet prettig aan maar toch zou je het niet weigeren? Waar blijft de logica? En vrijwilligerswerk heeft hier niets mee te maken ;)

Ik weet dat dat totaal niks met elkaar te maken heeft. Maar ik bedoel er mee te zeggen dat als ik een keer een (onterechte) meevaller heb, zich dat op een andere manier aan de maatschappij wel weer terug betaald. Als ik het niet eerlijk vind en het terug stort zal niks aan het systeem veranderen. Ik wil overigens nog steeds opvragen waarom ik het krijg, maar dat kon pas per 1-11 en daar heb je je digiD bijnodig. Die was ik vergeten en heb ik weer opnieuw aangevraagd, maar nog steeds niet gehad.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:33

manonetjuh schreef:
Als je geen recht heb op het bedrag en ze komen er achter, moet je het sowieso terugbetalen. Als je wist dat je er geen recht op hebt, het geld houdt en ze komen er achter kun je zelfs nog een boete van de belasting krijgen, hoorde ik.

mmm wel een beetje flauw, moeten ze zelf beter opletten aan wie ze het geven. Maar goed ik ga er zowiezo achteraan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:35

Knuffeldier kan er niets aan doen dat ze de brief heeft gekregen hoor :) Ik snap dat iedereen vindt dat hij/zij er zelf meer recht op heeft, maar het is hoe het is.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:36

Volgens mij gaat het ook niet om hoe "erg" je ziek bent maar meer over wat het je kost.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:44

Ik snap er niks meer van,ik ben chronisch ziek(COPD) en moet 2 maal daags mijn leven lang pufjes nemen.(Seretide).Ook heb ik chronische voorhoofdholte ontsteking waarvoor ik ook rotzooi moet nemen.Ik moet ook elk jaar een griepspuit halen vanwege chronische ziekte,maar krijg geen vergoeding CAK.Volgens een test die je op internet kan doen kom ik niet in aanmerking.Ben altijd zo door mijn eigen bijdrage heen,en betaal me scheel aan zorgkosten,waar overigens ook steeds meer op word beknibbelt. Raar systeem.