Confronterend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:07

EngeltjeS schreef:
Of kleine dingetjes.
Bijvoorbeeld: nieuw make upje, nieuw tasje etc.
Mijn eerste week was: na deze week mag ik een blond-kopje kopen.
En na 3 maanden had ik bijna een heel servies gespaard.
Hierdoor on ik terug kijken, op een moeilijke tijd, die ik wel heb overleefd!

Dat is inderdaad wel een mooie gedachte ja. Ik ben zelf gek op Pip Studio, misschien moet ik daar mijn verzameling maar eens van uitbreiden. :j

Het klinkt heel stom misschien, maar ik vind niet dat ik mezelf hoor te belonen. Snappen jullie wat ik bedoel?

*geeft Yonker een schop

Lalidan schreef:
In praktische zin heb je mijn vraag beantwoord, maar wat ga je met de emoties doen die aanleiding zijn tot de eetbui? Want die zijn vermoedelijk na de afwas nog niet verdwenen......

Jezelf belonen kan een mooie stimulans zijn, waarbij vaak een combinatie van kleine dingetjes met grote dingen het beste werkt. Beetje kinderachtig maar wél effectief: Geef jezelf een sticker voor elke eetbui die je overwonnen hebt zonder er aan toe te geven en als je een x-aantal stickers hebt, dan geef je jezelf iets cadeau. Dat is veel tastbaarder dan zeggen "In december zoveel kilo kwijt".

Je hebt gelijk.

Misschien moet ik eens op papier gaan zetten wat ik op zo'n moment voel en waarom ik nou eigenlijk wil eten. En dan mezelf afvragen of het de situatie gaat veranderen.

Die stickers vind ik nog geen eens zo stom klinken. Het is inderdaad tastbaar. :j
Ik ga het eens proberen. Vrijdag haal ik stickers ipv chips!

Waar ik ook bang voor ben, stel dat ik nooit meer eten zoals chips in huis kan hebben?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:08

Nans wat ik me afvraag.... zijn die eetbuien echt alleen maar uit weggestopte emoties??
Ik kan namelijk ook een eetbui krijgen als ik me toch lekker voel... Ik weet mezelf soms ook geen raad hiermee... Maar als ik bijvoorbeeld in mijn hoofd krijg dat ik iets lekkers wil eten dan ga ik net zo lang zoeken tot ik iets gevonden heb...

Die stickers vind ik idd een mooi idee :)

Nanne

Re: Confronterend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:12

Nel,

Bij mij gaat het echt om emoties. Als ik blij ben als beloning en als ik verdrietig ben als troost. En zo heb ik overal wel een excuus bij. Ik heb nooit een eetbui omdat ik bijvoorbeeld hongerig ben. Van mezelf ben ik eigenlijk niet zo'n snoeper.

Maar het kan natuurlijk voor iedereen anders zijn.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:13

Respect voor je openheid en je drive om het gewoon te gaan doen nu!! Top!

En waarom zou je jezelf niet mogen belonen? Je gaat iets doen dat heel moeilijk voor je is maar waar je je wel volledig voor inzet. Dat is toch onwijs knap als je dat lukt? Daar mag je best gruwelijk trots op zijn en jezelf voor belonen :j

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:15

Richtje,

Bedankt zeg!

Nou, ik zit natuurlijk niet geheel lekker in mijn vel en dan heb ik het idee dat ik weinig waard ben en daarom is het raar voor mezelf om mij te belonen.
Naar andere toe ben ik heel complimenteus ed, maar naar mezelf dus absoluut niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:17

Echt goed dat je dit neerzet! :j Heel goed dat je ook de oorzaak weet, jammer dat de oplossing vaak niet zo eenvoudig is... maar erkenning is al een deel van de oplossing natuurlijk. De oogkleppen zijn al af. Wat kan werken is elke dag een positief punt noteren van jezelf; start de dag met 1 positief punt! Ga voor de spiegel staan en zeg oprecht tegen je; wat een mooie ogen heb ik! Wat heb ik de make-up leuk gedaan, of wat dan ook. Dat is een begin; het begint immers met een kleine rimpeling in het water en wordt een golf.

Kun je je wel beheersen om dat soort troep-eten niet meer in huis te halen? Koelkast alleen vol met gezonde snacks als komkommers etc?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:21

Vuurneon,

Ik vind het zelf moeilijk om in de spiegel te kijken.. Ik vind mezelf namelijk totaal niet mooi.. Misschien moet ik eerst eens gaan leren om in de spiegel te kunnen kijken, echt kijken.

Soms kan ik wel zonder troep-eten de super uit, maar soms ook niet. Heb nu toevallig naast twee zakken chips, die al op zijn, ook twee komkommers gekocht om die op te schransen.

Twee zakken is overigens al weinig voor mijn doen. Voorheen had ik er één voor elke dag van de week en nog wat extra..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:27

Dan maar zonder spiegel; je kan jezelf bv morgen al een groot compliment geven omdat je dit topic gestart bent, positieve persoonlijkheidspuntjes, of fysiek: je nagels heb je vast wel mooi geknipt, mooie oorbellen in gedaan. Zoek naar die kleine positieve dingen in je. Echt, als je goed kijkt zul je ze zien. Want je bent al zo dapper om dit op internet te zetten en daar mag je best trots op zijn. Schrijf het op, lees dat elke dag weer en vul het aan met iets nieuws.

Straf jezelf niet nu omdat je 2 zakken chips op hebt, je kan ook denken; ik heb nu al minder op dan voorheen en dat is ook al prestatie!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:28

Dus is 2 zakken een compliment waard :j En nee daarvoor hoef je jezelf niet heel goed te vinden als je dat nog lastig vindt.
Het is puur cijfermatig een verbetering tov de 'oude' situatie en dus een beloning/sticker waard :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:31

Precies, positief benaderen!
Voor elke dag dat je gezond eten in huis haalt een sticker; bij een week beloon je jezelf met iets dat niet met eten te maken heeft.

Je bent het echt waard! :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:38

Okee,

Ik ga mezelf morgenochtend een compliment geven.
En ik zal hier laten weten wat het is en het ook onderbouwen.

Boodschappen doe ik één keer in de week, juist ook om de verleidingen te voorkomen. Maar die stickers ga ik kopen en dan maak ik op de computer een leuk velletje om ze op te plakken en hang het op de koelkast. :j

Stom dat je sommige dingen zelf gewoon echt niet ziet. Ben echt blij dat ik zo geholpen word ondanks dat de meeste van jullie mij niet kennen. :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:39

Allereerst mijn bewondering dat je je verhaal zo duidelijk weet te vertellen en ook dat je het hier zo durft neer te zetten +:)+ Heel moedig!

Veel dingen die jij beschrijft hebben met zelfvertrouwen en eigenwaarde te maken. Mensen die van zichzelf houden, zorgen goed voor zichzelf, eten gezonde dingen, besteden tijd aan hun uiterlijk en stralen dit ook uit.
En als je minder zelfvertrouwen hebt, dan maakt het niet uit hoe je eruit ziet, want je bent toch een dikke sukkel of een dom blondje, een lompe boerin en ga zo maar door. Dus ach, het maakt dan ook niet uit dat je wat extra eet, of een te groot T-shirt aan hebt, want je bent toch niet leuk om naar te kijken.

Probeer daar doorheen te breken, door iedere keer dat je jezelf in een spiegel ziet (badkamer, toilet, passpiegel in de winkel etc.) tegen jezelf te zeggen: ik hou van mezelf, ik mag er zijn, ik ben blij met mezelf. En focus je op je mooie dingen zoals je mooie ogen of je mooie mond oid.
Kortom, ga jezelf weer waarderen, wees weer blij met jezelf, want: JE BENT EEN MOOIE LIEVE MEID DIE ER MAG ZIJN!!!!!

En dit is allemaal best moeilijk om in je uppie te doen, durf aan andere mensen te vragen of ze je ermee willen helpen. Vraag maar of ze je iedere dag een compliment willen geven over iets. DAt is in het begin heel lastig, maar op den duur ga je erin geloven, dat je haar ook leuk zit, je kleren mooi zijn, ogen mooi uitkomen etc.

En als dat eenmaal tot je doordringt, ga je meer van jezelf houden, stop je je minder vol met slechte voeding, heb je zin om te gaan sporten etc. Maar dat kost tijd, heel veel tijd. En gelukkig ben je nog jong en kom je er nu achter en niet over 50 jaar.

Wat ook fijn is van sporten is dat er endorfine wordt aangemaakt in je hersenen, hiervan word je blij, voel je je relaxt en het werkt ook nog eens verslavend, dus wil je meer sporten ;)

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar herken wel een boel van jouw dingen waar je tegenaan loopt bij mezelf. Ik ben 37 en ben inmiddels een heel eind gekomen, mijn zelfvertrouwen en eigenwaarde schat ik nu op een 7+ terwijl dat ook wel eens een 2 is geweest. Ik bedoel het bovenstaande absoluut niet aanvallend, dat zou ik nooit willen. Het enige wat ik denk, is dat je eerst met jezelf uit de knoop moet komen, voordat je je eetpatroon kunt aanpakken.

Mocht je willen PBen, hij staat open, no problem. Ik wil je graag helpen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:43

Weet je, uiteindelijk zul je zelf ook al die dingen zien :j Dan gaat het lampje aan en die blijft branden. Duurt even, maar je komt er écht!
Tegenslagen hebben zijn normaal, als je een paar terugvallen hebt is dat normaal. Want daar moet je ook mee leren omgaan. Denk dan niet; het heeft geen zin meer... maar denk dan vooral; dit kan ik beter!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:53

Hetbommeke,

Dankjewel voor het compliment.

Ja, absoluut. Ik doe altijd alsof ik heel vrolijk ben en overal lak aan heb. Maar mijn zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn zo laag. Precies zoals jij beschrijft!

Maar als je dat soort dingen tegen jezelf gaat zeggen, ga je er dan ook ingeloven? Ik heb zoiets van ik kan het wel zeggen, maar werkt dat dan ook? Snap je wat ik bedoel?
Mijn vriendinnen zeggen ook altijd dat ik hartstikke leuk en lief ben, maar ergens kan ik dat niet voor 100% geloven.

Ja, in je eentje is het lastig. Ik heb ook geen partner die mij hier in steunt en dat mis ik soms wel. Iemand waar ik even tegen aan kan hangen en zeuren.

Is het niet vreemd om iemand te vragen om je complimenten te geven?
Ik weet wel iemand aan wie het zou durven vragen, maar die is de komende drie weken met vakantie. :+
De rest zijn allemaal botte harken. :')

Het is wel zo dat als je iets vaak genoeg hoort, je er in gaat geloven.

Ik wil ook heel graag sporten, maar ik heb gewoon zo weinig doorzettingsvermogen. Ben wel van plan om morgen weer op tijd op te staan en te gaan wandelen. Weer 4 km of misschien het rondje van 8 km pakken.

En ik ben ook heel blij dat ik er nu achter kom en niet pas als het eigenlijk te laat is. Dit belemmert je namelijk ook zo in het leven..

Vuurneon,

Echt bedankt! Je zegt de juiste dingen. Ik denk dat ik morgen alle goede tips die tot nu toe zijn gegeven op een rijtje ga zetten en uitprint. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:58

Heel veel succes met de hobbelige weg en graag gedaan, je bent écht heel erg goed op weg! Ik heb enorm veel bewondering voor jou :j Dus jij ook bedankt voor het delen van je verhaal :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:59

Dankjewel. :o

En geen dank. Wie weet heeft iemand anders er ook nog wat aan. :j

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:04

Het omgekeerde is ook mogelijk: zeg maar 20x op een dag tegen jezelf dat je hoofdpijn hebt, gegarandeerd heb je aan het eind van de dag pijn in je kop %)
Dus waarom andersom niet?

En leuk en lief tegen jou zeggen is heel makkelijk, maar vraag dan maar eens wat jou zo leuk maakt of zo lief maakt. Probeer het specifieker te maken.

Verder kreeg ik ooit als tip om 's avonds voor het naar bed gaan in een schriftje op te schrijven wat er die dag allemaal goed was gegaan, of waar ik een goed gevoel over had, waar ik blij mee was die dag. Kortom, iets positiefs over jezelf, waardoor je dat ook meeneemt in je slaap.

En als eten 's ochtends hier een bord brinta, weet niet of dat al genoemd is, maar dat vind ikzelf erg makkelijk weg te krijgen.

Belangrijk is om een sport te doen die je leuk vindt, dan hou je het langer vol.

Gebruik een meetlint ipv de weegschaal, vaak val je in het begin niet af omdat spieren zwaarder zijn dan vet. Maar je wordt wel slanker, de cm's verdwijnen, vandaar het meetlint. Doe dat op een vaste dag in de week, schrijf het op in een schriftje, dan zie je ook dat je resultaat boekt. En gooi die weegschaal het raam uit :))

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:06

Nans meid, wat ontzettend knap dit hier neer te zetten :j

wou je gewoon even laten weten dat dit een goede stap is in de richting en dat die heel moeilijk is. Ik weet dat je het kan en het gaat je zeker de weten ook wel lukken.

Ergens herken ik mezelf der wel in alleen ben ik soms blij dat ik de knop uit kan zetten als k erg poedersuiker voel en dan toch niet ga eten maar ik snap het wel hoor meid.

Erg veel suc6 en het gaat je vast lukken, baby stapjes tergelijk opbouwend naar dat wat je wilt en je, je goed bij voelt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:17

Ik wilde even zeggen dat ik het superknap vind dat je dit zo open op bokt zet en ondanks dat je jezelf smoesjes voorhoudt, kom je erg eerlijk over.

Verder vind ik het een beetje moeilijk om iets te zeggen, omdat je zelf heel goed kunt benoemen wat er aan de hand is en ook al professionele hulp erbij krijgt(wat ik ook een heel moedige stap vind 8-) ) . 't enige wat ik hoop je mee te kunnen geven is dat je je niet teveel moet focussen op wat je wil veranderen aan jezelf. Want dat is energie die je ook kunt steken in leren houden van jezef hoe je nu bent. Voor je gezondheid is het mss beter om iets af te vallen (vind je gewicht overigens zo drastisch nog niet :) !! ) maar als je daarvoor jaren moet verspillen met ongelukkig zijn :(:) . Nouja, eigenlijk is het natuurlijk het mooiste als je een goede balans tussen die twee kunt vinden.... Maargoed, eigenwaarde is denk ik wel een hele grote stap in de goede richting. Ik hoop echt dat je op een dag oprecht gelukkig met jezelf kunt zijn!

Ookal ken ik je verder niet, vanaf hier een hele dikke knuffel :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:40

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus ook als je tegen jezelf zegt dat je wel oké bent, dat je er wel mag zijn, dat je wel veel waard bent.
Lekker slapen meid, morgen weer een dag!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:54

Meiss, we hebben er kort al even over gesproken, vind het enorm knap van je dat je dit heb neergezet.
Dit is echt een enorme stap in de goede richting. Je gaat er echt wel komen! Dat je al erkent dat je jezelf tegenwerkt is al een stap! Langzaamaan moet je gaan! Komt echt goed meid.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:48

Goeie morgen TS, hoe ben je wakker geworden?

(de meetlint vind ik een super tip!!!!!)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 09:35

hetbommeke schreef:
Het omgekeerde is ook mogelijk: zeg maar 20x op een dag tegen jezelf dat je hoofdpijn hebt, gegarandeerd heb je aan het eind van de dag pijn in je kop %)
Dus waarom andersom niet?

En leuk en lief tegen jou zeggen is heel makkelijk, maar vraag dan maar eens wat jou zo leuk maakt of zo lief maakt. Probeer het specifieker te maken.

Verder kreeg ik ooit als tip om 's avonds voor het naar bed gaan in een schriftje op te schrijven wat er die dag allemaal goed was gegaan, of waar ik een goed gevoel over had, waar ik blij mee was die dag. Kortom, iets positiefs over jezelf, waardoor je dat ook meeneemt in je slaap.

En als eten 's ochtends hier een bord brinta, weet niet of dat al genoemd is, maar dat vind ikzelf erg makkelijk weg te krijgen.

Belangrijk is om een sport te doen die je leuk vindt, dan hou je het langer vol.

Gebruik een meetlint ipv de weegschaal, vaak val je in het begin niet af omdat spieren zwaarder zijn dan vet. Maar je wordt wel slanker, de cm's verdwijnen, vandaar het meetlint. Doe dat op een vaste dag in de week, schrijf het op in een schriftje, dan zie je ook dat je resultaat boekt. En gooi die weegschaal het raam uit :))

Nou ik vanmorgen wat langer voor de spiegel gestaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik best mooie ogen heb. Ik heb hele lange wimpers en ik vind zelf dat ik een mooie kleur ogen heb.

Ook heb ik gisteravond in de auto tegen mezelf gezegd dat ik op de goede weg ben omdat ik dit topic geopend heb en het zo open en bloot op internet heb gezet. En dat ik er wel kom, dit gaat mij lukken.

Ook wil ik gaan proberen om positieve dingen en complimenten op te schrijven zodat ik het terug kan lezen als ik het moeilijk heb.

Morgen ga ik weer naar mijn dietiste en dan zal ik haar om een meetlint vragen. Maar ik kan natuurlijk ook helemaal stoppen met wegen en meten en alleen haar mij laten wegen en meten.
Gelukkig laat ik mezelf niet elke dag op de weegschaal staan, want dan zou ik echt doordraaien denk ik.

Zou ook gaan wandelen vanmorgen, expres vroeg opgestaan. Maar het kwam hier loodrecht uit de hemel vallen en ik zit tegen een verkoudheid aan te hikken dus ik dorst het niet aan. Als het gewoon wat gespettert of gemiezerd had was ik wel gegaan.
Nu wil ik proberen of ik misschien even een stukje kan lopen als ik op mijn werk ben.

Twilight schreef:
Nans meid, wat ontzettend knap dit hier neer te zetten :j

wou je gewoon even laten weten dat dit een goede stap is in de richting en dat die heel moeilijk is. Ik weet dat je het kan en het gaat je zeker de weten ook wel lukken.

Ergens herken ik mezelf der wel in alleen ben ik soms blij dat ik de knop uit kan zetten als k erg poedersuiker voel en dan toch niet ga eten maar ik snap het wel hoor meid.

Erg veel suc6 en het gaat je vast lukken, baby stapjes tergelijk opbouwend naar dat wat je wilt en je, je goed bij voelt :D

Dankjewel Annelie.
Wees blij dat jij die knop wel om kan zetten, want als je die controle kwijt bent, ben je ver van huis.

Menino schreef:
Ik wilde even zeggen dat ik het superknap vind dat je dit zo open op bokt zet en ondanks dat je jezelf smoesjes voorhoudt, kom je erg eerlijk over.

Verder vind ik het een beetje moeilijk om iets te zeggen, omdat je zelf heel goed kunt benoemen wat er aan de hand is en ook al professionele hulp erbij krijgt(wat ik ook een heel moedige stap vind 8-) ) . 't enige wat ik hoop je mee te kunnen geven is dat je je niet teveel moet focussen op wat je wil veranderen aan jezelf. Want dat is energie die je ook kunt steken in leren houden van jezef hoe je nu bent. Voor je gezondheid is het mss beter om iets af te vallen (vind je gewicht overigens zo drastisch nog niet :) !! ) maar als je daarvoor jaren moet verspillen met ongelukkig zijn :(:) . Nouja, eigenlijk is het natuurlijk het mooiste als je een goede balans tussen die twee kunt vinden.... Maargoed, eigenwaarde is denk ik wel een hele grote stap in de goede richting. Ik hoop echt dat je op een dag oprecht gelukkig met jezelf kunt zijn!

Ookal ken ik je verder niet, vanaf hier een hele dikke knuffel :(:)

Dankjewel.
Ik weet dat ik wat meer moet kijken naar wat wel goed aan mij is en waar ik wel goed in ben. De ene dag gaat het ook heel goed en zit ik echt lekker in mijn vel, maar er zijn meer slechte dagen dan goede. Maar ik ga er van uit dat, dat wel goed gaat komen. :j
Bedankt dat je zo positief over mijn gewicht praat. Ik wil zelf gewoon niet die magische grens van 100 kg over omdat ik weet dat het hek dan volledig van de dam is. Dan laat ik alles varen, zo goed ken ik mezelf.

Bedankt voor je lieve woorden en je knuffel. Het word ontzettend gewaardeerd!

Lalidan schreef:
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus ook als je tegen jezelf zegt dat je wel oké bent, dat je er wel mag zijn, dat je wel veel waard bent.
Lekker slapen meid, morgen weer een dag!

Nou ik heb heerlijk geslapen en voel mezelf al een stuk "lichter" nu ik mijn verhaal hier zo kwijt kan en zoveel motiverende woorden en goede tips krijg. :)

Nessa schreef:
Meiss, we hebben er kort al even over gesproken, vind het enorm knap van je dat je dit heb neergezet.
Dit is echt een enorme stap in de goede richting. Je gaat er echt wel komen! Dat je al erkent dat je jezelf tegenwerkt is al een stap! Langzaamaan moet je gaan! Komt echt goed meid.

Dankjewel Lin :+:

EngeltjeS schreef:
Goeie morgen TS, hoe ben je wakker geworden?

(de meetlint vind ik een super tip!!!!!)

Hoi EngeltjeS!

Nou ik ben rustig en eigenlijk wel gewoon blij wakker geworden. Had al helemaal zin om het rondje van 8 km te gaan lopen en toen zag ik dus dat het hier zo hard regende. Dat vond ik wel heel jammer en werd ik weer wat down. Kreeg een beetje de gedachte van zie je nou wel? Als ik besluit te gaan bewegen is er wel weer iets wat mij tegen houd.

Maar in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten ben ik lekker in het huishouden aan de gang gegaan. Wasjes wegdraaien, keuken aan kant maken. Terwijl ik normaal als oud vuil in een hoek van de bank zou gaan hangen..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:44

*\o/*
En das dan ook het enige wat ik te zeggen heb :D

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 09:50

:D