20 weken echo: cysteniertje bij onze dochter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:34

Inderdaad erg mooie echo foto's.. en wat fijn dat het mee lijkt te vallen! Die controle onderzoeken krijg Daniel ook, als alles er goed uit ziet worden die ook steeds minder vaak gedaan.
Hopelijk kan je weer een beetje meer van je zwangerschap genieten! :)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 08:47

Batje, wat heeft Daniël dan precies?

1Boefje

Re: 20 weken echo: cysteniertje bij onze dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:01

Hoi TS,
Ik ben er eentje met één goed functionerende nier.
Één nier is 1,5x zo groot, de andere is verschrompeld en heeft waarschijnlijk nooit gewerkt.
Wij hebben het ook extra laten controleren toen ik zwanger was omdat je nooit weet of zoiets erfelijk is.
Maak je niet al te druk, er is goed mee te leven! Ik moet alleen meer drinken als gemiddelde mensen (doe ik eigenlijk nooit) en ik moet sneller plassen.
Geniet er lekker van, er kunnen veel ergere dingen aan de hand zijn met je kleine ;)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:35

Daniel heeft een slecht functionerende nier door een reflux (urine die vanuit de blaas weer terugloopt naar de nier). De nierfunctie onderzoeken zijn niet zo erg. Een mictiecystogram is wel vervelend, dan worden er foto's van de nieren en blaas gemaakt tijdens het plassen en daarvoor moet een catheter ingebracht worden. Maar volgens mij krijgt jullie dochtertje alleen de echo's en uitwendige onderzoeken, dus dat scheelt :)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:56

Ja klopt, ze hebben heel goed gekeken naar de andere nier of daar inderdaad een reflux in zat maar niets wijst daar nu op. Ze kunnen het natuurlijk beter zien als ze dadelijk geboren is en bij haar zelf een echo kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:35

gelukkig opzich wel goed nieuws en 'gellukig' maar een nier , mijn zus krijgt rond dezelfde tijd een kereltje :P

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:54

Nog een keertje een update:

Vorige week hadden wij bij de vk een echo en die vond toen dat het blaasje behoorlijk gevuld was. In combinatie met een nierafwijking vond ze het een reden om ons wederom door te sturen naar het ziekenhuis. Daar konden we vanmorgen terecht. Uit de echo bleek al snel dat het blaasje nu een stuk kleiner was dus vorige week stond ze waarschijnlijk op het punt om te plassen. Maar dmv metingen werd vastgesteld dat het buikje te groot is. Dit ligt ongeveer 3 weken voor op de groei ten opzichte van de rest. Het kan dat de nierafwijking dit veroorzaakt doordat de cystenier een stuk groter is dan de normale nier.

Nu ben ik overgedragen aan het ziekenhuis en gaan ze iedere week een controle of echo doen omdat ze goed in de gaten willen houden dat dat niertje geen organen weg gaat duwen of de groei van andere organen in de weg gaat staan. Mocht dit het geval zijn en het buikje dus echt zo blijft groeien dan gaan ze haar eerder halen. Zo lang ze namelijk in mijn buik zit blijft het niertje groeien, pas als het echt zelf moet gaan werken kan het gaan verschrompelen en dat is dus pas na de geboorte. Daarbij wordt ze natuurlijk ook zwaarder als dat zo ver voor ligt op de groei en het moet er bij mij natuurlijk ook allemaal wel door blijven passen :P .

Nu moet ik 2 januari op controle bij de gyn, 9 januari echo in het azm en 12 januari echo hier in het ziekenhuis in Venlo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:23

Pfoe arme jij. Wat een zorgen iedere keer.
Fijn dat ze alles goed in de gaten houden, maar hier hoop je natuurlijk niet op.
Knuf! :(:)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:35

niet zo mooi! goed dat ze je goed onder controle houden! :(:) denk aan jullie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:39

Mijn moeder leeft al haar hele leven met 1 nier. In de tijd dat mijn oma zwanger was van mijn moeder hadden ze geen echo's natuurlijk waardoor mijn moeder pas later toen ze haar galblaas moest laten verwijderen wegens klachten erachter kwam dat ze maar 1 nier had en 1 verschrompelde.
Mijn moeder is inmiddels 78 jaar en zo gezond als een vis!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:10

Nou dat laatste berichtje geeft toch goede hoop.

Gelukkig wordt de kleine goed in de gaten gehouden. Sterkte hoor.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 08:16

Dat is een ellende zulke berichten en dan vooral die onzekerheid van het wachten pfff.
Ben in ieder geval blij dat het toch allemaal meevalt en de vooruitzichten goed zijn.
En goed dat ze jou baby toch wat extra in de gaten houden.

Mooie 4d foto trouwens.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 03:22

Vervelend zeg. Hoop dat je ondanks toch kan genieten van je zwangerschap. Ben benieuwd naar je update.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 04:15

Ik heb al je posts gelezen. Mijn ex schoolzus had hetzelfde maar kindje is goed. Hopelijk komt het allemaal goed.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 07:12

meid wat een schrik, maar gelukkig redelijk positief over wat ze eraan kunnn doen.
hoe is het nu?

dikke knuf vanaf hier en hopelijk valt het allemaal mee :(:)

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:01

Jeetje meid! Ik hoop dat het niertje wat ze heeft goed gaat werken na de geboorte.
Wel fijn dat je nu elke week controle krijgt! Zitten ze er in ieder geval bovenop!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:33

Marit is afgelopen vrijdag geboren! De bevalling werd ingeleid met 39 weken en 6 dagen omdat ze me oa door de nierafwijking niet overtijd wilden laten lopen.

Ik had van tevoren al 3 cm ontsluiting en vrijdag werden om 8:15 de vliezen gebroken. Om 13:49 is ze geboren! We moesten minimaal 24 uur ter observatie blijven en op zaterdagmiddag moest de kinderarts haar ook eerst nog goedkeuren. Gelukkig had ze meteen goede plasluiers wat een teken is dat haar ene gezonde niertje wel helemaal goed functioneert. Dat was echt een opluchting!

Zaterdagmiddag werd ze dus nagekeken door de kinderarts en zij vond dat Marit het prima deed en dus mee naar huis mocht! Inmiddels is ze 6 dagen oud en gaat het heel erg goed!

Als we niet wisten dat ze een afwijking had dan zouden we niks aan haar merken. Het is een heel lief en rustig meisje, ze slaapt zelfs gewoon al door 's nachts! :wow: We zijn echt zo supergelukkig met haar :+: .

Aanstaande maandag moeten we naar het ziekenhuis en dan wordt er een echo van haar nieren en blaas gemaakt en de week daarna moeten we op controle bij de kinderarts.

Twee foto'tjes van ons wondertje <3

Net geboren
Afbeelding

Marit Jasmijn
Afbeelding

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:37

Een stille mee lezer maar van harte !!!!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:39

gefeliciteerd meid en fijn dat het zo goed gaat. wat fijn dat ze flinke plasluiers produceerd. en wat goed dat ze al mee naar huis mocht. ik zou zeggen geniet van je kleine meid, voor je het weet zijn ze weer groot. en daar weet ik helaas alles van, vorig jaar rond deze tijd (16 februari) ben ik bevallen van een meisje en dat begint nu al een hele meid te worden net een jaar en begint nu los te lopen (help, alles moet weer opgeruimd worden).

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:44

Gefeliciteerd me je mooie dochter! Hopen dat het allemaal mee gaat vallen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:47

Gefeliciteerd met jullie mooie, kleine dochter. Hopen dat ze ondanks haar afwijking toch gezond kan leven.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:49

Oh, wat een heerlijk nieuws!
van harte proficiat met jullie meisje en heel veel geluk met haar!!

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:50

gefeliciteerd met jullie mooie dochter! Geniet ervan!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:56

Veel sterkte komende tijd het enige wat ik je kan megeven is laat je niet gek maken.

Het soortgelijk meegemaakt met mijn zwangerschap.
Van echocentrum naar ziekenhuis.
Daar vertrouwde ze het niet en werd ik doorgestuurd naar Amsterdam omdat die gespecialiceerd zijn.
Ze hadden doodleuk over de telefoon verteld dat er een vermoeden was van downsyndroom, kindje groeide niet goed en verhoudingen klopte niet.

In amsterdam aan gekomen bleek het allemaal mee tevallen en was het gewoon een kerngezond meisje.
Wel te klein etc ben wel volledig onder controle gebleven en heb de laatste 6 weken plat gelegen om haar te laten groeien.
Uiteindelijk met 40 weken geboren met maar 2810 gram en 44 cm

Volg je gevoel en laat je niet gek maken.
Als je het hele verhaal wilt lezen let me know bij mij zijn er mega veel fouten gemaakt
En nu heb ik gewoon een kerngezonde dochter waar niets mee aan de hand is..

Ik hoop dat het voor jullie ook mee valt.
Volg je gevoel en laat je niet gek maken en probeer heerlijk te genieten van alle dingen die je voelt in je buik ..

liefs lin

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:57

Hihi zie dat ze al geboren is.. Oeps

Gefeliciteerd met je mooie dochter