Zou ik naar de ha moeten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:50

anders even de after sun pakken van je huisgenoten.. dat mag vast wel :+

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:50

Koelen onder lauwwarm water!

Daihyo

Re: Zou ik naar de ha moeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:53

Nooit iets opsmeren als je dat advies niet van een HA hebt gekregen.
Zeker als er later blaasjes ontstaan en je een gaasje (ook al is het vet) eraf haalt, trek je zo de huid kapot en ben je verder van huis.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:56

Als je er iets op wil doen, qua gaas of wat dan ook.
Neem dan metaline gaas, dat is gaas, met aan de binnenkant een soort metaalachtig spul (zilverkleurig), dit plakt niet of bijna niet aan de wond.
Is ook handig verband bij grote schaafwonden, omdat dit gemaakt is om niet te plakken op wonden.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:01

LimaMambo schreef:
anders even de after sun pakken van je huisgenoten.. dat mag vast wel :+

Kinderachtig :Y)

Heb de hapost gebeld en ik moet langer koelen.
Er is een blaar op aan het komen maar die is niet super groot. Tot nu toch nog even niks doen en afwachten :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:08

Het lijkt gelukkig dus mee te vallen.
En (een aantal) medebokkers moet het nu gelijk weer zo? De TS min of meer belachelijk maken omdat jullie vinden dat ze gelijk de dokterswacht had moeten bellen? Dat kun je toch ook op fatsoenlijke wijze neerzetten? Met het advies, dat wanneer TS het in de toekomst weer eens overkomt, bij twijfel gewoon de dokterswacht kan bellen. Kan me ook voorstellen dat je dat niet gelijk doet, omdat we allemaal wel weten dat dat niet door iedere DW wordt gewaardeerd. Hoe vaak komen daar niet topics over voorbij?
Niet iedereen heeft zijn EHBO en weet dat je het beste onder de kraan kan koelen. De gedachte om met iets anders te koelen (als het maar gekoeld wordt) is toch zo raar nog niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:10

GirlinBoots schreef:
Neem dan metaline gaas, dat is gaas, met aan de binnenkant een soort metaalachtig spul (zilverkleurig), dit plakt niet of bijna niet aan de wond.
Is ook handig verband bij grote schaafwonden, omdat dit gemaakt is om niet te plakken op wonden.

En zelfs dat kan een brandwond kapot trekken.
Heb er ervaring mee. Beste is om er niets op te doen, tenzij een arts een zalf voorschrijft.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:12

Amanda schreef:
GirlinBoots schreef:

En zelfs dat kan een brandwond kapot trekken.
Heb er ervaring mee. Beste is om er niets op te doen, tenzij een arts een zalf voorschrijft.

Oke dat wist ik niet, heb het namelijk zelf ook nooit gebruikt, omdat naar mijn idee gaas te wond afsluit.

Voor iedereen zonder ehbo of voor diegene met ehbo maar die hulp makkelijk vinden, een link naar een app voor op je smartphone:
http://www.rodekruis.nl/ehbo/ehboopzak/ ... adapp.aspx

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:16

Helemaal geen rare vraag.
Mijn man verbrandde zich een paar maanden geleden.
Toen zich een blaar ontwikkelde om 10 uur 's avonds de dokterspost gebeld en hij moest direct komen.
En moest zich de volgende ochtend direct bij de huisarts melden ter controle.
Bij brandwonden is men bang voor infectie, dus met een "vies" bierblikje koelen, zou ik niet doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:17

supertinkie schreef:
Niet iedereen heeft zijn EHBO en weet dat je het beste onder de kraan kan koelen. De gedachte om met iets anders te koelen (als het maar gekoeld wordt) is toch zo raar nog niet.

Nee, maar wat raar is, is dat er kennelijk buiten bokt niets is op het internet. Medische informatie haal je van medische sites. Dat het, als je verrekt van de pijn, in je opkomt op bókt te vragen wat je moet doen, is gewoon bizar.
Als je verrekt van de pijn bel je een dokter. Als je zelf ook het idee hebt dat je niet meteen doodgaat, ga je op een relevante site zoeken naar advies. Bokt is in dit geval geen relevante site.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:22

In hoeveel gevallen is bokt in hemelsnaam niet relevant?? Er is niet voor niets een medische afdeling. En bizar? Als je dat al bizar vindt

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:22

Nee, daar heb je opzich ook wel een punt Ibbel. Maar wellicht heeft TS daar zo snel niet bij stil gestaan...

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:26

Ben ik het niet mee eens; tenzij er tegen iedereen in het medische onderdeel wordt gezegd; bel maar een dokter en stel je vraag aub niet hier!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:28

faye1995 schreef:
In hoeveel gevallen is bokt in hemelsnaam niet relevant?? Er is niet voor niets een medische afdeling. En bizar? Als je dat al bizar vindt

er is geen medische afdeling voor mensen op bokt, alleen het 'welzijn' subforum, waar in de regels staat:
Citaat:
Hou er rekening mee dat Bokkers geen doktoren zijn en dus geen diagnose kunnen stellen van wat jij op het forum hebt geplaatst. Raadpleeg dus bij twijfel altijd een dokter!

En wij zijn inderdaad geen dokters, hoewel er wel wat (para)medici rondbokken hier. Het beste advies kun je alleen geven als je daadwerkelijk het probleem kan zien met je ogen, verder alleen wat basaal advies, wat mogelijk niet eens klopt omdat je niet weet wat de achtergrond van een willekeurige bokker is.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:30

LZP -> MW

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:34

Tja bij ernst bel ik echt wel een dokter, maar ik zag dit niet direct als ernst. Gelukkig heb ik weinig ervaring met brandwonden, vandaar dat ik het hier vroeg.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:42

supertinkie schreef:

Er is ook nog zoiets als algemene basiskennis. EHBO heb ik ook nog nooit gehad.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 13-10-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:45

Wl je die quote niet aan mij toeschrijven? ;) Ik verwacht alleen maar GBV (Gezond BoerenVerstand)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:46

Sorry!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:48

Is goed hoor :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:49

GirlinBoots schreef:
Oke dat wist ik niet, heb het namelijk zelf ook nooit gebruikt, omdat naar mijn idee gaas te wond afsluit.

Nee, ik ook niet. Tot ik het zelf een keer gebruikte. Niet op een brandwond overigens, maar op een grote schaafwond.
Was zeer pijnlijk toen ik het eraf haalde.
Of nou ja, de huisarts.
En die zei dat het voor oppervlakkige en kleine schaafwondjes wel werkt, maar dat het bij grotere schaafwonden en brandplekken toch flink kan plakken.
Mijn vader is brandweerman en adviseert altijd om puur te koelen, houdt de pijn langer aan even de HA bellen en eventueel langsgaan.
2degraads is verstandig om naar te laten kijken, maar vaak doen ze daar ook niets aan. Hangt er vanaf hoe groot het is en hoe pijnlijk.
3degraads spreekt voor zich dat een arts noodzakelijk is denk ik.