Gek van pijn in mond, tandvleesontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:42

Eerst met een apparaatje en toen is ze handmatig verder gegaan met schrapen. Echt, mijn hele lijf reageerde er op de eerste keer vanmorgen. Ik was gewoon duizelig en zag sterretjes. Vanmiddag was ik me zeer bewust van mijn ademhaling en ben ik rustiger op die stoel gaan liggen. Maar. Vreselijk zeg. Volgens mij kun je beter een gebroken been hebben :+

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:53

Bah... heel verhaal getypt sluit ik het venster...

Het kan dus parodontitis zijn dat is een bacterie die je kaakbot graag wil opeten waardoor je tanden gaan losstaan. Dit begint bij je tandvlees en "hapt" zichzelf een weg naar onderen.
Het kan ook ontzettend veel tandsteen zijn wat je tandvlees naar onderen drukt en de wortel van je tanden ontbloot. Die zijn gevoelig voor warm koud en het tandbeen wat onder je tandvlees zit is poreuzer dan de bovenkant (kroon) van je tand wat bedekt is met glazuur. Dat kan erg gevoelig zijn.

Bij controles bij de tandarts halen ze dan veel tandsteen weg? Blijf goed spoelen en doe alle behandelingen ondanks dat ze toch pijn doen. En blijf goed flossen na de behandeling om de slechte bacteriën te verstoren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:05

wat fred boven verteld heb ik helaas last van
ik ben hierdoor nu 1 kies/kroon kwijt
en de kies ernaast zit ook wat los
ik heb er veel te lang mee gelopen
bergen aan pijnstillers geslikt, ben nl als de dood voor de tandarts en toen ik het niet meer hield....was het telaat

maar wat een pijn heb ik gehad,kloppende kaken niet kunnen eten amper praten.
maar het trok steeds weer weg
de tussenposes dat ik geen last had werden steeds korter totdat het echt TE werd
ik zag in mijn tandvlees/kaaklijn vulkanen dat waren de gangentjes die mijn kaak ingingen
nu poets ik met zoute tandpasta en hou ik mijn gebit erg goed in de gaten,maar er is veel kaakbot weg

en idd is pijn in je mond erger dan wat dan ook :j

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:09

Ik heb waterstofperoxide mee gekregen, een zachte tandenborstel en flosdraadjes met haar. Ik heb het vanmiddag al één keer gedaan en echt de tranen springen me in de ogen. Het doet zo enorm veel pijn. Ik geloof dat het het eerste is ja, dat ze dat zei. Maandag weer terug, dinsdag en donderdag zodat ze de behandeling kan herhalen en als het goed is gaat het steeds minder pijn doen.

Bedankt voor al je posts, ben je zelf tandarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:12

Oh zo herkenbaar...
Vorig jaar was ik de pineut, kon niet eens meer ademhalen!
Ben langs de spoedtandarts geweest en moest 2 weken lang om de dag terug naar mijn TA omdat ik het zelf niet eens kon poetsen en spoelen van de pijn.

Tip: Begin meteen met flossen en stokeren, dit verkleint de kans op herhaling!

Ik ben er na die 1e aanval extra gevoelig voor en voel het na een avondje stappen al trekken...
Goed bijhouden dus!

En voor de pijn: 1 paracetamol en 1 ibuprofen tegelijk! Vraag anders om brufen bij de tandarts!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:13

Ik had niet verwacht ooit zo'n rotpijn te voelen. En er zullen vast dingen zijn die nóg meer pijn doen, maar sjezus... :n

Ja, ik ga mijn best doen met flossen ed. Au.

Anoniem

Re: Gek van pijn in mond, tandvleesontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:14

Ik heb nog niets pijnlijkers meegemaakt :o
Ik weet precies wat je bedoelt!

(wel heel goed voor de lijn geweest voor mij :'))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:15

iefke schreef:
Volgens mij kun je beter een gebroken been hebben :+

Dat riep ik toen ik mijn enkelband had gescheurd :+
Gelukkig is het nu relatief uit te houden! Ik ken het gevoel!
Uiteindelijk leefde ik iedere dag op een overdosis ibu omdat het anders gewoon niet uit te houden was.
Ik had er dan ook nog enorme hoofdpijn bij omdat de zenuwen in mijn tand kapot waren en de ontsteking via de zenuwen ook m'n hoofd in ging.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:17

Ik eet al vanaf zaterdag bijna alleen maar vloeibaar... :+ Nou zit ik toch op 'dieet' dus in die zin zou ik alleen maar soepjes doen, maar toch. Ik moet niet aan kauwen denken...

Ik slik me ook helemaal dol Cayenne, alleen probeer ik me vandaag aan de dosering te houden. Ik wil vanavond gaan sporten, ondanks dat ik er echt letterlijk wat ziek van ben. Gewoon, even afleiding.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:21

iefke schreef:
Ik heb waterstofperoxide mee gekregen, een zachte tandenborstel en flosdraadjes met haar. Ik heb het vanmiddag al één keer gedaan en echt de tranen springen me in de ogen. Het doet zo enorm veel pijn. Ik geloof dat het het eerste is ja, dat ze dat zei. Maandag weer terug, dinsdag en donderdag zodat ze de behandeling kan herhalen en als het goed is gaat het steeds minder pijn doen.

Bedankt voor al je posts, ben je zelf tandarts?

Nee, ik heb heel even (ongeveer een half jaar) tandheelkunde gestudeerd (ik vond het echt te droog voor woorden en studeer nu met heel veel plezier logopedie!) en heb twee jaar als assistente gewerkt in een praktijk en mijn vader is tandtechnicus en heeft een eigen praktijk waar ik weleens help. Dus het is met de paplepel ingegoten ;)

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat parodontitis of een overschot aan tandsteen alles behalve acuut is. Het is een typische sluipmoordenaar die al een hele tijd sluimert in je mond en ook zichbaar is aan de hoeveelheid tandsteen aangezien ze eerst met een ultrasoon apparaat tandsteen heeft weggehaald. Je kunt er wel acuut last van hebben natuurlijk, maar het is zeker te zien geweest bij de vorige bezoekjes aan de tandarts. Daarbij had je misschien al eerder last van snel bloedend tandvlees of veel aanleg voor tandsteen. Tandsteen is een kalkafzetting en de een heeft het meer in zijn/haar speeksel dan de ander, maar het feit dat het poreus is zorgt dat bacterie makkelijk kunnen nestelen in die kleine putjes. Als je die samenstelling niet twee maal daags goed verstoord door tandpasta (parodontax is een hele goede tandpasta voor tandvleesproblemen) en d.m.v. flossen (één maal in de twee dagen is afdoende) krijgt parodontose de overhand in je mond. Gecombineerd met bijvoorbeeld een slechte weerstand of veel zoetigheid of zoetstoffen (aspartaam) gaat het helemaal snel!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ga goed flossen, als de ragertjes te groot zijn ga dan gewoon flossen met dun draad. Persoonlijk raad ik stokeren altijd af omdat je toch het tandvlees wat kunt beschadigen, zeker bij jou is het al flink geïrriteerd dus probeer te flossen en goed te spoelen met lauwwarm water met zout en de waterstofperoxide.

Veel sterkte! En als je wat wilt weten mag je het altijd vragen! :(:)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:24

Ow wat klinkt het herkenbaar, had het laatst ook en ik weet wat je gevoeld moet hebben met het schoonmaken, auw! Ben ook nog aan het spoelen en ook met een ragger en prikkertjes bezig, maar is geen pretje nee. Heel veel succes ermee.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:25

Nou, ik wil best een foto maken van hoe het er uit ziet, maar die ga ik niet openbaar neerzetten :D Ik weet het ook niet 100% zeker of dat het ingewikkelde woord was hè. En ja, ik ga ieder half jaar naar de TA en soms ook vaker omdat ik door erg slechte eetgewoontes een slecht gebit heb gekregen. Maar dit is iets van het laatste jaar en ik weet ook waar het vandaan komt. Denk ik.

Ze zei inderdaad dat de TA me al veel eerder had moeten doorsturen, dit is nooit gebeurd omdat er nog zoveel aan mijn gebit gedaan moest worden. Dit is al een lange tijd sluimerend aanwezig geweest en is nu op komen zetten. Dat is meer het acute.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:30

iefke schreef:
Nou, ik wil best een foto maken van hoe het er uit ziet, maar die ga ik niet openbaar neerzetten :D Ik weet het ook niet 100% zeker of dat het ingewikkelde woord was hè. En ja, ik ga ieder half jaar naar de TA en soms ook vaker omdat ik door erg slechte eetgewoontes een slecht gebit heb gekregen. Maar dit is iets van het laatste jaar en ik weet ook waar het vandaan komt. Denk ik.

Nee dat snap ik, ik zei ook als het één van die twee dingen zou zijn dan is het een half jaar geleden ook zichtbaar geweest. Maar door verandering in eet gewoontes kan dit ook teweeg brengen waardoor het ineens opspeelt. Eet of drink je veel zoetstoffen of veel zure (sinaasappelsap) dranken? Daar zou je eens naar kunnen kijken en als je er echt niet vanaf kunt blijven zou je het door een rietje kunnen drinken. Zo maakt het minder contact met je tanden en kiezen en is het minder schadelijk.

Heel veel sterkte en probeer toch ondanks te pijn (ik heb het zelf nooit ervaren maar ik weet van patiënten dat het enorm pijnlijk is!) en het eventuele bloeden het goed schoon te houden. Hoe meer je de beessies verjaagd hoe gezonder je mond wordt! En dan heb je straks ook zulke tanden --> :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:32

Ik ben allang blij dat je van veraf nog steeds :D ziet... :+ Ik vind tanden erg belangrijk en daarom baal ik hier ook zo van.

Thanks, en als ik nog iets wil weten dan hoor je het!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:47

:+ ik ben chocolade verslaafd,en dat is nu juist een voedselbron voor bacterien
en idd sluimert het heel lang
ik heb er bijna 2 jr mee gelopen,en ging wel netjes elke 6 mnd op controle
en dan zei hij wel dat ik een behandeling nodig had,maar durfde niet :o en toen is het tussen mijn 2 kiezen begonnen
hij heeft geprobeerd mijn kies te redden door heel goed schoon te maken onder zware verdoving :j
maar mijn kies zat al te los
de andere kies heb ik nog wel, maar ook deze heeft speling,als die er ook uit moet dan moet ik ook aan die kant implantaten
ik schijn er erg gevoelig voor te zijn.

dus kijk maar uit en maak echt goed schoon,flos min 2x p/d en spoel met listerine na
hopelijk ben je snel van de pijn af :(:)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:51

Iefke blij te horen dat er bij jou schot in de zaak zit. Sterkte nog de komende dagen met de pijn en de behandelingen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 21:48

Wie dat spoelen met waterstofperoxide ooit heeft verzonnen. Echt, gadverdamme wat is dát smerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:01

Ik mocht het met een wattenstaafje erop smeren, misschien ook een idee?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 22:02

Omdat het door mijn hele mond zit, moet ik echt zo lang als ik het vol houd spoelen. Ik zie nu op inet dat je het met wat water aan kunt/mag/moet lengen :') Jah, weet ik dat. Het ging helemaal schuimen en moest gewoon kokhalzen.
Het helpt wel echt goed, en meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:09

Dat klopt. Het beste is wel puur maar aanmengen kan nu ook idd.
Lauw water is ook fijner...
Sterkte nog!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 22:14

Thanks! Nou ben ik voor het eerst sinds afgelopen zaterdag 'pijnvrij' en dat voelt ook heel vreemd :') Even in de gaten houden hoe lang het werkt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:03

Da's wel fijn!! Wel de "kuur" afmaken hoor!

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:08

Ik heb ook paradontitis en heb helse pijn gehad... Dacht dat ik dood ging zo erg was het. Had het boven bij mijn voortanden het ergst. Heb eerst 3 weken 4x per dag gepoetst, geflost en met waterstofperoxide gespoeld, daarna met perioaid. Ben er nooithelemaal vanaf gekomen ..geen helse pijn meer maar wel een rot gevoel. Mijn voortanden zijn daardoor ook wat uit elkaar gaan staan en 1 tand heeft flink wat speling...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 11:05

Ja ja, ik maak alles af...

Ik ben gewoon zo blij mijn huis aan het poetsen met Zumbamuziekjes op en aan het dansen :)) Zo gelukkig ben ik dat die helse pijn er niet meer is. Het is nog wel gevoelig en vanmorgen en net met het flossen en het poetsen was het nog heel gevoelig, maar krijg niet meer bij ieder flosgeval wat ik er doorsteek een dodelijke prik in mijn tandvlees.
Alleen dat spoelen joh, echt. Gadverdegadverdamme. Die bult schuim die zich vormt in je mond. Brrr. En als het dan naar chocolade zou smaken, maar dat is ook niet echt het geval :))

Ik denk ook niet dat het zich onder volledig gaat herstellen, dat is al te ver aangetast. Het gaat wel weer roze worden volgens de mondhygiëniste, maar er zal wel speling blijven tussen mijn tanden. Nou ja, als dat alles is, daar kan ik wel mee leven :)

En ik werd gewoon pas om 7.15 uur wakker vanmorgen. Dus voor het eerst weer 6 uur aan een stuk geslapen. Heel fijn :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:13

iefke schreef:
Ja ja, ik maak alles af...

Ik ben gewoon zo blij mijn huis aan het poetsen met Zumbamuziekjes op en aan het dansen :)) Zo gelukkig ben ik dat die helse pijn er niet meer is. Het is nog wel gevoelig en vanmorgen en net met het flossen en het poetsen was het nog heel gevoelig, maar krijg niet meer bij ieder flosgeval wat ik er doorsteek een dodelijke prik in mijn tandvlees.
Alleen dat spoelen joh, echt. Gadverdegadverdamme. Die bult schuim die zich vormt in je mond. Brrr. En als het dan naar chocolade zou smaken, maar dat is ook niet echt het geval :))

Ik denk ook niet dat het zich onder volledig gaat herstellen, dat is al te ver aangetast. Het gaat wel weer roze worden volgens de mondhygiëniste, maar er zal wel speling blijven tussen mijn tanden. Nou ja, als dat alles is, daar kan ik wel mee leven :)

En ik werd gewoon pas om 7.15 uur wakker vanmorgen. Dus voor het eerst weer 6 uur aan een stuk geslapen. Heel fijn :j

Gelukkig! Het zal wel weer roze worden denk ik maar de speling zal misschien wel blijven. Er is dan gewoon al wat bot weggegeten in de tandkassen. Goed bijhouden en preventief langs gaan bij je tandarts en zorgen dat je voorzichtig bent met bijvoorbeeld spoelmiddeltjes, zorg in ieder geval dat er in geen geval alcohol in zit. Dat doodt namelijk ook de goede bacteriën die juist zo hard nodig zijn in je mond! Elmex is een mild spoelmiddel wat in ieder geval geen schade kan aanrichten.

Dit is natuurlijk van latere zorg want je moet nu nog spoelen met die heerlijke waterstof-rommel!