Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:26

Maartje1990 schreef:
doriss schreef:
Ik wil zeker bloeddonor worden zodra ik 18 ben! Ik heb mijn leven te danken aan bloeddonoren, en dit is wel het minste dat ik terug kan doen :j

volgens mij kan je dan geen bloed geven, want ik ga er vanuit dat je dus een bloedtransfusie hebt gehad?

Oh, daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.. Ik heb inderdaad transfusies gehad, maar dat is inmiddels 16 jaar geleden.. Zou dat nog steeds een probleem kunnen zijn?

XoNo

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:38

Niet dat ik er direct om zit te springen om bloed te doneren, maar zolang homoseksuelen worden geboycot, wordt het ten eerste enorm lastig en ten tweede voel ik mij hierdoor enorm gediscrimineerd. Homo's worden door dit soort uitsluitingen afgeschilderd als een stel op hol geslagen, onveilige nymfomanen. Als bloed toch op HIV wordt gecontroleerd, wat is dan eigenlijk het probleem?

Verder natuurlijk top dat er zoveel mensen zijn die wel bloed doneren, maar ik moest het even kwijt :D

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:40

Ik zou best bloed willen geven, maar omdat ik onder de 50 kilo weeg mag het niet, dan is de belasting voor je lichaam schijnbaar te groot.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:01

Ik heb een aantal keer bloed gedoneerd maar ben ermee gestopt. Het doneren zelf was geen probleem (hoewel ik lastig te prikken ben) maar de weken erna voelde ik me zó moe dat Sanquin me afgeraden heeft de komende tijd te doneren. En dat terwijl ik een hoog hB gehalte heb. Heb het een paar keer geprobeerd, onder het mom "misschien was het toeval dat ik me nu net rot voelde oid" maar ik blijf er enorme klachten van krijgen. Volgens Sanquin komt het af en toe voor dat mensen er heel heftig op reageren en kan het zijn dat mijn lichaam over een aantal jaar wél meewerkt. Ik hoop het, want ik vind het erg belangrijk en het is een kleine moeite :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:20

Kleinvosje, kan je dan niet even bellen hoezo je geen reactie krijgt?!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:21

Ik mag geen bloed geven maar ik sta wel ingeschreven als stamceldonor!
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-10-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:28

XoNo schreef:
Niet dat ik er direct om zit te springen om bloed te doneren, maar zolang homoseksuelen worden geboycot, wordt het ten eerste enorm lastig en ten tweede voel ik mij hierdoor enorm gediscrimineerd. Homo's worden door dit soort uitsluitingen afgeschilderd als een stel op hol geslagen, onveilige nymfomanen. Als bloed toch op HIV wordt gecontroleerd, wat is dan eigenlijk het probleem?

Verder natuurlijk top dat er zoveel mensen zijn die wel bloed doneren, maar ik moest het even kwijt :D

De hiv-cijfers zijn in ons land alarmerend hoog voor de groep van mannen die seks hebben met mannen (msm). Volgens de meest recente cijfers zou 1 op 20 homomannen hiv hebben. Bovendien kennen 1 op de 6 homo’s hun hiv-status niet, omdat ze zich niet laten testen.

Sensoa en de homo verenigingen steunen de bloedbanken met hun regels. Dat is dus het probleem met deze denkwijze. Het bloed word gecontroleerd op hiv ja, maar dat sluit niet uit dat er geen hiv in het bloed zit want je zit met een vensterperiode. En daarom is preventie beter dan genezen. En daarom is er niks discriminerend aan en daarom is er begrip voor vanuit de homo verenigingen. Dus echt spijtig dat je door een foutieve reden niks geeft.

Dus hopelijk is dit fabeltje voor de bokkers nu uit de wereld geholpen, want snap eigenlijk niet dat al de verenigingen zich ééns om de x aantal jaar moeten uitlaten om mensen van die denkwijze af te helpen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:44

Ik geef ook al zo'n 20 jaar inmiddels, heb al aardig wat speldjes in de kast liggen... ;)
Ben begonnen toen ik 18 was, ik was student en had nooit geld voor collectes of goede doelen, dus ik dacht: ach, geef ik toch iets goeds en het kost me niets. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:51

pinto_1 schreef:
Ik geef ook al zo'n 20 jaar inmiddels, heb al aardig wat speldjes in de kast liggen... ;)
Ben begonnen toen ik 18 was, ik was student en had nooit geld voor collectes of goede doelen, dus ik dacht: ach, geef ik toch iets goeds en het kost me niets. :+

Precies mijn reden :j Ik vind het ook niet vervelend om te doen, ik vind dat prikje in mijn vinger vervelender dan het hele bloedgeven zelf, hihi :o . Momenteel sta ik ingeschreven als bloeddonor in Engeland, ben benieuwd of het hier anders gaat! :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:53

lesilla schreef:
Sensoa en de homo verenigingen steunen de bloedbanken met hun regels. Dat is dus het probleem met deze denkwijze. Het bloed word gecontroleerd op hiv ja, maar dat sluit niet uit dat er geen hiv in het bloed zit want je zit met een vensterperiode. En daarom is preventie beter dan genezen. En daarom is er niks discriminerend aan en daarom is er begrip voor vanuit de homo verenigingen. Dus echt spijtig dat je door een foutieve reden niks geeft.

Wel leuk hoe je dat allemaal vertelt, maar ik bén geen vereniging en ik ben niet één van de vele hiv patienten of homo's die hun hiv-status niet kennen. Ik word niet graag over 1 kam geschoren met een groep mensen waarvan ik een eventuele levensstijl niet goedkeur. Daarom vind ik het oneerlijk dat ik zelf geen bloed kan geven.

Hebben ze er al eens studies op losgelaten hoeveel heteroseksuele mensen hun hiv-status weten?

Sorry dat ik wat vurig overkom, maar ik word niet graag gediscrimineerd, met wát voor redenen ze het ook goed proberen te praten. En homoverenigingen spreken niet voor mij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:53

Mijn vader gaf 40 jaar bloed, totdat ie bloedverdunners kreeg en dan kan het niet meer.

Ik kies ervoor om geen bloed te geven, ben niet alleen vreselijk lastig te prikken (heb 1 dieper gelegen adertje die alleen is aan te prikken met een vlindernaald en duurt lang voordat alles gevuld is) maar ik durf het niet aan wegens mijn gezondheid... Bloedgroep weet ik dan weer wel: AB (negatief dacht ik).

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:55

Goede reminder dit topic!
Heb mijzelf net aangemeld. Wilde het al een tijdje doen, maar het schoot er tot nu toe steeds bij in.
Wel handig, zowat naast mijn school is er ook een afnamelocatie, dus als ik een oproep heb gekregen kan ik mooi voor of na school of in een tussenuur even bloed gaan geven. :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:59

XoNo schreef:
lesilla schreef:

Wel leuk hoe je dat allemaal vertelt, maar ik bén geen vereniging en ik ben niet één van de vele hiv patienten of homo's die hun hiv-status niet kennen. Ik word niet graag over 1 kam geschoren met een groep mensen waarvan ik een eventuele levensstijl niet goedkeur. Daarom vind ik het oneerlijk dat ik zelf geen bloed kan geven.

Hebben ze er al eens studies op losgelaten hoeveel heteroseksuele mensen hun hiv-status weten?

Sorry dat ik wat vurig overkom, maar ik word niet graag gediscrimineerd, met wát voor redenen ze het ook goed proberen te praten. En homoverenigingen spreken niet voor mij.

Tuurlijk zijn daar studies naar, weet je hoeveel etische commisies achter zo een beslissing zitten. En niemand keurt je levensstijl af, cijfers geven gewoon aan dat het een gevaarlijkere doelgroep is om bloed te geven. En als je niet honderd procent kunt controleren dat er geen hiv in het bloed zit is het eerder normaal om die te weren. Als de cijfers hetzelfde waren voor de homo populatie als hetero's zouden die ook geweerd worden. En lesbische vrouwen mogen wel bloed geven, dan is het al raar om van discriminatie naar seksuele voorkeur te spreken?

We zullen het zo stellen, wat is beter: iemand uitsluiten of de kans met zoveel procent verhogen dat iemand die bloed krijgt een ziekte te geven.

En denk dat iedereen objectief weet dat niet alle homo's onveilige seks hebben. Daarom is er zoveel campagne om die cijfers te doen dalen uit volksgezondheid objectief en dat ze dan kunnen ingesloten worden. Er is zoveel nood aan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:35

Ik mag niet omdat je na een piercing 12 maanden niet mag geven (tattoo ook niet heb ik begrepen) ;-) tegen de tijd dat ik wel 'mag' weet ik niet of ik wel wil. Omdat ik niet mocht nooit over nagedacht of ik uberhaubt wel eens ben met een aantal dingen. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:36

krijg je hier geen littekens van?
Zou het wel willen maar iets houd me nog tegen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:45

Ik heb me zojuist aangemeld :j

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:52

Ik ben inmiddels ook al 4 jaar donor, op m'n 18e begonnen.
Mijn vader is al onwijs lang donor en ik ging vroeger altijd met hem mee, altijd al geroepen "als ik 18 ben ga ik dat ook doen!".

Toen ik een jaar of 16 was toch terug gekrabbelt, omdat ik onwijs bang was voor naalden! Maar me toch maar over m'n angst heen gezet en me op m'n 18e aangemeld en ik moet zeggen, het gaat steeds beter met die naalden! hihi Ik kan alleen niet kijken op het moment dat ze aanprikken :+

@AaronYve; littekens valt mee hoor! Ik ben nu 4 jaar donor en er is niks te zien, mijn vader is al zeker 30 jaar donor (als het niet nog langer is!) en die heeft her en der wat 'puntjes' van het prikken. Niks opvallends!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:54

doriss schreef:
doriss schreef:

volgens mij kan je dan geen bloed geven, want ik ga er vanuit dat je dus een bloedtransfusie hebt gehad?

Oh, daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.. Ik heb inderdaad transfusies gehad, maar dat is inmiddels 16 jaar geleden.. Zou dat nog steeds een probleem kunnen zijn?[/quote]

VOor mij is het 17 jaar geleden dat ik een bloedtransfusie heb gehad.
Vorig jaar ben ik bij de bloedbank op bezoek gegaan om te kijken hoe het werkt, en werd me verteld dat ik inderdaad geen bloed mag geven.

Er is een regel dat mensen die bloedtransfusie(s) hebben ondergaan voor een bepaalde tijd, nooit geen bloed mogen geven. Omdat de controles die toen werden uitgevoerd, minder goed zijn als dat het op het moment is.
Sommige dingen kunnen ze niet meer controleren maar kunnen wel in je bloed zitten door die bloedtransfusie, daarom mag ik geen bloed geven.
Zo is het mij destijds uitgelegd. (weet het precieze verhaal niet meer uit mijn hoofd hoor)
Om het zeker te weten, kun je altijd even gaan kijken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:47

Tafje schreef:
Ik ben een jaar of 8 bloeddonor geweest.. Maar sinds ik heb gehoord dat de leiding/directie tonnen per jaar "verdient" (in mijn ogen geheel niet terecht) was voor mij eigenlijk de maat vol en ben ik gestopt met mijn 'vrijwilligerswerk' waarvoor ik wel altijd in eigen tijd helemaal naar Nijmegen croste en zo 2 uur kwijt was.

Maar het gaat toch niet om het geld wat die mensen verdienen? het gaat er toch om wiens leven er door jouw bloed wordt gered?

Ik ben trouwens ook orgaandonor... en ik vind 't eigenlijk wel een beetje creepy als ik erover nadenk enzo, en mensen die zeggen dat ze er dan eerder 'de stekker' uittrekken, maarja, denk daar liever niet teveel over na. Ik ben dan toch al dood..

edit: oeps de foute quote, deze moet 't zijn :+

daarnaat vind ik 't trouwens knap van de mensen die zich nu dus maar gaan aanmelden door dit topic. :D super!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 11-10-11 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:57

Maartje volgens mij quote je nu de verkeerde :P. Ik heb het nergens over geld, ik doneer niet omdat ik ziek ben en hoewel ik volgens de regels van sanquin mag doneren, wil ik liever niet het risico nemen om mensen aan lyme bloot te stellen. Heeft niets met geld te maken :P

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:01

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:05

zoals ik hierboven aangaf, wat maakt 't nu uit wat ze verdienen? aan het eind van de dag gaat 't erom dat er met jouw bloed iemand z'n leven gered wordt... beetje jammer van die salarissen, natuurlijk, vooral met de huidige crisis. Maar dan nog.... jouw bloed red levens! Die hoge salarissen staan daar buiten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:10

Mijn vader is ook bloeddonor, alleen vergeet hij wel eens te gaan. Vind het knap dat hij het doet, zeker omdat ik zelf erg bang ben en het niet zou durven(voor normaal bloed prikken val ik al vlauw voordat ik uberhoud bij de stoel ben waar geprikt word).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:19

Maartje1990 schreef:
zoals ik hierboven aangaf, wat maakt 't nu uit wat ze verdienen? aan het eind van de dag gaat 't erom dat er met jouw bloed iemand z'n leven gered wordt... beetje jammer van die salarissen, natuurlijk, vooral met de huidige crisis. Maar dan nog.... jouw bloed red levens! Die hoge salarissen staan daar buiten

Mijn plasma levert het geld voor dat salaris...dus dat staat er absoluut niet buiten :n
Hoe meer donoren er stoppen hoe meer druk er komt om tot een "normaal" salaris te komen.
Om plasma te leveren ben je zo een half dagdeel kwijt en daar staat niets tegenover, dat hoeft natuurlijk ook niet maar vind je het zelf ook niet een beetje vreemd dat het voor donoren maar om het "goede doel" moet gaan terwijl het bestuur zijn zakken vult????

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:21

Ja maar als iedereen stopt met bloed en plasma leveren dan is er binnen de kortste keren een groot probleem met de voorraad en dat zal mensenlevens kosten, vraag is of je dat wel een goede oplossing vindt.