Kind afscheid laten nemen van een dier dat overleden is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:10

lastig, het hangt zo af wat kinderen al kennen

wij hebben hier zoveel levende have dat er wel eens wat sneuvelt of geslacht wordt
kinderen zijn daar eigenlijk gewoon mee opgegroeid
vond het wat minder toen ze een keer van school kwamen en de kat was plat gereden op de weg

hier zijn ze er dus bij als een hond wordt ingeslapen

Ilsemarie

Re: Kind afscheid laten nemen van een dier dat overleden is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:12

Overigens met betrekking tot andere hond afscheid laten nemen. Zéker doen! dan accepteren ze het snel. Wij hebben de kat ook afscheid laten nemen, in alle rust, ze is rondje om de hond heengelopen, gesnuffeld, en daarna was het kalar en ging ze verderop liggen. Daarna heeft ze ook nooit weer gezocht naar de hond (de eerste ochtend na het overlijden was ze wel druk aan het zoeken in de woonkamer, na het zien was het klaar, nooit weer gezocht, ze was wel erg aanhankelijk daarna, toch soort rouw of iets denk ik)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:27

Als ik jou verhaal zo lees en dan met name lees hoe heftig je zoontje kan reageren zou ik de beide kids afscheid laten nemen als de hond nog leeft. Wij hebben een jaar geleden de hond ook moeten laten inslapen en dat was echt heel naar. Hij was achteraf nog veel zieker dan wij dachten en dan hij liet zien, en kreeg van het eerste spuitje een epileptische aanval. Ik ben 22 maar heb dat beeld soms nog voor ogen en dat was echt verschrikkelijk. Je wilt je hond zonder pijn laten gaan en dan gebeurt er zoiets...

Wat ik wil proberen te zeggen, het gaat 9 van de tien keer heel rustig en fijn, maar het kan ook anders gaan en ik denk niet dat dat iets is waar jonge kinderen bij moeten zijn.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:34

Wij hebben onze hond twee jaar geleden thuis in laten slapen. De kinderen wisten dat hij ziek was en niet meer beter werd. Dat hebben we meerdere malen goed uitgelegd en op een gegeven moment zagen ze het zelf ook (in elk geval de oudste), ze waren toen 2,5 en 5,5 jaar. Ze mochten zelf kiezen. De oudste is er tot het einde bij gebleven, we hebben samen zitten huilen, de jongste kwam af en toe kijken en een aai geven. Ze mochten/konden het dus op hun eigen manier doen en dat heeft wel geholpen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:37

Wij (mijn man en ik) hebben onze 'oudste' in laten slapen in november vorig jaar. Het was best plotseling en hij was waarschijnlijk ook al snel vanzelf dood gegaan. Wij zijn met hem naar de da gereden en zonder hond terug (heel verdrietig is dat). De andere 2 honden waren er niet bij maar leken te beseffen dat hij ziek was en hebben niet naar hem gezocht.

Ik zou het zo weer doen. Bij ons viel het tegen; omdat hij nog maar zo weinig bloed over had 'pakte' de injectie niet en hebben we ongeveer een half uur bij een stervende hond gezeten, die steeds zwaarder ging ademen maar telkens niet dood ging... de da moest uiteindelijk twee keer bijspuiten. Het leek een eeuwigheid.

Zelf afscheid nemen is al zwaar en ik denk eerlijk gezegd dat je het jezelf en de kinderen/honden extra moeilijk maakt door met meer te gaan dan nodig. Ik had de honden (die nogal druk kunnen zijn bij de da, zeker als ze een half uur moeten wachten met een stel labiele baasjes) er echt niet bij willen/kunnen hebben. Laat staan dat het voor kinderen goed is om dat mee te maken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:45

Ik heb er nog steeds spijt van dat wij voor het inslapen bij onze hond weg gegaan zijn. Mijn ouders dachten dat het beter zou zijn maar hij is dus alleen met de dierenarts ingeslapen, ik zat toen in groep 8 en vind het nog steeds heel erg dat hij het 'alleen' heeft moeten doen.
Vraag wat ze zelf willen, dat is het belangrijkste. Leg alles goed uit dan weten ze ongeveer wat ze kunnen verwachten en kunnen ze daar hun beslissing uit nemen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:48

Mijn zoon is er altijd naderhand nog bij geweest en helpt ook mee met begraven (wil hij zelf). Hij vind het altijd erg als er een dier dood gaat, maar gaat er prima mee om. Ik heb hem altijd de keuze gegeven of hij het overleden dier wil zien of niet.

Zelf ben ik er vroeger ook nagenoeg altijd bij geweest als wij dieren in lieten slapen. Ik vond het fijn nog even afscheid van het dier te kunnen nemen als deze al overleden was.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:57

Toen onze dieren doodgingen waren we er altijd bij.
Onze hond werd thuis ingeslapen, andere hond erbij en wij. Het ging alleen niet helemaal goed, hond was zeer verzwakt, desondanks kreeg hij na de spierverslapper nog een soort onverwachte opleving waarin hij een harde piep gaf. Vreselijk, ik denk er nog wel eens aan. Bij de volgende hond, die ook thuis werd ingeslapen wilde ik er ook absoluut niet meer bij zijn op het moment van het spuitje, toen was ik inmiddels volwassen :o
Ik wist dat mijn moeder er bij was en ik stond in de keuken met mijn vader te huilen (watjes hè..).
Mijn moeder kwam ons halen toen het voorbij was en toen konden gewoon de vredig ingeslapen hond zien en verder begraven. Dat beviel een stuk beter.

Ik zou dus iets verzinnen waarbij ze wel het proces meekrijgen maar niet de prik en het daadwerkelijke overlijden. Hoe meer je het met duidelijke rituelen omkleed hoe fijner het is voor een kind.

Dus uitleg, afscheid, knuffel, dan (terwijl de hond wordt ingeslapen) ze bij de oppas een kaart laten maken of tekening als afscheid, of een stukje wandelen. En dan als ze terugkomen samen begraven. Ik zou ze de dode hond alleen laten zien als ze dat echt zelf willen. Als jij kan vertellen hoe het gegaan is en ze hebben afscheid genomen dan maakt voor het verwerken echt niet zoveel uit als ze het niet zien.

Veel sterkte, moet voor jou ook een moeilijke tijd zijn... :(:)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:05

sallandval schreef:
Ik zou het zo weer doen. Bij ons viel het tegen; omdat hij nog maar zo weinig bloed over had 'pakte' de injectie niet en hebben we ongeveer een half uur bij een stervende hond gezeten, die steeds zwaarder ging ademen maar telkens niet dood ging... de da moest uiteindelijk twee keer bijspuiten. Het leek een eeuwigheid.

gut, lees nu dit. En die van ons piepte dus heel hard.. het inslapen zelf is een vrij klinisch gebeuren met soms tegenstribbelende honden (nog voor de eerste spuit), en onverwachte dingen die heel traumatiserend kunnen zijn voor een kind.

En heel eerlijk, als je zoontje nu zo kwetsbaar is en nog in de war is van zijn opgebaarde opa dan zou ik hem hier niet zo direct mee confronteren. Kan maar zo teveel worden. Zo "prettig" mogelijk houden voor de kinderen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:11

Waves schreef:
gut, lees nu dit. En die van ons piepte dus heel hard.. het inslapen zelf is een vrij klinisch gebeuren met soms tegenstribbelende honden (nog voor de eerste spuit), en onverwachte dingen die heel traumatiserend kunnen zijn voor een kind.

En heel eerlijk, als je zoontje nu zo kwetsbaar is en nog in de war is van zijn opgebaarde opa dan zou ik hem hier niet zo direct mee confronteren. Kan maar zo teveel worden. Zo "prettig" mogelijk houden voor de kinderen.

Mee eens... als het een vredig inslapen is lijkt het me niet traumatischer dan de dood van het dier op zich... maar dat is het dus niet altijd. ik zou dat risico niet willen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:14

Van te voren afscheid nemen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:18

Wij zijn vroeger mee geweest naar de DA, erbij gebleven bij het slaapspuitje. Toen buiten gewacht toen hij het laatste spuitje kreeg. Na dit spuitje zijn we weer gaan kijken en hebben hem een laatste knuffel gegeven.

Dit was voor mij erg goed, ik heb hierdoor beter afscheid kunnen nemen. Ik was toen 9.

Wat voor jou kinderen beter is kun alleen jij inschatten, of vraag het ze: ik kon op die leeftijd zelf bepalen waar ik bij wilde zijn en wat niet.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:06

He gatsie joh gaat nu dus wel heel hard de verkeerde kant op?
Wij, mijn zus en ik mochten kiezen of we erbij wilde zijn. Ik heb het wel gedaan mijn zusje niet. Ze maken het hele ziekteproces natuurlijk al even mee. Zouden je kids zo´n keuze kunnen maken?
Spijtig hoor!!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:38

Afscheid laten nemen! Als ze dat niet doen, zitten ze er later mee.

Veel sterkte! Y;(

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:37

Afgelopen zomer helaas afscheid moeten nemen van onze 12jarige komondor. Een zeer bijzondere hond voor ons zelf en voor ons zoontje. Het was zijn protector tegen spoken en monsters, het was zijn levende knuffel, en zijn stinkertje, die altijd bij hem sliep. Toen Abbi ziek werd hebben wij heel duidelijk aangegeven dat wij niet meer verwachten dat ze beter zou worden. Hebben toen uitgelegd hoe het allemaal in zijn werk gaat en hem gevraagd wat hij wilde. Hij wilde er bij zijn. Dus toen het zover was, hem mee genomen naar de kliniek waar ze toen lag. We hebben haar geknuffeld, verteld hoe belangrijk ze voor ons was, hoe dierbaar ze is en dat het nu genoeg was. Clé was er bij vanaf het eerste moment tot op het laatste moment. Hij heeft enorm veel verdriet gehad, maar dat verdriet zou niet minder zijn geweest als hij er niet bij was geweest.
Hij (5 jaar) geloofd in het verhaal van de sterretjes (als iemand dood is wordt het een ster). 's avonds hebben we samen met hem een ster uitgezocht, de mooiste, de stralendste die er maar was. We wisten het zeker dit was Abbi.
Ik ben heel blij dat hij er bij is geweest. Hij heeft het er nog wel eens over maar wel altijd met mooie herinneringen over Abbi.

Vraag het aan je kind, laat het hun beslissing zijn. Dat is mijn advies

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:44

Wij hadden dit jaar een enorm emotioneel afscheid van een hondje...
Dit hondje was van mij oma en na haar overlijden had mijn nicht het dier in huis genomen.
Beestje had een soort acute leukemie gekregen dit jaar, dus wij moesten beslissen dat het diertje niet langer bij ons kon zijn..
Enorm emotioneel omdat het het enige ''levende'' nog was wat we van oma hadden.

Het kindje van mijn nichtje was meegekomen naar de Dierenarts, daar zaten we met de hele familie .. Ze snapte heel goed dat rakker ziek was en niet mee naar huis mocht, ze heeft rakker nog een kus gegeven en toen ben ik met haar de kamer uitgelopen waarna rakker is ingeslapen.

Zo zou ik het ook doen denk ik... ''het'' moment is altijd akelig en dat hoeven die kleintjes nog niet te zien :)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:50

Ik was altijd erbij, ook omdat het vaak mijn dieren waren (denk aan cavia's en konijnen waar ik te gehecht aan was).
Maar ik was er altijd bij, want ik was bang dat de dierenarts iets anders ging doen dan was afgesproken..
Wel ging ik even in een ander kamertje zitten als ze het spuitje kregen, daarna was ik er weer bij (kan niet tegen naalden.. :S)..
Veel sterkte toegewenst!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:35

Ik zou er toch voor kiezen om je kinderen niet bij het inslapen zelf aanwezig laten zijn. Je weet nooit hoe je hond reageert.

Waves schreef:
sallandval schreef:

Hierom dus. Wel zeker afscheid laten nemen voor je naar de dierenarts vertrekt, en eventueel als je met de hond thuis komt, maar dat wel van te voren overleggen. En op het moment zelf nogmaals vragen of ze de hond graag nog eens willen zien, of niet. Ik heb er zelf toen ik jonger was voor gekozen om onze ingeslapen kat niet meer te zien (mijn broer daarentegen wel). Andere dode katten heb ik ook niet gezien, tenzij eentje die overreden was (maar dat was dus niet gewild). Ik denk dat je het best aan je kinderen kan voorleggen, mijn ouders deden dat iig toch aan mij en ook toen ik de leeftijd van je kinderen had kon ik daar al prima zelf over beslissen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:41

Ik heb niet het hele topic gelezen dus excuus als het al voorbij gekomen is maar, wat imo erg belangrijk is, is de manier hoe jij op zo'n moment je verdriet e.d laat zien.
Als jij van te voren weet in te schatten dat je van verdriet helemaal stuk gaat op het moment dat het laatste spuitje wordt gegeven dan zou ik de kinderen hier niet bij laten zijn.
Uiteraard is er niets mis mee dat ze jouw verdriet zien maar uiteindelijk ben jij in deze situatie ook diegene die het voor hen begrijpbaar moet kunnen maken, het moet kunnen relativeren.
Als je denkt dat je dat aankunt tijdens het euthenaseren dan kunnen ze erbij zijn, wil je liever die druk niet dan zou ik de kids afscheid laten nemen na het overlijden.
Iig alvast heel veel sterkte de komende tijd, dit zijn altijd heel verdrietige dingen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 14:51

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb even bijgelezen, iedereen bedankt voor eht delen van jullie ervaringen. Er zijn er ook een paar bij die mij kennen, en mijn honden. De hond in kwestie heeft een hersentumor (zeer waarschijnlijk) en heeft bij vlagen dus een slechte periode, waarin ze panisch is voor alle harde geluiden, zoals gisteren schrok ze van hele grote regendruppels die op het raam tikten. Daarbij sloopt ze de boel grondig, tot bloedens aan toe. Doordat ze niet altijd zo slecht is, is het voor ons nog moeilijker om de beslissing definitief te nemen. Ik heb vanmorgen met haar liggen knuffelen en dan is ze zo ontzettend lief en aanhankelijk, rustig, dat het voelt alsof we een gezonde hond dood gaan maken. Terwijl ze vanavond misschien wel weer ineens om kan slaan en raar kan reageren. Het is een asielhondje, die we met 7 maanden daar weg gehaald hebben, en wie weet is er toen al iets gebeurd wat nu zijn weerslag heeft, zoals verlatingsangst o.i.d. .
De beslissing is nog niet genomen, maar dat moet binnenkort wel gaan gebeuren, om het dier niet onnodig te laten lijden. De andere hond zal er helemaal bij mogen zijn, als de dierenarts dit ook goed vindt. De kinderen, ik ben er nog niet helemaal uit...

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:11

Ik heb niet het hele topic door gelezen. Wat de kinderen betreft die zou ik zelf hun keuze laten maken. Wat je andere hond betreft, ons is het destijds afgeraden omdat een dierenarts toch naar iets anders ruikt. Als je hond dan ingeslapen word kan jou andere hond die lucht van die dierenarts herkennen als hij zelf weer na de dierenarts zou moeten en dat dan als een hele negatieve ervaring zien. Mij is ook altijd verteld als een dier natuurlijk dood gaat dat het heel mooi is om de anderen dieren afschijt te laten nemen, als ze in worden geslapen zit er dus toch een andere geur aan het dier.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:31

Hou er overigens even rekening mee, dat als je je huisdier nog lekker verwend hebt met allerlei lekkers,
dat ze dat bij het onder narcose gaan uit kunnen braken.
(reden dat ze normaal niet mogen eten voor ze onder narcose gaan)
Zou daar ook voor waarschuwen als ze er wel bij willen zijn.

Lastig hoor, zo'n besluit, alleen al vanwege je hond, maar nu ook nog wat is het beste voor de kinderen...
Maar aangezien het jouw kinderen zijn, zul je ongetwijfeld wijs bij hun passend besluit nemen als het zover is.

Sterkte nogmaals...

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:19

Onze zoon (9) heeft al van aardig wat geliefde dieren, groot en klein, afscheid moeten nemen (we hebben nogal wat dieren). Hij is erg verdrietig, maar ook heel erg betrokken en wil dus ook echt deelnemen aan het gebeuren en meehelpen waar hij kan.
Bij het inslapen hebben we hem niet laten zijn, omdat dit erg naar kan zijn; anderen hiervoor noemen ook al het stuiptrekken, maar daarvoor en daarna betrekken we hem overal bij. Zo wilde hij persé meehelpen graven voor de grafjes van de katten, heeft hij ons doodgeboren veulentje (van zijn pony) uitgebreid bestudeerd, de katten geaaid en voorzien van speeltjes, tekeningen en bloemen in de "kist" gedaan en heeft hij onze pony nog geaaid en geknuffeld, samen stukje van de staart afgeknipt enz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:15

Onze hond is thuis ingeslapen, kinderen wisten ervan maar het kwam zo plotseling dat ik de DA direct gebeld heb en een kwartier later was ze weg. Kinderen wisten wel dat ze ongeneeslijk ziek was en hadden op hun manier afscheid genomen, de één door niets meer van de hond te wilen weten, de ander door nog één keer een wandeling van tien minuten in het bos te maken. Katten heb ik al vaker in laten slapen maar de laatste keer ( na een half jaar dokteren) vond ik erg emotioneel want de kat miauwde en kroop tegen me aan , verzette zich ontzettend tegen de spuiten, was gewoon een drama. Kinderen hadden dat niet moeten zien ( hiermee bedoel ik kinderen in het algemeen, mijne zijn allang de deur uit) want dan hadden ze een levenslang trauma gehad.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:26

Helaas is van de zomer de hond van mijn broer plotseling dood gegaan. We hebben heel bewust de kinderen van mijn broer (1,5 en 2,5) afscheid laten nemen van de hond, omdat ze anders niet zouden snappen waar de hond opeens gebleven zou zijn. Dus na een gat gegraven te hebben zijn de kinderen mee gegaan en hebben we ze verteld dat hij dood is en nu begraven ging worden. Dat ze maar 'dag lieve hond' moesten zeggen en nog een aai gegeven. Ze hebben ook echt gezien dat de hond begraven werd. Verder geen drama van gemaakt hoor! Van de week zei de oudste opeens 'ja, de hond is dood'. Geen idee waar het vandaag kwam, maar hij wist het dus wel. Ook nooit de vraag gehad waar de hond nu toch was.

Mijn mening: Dood hoort bij het leven en nee, ze hoeven echt niet bij het inslapen te zijn, maar ik vind afscheid nemen en uitleggen dat de hond dood is wel heel belangrijk.