Kind met concentratieproblemen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merileth

Re: Kind met concentratieproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:09

Als je de werkwijze van die school niet prettig vindt, mag ik dan vragen waarom je hem daar dan (zo lang) laat? Als hij hier totaal geen baat bij heeft?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:15

Misschien over zetten naar een ouderwetse christelijke school.
Dicipline en het enige nadeel van elke maandag een psalmversje kunnen oplepelen ?

Maar één ding begrijp ik niet.
Mijn lagere school bestond uit 6 klassen.
4 juffen, een meester in klas drie en de bovenmeester was de leraar van klas 6.
Er was ook nog een concierge voor onderhoud, koffie om 10 uur voor de leerkrachten, enz
Wij natuurlijk een flesje, witte motor om 10 uur. Geen tussendoortjes.
Hoeveel personeels leden lopen er tegenwoordig rond op een lagere school ??
Samen met ouders die een soort van corvee dienst hebben ??
Groep 1 en 2 geeft twee juffen extra, maar verders ??

En toch zijn al mijn klas genootjes van die tijd goed terrecht gekomen.
Van lts, huishoudschool tot gymnasium en universiteit.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:17

Merileth schreef:
Als je de werkwijze van die school niet prettig vindt, mag ik dan vragen waarom je hem daar dan (zo lang) laat? Als hij hier totaal geen baat bij heeft?

ja dat is een goeie :+ , altijd nieuwe beloftes, die niet of nauwelijks nagekomen worden,

, scholen in de omgeving zijn of vol, of hebben geen zin in een kind met een probleem ( al valt daar voor ons prima mee te leven ) speciaal onderwijs valt hij buiten de boot, daar is hij te ehh goed voor

vandaar onze poging ( of meer van de RT er) , om hem groep acht over te laten slaan, en na de zomer ( hij is dan 12 ) naar het voortgezet onderwijs

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:21

En even apart.
Ik heb meer dan 25 jaar een leidinggevende functie gehad in de proces industrie.
Geef mij maar de oudere operators met het adhd gedrag.
In het rookhok werd er vaak gezegd, heb je je pilletje al gehad ??
Doe is normaal of het is voor mij ook net wakker worden.

Maar als er stront aan de knikker was in de fabriek konden die adhd'jes het snelste reageren om de boel weer op de rit te krijgen.

Ook intelligente kinderen worden nog steeds afgeremd door het huidige school systeem.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:31

Ariebren schreef:
Jammer dat de school juf de geschiedenis weet van je gezinnetje.
Zij gebruikt die geschiedenis gelijk om een stempel op je zoontje te drukken.

Lijkt me vaak ook wel van belang als je de geschiedenis weet. Mocht een kind niet lekker in zijn vel zitten dan is het handig om te weten wat er aan de hand is en kan je hierop inspelen op school. Los het van het fijn dat je alles hierop moet gooien.

Iemand anders had het ook over komt vanzelf wel dat lezen en schrijven. Ook ik als juf merk dat dit vaak niet zo is.

En over medicatie. Laat je goed informeren (geen ziekenhuis, zijn vaak bot. GGZ geeft hierover goede informatie). De arts beslist uiteindelijk niet. Ouders hebben zelf de keus om hiermee te starten of niet. Ritalin is er een, maar er zijn er meerdere. Het ene kind heeft meer baad bij het een en de ander weer bij het andere medicijnen. In het begin krijgen veel kinderen ook bijwerkingen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:42

Ariebren schreef:
Dicipline en het enige nadeel van elke maandag een psalmversje kunnen oplepelen ?

Er was ook nog een concierge voor onderhoud, koffie om 10 uur voor de leerkrachten, enz

Wij hebben 4 klassen geen juffen en meesters maar mevrouw en dan de achternaam.
Als de bel gaat moet je je opstellen in de vakken (klas 1t/m 4) De leerares roept dan klas voor klas naar binnen.
Geen koek en snoep als tussendoortje en met verjaardagen wordt er niet getracteerd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:44

hotchocolat schreef:
Als de bel gaat moet je je opstellen in de vakken (klas 1t/m 4) De leerares roept dan klas voor klas naar binnen.
Geen koek en snoep als tussendoortje en met verjaardagen wordt er niet getracteerd.

Dat laatste vind ik wel n beetje zielig. Was toch altijd leuk, je vriendjes wat lekkers mogen geven op je verjaardag.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:47

Er wordt wel gewoon gezongen.

Mijn ervaring in Nederland is dat de tractaties steeds meer werden. Hier wordt dat voorkomen.
De kinderen krijgen wel een toegoedbon huiswerk vrij die ze een keer kunnen inleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:50

Kleintjes zijn heel goed in maskers!
Ik denk dat die juf meer ervaring heeft dan jij :)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:58

passieAppel schreef:

Sorry hoor, maar ik denk dat ik mijn kind na ruim 6 jaar beter ken dan zijn juf in 7 weken.

Wat een onnozele reactie zeg!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:00

Pascal schreef:
passieAppel schreef:

Sorry hoor, maar ik denk dat ik mijn kind na ruim 6 jaar beter ken dan zijn juf in 7 weken.

Jouw specifieke kind misschien wel. Maar de juf ziet er per jaar heel wat meer voorbij komen en heeft misschien wat meer ervaring met 'dit komt wel goed, dit komt niet goed'. Afwijkend gedrag valt meer op als je 30 kindertjes hebt dan als je er 1tje hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:05

hotchocolat schreef:
Ariebren schreef:

Precies het systeem uit mijn jeugd.
De aanspreektitel van de juffies en meesters was.
Juffrouw xx, mevrouw xx of meneer xx.
En als de bel geluid werd, door de concierge, dan was het oplijnen per klas op de speelplaats.
Klas voor klas naar binnen gaan.
Orde en regelmaat.
Zou dat nog steeds werken ??

Ik weet wel zeker, geef de kinderen orde en regelmaat en ze voelen zich veilig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:09

Pascal schreef:
passieAppel schreef:

Ze is nog maar 13 jaar en heeft naar eigen denken de wijsheid in pacht.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:10

goh dit lijkt wel een trend tegenwoordig te worden...
Ben vorige week ook door de juf benaderd voor een gesprek want mijn zoon is toch wel erg druk in de klas, tja het is een buitenkind van de boerderij die liever stuitert dan stilzit....
School heeft hem een ochtend geobserveerd (niet door de eigen juf maar door een juf die hem eigenlijk niet kent) Typische was tijdens deze observatie dat mijn mannetje stuiterde en amper stilzat maar wel al zijn werk foutloos en netjes inleverde.
Toch heb ik samen met de juf besloten toch een doorverwijzing te vragen voor dimence (riagg) het waarom is heel simpel: prima dat mijn zoon druk is, maar nu begint hij hinderlijk te worden voor de rest van de klas en dat is natuurlijk niet de bedoeling, dat de rest minder gaat presteren door hem.
Wij (school en ik) gaan er een beetje vanuit dat ze bij dimence kunnen helpen om mijn zoon geconcentreerder te krijgen waardoor zijn prestaties verbeteren ( wat overigens puur het lezen is, in rekenen loopt hij voor op de rest) en hij makkeliker met het leeswerk mee kan komen.
Mijn mannetje is overigens nog net geen 7 en zit in groep 4, vroege leerling dus.
moet er bij vertellen dat eind groep 3 soortgelijke ookal eens ter sprake was gekomen dus het viel niet rauw op mn dak. Daarnaast heeft de huidige juf al diverse dingen geprobeerd, van beloningssysteem tot bestraffen (voor zoverre ze dat mogen op scholen)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:11

Jouw specifieke kind misschien wel. Maar de juf ziet er per jaar heel wat meer voorbij komen en heeft misschien wat meer ervaring met 'dit komt wel goed, dit komt niet goed'. Afwijkend gedrag valt meer op als je 30 kindertjes hebt dan als je er 1tje hebt.[/quote]

jij maakt het helemaal spannend, wat een onzin

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:17

inkepink schreef:
goh dit lijkt wel een trend tegenwoordig te worden...
Ben vorige week ook door de juf benaderd voor een gesprek want mijn zoon is toch wel erg druk in de klas, tja het is een buitenkind van de boerderij die liever stuitert dan stilzit....
School heeft hem een ochtend geobserveerd (niet door de eigen juf maar door een juf die hem eigenlijk niet kent) Typische was tijdens deze observatie dat mijn mannetje stuiterde en amper stilzat maar wel al zijn werk foutloos en netjes inleverde.
Toch heb ik samen met de juf besloten toch een doorverwijzing te vragen voor dimence (riagg) het waarom is heel simpel: prima dat mijn zoon druk is, maar nu begint hij hinderlijk te worden voor de rest van de klas en dat is natuurlijk niet de bedoeling, dat de rest minder gaat presteren door hem.
Wij (school en ik) gaan er een beetje vanuit dat ze bij dimence kunnen helpen om mijn zoon geconcentreerder te krijgen waardoor zijn prestaties verbeteren ( wat overigens puur het lezen is, in rekenen loopt hij voor op de rest) en hij makkeliker met het leeswerk mee kan komen.
Mijn mannetje is overigens nog net geen 7 en zit in groep 4, vroege leerling dus.
moet er bij vertellen dat eind groep 3 soortgelijke ookal eens ter sprake was gekomen dus het viel niet rauw op mn dak. Daarnaast heeft de huidige juf al diverse dingen geprobeerd, van beloningssysteem tot bestraffen (voor zoverre ze dat mogen op scholen)

Zal het geen tijd worden dat de rest van de klas gestimuleerd wordt om nog beter te worden dan jouw mannetje ??
Waarom moeten de toppers afgeremd worden ??
Of zijn die toppertjes slimmer dan de juf of meester ??

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:23

Soms is een kind er gewoon nog niet helemaal aan toe, en heeft het meer tijd nodig dan een ander kind. Ik heb met mijn jongste ongeveer hetzelfde meegemaakt. Om een lang verhaal iets korter te maken; juf wilde hem na de herfstvak. terug plaatsten naar gr. 2 ik dacht daar anders over. Dit had als gevolg dat er een IQ test moest plaatsvinden om hem in gr. 3 te houden. De uitslag van de test van gemiddeld tot boven gemiddeld, geen remmingen door een telaag of tehoog IQ dus. Nu was het raadsels compleet, wat nu geen "bewijs" waarom hij niet kon leren. Voor mij was het allemaal allang zo klaar als een klontje, kinderen komen nu eenmaal niet van een lopende band en zijn dus niet allemaal gelijk, geef mijn zoon wat meer tijd, desnoods een jaar, maar maak hem niet weer klein door hem weer kleuter te maken.

De afnemende psycholoog was het volledig met mij eens, er is toen een eigen lesprogramma voor mijn zoontje samengesteld zodat hij gewoon in gr. 3 kon blijven en op zijn eigen tempo kon ontwikkelen, wel hebben wij hem er op voorberied dat hij groep 3 2 keer zou doen, en dit is ook gebeurd. Nu zit hij in groep 4 en komt volkomen normaal met de groep mee op alle vlakken. (het leren, concentreren en sociaal)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:23

Ga eens opnieuw in gesprek met de leerkracht in plaats van hier je ongenoegen te uiten. Misschien is er simpelweg iets niet helemaal zo overgekomen als is bedoeld. Bedenk je dat zowel leerkracht als ouder het beste met het kind voor hebben. Alleen wanneer je als team werkt, zorg je optimaal voor de ontwikkeling van je kind. Succes!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:30

Ik vind het jammer dat er uit de berichtjes maar weinig vertrouwen lijkt te komen in de school..
Je heb de school gekozen (er is in Nederland vrijheid van onderwijs dus kies een school die bij je past) en dat doe je volgens mij niet zomaar, je kind brengt er een groot deel van zijn tijd door en zal daar niet alleen dingen leren maar ook een stukje opvoeding meekrijgen (dat kan niet anders).

Waarom niet vertrouwen op de oordeel van de juf die een goede opleiding gevolgd heeft en wellicht ook nog wat praktijkervaring mee kan nemen. De juf spreekt een zorg en een mogelijke bewandelweg uit die zij adviseert, daarover kan je in gesprek gaan met haar en dan kan je samen tot een andere weg komen.. eentje die jullie beiden voegt.
De juf doet zo'n uitspraak zeker niet om het kind te pesten, waarom zou ze.. De gesprekken over het (wellicht) iets achterblijvende kind kosten haar alleen maar meer tijd en moeite, ze zal echter het beste voor het kind willen. Daarom ook echt mijn vraag, waarom dat wantrouwen? Waarom niet vertrouwen op het oordeel van de juf en jouw mening met haar delen om zo samen tot een gezamelijk gedragen oplossing te komen? En misschien is dat gedaan maar gezien de toon van de berichtjes krijg ik het gevoel dat er meer verontwaardiging dan begrip heerst!

Wat betreft het thuis vertellen van dit, de juf kwam vast niet out off the blue en had een afspraak gemaakt? Voor sommige scholen is het gebruikelijk om aan het begin van een jaar een huisbezoek af te leggen, waarom zoiets dan inderdaad niet op zo'n moment bespreken? Ik vind de reacties waarbij het thuis vertellen omlaag gehaald wordt dan ook erg kort door de bocht, en misschien kwam ze inderdaad zonder afspraak en zonder dat het gebruikelijk is maar zolang dat niet bekend is vind ik de oordelen erg snel gemaakt.

TS, ik hoop dat je met de juf in gesprek gaat en blijft en dat het verontwaardigde gevoel omgezet wordt naar een begrijpend gevoel.. van daaruit kan je jullie deskundigheid met betrekking tot jouw kindje samen bundelen en een veel hoger niveau bereiken! Succes!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:47

@ariebren: mijn zoon is echt geen toppertje, hij is alleen iets beter in rekenen dan de rest. Mede hierdoor heb ik toch die doorverwijzing aangevraagd, er zal dan nl ook een IQ test worden afgenomen. Mocht hieruit naar boven komen dat hij een hoog IQ heeft zal daar door tips van deze instelling dusdanig mee worden omgegaan dat mijn zoon zich beter kan ontwikkelen op punten waar hij wel moeite mee heeft EN de rest van de klas hier weinig hinder van ondervind. Oftewel, "de topper" niet afremmen en de rest blijven stimuleren.

Nu ben ik het er wel mee eens dat het lijkt alsof een kind tegenwoordig minder lang kind mag zijn en al erg jong moet presteren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:49

Dat zou zo out of the blue ook rauw op mijn dak vallen, zeker als gelijk een psycholoog wordt aangekaart.

Was zelf als kind ook 'moeilijk' niet op school maar thuis, er is van alles geprobeerd, dieet zonder suikers, zonder kleurstoffen, therapieen (geen idee wat precies allemaal).
Moest toen ook als oefening bij zo'n vrouw op een tafel liggen en helemaal proberen te ontspannen en mocht niet bewegen (was erg druk, altijd alles aan het bewegen), geloof dat ik de oefening heb uitgevoerd, maar inwendig kookte ik, was zo frustrerend tegen vreemde was ik heel verlegen en durfde er daar ook niet tegenin te gaan. Heeft een hele diepe indruk gemaakt op mij als kind.

Heb mezelf lange tijd af gevraagd of er iets mis met mij was door deze dingen en op de middelbare school veel last gehad van faalangst.

Ik denk niet dat er iets mee bereikt is en dat je met zelf een wat extra aandacht al een hoop opvangt. Laat je niet gek maken en ga op je eigen gevoel af.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:52

Ik ga ook uit van het principe dat ik mijn kind het beste ken. En zo te lezen, vind jij dat ook. Het hele verhaal lijkt mij ook erg overdreven. Zo abnormaal is het niet als een jong kind wat concentratieproblemen heeft. Verder is mijn ervaring dat je moet oppassen om te snel een etiket op een kind plakken. Niet alles heeft een oorzaak, soms is iets gewoon het karakter. De juf zal het ongetwijfeld goed bedoelen en een beroepsmatige overtuiging hebben maar misschien is ze een tikje té enthousiast om het goed te doen. Denk dat dit ook een beetje de trend van deze tijd. Alles in gedrag of karakter moet verklaard worden.

Als jij als moeder dit onzin vindt, dan leg je dit naast je neer. Ik zou eerst eens rustig afwachten hoe hij zich gaat ontwikkelen. Het schooljaar is notabene net begonnen. Kan overigens ook best zijn dat een andere juf in een volgend schooljaar heel anders tegen hem aankijkt. Mijn dochter had ooit een juf die haar niet sociaal en heel bemoeizuchtig vond. Ik herkende mijn kind helemaal niet in haar omschrijving. De juf van het jaar erna noemde haar zorgzaam en heel behulpzaam. Persoonlijke gevoelens van een juf tov een kind spelen ook mee. Ze zijn onbewust niet altijd objectief.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:56

shirleyp schreef:
Ga eens opnieuw in gesprek met de leerkracht in plaats van hier je ongenoegen te uiten. Misschien is er simpelweg iets niet helemaal zo overgekomen als is bedoeld. Bedenk je dat zowel leerkracht als ouder het beste met het kind voor hebben. Alleen wanneer je als team werkt, zorg je optimaal voor de ontwikkeling van je kind. Succes!

Dat is inderdaad het beste wat je kunt doen. Een goede juf zal daar zeker voor open staan.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:58

De overgang van gr.2 naar 3 is voor veel kinderen heel groot, een andere juf/meester ze gaan op een andere manier iets leren. Ze krijgen dus vooral in de eerste weken ontzettend veel nieuwe indrukken en het ene kind gaat hier makkelijker mee om als het andere.

Wellicht heeft het zoontje van TS veel energie nodig om alle indrukken te verwerken waardoor er minder overblijft om de lesstof op te nemen.

Je kunt ook elke dag na schooltijd even 2 min. met de juf de behandelde stof doornemen, en dit thuis met je kind nog een keer kort doornemen. Maar imo alleen als het kind dit ook wil en aankan. Sommige kinderen zijn afgedraaid na een schooldag en willen thuis niet nog een keer oefenen. Maar sommige willen dit wel graag en dan kun je ze thuis heel goed een stukje extra begeleiding geven in overleg met de leerkracht.

Zoals ik eerder heb aangegeven ben ik het ook niet altijd met de leerkrachten van mijn kinderen eens, maar ben wel altijd in gesprek gebleven. Zoals hierboven wordt aangegeven heb je gekozen voor een school en hier je vertrouwen in gegeven en samen moet je tot een zo goed mogelijke oplossing voor je kind komen.

Bijkomend probleem vindt ik tegenwoordig wel, dan veel klassen tegenwoordig 2 of meer leerkrachten hebben, met ieder een eigen zienswijze en manier van lesgeven. En dit is voor mijn kinderen erg moeilijk.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:58

ladyratina schreef:
Persoonlijke gevoelens van een juf tov een kind spelen ook mee. Ze zijn onbewust niet altijd objectief.

Eigenlijk net als ouders ;)