Dringende vraag mbt lenzenvloeistof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:28

Een nachtje in water gaat ook wel goed.
Voelt even een tel niet zo lekker maarja wat moet je anders.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:29

Als ik dit zo lees moet je dus heel erg hygiënisch omgaan met je lenzen.
Ik doe dat eigenlijk niet echt,maar ik draag ze ook alleen maar als ik een voetbal wedstrijd heb,verder draag ik me lenzen niet.Ik zie zonder nog genoeg,al is het erg wazig.

Ow en volgens mij heten ze geen Multivocale lenzen maar Varivocale lenzen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:33

Je ogen zijn gewoon gevoelig en je hebt er maar 2.. Oogontstekingen vielen mij ook echt tegen, was echt een paar dagen gevloerd (en pijnlijk!)

Is er niet een verschil tussen multivocaal en varivocaal? :o? Dat ze beide bestaan..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:35

Ow dat weet ik eigenlijk niet,ik dacht dat beide hetzelfde zijn?
Dus voor veraf én dichtbij.Alleen werkt het voor geen meter.

Dan heb jij een flinke oog onsteking gehad "Marieke_K " als je zo'n pijn hebt gehad.

Marieke_K

Re: Dringende vraag mbt lenzenvloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:36

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:37

Voelde echt alsof ik een steentje in mn oog had zitten. Vreselijk.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:50

Ben blij als ik dit allemaal lees dat ik op daglenzen ben over gestapt.
die doe je uit en kieper je weg, geen geklooi met bakjes, vloeistof en dat ze dan na 3 weken al niet meer werken.
ook veel hygienischer vind ik. en ze zitten lekkerder. ze zijn wel iets duurder, maar met je ogen moet je zorgvuldig omgaan vind ik (bestel ze trouwens via internet dus dat is weer iets goedkoper)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:50

Ja lekker was anders :+ Kreeg mijn oog amper open, licht deed pijn, knipperen deed pijn. Niet leuk :n

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:52

Ik heb een keer een infectie gehad, bacterie in mn lenzen gehad, maar voelde er niks van, had alleen knalrode en wat opgezwollen adertjes. Ging er zo schoon mogelijk mee om hoor, maar een bacterie zit in een klein hoekje ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:19

Voor de volgende keer:
- Gebruik NOOIT water voor je zachte lenzen.
- Gebruik NOOIT vloeistof voor harde lenzen
- Gebruik NOOIT vloeistof die over de datum is.
- Hou je lenzen liever een nachtje in! Echt waar dat is de aller beste optie!
Ik zou als ik jou was vanaf nu een nieuw setje lenzen gaan dragen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:38

heb je een onderbouwng?

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:49

Uiteraard ;) Ik zal eerst even uitleggen dat ik 3e jaars Optometrie studente ben, dus dat ik wel aardig weet waar ik het over heb ;)

Een contactlens is gemaakt van een speciaal materiaal en bewerkt met een coating, die ervoor zorgt dat hij goed bevochtigbaar is met jou traanvocht. Wanneer je zo een lens in water gaat stoppen, zuigt deze zich vol met water en dat is niet goed. Water heeft een hele andere samenstelling dan je traanvocht en dit zorgt voor irritatie. Daarbij komt ook nog eens dat ons kraanwater helemaal niet zuiver is natuurlijk en ook niet steriel, dus echt ik zou zeggen: niet doen met je lenzen.

Een vloeistof van harde lenzen is niet erg voor je oog, maar dat komt omdat deze niet in kan trekken in een harde contactlens. Een zachte lens werkt als een soort van spons en zuigt zich dus vol met die vloeistof. Wanneer je je harde lens dan gaat dragen, komt er iedere keer een beetje vloeistof vrij in je ogen. Dit is ook niet echt goed voor je oog en dit veroorzaakt dan soms een allergische reactie.

Contactlens vloeistof bevat conserveringsmiddel en dit kan over de datum zijn. Dan verliest het conserveringsmiddel zijn werking en desinfecteerd het je lenzen niet meer. Met als gevolg, dat je lenzenvloeistof een bron van bacterien wordt.

En dan tot slot. Als je dus zonder vloeistof zit, hou je lenzen dan gewoon in. In je oog zijn je lenzen het veiligste. Natuurlijk is het helemaal niet goed om met je lenzen te slapen, dat voorop gesteld, maar voor 1 nachtje kan het geen kwaad. Je traanvocht is de beste bevochtiging voor je lenzen.

Genoeg verduideling gegeven?? ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:39

Samantha_T schreef:
En dan tot slot. Als je dus zonder vloeistof zit, hou je lenzen dan gewoon in. In je oog zijn je lenzen het veiligste. Natuurlijk is het helemaal niet goed om met je lenzen te slapen, dat voorop gesteld, maar voor 1 nachtje kan het geen kwaad. Je traanvocht is de beste bevochtiging voor je lenzen.

Vind t echt bijzonder dat je dit adviseert! Kan me voorstellen dat de meningen hierover (van profs) ook nogal uiteenlopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:55

@Samantha_T
Ik heb een vraag voor je.Ik heb 2 paar lenzen [zachte] 1 paar multifocale en 1 paar gewone lenzen voor veraf.Nu heb ik per ongeluk de multi lenzen in het bakje gedaan bij de gewone lenzen en zijn ze aan elkaar gaan plakken.Ik heb er eentje heel vanaf gekregen maar de andere scheurde kapot,die heb ik weg gegooid.
Kan ik nu wel 1 gewone lens en 1 multifocale lens dragen?Ik moet me lenzen morgen ochtend dragen.[i.v.m. voetbal wedstrijd].

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:37

Dank voor je uitleg.
Ik vroeg ernaar omdat ik soms ''in nood'' dus water verkoos boven inhouden.

En een steriele fysiologische zoutoplossing, is dat ook een optie? Ik werk op een lab en blijf weleens bij iemand slapen waardoor ik sneller fys zout ter beschikking heb dan lenzenvloeistof.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:48

Jahoor kan gewoon.. ik heb ze zelfs regelmatig uit nood in water gedaan.. heel slecht

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 04:10

Ik heb ook weleens, omdat het niet anders kon, geslapen met gewone zachte lenzen.
Was voor mij niet meteen de beste optie, want dan krijg ik 's morgens m'n ogen amper open.
In water bewaren en zo inzetten werkte dan nog net iets beter, maar ook niet echt
een aangenaam gevoel.

Nu heb ik night&day lenzen die ik gewoon een maand dag en nacht mag inhouden.
Je kan er dus gewoon mee gaan slapen en hebt er weinig tot geen omkijken naar.
Echt ideaal!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:32

Hebben jullie dan geen last dat als je per ongeluk in je ogen wrijft je lens achter je oog gaat zitten?
Ik had overdag een keer per ongeluk in me oog gewreven en toen zat me lens achter me oog.De opticiën heeft toen mijn lens eruit moeten halen,ikzelf kreeg hem niet eruit.