Er een "knoop" in leggen als je jong bent.??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:00

2 jaar geleden op 31-jarige leeftijd heb ik met laten steriliseren middels de ovabloc-methode.

Huisarts was geen probleem, kreeg gelijk een verwijsbrief mee. Uiteraard wel een vragenvuur gehad bij de gynaecologe. maar op alle vragen kon ik een duidelijk en onderbouwd antwoord geven, dus dat was verder ook geen probleem.

Het is gewoon 's morgens gedaan, Ik mocht tijdens de ingreep zelf meekijken. Stond zo weer buiten en verder eigenlijk geen last gehad alleen wat lichte buikkrampen.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 15-09-11 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:01

Ik ken twee mensen die door de mirena koperspiraal heen een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebben gehad in de eileider en dat was twee keer kantje boord, omdat de eileider geknapt was en er innerlijke bleodingen ontstaan waren hierdoor... Het ideale voorbehoedsmiddel bestaat niet volgens mij....

Imre

Re: Er een "knoop" in leggen als je jong bent.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:25

Ik wil me ook graag laten steriliseren. Ben nu 31 en heb nooit een kinderwens gehad. Mijn vriend heeft die gelukkig ook niet. Ik kan niet tegen anticonceptiemiddelen op hormoonbasis, daar krijg ik enorme hoofdpijn van, en vind een spiraaltje niet betrouwbaar genoeg. Mijn HA stelde zelf voor me te laten steriliseren, maar zei daar wel meteen bij dat het vanwege mijn leeftijd (was toen 28) lastig zou worden om iemand te vinden die het wilde doen. Tot nu toe heb ik nog geen poging ondernomen om het uit te zoeken, maar het speelt wel steeds vaker door mijn hoofd.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:10

wreckh schreef:
@ auk, ik denk niet dat je er een knoop in moet leggen. Kinderwens niet boven vriend stellen? Hier in de buurt is een stel uit elkaar gegaan. Hij wilde absoluut geen kinderen en zij had zich daarbij neergelegt. Nu is zo ong. 40 en hij is bij haar weggegaan. Zit je dan alleen!

Ik realiseer me dat ook, maar zoals ik al gezegd had wil ik ze momenteel ook absoluut niet. Alleen weet ik niet hoe ik er over 10 jaar over denk. Bovendien denk ik dat er ook genoeg stellen zijn waarbij ze wel elkaar boven een kinderwens stellen.
Maar misschien komt dat ook door de manier waarop ik ben opgevoed. Mijn moeder is altijd duidelijk geweest dat mijn vader op de eerste plaats kwam. En ik vind dat ook niet meer dan normaal eerlijk gezegd :) maar dat is natuurlijk ook ieder voor zich.
En ja, mijn vriend is ontzettend belangrijk voor mij en zoals ik het nu zie zal hij altijd boven alles komen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:43

dennisje schreef:
ik denk er ook wel overna om het tegen mn 30ste dat te laten doen.
wi willen nu voorlopig geen kinderen en waarschijnlijk nooit omdat,dat gewoon niet in ons leven past.
wij zijn te druk met elkaar en onze dieren en met leven. en ik merk in mijn omgeving dat veel dingen die wij nu doen met kinderen niet meer kan.
dus als ik tegen mn 30ste 35ste nog steeds geen kinderen wil dan laat het wel doen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
jeetje eindelijk iemand die er echt precies het zelfde over denkt als mij!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:34

Er zijn heel veel vrouwen die er zo over denken, zelf heb ik ook nooit een kinderwens gehad, zeker niet tot mijn 35-ste, maar feit blijft dat er toch relatief veel vrouwen op latere leeftijd alsnog van gedachten veranderen. Er zijn steeds meer vrouwen die pas na hun 35-ste een kinderwens krijgen, terwijl ze altijd gezegd hebben dat kinderen echt he-le-maal niks voor hen was. Dan is sterilisatie wel heel definitief.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:19

Ik ben nu 3 keer geweest, maar ze doen het niet, ik ben nog te jong 27, hun zeggen stel ik krijg een andere relatie en dan toch kinderen wil, nee ze wachten. Als ik 35 doe ik het ook niet meer, .
Heb nu tegen de Gyn gezegt mocht ik toch een kind krijgen dan mag ze hem hebben ( GRAPJE NATUURLIJK)

je moet er idd al een hele goede reden voor hebben bijv erfelijke afwijkingen meerdere miskramen , dus niet 2 of 3 , dus alleen in zware gevallen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:33

Ik heb ook absoluut geen kinderwens, om meerdere redenen. Een van de zwaarstwegende redenen is het aantal psychische problemen wat zich in elke generatie weer openbaart in mijn familie, in steeds sterkere mate. Daarnaast passen kinderen ook niet in mijn leven of bij mijn persoonlijkheid.
Nu ben ik nog maar 24 en kan ik het nog niet eens, maar als ik over een jaar of tien nog steeds er zo over denk dan is sterilisatie wel een optie die ik dan serieus ga overwegen.
Ik slik vanaf mijn 16e de pil, zowel als anticonceptiemiddel en omdat ik anders elke 2 weken krom lig van de pijn. Een spiraal is vanwege de forse krampen die ik heb (alles moet en zal eruit gewerkt worden, niet goedschiks dan wel kwaadschiks %) ) geen optie, dat heb ik al eens uitgezocht.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:42

ik was 25 en kon me eigen zonder problemen laten steriliceren,was zelfs een voorstel van de huisarts.
ik heb geen kinderen.
ik heb het niet laten doen [wel overwogen] omdat ik erg veel last heb van een narcose.
vaak doen ze het niet als je zo jong bent maar als je al een kind hebt word er al minder moeilijk over gedaan.
het hangt dus sterk van je arts af.....

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:48

haboshof schreef:
Ik was 30 en ben gesteriliseerd op het moment dat mijn zoon via een keizersnede ter wereld kwam. Ik had het van te voren met mijn gyneacoloog besproken , geen gezeur of niks. Hij heeft het toen gewoon gedaan.

Doen ze dat dan werkelijk tijdens de keizersnede? Dat zou mooi zijn. Ik ben nu 11 weken zwanger van mijn 2de en wil er echt niet meer. Deze zal waarschijnlijk ook weer met keizersnede moeten komen en was ook al aan het denken om er dan maar ineens een knoopje in te laten leggen. Had het nog wel niet gevraagd aan de gyn of dat mogelijk is.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:20

Elmee schreef:
haboshof schreef:
Ik was 30 en ben gesteriliseerd op het moment dat mijn zoon via een keizersnede ter wereld kwam. Ik had het van te voren met mijn gyneacoloog besproken , geen gezeur of niks. Hij heeft het toen gewoon gedaan.

Doen ze dat dan werkelijk tijdens de keizersnede? Dat zou mooi zijn. Ik ben nu 11 weken zwanger van mijn 2de en wil er echt niet meer. Deze zal waarschijnlijk ook weer met keizersnede moeten komen en was ook al aan het denken om er dan maar ineens een knoopje in te laten leggen. Had het nog wel niet gevraagd aan de gyn of dat mogelijk is.

Ja, dat is inderdaad zo gegaan op mijn verzoek. Geen problemen mee gehad. Zoon is inmiddels al 25 :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:06

Citaat:
ik denk er ook wel overna om het tegen mn 30ste dat te laten doen.
wi willen nu voorlopig geen kinderen en waarschijnlijk nooit omdat,dat gewoon niet in ons leven past.
wij zijn te druk met elkaar en onze dieren en met leven. en ik merk in mijn omgeving dat veel dingen die wij nu doen met kinderen niet meer kan.
dus als ik tegen mn 30ste 35ste nog steeds geen kinderen wil dan laat het wel doen.

Helemaal mee eens. Man is ook al 36 en heeft een kind uit zijn eerdere huwelijk. Hij wil zich ook wel laten helpen.
Maar dat vind ik nu te defifnitief. Al vind ik wel dat je raar aangekeken wordt als je geen kinderen wil. Maar ja
dat is weer een ander verhaal. Warschiijnlijk als ik een beetje in de 30 ben dat mijn man zich dan laat helpen.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:22

Bij mijn vriendin die toch echt 34 was , problemen had met de baarmoeder (iedere keer pap-nietgoed) én al 3 kinderen had, wilden ze dat dus écht niet doen, veel te vroeg volgens de artsen!!!
Ligt denk ik wel aan welke arts je hebt en hoe stabiel je overkomt in gesprek.
Kan me voorstellen dat ze dat bij jou ook niet gelijk doen, omdat je in een hele roerige fase in je leven zit , én heel jong bent.
Waarom geen spiraaltje? 5 jaar van het gezeur af en vaak ook niet meer ongesteld...

Trouwens ,die vriendin van mij is nu blij : 38 en zwanger van haar nieuwe liefde !!!
En dat terwijl ze toch ook écht noooooit geen kinderen meer wilde!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:37

TS; ik zou ook een spiraal nemen als ik jou was. Je bent nog héél jong.
Ik had toen ik 26 was ook nog helemaal geen behoefte aan kinderen, en kon me zelfs voorstellen dat ik ze nooit zou hebben. Een paar jaar later sloeg de babykoorts ineens toe en nu zou ik niks liever willen dan een kind. Ik mag er niet aan denken dat ik me toen zou hebben laten steriliseren. Wàt een spijt zou ik daar van gehad hebben...
Er bestaan goede alternatieven voor sterilisatie. Begin met iets dat nog ongedaan gemaakt kan worden. Als je dan over 5 jaar je spiraal moet laten vervangen kan je nog voor sterilisatie kiezen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:21

Nou, ik ben dus 31 en ze wilden het ook nog niet bij mij doen omdat mijn kindje nog zo jong was.. Ik wilde ook nooit kinderen en ben net als de TS toch door de pil heen zwanger geworden.
Ben heel blij met mijn kleintje, maar ik wil absoluut geen meer.
Heb wel een zwaardere pil gekregen en ik ben er nu heel resoluut mee, maar elke keer weer.. dus ik zat ook aan een spiraaltje in combinatie met de pil te denken, maar als ik het zo hoor is de pil dan weer een beetje overbodig..

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:47

Ik zit er al een tijd aan te denken om het op vroege leeftijd te laten doen, reden: wil absoluut geen kinderen.
Ben verder wel gezond, geen aandoeningen etc. Echter ben ik bang dat als mijn pil een keer niet goed werkt en ik word zwanger en wil het laten weghalen ik ook mijn vriend kwijtraak. Hij wil in principe geen kids, maar als het ervan komt hij het niet wil 'doden'.

Ik wil geen ongewenst kind op de wereld zetten, dat vind ik ook niet eerlijk. Plus dat er in mijn vriend zijn familie veel stoornissen dwalen en hij zelf nog depressief is (wel helend :D) en ook een vorm van MS rondspookt, waar ze niet van weten wat het is en waar het van komt ....

Helaas zullen ze met mijn leeftijd van 21 er echt niet op overgaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:09

Ik vraag me af of ze het doen met een medische achtergrond op 21

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:15

Ayasha schreef:

Als ze het niet eens willen doen bij meiden die verstandelijk gehandicapt zijn en geen kind kunnen opvoeden en waarschijnlijk een kind met dezelfde beperkingen zullen gaan voortbrengen die 21 zijn, denk ik niet dat ze het ooit bij mij zullen gaan doen. Moet gewoon goed op m'n pil blijven letten.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:28

Er wordt hier nu een aantal malen gesproken over de Mirena. Let wel dit is GEEN koperspiraal! Een aantal problemen die algemeen gekend zijn van koperspiralen (krampen, meer heftige menstruatie) in het dagelijks spraakgebruik het spiraaltje genoemd, treden dus niet op met Mirena. Mirena geeft een hele lage dosis hormoon af in plaats van koper. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de meeste vrouwen die hem hebben na enige tijd vaak niet meer ongesteld worden. En daarmee vaak ook alle bijkomende klachten rond die periode missen. Het plaatsen/vervangen is bij vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad soms wat lastiger en gebeurt dan onder verdoving. Maar dat lijkt me geen probleem als het eens in de 5 jaar is. Verder is het aangetoond even veilig als sterilisatie. En daarmee volgens mij het ideale middel voor jonge vrouwen die geen kinderen willen. De ervaring leert nu eenmaal dat er heel veel in een mensenleven kan veranderen en dat heel veel vrouwen die op jonge leeftijd zeggen geen kinderen willen op latere leeftijd toch alsnog de zogenaamde biologische klok horen tikken en dan heel ver willen gaan om alsnog kinderen te krijgen. En natuurlijk kan TS de zogenaamde uitzondering op de regel zijn maar de kans lijkt groter dat ze dat niet is. En dat heeft niets met betutteling te maken of met een soort vooringenomenheid dat een vrouw haar leven niet compleet zou zijn zonder kinderen. Het zijn gewoon de feiten waar artsen dagelijks mee te maken krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:30

Karlijnxxx schreef:
Ayasha schreef:

Als ze het niet eens willen doen bij meiden die verstandelijk gehandicapt zijn en geen kind kunnen opvoeden en waarschijnlijk een kind met dezelfde beperkingen zullen gaan voortbrengen die 21 zijn, denk ik niet dat ze het ooit bij mij zullen gaan doen. Moet gewoon goed op m'n pil blijven letten.

Punt bij mij is dat ik er zelf in kan blijven als ik zwanger word. ;) Het doorgeven is ook niet ideaal maar voor mij zelf is zwanger zijn gevaarlijk.
Bovendien kan ik zelf beslissen bij volle verstand, dat is ook een "probleem" bij verstandelijk beperkte mensen. ;)

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:33

Als dat echt zo is Ayasha zou ik gewoon eens een gesprek aanvragen. Met medische achtergrond zijn er vaak wel eerder mogelijkheden :j . Zeker als een zwangerschap voor jezelf gevaarlijk is.

Bij vrouwen die geestelijk beperkt zijn gaat het ook vaak om het eigen beslissingsrecht. De beslissing om te steriliseren kunnen ze vaak niet zelf maken en mag ook niet zomaar door een ander gemaakt worden.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 21-09-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:34

Nou ik ben geen dokter dus ik weet het niet maar mijn neuroloog was er iig niet gerust in. :) Daarom dat ik het ook overweeg... Hoewel het een erg grote stap is natuurlijk..

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:36

Gewoon eens een gesprek aanvragen om alles op een rijtje te zetten kan voor jezelf al heel verhelderend zijn. Als dat uiteraard mogelijk is in België.

Hier in Nederland zie je steeds meer aparte vrouwenpoli. Ik weet niet of ze die in België ook hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:41

Wendy schreef:
Je wordt nog wel gewoon ongesteld hoor :j

Ik wil het eigenlijk al jaren, maar heb er nooit naar gevraagd omdat ik ook altijd heb begrepen dat je toch 0 op rekest krijgt. Maw: de artsen willen het gewoon niet doen :n
Sterker nog: ik heb al regelmatig gehoord dat ze het zelfs niet willen bij meisjes met een verstandelijke beperking die én geen kinderen willen én niet in staat zijn om een kind op te voeden. In wiens belang denken die artsen eigenlijk?

die artsen zien ook heel veel mensen die het teruggedraaid willen hebben, ze blijven niet bezig natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 21-09-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:47

Ik heb er een aantal jaar geleden al aan gedacht om me te laten steriliseren, maar dan is het gelijk zo definitief. Nu ben ik 31 en moet er niet aan denken om met een kind opgescheept te zitten (om het maar zo te zeggen :P ), en dat roep ik al jaren, maar wat als ik 35 ben en dan denk van ja ik wil er toch wel eentje...dan kan het niet meer. Ik verwacht niet dat ik dan wel zeg ik wil een kind, maar een mens kan er opeens anders over denken.