Kinderen die vegetarisch eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:09

ik vind dat je je kind gewoon in raken kan laten komen met vlees.

ik vind het wel vreemd dat je geen problemen hebt met melk en eieren
weet je hoe zielig sommige van deze dieren er bij staan??
of heb je zelf een koe en kippen?
(het is niet rot bedoeld hoor maar voor mij is hier bijvoorbeeld geen verschil in)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:10

Ik ben van mening dat ze zelf de keuze mogen maken, en dat je het niet kan maken om te zeggen, het komt van zielige diertjes die gedood worden, dat kan voor kinderen vreselijk zijn om te horen...
En ik vind sws of je bent vegatarisch of je bent het niet, dus dan niet af en toe gourmetten, geen kroketten en frikandellen, knakworstjes op een verjaardag, dus goed over nadenken aangezien ze toch wel in contact komen met die dingen.
Ik ken een paar vriendinnen die vegatarisch zijn of bijna geen vlees eten, maar wel genoeg andere produchten binnen krijgen, die hebben het altijd koud, zijn bleek, vaak niet helemaal lekker, weet niet of het daar aan ligt maar nogal vreemd!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:13

Brainless schreef:
kinderen komen echt al vroeg in aanraking met vlees... bv een Happy Meal is alleen met vlees te verkrijgen.

Een cheeseburger zonder vlees ;) alleen zijn de medewerkers niet altijd snugger genoeg om het te snappen. :+

Ik let altijd erg goed op de.voeding, bied veel gevarieerde dingen aan, let goed op ijzer, calcium en vitamines en probeer combinaties te maken zodat alle voedingsstoffen optimaal opgenomen worden.

Mijn jochie lust ook bijna alles, behalve rijst, en steelt stiekem tomaatjes uit de tuin :+ Hij ontwikkelt zich prima, is vrolijk en gezond en dat is voor mij een teken dat hij het prima doet op de voeding die hij aangeboden krijgt. Papa eet vlees, mama niet en hij eet hetzelfde als mama. Papa eet worstjes van dieren, mama en hij een worstje van groente. Is geen enkel issue voor hem, ook niet bij andere kinderen thuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:17

colette_007 schreef:
Ik vindbhet best egoistisch ze jou keus opbte leggen.

is dat niet het hele idee van opvoeding? Iedereen voedt zijn eigen kind op met zijn eigen ideeën van wat goed voor het kind is. Of dat nu een geloof is, geen vlees eten, wel vlees eten, of drugs verbieden, je leert je kinderen de dingen die jíj belangrijk vindt om mee te geven. Egoïstisch vind ik het niet, TS is er van overtuigd dat dat het beste voor haar kind is, anderen vinden vlees eten het beste voor het kind.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:18

HeleneDas schreef:
Ik ken een paar vriendinnen die vegatarisch zijn of bijna geen vlees eten, maar wel genoeg andere produchten binnen krijgen, die hebben het altijd koud, zijn bleek, vaak niet helemaal lekker, weet niet of het daar aan ligt maar nogal vreemd!

Dan eten ze niet goed. Ik ben al mijn hele leven vegetariër en heb van geen van de dingen die je noemt last. Sterker nog: ik ben zelden ziek, altijd een goede kleur (behalve als ik doodmoe ben, maar dat heeft iedereen). En datzelfde geldt voor mijn hele familie.

P.s. Gourmetten kan perfect hoor als je vegetarisch eet :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:34

Polivy schreef:

Ja, mijn jochie gourmet het liefste met een blik kidneybonen en mosterdsaus :+ vegaworstjes er bij, salade, knoflookboter, olijven, paprika, gevulde eitjes, tomaatjes, komkommer, stokbroodjes met gesmolten mozzarella en bunkeren maar :+

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:07

Ik ben 3 jaar vegetarier geweest, vanaf mijn 14e tot mijn 17e. Mijn ouders hadden natuurlijk liever dat ik vlees at, maar ze respecteerden het, nu eet ik wel weer lekker vlees, goh ik wil niet meer zonder. :')

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:10

Het is iets wat ik zeker zou willen doen (kinderen zonder vlees opvoeden).

Ga me er tegen die tijd wel wat meer in verdiepen. Ik kom ook uit een familie waar je als vleeseter de outsider bent. Vind ik niet meer dan normaal.

Overigens moeten mensen echt eens het verschil tussen veganistisch en vegetarisch leren.Is een héél groot verschil.

Edit: Hier was laatst al een topic over.
Gevonden: [LZP] Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Ik vind het belangrijk om in de opvoeding mee te geven dat het niet nodig is om een dier te laten sterven om jouw te voeden, in onze maatschappij.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:49

mika11 schreef:
Over de uitbuiting van dieren:
Als je wel normale zuivelprodukten gebruikt.
Daar worden ook koeien voor uitgebuit. Die moeten elk jaar een kalfje krijgen, om zoveel melk te kunnen produceren.
Kalfjes worden meteen van de moeder gescheiden. Sowieso gaat 99% van de stierkalfjes naar de slacht (kalfsvlees).
Daarom waren er ook zoveel kistkalveren (weet niet of dat nog bestaat of dat de huisvesting van alle kalveren al verbeterd is).

Als het je om de uitbuiting van dieren te doen is. Dan is er ook wel biologische zuivelprodukten te koop, denk ik.
Maar dat gebruik je misschien al wel :)

Biologische koeien krijgen ook elk jaar een kalfje dat ook direct bij de moeder wordt weggehaald en ook biologische stiertjes gaan naar de slacht. :+ Kistkalveren bestaan niet meer, kalfjes zitten wel de eerste week in een eenlingboxje zodat ze bijv ook onder de warmtelamp kunnen, daarna gaan ze naar een groepshok. Veel stiertjes gaan buiten in een iglo (binnenhokje maar ze makkelijk kunnen draaien etc dus in vergelijking echt niet krapper dan een paardenstal, met een buitenstuk eraan). Biologische kalfjes worden ook zo gehuisvest.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:31

Ik ben vegetariër geweeest dat mijn kind nog jong was. Nu eet ik zelf weer meer vlees, doordat je als vegetariër toch makkelijk een vitamine gebrek krijgt (B1 en B12).Ik ben helaas ernstig ziek geweest, heb maanden in een ziekenhuis gelegen en ben vanaf die tijd, op aanraden van de artsen toch weer met mate vlees gaan eten.
Mijn kind heb ik altijd wél vlees voorgezet. Maar vanaf het moment dat mijn kind wist dat vlees van een dier komt, ging ook hij het met mate eten.
Vaak zonder dat je er erg in hebt, leg je je kind jouw leefstijl op. Maar als je er geen punt van maakt, heb je meer kans dat je kind jouw voorbeeld volgt, dan wanneer je ergens op hamert (dit geldt voor veel dingen!) Goed voorbeeld doet volgen...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:37

Polivy schreef:
HeleneDas schreef:

Dan eten ze niet goed. Ik ben al mijn hele leven vegetariër en heb van geen van de dingen die je noemt last. Sterker nog: ik ben zelden ziek, altijd een goede kleur (behalve als ik doodmoe ben, maar dat heeft iedereen). En datzelfde geldt voor mijn hele familie.

Je hebt helemaal gelijk, dat je met vegetarisch eten net zo gezond kan zijn...MAAR het is wel veel moeilijker. Het is niet alleen het weglaten van vlees of vis(, iets wat ik wel een tijd gedaan heb). Je moet de vleesvervangende produkten eten voor de vitamines. Nu heb je er veel keus en smaken in, maar dat is anders geweest.

Polivy

Re: Kinderen die vegetarisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:57

Ja, dat moeilijk hoor ik wel vaker. Misschien komt het omdat ik niet beter weet, maar wij koken nou niet zo speciaal heel anders ofzo.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:05

Mijn nicht is vegetarisch opgevoed. In die tijd onder invloed van haar andere oma, die ervan overtuigd was dat vlees gewoon heel slecht was. Gevolg was, toen op latere leeftijd de ouders beslisten dat vlees toch niet zo not done was en het zelf weer begonnen eten, mijn nicht het absoluut niet lustte en, op af en toe een frikandel in haar kindertijd na, het gewoon niet binnenkreeg. Tegenwoordig is ze als volwassene ook vegetariër uit principe. Zij zelf heeft er nooit gezondheidsklachten door gehad, hoewel ik er ook wel gekend heb die dat wel hadden. Mijn keuze zou het wel niet zijn geweest. Maar dan denk ik ook weer: je geeft àltijd dingen mee aan je kind omdat JIJ het zo gewoon bent of wilt.Waar trek je ergens de grens tussen wat een ouder een kind van waarden en normen mag aanleren?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:11

Ik vind er ook niet speciaals aan (vriend is vegatarisch, ik eet weinig vlees). Een groentenburger in de pan is hetzelfde als een hamburger in de pan gooien.

Ik zou het absoluut niet erg vinden als mijn (voorlopig geheel denkbeeldig) kind geen vlees lust op termijn. Waarom zou dat kwaad doen?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:15

Ik heb tot mijn 10de geloof ik vlees gegeten maar vond het helemaal niet lekker, toen ben ik vegetariër geworden en weet eigenlijk niet beter.

Wat ik wel heel sneu vond wat dit:

Ik had een kinderfeestje toen ik jong was en ik had een paar meisjes en een paar jongens uitgenodigd. 1 jongen was vegetarisch want dat hadden zijn ouders voor hem beslist, maar ik zag wel dat hij heel jaloers naar de hamburgers keek toen. Hij had er ook zo graag 1 gewild maar dat mocht niet (de vader van dat jongetje is er zelfs bijgebleven om zeker te zijn dat hij geen vlees at, ik bedoel..? krankzinnig)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:17

Ik ben er niet voor een kind vleesloos op te voeden en er maar een (synthetisch) pilletje in te stoppen als het ergens tekort aan zou krijgen.
Een kind moet groeien en heeft een gevarieerd eetpatroon nodig om alle benodigde stoffen binnen te krijgen.
Als je geen probleem hebt met Biologisch vlees of je misschien het vlees kunt kopen bij een boerderij (zoals ik tegenwoordig met mijn rundvlees doe; ik ken de koeien die voor me moeten sterven...heel cru, maar wel zo eerlijk), dan zou ik daar voor kiezen.

Ik zou ook niet de nadruk erop gaan leggen dat je kind een dood dier aan het eten is. Op die manier brainstorm je je kind stiekem toch dat het heeeel slecht is }> . Kind komt er van zelf achter wat het eet. Ik heb hier ook een 12 jarige dochter die niet altijd vlees mee-eet; de ene keer omdat ze het niet lekker vind en de andere keer omdat ze het zielig vind (konijnenvlees bijv.). Ik maak daar geen punt van. Met boterhamvlees krijgt ze toch ook al het een en ander van vlees binnen.
Het hoeven ook geen kilo's per week te zijn die je je kind aanbiedt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:20

Ik vind dat je een kind die keuze zelf moet laten maken..
Maar een klein kind kan dat natuurlijk niet.
Kennis van mij heeft nooit groenten leren eten, hij mocht altijd kiezen wat hij wilde. Hij lust dus alleen dingen uit de vetpan of pizza..
Dus ik zou zeggen: vlees geven en ze rond de leeftijd dat ze het kunnen bepalen het hun laten bepalen.
Zo weten ze in ieder geval hoe het smaakt.
En elke dag vlees is sowieso overbodig. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:27

Een kind zou zelf de keuze moeten kunnen maken. Mijn beide ouders zijn vegetariërs, vader om principe, moeder om medische redenen. Mijn broers hebben altijd de mogelijkheid gehad om vlees te eten. Ze kregen af en toen bij de oma vlees en zo besloten ze dat ze wel vlees wouden eten. Mijn moeder maakt ook 1 tot 2 keer in de week vlees voor hen. Meer vlees is overbodig.
Ik kan hier niet over meepraten omdat ik geen vlees eet wegens medische redenen (ik verdraag geen dierlijke eiwitten).
Verder zorg dat als ze vegetariër worden ze voldoende ijzer binnenkrijgen. Laat dit ook geregeld nakijken bij de huisarts.

Het vlees wat mijn broers eten is wel biologisch vlees en meestal komt het van de boer hier. Dus geen kippen die volgespoten zijn.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:43

Ik zelf ben al vanaf mijn 6e strikt vegetarisch, en ik wil ons kindje ook vegetarisch opvoeden. Maar zodra hij/zij een leeftijd krijgt dat hij/zij zelf keuzes kan maken, en vlees zou willen proberen dan ben ik niet degene die het zal verbieden. Maar ik heb dan mijn best gedaan, om een stukje principe van mezelf mee tegeven en meer kan je niet doen.

Mensen denken dat een kind vega opvoeden zeer schadelijk is/kan zijn.. maar dit is juist beter, wetenschappelijk onderzoek naar geweest dat vega babies/kindjes minder vaak ziek waren dan vleesetende babies/kindjes. Ook op latere leeftijd zie je dat vega mensen een betere gezondheid hebben dan vleesetende mensen, en vega mensen hebben minder kans op darmkanker / hart en vaatziektes.

Dus het lijkt mij helemaal niet verkeerd om een kindje vega op te voeden. Trouwens, ik persoonlijk ga niet met mn kind naar de kinderboerderij `aaahh, wat een schattig varkentje he?´ en even later dat varken op mn kind zn bord neerleggen..

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:48

Ik vind dat je ze zelf moet laten kiezen, als ze oud genoeg zijn.
Ik zelf ben op mn 9e vegetariër geworden, op mn 11/12e ging ik weer vlees eten en nu ik 14 ben eet ik geen vlees meer. Totaal mn eigen keus, niemand uit mn familie is vegetaries.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:14

peppert schreef:
Ik zelf ben al vanaf mijn 6e strikt vegetarisch, en ik wil ons kindje ook vegetarisch opvoeden. Maar zodra hij/zij een leeftijd krijgt dat hij/zij zelf keuzes kan maken, en vlees zou willen proberen dan ben ik niet degene die het zal verbieden. Maar ik heb dan mijn best gedaan, om een stukje principe van mezelf mee tegeven en meer kan je niet doen.

Mensen denken dat een kind vega opvoeden zeer schadelijk is/kan zijn.. maar dit is juist beter, wetenschappelijk onderzoek naar geweest dat vega babies/kindjes minder vaak ziek waren dan vleesetende babies/kindjes. Ook op latere leeftijd zie je dat vega mensen een betere gezondheid hebben dan vleesetende mensen, en vega mensen hebben minder kans op darmkanker / hart en vaatziektes.

Dus het lijkt mij helemaal niet verkeerd om een kindje vega op te voeden. Trouwens, ik persoonlijk ga niet met mn kind naar de kinderboerderij `aaahh, wat een schattig varkentje he?´ en even later dat varken op mn kind zn bord neerleggen..

Die onderzoeken allemaal, daar krijg ik onderhand wat van. Dan is dit niet goed en eet niemand het meer, om er naderhand weer achter te komen dat het toch niet helemaal zo slecht was en waar komt het uiteindelijk dan op neer: eet gevarieerd en eet gematigd ( je niet volproppen met een ding wat je lekker vindt dus).

Laatst stond ook een onderzoek in de krant waar uit bleek dat mensen die vlees eten agressiever zijn dan mensen die nooit vlees eten. Jaahaa, onze familie en vriendenkring is errug agressief....maar niet heus. En wij zijn met bergen vlees grootgetrokken :+ , elk weekend BBQ-en op de boot...het kon allemaal niet op. Ik geloof al die onderzoeken dan ook niet echt meer. Een kern van waarheid zal er wel inzitten, maar dat zit vaak ook in de onderzoeken die juist het tegendeel bewijzen.

Ik ga dus wel naar de koetjes kijken en ze met mijn dochter aaien als ik langs de wei loop. Er staan vaak hele schattige kalveren in de wei; van die witte (Belgisch Blauw wit ras) met van die zwartomrande oortjes of zwart omrande oogjes. Tja, ik denk er verder niet te lang over na, want ik vind het vlees te lekker om te laten staan (hypocriet he ;) ).
Het scheelt dat ik niet bij de slacht ben, maar ik ben me er wel heel bewust van dat een van die diertjes over een paar jaar op mijn bord ligt.
Dit jaar had ik de mazzel dat ik bij onze nieuwe aanwas kuikens maar 1 haan had en die heb ik samen met 1 kip kunnen verkopen. Maar ja, anders had ik hem toch laten lopen tot hij groot genoeg was om hem zelf te slachten en aan de hond te geven (klein ras, weinig vlees, vandaar voor de hond).

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:35

Ik ben sinds 11/12 vegetarisch. Niet zo superjong meer, en het was mijn eigen keuze :) De rest van het gezin eet gewoon vlees. Maar wel altijd biologisch, dat vinden mijn ouders gelukkig ook belangrijk. Ik heb er geen verstand van dus kan ook niet zeggen of het slecht is om je kind helemaal vegetarisch op te voeden maar ik merk aan mezelf al dat het echt niet leuk is als je bij mensen op bezoek bent of in een restaurant kan ik ook bijna niks kiezen. (of zo'n raar gerecht met blauwe kaas gegrilde groenten of paddenstoelensoep enzo nou dat vind ik echt niet lekker hoor dus dat vind ik ook nooit leuk). En dat is voor zo'n klein kind nog erger denk ik :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:42

als iedereen vega gaat eten,krijg je wel een nieuw probleem......waar maak je dan schoenen van..... :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:48

Ik ben vanaf mijn geboorte vegetarisch opgevoed :) mijn ouders eten geen vlees of vis. Een enkele keer kwam het wel voor (bijv. bij opa en oma), de reden dat ik/zij het niet eten is dan ook omdat het niet nodig is en omdat ze het niet lekker vinden (vooral mijn vader niet ;) ). Mijn broertje en ik mochten vlees eten als we dat wilden, maar ik doe het niet. Ik vind het niet lekker. :n Mijn broertje eet wel vaker een stukje vlees of bijv. salami op brood. :j

Bij mijn opa en oma hoorde het er ook bij dat we een stukje vlees (sudderlapje) kregen, dat was toch wel speciaal :D (ze wonen aan de andere kant van het land dus we kwamen er alleen met verjaardagen en vakanties ;) )

Ik vind er echt helemaal niks aan en eet het dan ook niet. Heb verschillende dingen uitgeprobeerd toen ik jonger was maar nee, niet aan mij besteed. :) Alleen rookworst gaat er dan nog wel in, maar da's eigenlijk niet echt 'vlees' te noemen. :')

Overigens heb ik een paar maanden terug nog een volledige check-up gehad bij de huisarts waaronder bloedonderzoek en gezonder dan ik was kon je 't bijna niet krijgen zei hij. :D Als je goed op je voeding let kun je prima zonder vlees leven. Maar ook als je vlees eet kan het natuurlijk geen kwaad om op je voeding te letten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:55

ik zou je kind wel het afentoe laten eten,
dan komt de mening vanzelf~!