Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Brainless schreef:kinderen komen echt al vroeg in aanraking met vlees... bv een Happy Meal is alleen met vlees te verkrijgen.
alleen zijn de medewerkers niet altijd snugger genoeg om het te snappen. 
Hij ontwikkelt zich prima, is vrolijk en gezond en dat is voor mij een teken dat hij het prima doet op de voeding die hij aangeboden krijgt. Papa eet vlees, mama niet en hij eet hetzelfde als mama. Papa eet worstjes van dieren, mama en hij een worstje van groente. Is geen enkel issue voor hem, ook niet bij andere kinderen thuis. colette_007 schreef:Ik vindbhet best egoistisch ze jou keus opbte leggen.
HeleneDas schreef:Ik ken een paar vriendinnen die vegatarisch zijn of bijna geen vlees eten, maar wel genoeg andere produchten binnen krijgen, die hebben het altijd koud, zijn bleek, vaak niet helemaal lekker, weet niet of het daar aan ligt maar nogal vreemd!
Polivy schreef:P.s. Gourmetten kan perfect hoor als je vegetarisch eet
vegaworstjes er bij, salade, knoflookboter, olijven, paprika, gevulde eitjes, tomaatjes, komkommer, stokbroodjes met gesmolten mozzarella en bunkeren maar
mika11 schreef:Over de uitbuiting van dieren:
Als je wel normale zuivelprodukten gebruikt.
Daar worden ook koeien voor uitgebuit. Die moeten elk jaar een kalfje krijgen, om zoveel melk te kunnen produceren.
Kalfjes worden meteen van de moeder gescheiden. Sowieso gaat 99% van de stierkalfjes naar de slacht (kalfsvlees).
Daarom waren er ook zoveel kistkalveren (weet niet of dat nog bestaat of dat de huisvesting van alle kalveren al verbeterd is).
Als het je om de uitbuiting van dieren te doen is. Dan is er ook wel biologische zuivelprodukten te koop, denk ik.
Maar dat gebruik je misschien al wel
Kistkalveren bestaan niet meer, kalfjes zitten wel de eerste week in een eenlingboxje zodat ze bijv ook onder de warmtelamp kunnen, daarna gaan ze naar een groepshok. Veel stiertjes gaan buiten in een iglo (binnenhokje maar ze makkelijk kunnen draaien etc dus in vergelijking echt niet krapper dan een paardenstal, met een buitenstuk eraan). Biologische kalfjes worden ook zo gehuisvest. Polivy schreef:HeleneDas schreef:Ik ken een paar vriendinnen die vegatarisch zijn of bijna geen vlees eten, maar wel genoeg andere produchten binnen krijgen, die hebben het altijd koud, zijn bleek, vaak niet helemaal lekker, weet niet of het daar aan ligt maar nogal vreemd!
Dan eten ze niet goed. Ik ben al mijn hele leven vegetariër en heb van geen van de dingen die je noemt last. Sterker nog: ik ben zelden ziek, altijd een goede kleur (behalve als ik doodmoe ben, maar dat heeft iedereen). En datzelfde geldt voor mijn hele familie.
P.s. Gourmetten kan perfect hoor als je vegetarisch eet
. Kind komt er van zelf achter wat het eet. Ik heb hier ook een 12 jarige dochter die niet altijd vlees mee-eet; de ene keer omdat ze het niet lekker vind en de andere keer omdat ze het zielig vind (konijnenvlees bijv.). Ik maak daar geen punt van. Met boterhamvlees krijgt ze toch ook al het een en ander van vlees binnen.
peppert schreef:Ik zelf ben al vanaf mijn 6e strikt vegetarisch, en ik wil ons kindje ook vegetarisch opvoeden. Maar zodra hij/zij een leeftijd krijgt dat hij/zij zelf keuzes kan maken, en vlees zou willen proberen dan ben ik niet degene die het zal verbieden. Maar ik heb dan mijn best gedaan, om een stukje principe van mezelf mee tegeven en meer kan je niet doen.
Mensen denken dat een kind vega opvoeden zeer schadelijk is/kan zijn.. maar dit is juist beter, wetenschappelijk onderzoek naar geweest dat vega babies/kindjes minder vaak ziek waren dan vleesetende babies/kindjes. Ook op latere leeftijd zie je dat vega mensen een betere gezondheid hebben dan vleesetende mensen, en vega mensen hebben minder kans op darmkanker / hart en vaatziektes.
Dus het lijkt mij helemaal niet verkeerd om een kindje vega op te voeden. Trouwens, ik persoonlijk ga niet met mn kind naar de kinderboerderij `aaahh, wat een schattig varkentje he?´ en even later dat varken op mn kind zn bord neerleggen..
, elk weekend BBQ-en op de boot...het kon allemaal niet op. Ik geloof al die onderzoeken dan ook niet echt meer. Een kern van waarheid zal er wel inzitten, maar dat zit vaak ook in de onderzoeken die juist het tegendeel bewijzen.
).
De rest van het gezin eet gewoon vlees. Maar wel altijd biologisch, dat vinden mijn ouders gelukkig ook belangrijk. Ik heb er geen verstand van dus kan ook niet zeggen of het slecht is om je kind helemaal vegetarisch op te voeden maar ik merk aan mezelf al dat het echt niet leuk is als je bij mensen op bezoek bent of in een restaurant kan ik ook bijna niks kiezen. (of zo'n raar gerecht met blauwe kaas gegrilde groenten of paddenstoelensoep enzo nou dat vind ik echt niet lekker hoor dus dat vind ik ook nooit leuk). En dat is voor zo'n klein kind nog erger denk ik
mijn ouders eten geen vlees of vis. Een enkele keer kwam het wel voor (bijv. bij opa en oma), de reden dat ik/zij het niet eten is dan ook omdat het niet nodig is en omdat ze het niet lekker vinden (vooral mijn vader niet
). Mijn broertje en ik mochten vlees eten als we dat wilden, maar ik doe het niet. Ik vind het niet lekker.
Mijn broertje eet wel vaker een stukje vlees of bijv. salami op brood. 
(ze wonen aan de andere kant van het land dus we kwamen er alleen met verjaardagen en vakanties
)
Alleen rookworst gaat er dan nog wel in, maar da's eigenlijk niet echt 'vlees' te noemen. 
Als je goed op je voeding let kun je prima zonder vlees leven. Maar ook als je vlees eet kan het natuurlijk geen kwaad om op je voeding te letten.