Darmonderzoek (Colonoscopie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:15

Een darmspoeling haalt toch ook je darmen leeg of niet helemaal.Is beter dan dat vieze spul.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:17

_Lola_ schreef:
Ik zie dat je bij klean prep 4liter moet drinken????
Ik moet 1 liter moviprep en dan een halve liter heldere vloeistof en dat binnen 2 uur en dan de rest vd avond blijven drinken..
En zo weer de volgende ochtend....
Dus in totaal 2 liter van dat spul en heeeel veel bij drinken....

vreemd, ik heb ook moviprep gehad, moest daar 4 liter van drinken en volgens mij ook nog een liter van iets anders vloeibaars.
Ik kreeg 3 glazen kokhalzend op, dus ik moest de volgende ochtend klysma's :( wat een spijt had ik zeg..
Eerlijk gezegd had ik helemaal geen spanning voor de scopie, alleen toen ik op t bed zat begon ik te janken.
Paar dagen daarvoor was er namelijk helemaal niks aan de hand maar ik verging van de buikpijn.

Het infuus is echt niks! Je voelt alleen een prikje, en het zit een beetje vervelend.. Ik kreeg een roesje met morfine en heb die avond na de scopie ook helemaal geen pijn gehad. Roesje was trouwens heel grappig, ik heb honderduit gepraat tegen die dokters en ik weet er niks meer van. Na de scopie weet ik nog wel maar je praat echt onzin :o
Ik heb helemaal niks meegekregen van de scopie zelf.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:20

_Lola_ schreef:
Bramasole schreef:
Hoe laat begin je met de eerste lading?

Ik ga nu nog een salade eten zonder iets met pitjes en een witbroodje met wat kaas en dan om 18.00 begin ik met drinken....
Pfff... Heb me de hele middag bezig gehouden maar nu beginnen toch die zenuwen weer...

Als ik nog een keer een scopie moet ga ik echt een dag ervoor alleen maar vloeibaar eten en drinken.. Ik denk dat je dan sneller resultaat hebt.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:21

Wat is een darmspoeling?? Ik hoef trouwens niet niet naar de wc.... Ben nu een uur aan het drinken...

Ze zeggen ook dat je de pijn wel meekrijgt maar door het roesje je de pijn weer vergeet.... Ben echt benieuwd....
In de handleiding van mijn arts staat:
Tot 18.00 uur licht verteerbaar voedsel
Om 18.00 1 liter moviprep en dan een halve liter heldere vloeistof binnen 2 uur. (Wat ik dus echt al niet meer ga halen..)
Daarna mag ik de rest van de avond onbeperkt heldere dranken drinken (alsof je daar dan nog zin in heb...)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:22

Darmspoeling = klysma gok ik..
Klopt ik moest ook om 6 uur beginnen en om 8 uur had ik anderhalf glas op..
Mocht ook die dag licht verteerbaar voedsel eten maar ik had ook helemaal geen drang om te gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:23

Darmspoeling is water zak met een slang er aan, het begin vet je in en dan schuif je dat naar binnen. Zak omhoog houden tot het water weg is.

_Lola_

Re: Darmonderzoek (Colonoscopie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:39

Dus gewoon water in je darm en dan komt het er ook weer uit?? Klinkt makkelijker dan dit!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:40

Ik lees trouwens dat koud makkelijker gaat dus heb er een ijsblokje in gegooit hahaha... Wie weet :-p

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:58

en hoever ben je? werken de ijsklontjes?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:02

Nou ik heb nog steeds 400ml staan hahah... Heb inmiddels wat wat appelsap gedronken om af te wisselen... Ben zo bang dat ik zo ga overgeven.. Ben zo ontzettend misselijk... En zou zonde zijn om alles nu uit te kotsen want dan ben ik het kwijt :-(

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:32

koud smaakt het idd minder vies :j ik kreeg de tip om het eerst koel te zetten voor ik het ging drinken...
rustig blijven en diep ademhalen, het is idd zonde als het er nu allemaal weer uitkomt. Als je niet alles binnen de exacte tijd binnen hebt is ook niet zo erg hoor, dat is gewoon het ideale. Maar dat was bij mij uiteindelijk ook helemaal niet het geval en het onderzoek ging nog perfect hoor. Dan doe je er maar gewoon iets langer over :j

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:57

Nouuuuu ik moet nog een halfglas dan heb ik 1000ml spul op en 600ml appelsap... WC gaat goed hahah.. Heb dat laatste glas helemaal niet nodig maarja zal toch maar opdrinken he ;-)
Misselijkheid is nu wel weg.. Denk dat ik gewoon teveel binnenhad..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:58

Gelukkig gaat het goed :) En is de misselijkheid weg, zal inderdaad komen van teveel in je maag hebben.

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:05

Naar spul is dat, ik ken het, heb het ook gehad. (Heb IBD)
Alleen had ik de mazzel (of nouja, mazzel...) dat ik alles via een neussonde binnenkreeg, heb het dus niet geproefd, behalve de paar eerste slokjes om te proberen. Limonadesiroop er door heen wil ook nog wel eens helpen. Succes met het laatste glas! (En de rest daarna...)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:06

Ik heb het idee dat het nu echt gespoeld word.. Elke keer als ik wat drink moet ik na een paar min naar de wc.. Loopt volgensmij nu gewoon echt rechtstreeks door....

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:14

Naar is dat he. Je kan trouwens ook voordat ze je infuus inbrengen vragen of ze emla creme ( http://www.consumed.nl/bijsluiters/1745/Emla_creme ) op je hand (of waar ze dan ook willen prikken) kunnen doen, dit verdoofd de huid waardoor het prikken niet zo naar voelt. Maar als je vaten hebt die snel weg''rollen'' tijdens het prikken zou ik het er niet op doen, want door de creme kunnen ze dan meer wegrollen. :)

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:28

Ik heb enkele jaren geleden ook een onderzoek gehad en ik ben een verschikkelijk muts als het om ziekenhuistoestanden gaat...maar het viel reuze mee. De dag voordien een laxeermiddel ingenomen, werkte prima maar heb niet veel tijd op het toilet doorgebracht (lege darmen). De dag zelf heb ik mezelf gefocust op de prik voor de verdoving (ben er geen held in) en daarna mochten ze met me doen wat ze wilden. Ik heb niets van het onderzoek meegekregen, alles verliep vlot. Mocht niet naar huis rijden en heb de hele dag liggen slapen. Later heb ik ook meerdere maagonderzoeken gehad en dat verliep ook prima.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:00

Pff ik moet er niet aan denken om morgen weer te moeten drinken haha maar goed ik heb alles op en alles is al helder..
Zou nou mn salade van vanavond ookal eruit zijn? Da ken toch niet zo snel hahahaha

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:34

Ik denk toch van wel? :P

Ik heb ook een scopie moeten ondergaan, ongeveer een half jaar geleden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het vreselijk vond, ik was helemaal bij en heb alles bewust meegemaakt/gevoeld... :o Dit kwam waarschijnlijk ook omdat ze de bocht moesten maken in de overgang van de dikke naar de dunne darm, en deze deed heeeel erg veel pijn want daar zat een ontsteking... Het verschilt dus echt per persoon, weet je al wat voor een roesje je krijgt? Moet trouwens wel zeggen dat ik het laxeren (inderdaad het drinken) achteraf erger heb gevonden dan de scopie zelf, ik was erg misselijk (net zoals jij toen straks :P ) en duizelig... Uiteindelijk is bij mij de ziekte van Crohn geconstateerd, dus het had toch nog nut gehad.

Het klinkt logisch, maar probeer je morgen te ontspannen en alles over je heen laten komen, de verpleegsters en dokters zijn altijd erg behulpzaam dus je bent in goede handen. :) Succes!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:30

Hopelijk slaap je een beetje vannacht. Succes morgen met het laatste beetje en vooral succes met je onderzoek. Het ergste, laxeren, heb je al gehad!

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 06:48

en ? hoe is het vannacht gegaan ....beetje geslapen ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:45

We duimen voor je hoor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:57

succes vandaag!!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:08

Nou ik zeg *proost* daar gaan we weer hahahah...

Heb goed geslapen,, Vanaf vanochtend zeg half7 moest ik weer naar de wc.. Toen kreeg ik ook antwoord op mijn laatste vraag van gister hahahah :Y)

Ps. het smaakt nog net zo smerig als gister Bah!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:09

@ Lola heel veel sterkte voor vandaag !
Hoelaat moet je naar het ziekenhuis toe?