Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Re: Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:57

Ik heb geen spalkje toen gehad omdat ze daar bij ons niet aan deden. Wel kreeg ik een bitje, dat is een nacht beugel die je moet dragen. Deze deed alleen ongelovelijk zeer omdat dit van plastic is en ze bij mij de randjes niet goed hadden gedaan. Daardoor lag regelmatig mijn tandvlees of tong open. Toen ben ik bij de ortho een keer uit me stekker gegaan omdat ze vonden dat ik me aanstelde.

Heb dat ding toen weggegooid en dat was de grootste fout die ik gemaakt heb. Na nog geen jaar stond er 1 tand al weer zo scheef dat het er echt niet uit zag. Toen moest ik dus opnieuw het hele proces door (waarvan ook veel minder word vergoed omdat het de 2de was) en kreeg ik opnieuw een nachtbitje. Gelukkig werden mijn klachten (stink lucht als ik het bitje in had en scherpe randjes) nu wel sirieus genomen.

Het fijne aan zo'n bitje is dat waneer je hem niet draag je geen andere dingen in je mond heb. Zo'n spalkje haal je er zelf niet zo even uit. Daarnaast hoor ik van veel die voor het spalkje hebben gekozen dat deze vaak los ging of kapot ging en dat een aantal er uitendelijk toch voor hebben gekozen om over te gaan op het nachtbitje.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:22

Pas na het lezen van de titel dacht ik: 'Hee wacht! * voelt aan tanden* Ik heb ook een spalk *D '
Met andere woorden; je verneemt hem amper.
Laatst bijgewerkt door Toogfilosoof op 14-08-11 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:25

CCindy schreef:
Hallo allemaal!

2 jaar geleden heb ik een beugel gekregen. Mijn tanden hebben altijd perfect recht gestaan, geen overbeet niks. Ik zou nooit een beugel hoeven.
Maar toen... zag de tandarts iets vreemds. Ik had op mijn 15e nog steeds 2 melktanden. Hij had erg veel moeite met een tandje, deze kreeg hij er niet uitgetrokken.
Wat bleek nou, het was een tandtumor. Hierdoor kon mijn volwassen tand niet doorkomen, maar was er wel de kans dat deze later boven uit mijn tandvlees zou komen.
Dus de tumor werd operatief verwijderd, waarna het een half jaar duurde voordat de volwassen tand eindelijk door begon te komen. Doordat dit zo lang geduurd had,
was er een spleetje ontstaan tussen twee andere tanden (ik had namelijk een grote opening door de getrokken tanden). Dit spleetje werd nu met een beugel weg geduwd.
Ik kreeg een plaatjesbeugel die door middel van een veertje het gat groter moest maken, zodat er een maximale opening gemaakt zou worden om de volwassen tand door te laten komen. Toen deze uiteindelijk dus door begon te breken duurde het nog een jaar voor hij er uiteindelijk was. We zijn nu ruim 2 jaar verder en eindelijk mag mijn beugel eruit!
Mijn gebit staat weer net als vroeger, perfect recht, geen overbeet, niks.
Nou heb ik zelf de keuze: wel een spalkje of geen spalkje laten aanbrengen?
Een spalkje zorgt ervoor dat je tanden niet weer naar hun oorspronkelijke stand terug gaan. MAAR: mijn oorspronkelijke stand was perfect, dus dit zal niet gebeuren.
Wel gaan tanden als je ouder wordt wat doorzakken, door een spalkje wordt dit verholpen. MAAR: dan denk ik, is dit zo belangrijk? Dat heeft dus iedereen zonder spalkje?

Mijn probleem is dat ik een gods-gruwelijke hekel heb aan mijn beugel. Ik baal ervan, ik heb anderhalf jaar niet durven lachen. Nu mag hij er eindelijk uit en ik wil er het liefst nooit meer aan herinnert worden. Zo'n spalkje zal me er aan blijven herinneren. Ik heb er liever geen, dus wil ik zeker weten dat het niet nodig is. Mocht het wel nodig zijn, dan misschien toch maar een spalkje erin laten zetten... de ortho zegt zelf dat hij er niet over na zou denken, hij zou er meteen een spalkje in doen.

Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen van anderen. Het lijkt misschien geen probleem, en jullie zullen denken , wat maakt het uit, je ziet er niks van. Maar ik ben helaas een zeur en maak er wel een probleem van haha.

Maandag wil ik bellen voor mijn volgende afspraak. Dan moet ik weten of ik met of zonder spalkje de rest van mijn leven wil doorbrengen.

Alvast bedankt bokkers! X

Ik had slotjes én een buitenbeugel... en dan niet zo'n band achter de nek, maar een hele stellage om mn hoofd heen. God wat heb ik me rot gevoeld en wat heb ik moeten knokken om me nog enigszins door mn middelbareschooltijd heen te worstelen.... maar, ik heb nu ook gewoon een spalkje.
Het is het zekere voor het onzekere en je ziet het niet eens ;) Je kan gewoon lachen en alles eten en drinken... ik merk niet eens dat ie er zit.

Gewoon lekker spalkje er achter laten zetten!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:43

Ik heb ook boven en onder een spalkje, en ik had ook zoiets van nee wil ik niet. Maar je voelt hem niet, je ziet hem niet. Gewoon doen ;)

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:50

Ik heb nooit een beugel gedragen omdat mijn tanden altijd perfect hebben gestaan. Op mijn 26ste is plots 1 snijtand lichtjes over mijn voortand beginnen staan. Wat ik maar wil zeggen is dat - ook al heb je altijd een perfecte stand gehad - je tanden kunnen volgens mijn tandarts nog verschuiven tot ongeveer je 28 jaar. Spalkje nemen!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:57

Ik heb zowel onder als boven een spalkje achter mijn tanden en deze blijven er (de rest van mijn leven?) in zitten. Heb er geen last van, natuurlijk zit er weleens wat tussen, maar dat is beter dan weer scheve tanden.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:57

Ik heb lipbumper, slotjes en buitenboord gehad en heb nu spalkje.
Ik merk er niets van en heb geen spijt dat ik een spalkje heb laten zetten. Enige nadeel is dat er nog wel is wat tussen m'n tanden wil komen (appel velletje) en dat ik dat lastig tussen m'n tanden vandaan krijg door het spalkje. Maar meestal als ik dan m'n tanden gelijk ga poetsen is het daarna gelijk weg.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:04

Ik heb ook nog steeds een spalkje, ondanks dat mijn beugel er al een jaar of 15 uit is.
Je merkt er niets van, alleen soms breekt het draadje of laat er een lijmbolletje los en dat is best prijzig bij mijn tandarts.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:00

Ik heb een spalkje gehad, maar ik kon er absoluut niet aan wennen. Ik heb 5 jaar lang een beugel gehad en daarna nog een half jaar met een spalkje gelopen. Het spalkje zat prima, daar lag het niet aan, maar ik kon er echt niet tegen. Na een half jaar heb ik zelf een tang gepakt en dat ding eruit getrokken (ja ik weet erg overdreven, maar mijn tandarts wilde hem er niet uit halen). Daarna nog even naar de tandarts om de lijmresten weg te laten halen en toen eindelijk zonder die pokkespalk.
Ik moet wel zeggen dat ik hele kleine tanden heb, tandarts mopperde ook altijd omdat hij een speciale maat slotjes moest bestellen zo klein zijn mijn tanden. Misschien dat de spalk daarom niet lekker zat bij mij, hij bedekte namelijk de hele achterkant van mijn tanden.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:08

Wat jij hebt gehad met je tanden heb ik ook gehad, had voorheen ook perfecte tanden, en moest ook met die veertjes enzo maar dan voor mijn beide snijtanden!
Heb mijn beugel ruim 1.5 jaar gehad, en heb nu zo'n draadje (denk dat je dat bedoeld met spalkje) aan de achterkant en heb ook zo'n plastic gebitje gehad. Ik heb er geen keus in gehad en het gewoon allebei gekregen. Draadje heb ik helemaal geen last van :)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:55

Ik heb een half jaar een beugel gehad om meer ruimte te creëren voor mijn verstandskiezen. Heb daarna boven en onder een spalkje gekregen, maar die van boven beet ik er steeds af. Heb toen voor 's nachts een bitje gekregen voor boven, maar die heb ik nooit gedragen :o Tanden staan nu ruim 5 jaar later nog steeds recht. Onder zit wel nog een spalkje, maar ik vind 'm irritant want zit er steeds mee te spelen met m'n tong :P En er blijft ook wel eens eten achter hangen, niet zo handig dus. Ben er nu dus ook over aan het denken om 'm weg te laten halen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:57

Neem aub een spalkje, ik heb bitjes gehad en het afbouwen lukte niet want na 1 dag zat dat ding weer zó strak. Dus toen was ik het zat en heb ze uitgelaten. Kan nu wel weer een beugel nemen.. Na 5 jaar beugels te hebben gedragen...

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:03

Ik ga zo bellen. Ik denk toch dat het een spalkje wordt, al baal ik er flink van. Maar zo te lezen gingen bij de meeste van jullie de tanden zonder spalk toch weer veranderen..

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:08

Ik heb ook het hele circus in mijn mond gehad, heb 4 verschillende soorten beugels gehad. Een spalkje is eigenlijk
de finishing touch, en ik merk niet eens dat ik er 2 heb. Heel af en toe blijft er wel eens wat achter zitten, maar
dan blijf ik net zo lang met mijn tong aan het wiebelen tot het weg is :+. Maar dat weegt niet op tegen de zekerheid
die het geeft. Mijn tanden staan nog steeds perfect recht :).

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:12

Het is inderdaad gewoon een gokje, het kan verschuiven maar het kan ook recht blijven staan. Als zo'n spalkje echt geen of heel weinig last geeft, doe ik het gewoon voor de zekerheid. Je ziet het ook niet echt, of ik moet wel zo idioot mijn hoofd naar achteren gooien haha. De nadelen zijn dus: lastig met poetsen, blijft soms iets achterhangen, je voelt het tegen je tong aan zitten en soms raakt het los. ?

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:15

Je voelt echt helemaal niks van een spalkje, ik zou m gewoon laten zetten! :)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:19

Ik voel hem wel als ik er met mijn tong langs ga, maar dat went gewoon :).

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:20

Ja oke, je voelt hem wel, maar je merkt er niks van zegmaar.. het went idd en je denkt er helemaal niet meer bij na. :P

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:25

Ik heb ook een spalkje (alleen onder) en in het begin voelt het misschien wat vreemd, maar na een paar dagen merk je er echt niks meer van.
En het is ook niet zo dat je hem ziet zitten, het is zo'n dun draadje, dan moet je echt wel je best doen wil je die zien ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:26

Ik voelde hem dus wel en bij mij bleef er continue van alles achter haken. Ik heb hem er nu bijna 10 jaar geleden uitgehaald en mijn tanden staan nog steeds perfect. Het spleetje dat ik nog tussen mijn tanden had is zelfs verdwenen toen mijn verstandskiezen doorkwamen en ze, doordat ik geen spalkje had, wat ruimte hadden om mijn tanden opzij te drukken.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:34

Ik heb gebeld, 5 september gaat de beugel er al uit en wordt het spalkje erin gezet. Toch maar beslist het wel te doen, mocht ik me doodergeren aan het spalkje haal ik hem er gewoon uit. Net als jij hebt gedaan Ineke, haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:35

Goed plan van je. :) Geef het overigens wel even de tijd he.
Ik voelde de eerste week wel dat er een draadje achter mijn tanden zat, waardoor ik dus wel dacht: ow dat is die spalk. Maar na een week was ik het zo gewend. Bij mij blijft er ook nooit iets achter plakken ofzo.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:44

Sowieso een goede keuze van je. Ik kan me voorstellen dat een beugel verschrikkelijk is, maar oh oh, wat wens ik vaak dat ik er één gekregen had! Jij hebt 2 jaar van je leven niet durven lachen, bij mij is dat al minstens 10 jaar. Vooral op foto's vind ik het verschrikkelijk om terug te zien. Mijn buitenste bovenste snijtanden staan naar voren waardoor ik een soort vampiertje ben. De meeste mensen vinden het 'charmant', maar ik vind het verschrikkelijk. Nu hoop ik volgend jaar te gaan trouwen en ik weet nu al niet hoe ik het op moet gaan lossen met de trouwfoto's...

Dus, zie het absoluut als een goede beslissing van je en wees trots op je tanden!!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:40

Goed dat je het toch doet :D
Pas toen ik de titel plas besefte ik me dat ik ook een spalkje heb, onder en boven :')
je voelt en ziet er echt niks van!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:43

Ook ik heb een spalkje boven en onder, af en toe best lastig om schoon te houden en er gaat wel veel tandsteen tussen zitten maar ik denk dat ik zonder spalkje allang weer een beugel nodig had. Heb nog steeds tussen m'n kiezen 2 spleten zitten omdat er teveel ruimte is en dan zouden m'n tanden daar weer heen gaan groeien..