Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CCindy schreef:Hallo allemaal!
2 jaar geleden heb ik een beugel gekregen. Mijn tanden hebben altijd perfect recht gestaan, geen overbeet niks. Ik zou nooit een beugel hoeven.
Maar toen... zag de tandarts iets vreemds. Ik had op mijn 15e nog steeds 2 melktanden. Hij had erg veel moeite met een tandje, deze kreeg hij er niet uitgetrokken.
Wat bleek nou, het was een tandtumor. Hierdoor kon mijn volwassen tand niet doorkomen, maar was er wel de kans dat deze later boven uit mijn tandvlees zou komen.
Dus de tumor werd operatief verwijderd, waarna het een half jaar duurde voordat de volwassen tand eindelijk door begon te komen. Doordat dit zo lang geduurd had,
was er een spleetje ontstaan tussen twee andere tanden (ik had namelijk een grote opening door de getrokken tanden). Dit spleetje werd nu met een beugel weg geduwd.
Ik kreeg een plaatjesbeugel die door middel van een veertje het gat groter moest maken, zodat er een maximale opening gemaakt zou worden om de volwassen tand door te laten komen. Toen deze uiteindelijk dus door begon te breken duurde het nog een jaar voor hij er uiteindelijk was. We zijn nu ruim 2 jaar verder en eindelijk mag mijn beugel eruit!
Mijn gebit staat weer net als vroeger, perfect recht, geen overbeet, niks.
Nou heb ik zelf de keuze: wel een spalkje of geen spalkje laten aanbrengen?
Een spalkje zorgt ervoor dat je tanden niet weer naar hun oorspronkelijke stand terug gaan. MAAR: mijn oorspronkelijke stand was perfect, dus dit zal niet gebeuren.
Wel gaan tanden als je ouder wordt wat doorzakken, door een spalkje wordt dit verholpen. MAAR: dan denk ik, is dit zo belangrijk? Dat heeft dus iedereen zonder spalkje?
Mijn probleem is dat ik een gods-gruwelijke hekel heb aan mijn beugel. Ik baal ervan, ik heb anderhalf jaar niet durven lachen. Nu mag hij er eindelijk uit en ik wil er het liefst nooit meer aan herinnert worden. Zo'n spalkje zal me er aan blijven herinneren. Ik heb er liever geen, dus wil ik zeker weten dat het niet nodig is. Mocht het wel nodig zijn, dan misschien toch maar een spalkje erin laten zetten... de ortho zegt zelf dat hij er niet over na zou denken, hij zou er meteen een spalkje in doen.
Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen van anderen. Het lijkt misschien geen probleem, en jullie zullen denken , wat maakt het uit, je ziet er niks van. Maar ik ben helaas een zeur en maak er wel een probleem van haha.
Maandag wil ik bellen voor mijn volgende afspraak. Dan moet ik weten of ik met of zonder spalkje de rest van mijn leven wil doorbrengen.
Alvast bedankt bokkers! X
Je kan gewoon lachen en alles eten en drinken... ik merk niet eens dat ie er zit.
Tanden staan nu ruim 5 jaar later nog steeds recht. Onder zit wel nog een spalkje, maar ik vind 'm irritant want zit er steeds mee te spelen met m'n tong
En er blijft ook wel eens eten achter hangen, niet zo handig dus. Ben er nu dus ook over aan het denken om 'm weg te laten halen.
. Maar dat weegt niet op tegen de zekerheid
.
.
Geef het overigens wel even de tijd he.