Ik heb chronische pfeiffer dus ken ook periodes van extreme vermoeidheid, hiernaast krijg ik in de winter een zware winterdepressie waardoor ik in de winter letterlijk alleen nog maar aan slapen kan denken.
Ik zou eerst je bloed waardes laten controleren op B12 tekort.. Daarna kan je altijd nog proberen (desnoods met hulp van de psycholoog) om je dagelijkse ritme aan te passen op zo'n manier dat je energie uit kan halen..
Ik heb dit laatste uiteindelijk gedaan en na hard knokken is het me aardig gelukt. Aankomende winter ga ik ook in behandeling voor de winterdepressie.
Ik heb met hulp van een psycholoog uitgezocht hoeveel slaap ik ongeveer nodig had, we kwamen uit op 8 a 9 uur. Niet langer en niet korter. Liefst 8 uur. Ik ben toen weken lang braaf om 10 uur gestopt met al mijn activiteiten. Vanaf 10 uur mocht ik alleen nog maar ontspannende dingen doen zoals het lezen van een boek, thee zetten, douchen of hard lopen.. Ik moest om stipt 11 uur in mijn bed liggen en om stipt 7 uur de wekker zetten. Verder moest ik bijhouden wanneer ik in slaap viel, wanneer ik wakker werd, wanneer ik mijn bed uit kwam etc. En uiteindelijk merkte ik wel vooruitgang. Ik ben alleen wel echt door een heel diep dal gegaan hiervoor, mijn lichaam was gewend om veel meer slaap te krijgen en ik stond echt op het randje van instorten. Was echt heel zwaar. Maar het wel waard. Ik heb nu mijn ritme terug en als ik me weer vast houd aan het goede ritme heb ik ook veel meer energie.
Juist door teveel slapen (al is het maar een half uur of 1 uur) word je heel duf en verlies je al je energie.
Nog even over de Pfeiffer, ik heb mijn Pfeiffer ook niet bewust door gemaakt, nu ik zo terug kijk heb ik wel een periode gekend dat ik heel vermoeid was, maar nooit erbij stil gestaan dat dit pfeiffer had kunnen zijn. Juist daardoor is het chronisch geworden, ik ben namelijk gewoon door gegaan en heb niet voldoende rust genomen. Ik heb 2 jaar nadat ik waarschijnlijk de echte pfeiffer had gehad, een terugval gekregen en die merkte ik WEL. En vanaf dat moment ben ik ook vele malen vermoeider dan eerst. Het kan dus WEL door die pfeiffer komen. Beetje raar dat de dokter zegt van niet

.