Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:36

Ik woon in een wijk waar zeer veel moslims wonen, ik hoor ook regelmatig het gezang in de moskee, best apart als het voor het eerst hoort.
Nieuwschierig ben ik wel naar het geloof, en ik zou ook best eens in de moskee willen kijken.
Ik heb zeer veel respect voor de mensen die regelmatig naar de moskee gaan, de ramadan volbrengen, wat ik echter niet begrijp(maar dat doe ik bij geen enkel geloof) wat heeft het voor waarde voor jou als mens?
Ooit is er een boek geschreven, de Bijbel(die noem ik maar even, dat is voor mij de bekendste), maar zijn wij als mens nu niet naïef om te geloven dat God dit boek geciteerd heeft eeuwen geleden?
En als je zo gelovig bent dat je naar de kerk gaat, of de moskee, de ramadan volgd, merk je dan echt dat jij een beter leven hebt omdat jij God aanbid?
Ik ben zelf erg nuchter in die zin, ik heb God nog nooit gezien en ook nog nooit een teken gehad/gezien.
Ik geloof dus ook niet.
Er is nog nooit iemand terug gekomen uit de hemel om te vertellen of het daar echt zo mooi is, evenals dat er nog nooit iemand uit de hel is terug gekomen om te vertellen dat het daar zo vreselijk is.
Wat maakt het dat jullie toch geloven in een hogere macht?

Voor degene die nu meedoen met de Ramadan, respect! Vind het heel bijzonder dat je zowieso je voedingsritme zo om kunt gooien, maar ook dat er nog zoveel meer achter zit, o.a het meevoelen met de armen.
Dat vind ik knap, daar heb ik respect voor en soms zou ik willen dat ik ergens in kon geloven, omdat het een bepaalde structuur geeft, omdat je je geborgen kunt voelen in een dergelijke samenleving, en dat je kracht kunt krijgen/hebben door het geloof aan te hangen.

Voor de rest: eet smakelijk allemaal!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:37

Ik vind het wel mooi als je het gewoon doet en ook vooral bezig bent met aspecten als familie, relaties, beproeving etc...zoals ik eerder zei, hier zijn er nogal die 's avonds zich volvreten (letterlijk) in een restaurant. Dan denk ik ook wel tja..beetje hypocriet zijn die mensen. Liever iemand dan die er zelf achter staat en het serieus doet dan personen die het precies voor de schijn doen. Maar dat geldt wel voor meer aspecten.
Dat eten ziet er trouwens wel lekker uit :) . Smakelijk.

Stel dat ik als niet-gelovige toevallig in een islamtisch land ben (dat nog openstaat voor toeristen, niet Afghanistan ofzo :+ ), in een niet-toeristische streek. En ik heb grote dorst of honger. Dus ik drink een beetje aan een fles water of ik eet even een koekje, discreet maar wel merkbaar. Wordt dat dan eigenlijk aanzien als niets bijzonders omdat ze weten dat ik toch geen moslim ben, of onrespectvol of nog erger?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:40

Ik heb met en voor Vluchtelingen gewerkt, tijdens de Ramadan werd ik ook altijd uitgenodigd,
om met mijn vrienden (Moslims) de maaltijd s avonds te nuttigen.

Stond dan ook uren in de keuken om hun te helpen met het eten te bereiden, ik als enige niet Moslim,
werd dan ook met respect en liefde behandeld, en dat is wederzijds.
Ik heb me dan ook verdiept in het geloof uit respect voor mijn vrienden.

Ramadan:De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims, overal in de wereld. Het is de maand waarin de eerste openbaringen van de Heilige Qor'aan aan profeet Mohammed (vzmh) plaats vonden. Het vasten in deze maand is verplicht voor alle moslims. De Schepper heeft het vasten altijd aan de mens voorgeschreven. Daarom is in vrijwel alle religies in de wereld nog een traditie van vasten te herkennen of zij hebben die ooit in een of ander vorm gekend. Vasten heeft in het Arabisch de betekenis van “zich onthouden van...”.

Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van het uit vroomheid afzien van: eten; drinken; seksuele relaties en alles wat geacht wordt het vasten te kunnen verbreken. Het vasten begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het onder gaan van de zon.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:42

Tja, als je dat wil moet je dat lekker zelf weten denk ik dan maaarrr... ik heb vorig jaar zomer een paar dagen bij mijn vader in de zaak geholpen horeca en daar had hij een jongen aangenomen (marokkaan) en die ging het ook doen, het was hoogseizoen dus alle zeilen bij qua omzet in de zaak en die jongen ging vasten... ja allemaal leuk en aardig maar die knul werd natuurlijk helemaal niet goed van een hele dag boven de bakovens hangen en niks mogen eten/drinken.
Dus iedere keer moest ie weer naar buiten, even zitten, of werd 'ie niet goed en moest 'ie overgeven en op een gegeven moment werd 'ie gewoon door mijn vader naar huis gestuurd zo van 'zo heb ik ook niks aan je'.

Maar zelf heb je dan gelijk een man minder personeel terwijl je dat helemaal niet kan gebruiken en daarbij heb je op hem gerekend.
Mijn vader was wel flink pissig, hier in NL hoort dat niet bij onze cultuur, wij werken gewoon, hij wil ook werken, wordt ingeroosterd, zegt dat hij aanwezig is en wordt vervolgens steeds ziek zwak en misselijk.

Wij zeiden steeds van 'drink dan wat of eet dan i.i.g een droog broodje' maar neee dat moest hij want hij moest zo nodig stoer gaan vasten.

Leuk hoor, zulk personeel en zulke tradities :(.. verdorie zeg.

Mijn vader heeft 'm ook weggestuurd en hij hoefde niet meer terug te komen, aan zulke heb je ook niks.

Dus zolang je het vasten kan combineren met je normale werkzaamheden is het naar mijn mening prima, maar niet op zo'n manier. Dan moet je je gewoon aanpassen aan het feit dat wij dit niet in onze cultuur hebben en als je mee wilt draaien in onze maatschappij moet je je daar ook naar zetten.

Hoe doen jullie dat?? (gewoon uit interesse)
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 01-08-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:44

IngridM schreef:
Enyaa schreef:
Tijdens de ramadan zijn ruzies even vergeten en gaat iedereen vriendschappelijk met elkaar om..

Ja, ik heb het gezien op het journaal hoe vriendschappelijk ze nu in Syrië met elkaar omgaan 8-)

:') en ik zag toevallig nog een documentaire vd week VPRO import bruiden van allah
over vrouwen die omwille van god naar israel gingen om zichzelf daar op te laten blazen of iemand anders erheen brachten en hielpen zichzelf op te blazen....

edit link toegevoegd
http://weblogs.hollanddoc.nl/import/201 ... -allah-hh/
Laatst bijgewerkt door shilady op 01-08-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:54

Kwanyin ja hihi er zijn ook mensen die de hele dag slapen en enkel 's nachts opblijven.. Maar dat is echt een minderheid, er zullen altijd klagers/valsspelers tussenzitten maar ik krijg hier iig de indruk dat de meesten het echt oprecht doen :j
Hmm en dat ligt er waarschijnlijk een beetje aan waar je zit... Echt gewaardeerd zal het waarschijnlijk niet worden, maar mensen zullen waarschijnlijk niet reageren, het blijft tenslotte iets wat men voor hun eigen ziel doet.. Ik probeer het altijd wel te vermijden maar ik heb ook altijd een flesje water bij me en neem ook wel eens discreet een slok als ik in de auto zit..
In Tunis (de hoofdstad van Tunesie) en de rijkere buitensteden daarvan zijn trouwens best veel fastfoods en restaurants gewoon geopend, er zijn vrij veel jongeren die het helemaal niet meer doen. Mijn man komt daar vandaan en is dus zelf ook vrij makkelijk erin. In de toeristische gebieden zullen ook nog zat restaurants open zijn, en zijn er ook vrij veel locals die geen Ramadan doen, in het binnenland doet over het algemeen wel iedereen het :j

Wat jammer dat allerlei kortzichtige mensen hier weer op agressieve manier hun mening moeten komen verkondigen, blijkbaar ook nog eens zonder het hele topic door te lezen 8)7

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:59

Tijdens WOI was er tijdens Kerstmis ook een staakt-het-vuren en waren beide partijen even vergeten dat ze mekaars zogenaamde vijanden waren. Het is omdat ze later terug gedwongen werden om te gaan vechten, of ze hadden er toen al de brui aan te geven. De volgende Kerstmissen werd dit staakt-het-vuren niet meer toegepast, omdat de leiding schrik had dat de gewone soldaten eens echt zouden weigeren om nog verder tegen elkaar te vechten. Dus of het altijd slecht is om zeg maar van buitenaf een beetje gedwongen te worden om 'even' vriendelijk te doen...

Maar dan vraag ik mij wel af hoe zoiets eigenlijk gaat? Stel je hebt een enorme vete met iemand. Ben je daar nu vriendelijk en tolerant mee, en als je de geschillen niet hebt uitgepraat gaat het na de ramadan weer helemaal de verkeerde kant op? En voel je dan echt in je hart dat je die persoon op dat moment vergeeft, of doe je gewoon je uiterste best je niet op te jagen omdat het zo 'hoort'?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:03

Nog even terzijde, kan me echt verschrikkelijk ergeren aan het gedrag van een stel onrustzoekers hier :(
Eigenlijk niet zo gek dat veel moslims elkaar meer en meer opzoeken in Nederland, en daardoor ook steeds meer teruggrijpen op hun oude traditie. Als je ziet hoe ze welkom worden geheten, pfffff zonder ook maar iets te doen heeft hier al een hele groep z'n niet onderbouwde door media en absoluut niet door eigen kennis beïnvloede mening klaarstaan en gooit die zomaar als een bom op een topic waar mensen gewoon gezellig aan het kletsen zijn. Misselijk!

Kwanyin over die vetes, kan enkel zeggen wat ik hier in m'n omgeving zie, als er al problemen zijn worden die veelal voor het grotere goed aan de kant geschoven en slikt men z'n irritatie sneller weg. Dingen worden niet zo snel persoonlijk heb ik het idee..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:04

Zullen wij dan maar gelijk alle vooroordelen van alle geloven op tafel leggen?
zolang de mens geloof misbruikt om anderen pijn te doen, zolang zal deze discussie nog blijven...
Dus eigenlijk zolang de mens leeft :+
De christenen hebben ook aardig wat afgeslacht in hun tijd (en nu nog), de katholieken en de protestanten aaiden elkaar ook niet braaf over de bol in Noord-ierland, kwestie israel/gaza gaat ook niet over roosjes en er zijn genoeg moslims die elkaar afmaken omdat ze verschillen van stroming (de soennieten en sjieten geven elkaar ook echt niet allemaal netjes een hand). In elke stroming is extremisme vreselijk, van milieuactivisten tot geloofsactivisten. Een katholiek met een bom is echt niet veiliger dan een moslim met een bom! :+
Tja... dat blijft. Geloof wordt gewoon gebruikt als excuus omdat ze op die manier de verantwoording af kunnen schuiven. Want dat is toch wel zo fijn om jezelf wijs te maken dat je je moest opblazen van Allah/God/Aliens ipv dat je zo'n vreselijk naar en bekrompen persoon bent die mensen mee het graf in wil nemen :+
Er bestaat geen wij... er bestaat alleen ik. Als iedereen spreekt uit de ik-vorm, is de dialoog al een stuk fijner vind ik ;)

MissAnnemijn

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:08

Ik werk met veel moslims, en overweeg om de komende 2 weken dat ik nog werk maar geen eten mee te brengen naar werk. Opzich eet ik normaal niet meer dan 2 biscuitjes of een eierkoek dus zal het wel redden :P Of wordt er door moslims niet zoveel waarde aan gehecht als andere mensen wel eten? :o

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:16

Ik heb er zelf niets mee maar wel meegemaakt van mijn oude buurtjes. Iedereen moet weten wat hij of zij doet. Ik vind het wel knap en bijzonder... Succes ermee. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:22

Ik eet wel gewoon als er een moslima op het werk wel aan de ramadam doet... dit is mijn keuze, de ramadam haar keuze. Ik heb ook nooit gemerkt dat iemand er problemen mee had :)
(ik eet ook vlees als ik uit eten ga met een vegetarier, ook om diezelfde reden: ieder zijn keuze :) Bij bezwaar hoor ik het wel van diegene :P)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:23

Ik heb veel respect voor de mensen die mee doen!
Maar om het te doen om mee te leven met arme mensen, ze kunnen de hele dag amper eten en drinken, degene die vast eten daarvoor en daarna heel uitgebreid, dan hebben de arme er toch meer aan dat zei eten krijgen en mensen geld geven zodat unicef etc voor voorzieningen voor hun kan zorgen? Het is niet banketstaaf bedoeld, maar ik vraag het me gewoon af!
Degene die meedoen, veel succes!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:25

svdijk schreef:
Ik woon in een wijk waar zeer veel moslims wonen, ik hoor ook regelmatig het gezang in de moskee, best apart als het voor het eerst hoort.

Even voor de goede orde, dat is geen 'gezang' maar het reciteren van de heilige Qoran :)

Hier nog een bokker die vast in de maand Ramadan.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:29

HeleneDas schreef:
Ik heb veel respect voor de mensen die mee doen!
Maar om het te doen om mee te leven met arme mensen, ze kunnen de hele dag amper eten en drinken, degene die vast eten daarvoor en daarna heel uitgebreid, dan hebben de arme er toch meer aan dat zei eten krijgen en mensen geld geven zodat unicef etc voor voorzieningen voor hun kan zorgen? Het is niet banketstaaf bedoeld, maar ik vraag het me gewoon af!
Degene die meedoen, veel succes!

Het vasten heeft niets met arme mensen te maken.

Ramadan is een voor moslims prachtige maand. Veel mensen vragen zich af hoe een maand prachtig kan zijn als je tussen zonsopgang en zonsondergang niet eet en drinkt.

Het vasten ( je onthouden van eten, drinken en seksuele gemeenschap) is voor moslims een manier om je godvrezendheid en het bewustzijn van God te versterken, je zet immers de als grootste geziene geneugten van het leven, die veelal als vanzelfsprekend worden gezien, voor een korte tijd op een lager pitje. Het respect voor de medemens en voor God staat centraal en er wordt ook meer aandacht besteed aan liefdadigheid, bezinning en verbroedering. De maand Ramadan staat namelijk niet alleen in het teken van niet eten en drinken, maar ook voor extra aanbidding en er extra aan herinnerd te worden het goede te doen en het slechte te laten.

waar de ramadan vooral niet om draait is eten, iets wat veel niet moslims vaak denken. Voor het aanbreken van fadjr, de dageraad, eten moslims de sahur maaltijd. Dit is vaak iets waar je genoeg energie uit krijgt voor de rest van de dag. Denk bijvoorbeeld aan dadels, melk, een broodje, een glas thee. Dat soort dingen. Na het aanbreken van fadjr mag er niet meer gegeten worden van zonsopkomst tot zonsondergang.
We bidden dan salaatul fadjr (het gebed bij het aanbreken van de dageraad) en gaan (meestal) terug naar bed. De hele dag eet je niets, en ben je bezig met het “onderdrukken” van je fysieke verlangens naar eten en drinken.
Dus de vraag “mag je dan ook niet een beetje water? Gewoon 1 slokje maar?” wordt door moslims altijd beantwoord met een nee, want het is echt niets wat je hebben mag. Ook het hebben van seksuele gemeenschap is niet toegestaan. Je probeert dus al je lusten te bedwingen. Denk hierbij ook aan je ogen (niet kijken naar verkeerde dingen, niet kijken naar het andere geslacht) je mond (niet roddelen, vloeken) je oren (niet luisteren naar verkeerde praatjes, muziek), je handen (je doet geen dingen die haram verboden zijn) en je voeten (je gaat niet naar verkeerde plaatsen).
Ramadan en vasten is een alles omvattend iets, niet alleen maar ‘niet eten’ dus.
Natuurlijk hoor je deze dingen altijd te doen, en niet in de ramadan alleen, maar de ramadan kun je wel zien als een mooie ‘reminder’ hier aan. Ook probeer je tijdens de ramadan meer geduld te hebben, loyaal te zijn naar hen die minder hebben en vooral zacht te blijven in je hart, dus niet boos te worden of te blijven.

Doordat je je gedurende de dag niet bezig houdt met al dit soort wereldse verlangens heb je meer tijd om je te concentreren op je spirituele/geestelijke behoeftes. Er wordt in de ramadan veel aan extra aanbidding gedaan (vrijwillige gebeden, smeekbeden) en er is extra tijd om kennis rondom het geloof op te doen. Door middel van het lezen van de heilige qur’aan (veel moslims proberen deze in de ramadan van kaft tot kaft te lezen), het bezoeken of luisteren van lezingen en samen komen met andere moslim(a)s

Het is dus helemaal niet zo ‘eten, eten’ als veel mensen denken. Natuurlijk eten we iets bijzonders en extra lekkers, want zeg eerlijk, waar zou jij zin in hebben na een hele dag niet eten? Maar het is niet 1 groot feest zoals het beeld soms lijkt te zijn.

Zoals ik dus al zei vasten alleen gezonde moslims en moslima’s. Kinderen hoeven niet mee te vasten en ook (chronisch) zieken, zwangere of borstvoeding gevende vrouwen, menstruerende vrouwen of mensen op een oude leeftijd die het lichamelijk niet meer aan kunnen zijn vrijgesteld van het vasten. Hen die maar tijdelijk niet kunnen vasten (dus zwangeren, menstruerende vrouwen, gewone zieken) dienen later de gemiste vastendagen in te halen
Laatst bijgewerkt door Zaina op 01-08-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:32

Waar ga je eigenlijk heen als moslim als je dood gaat? (afgezien van het kerkhof natuurlijk :P ) (bestaat er een hiernamaals volgens de Koran?) Doe je ook mee aan de Ramadan met oog op het hiernamaals?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:35

Grappige woordkeuze kerkhof ;)

Ja er bestaat een hel en een paradijs, waar je heengaat uiteindelijk weet alleen Allah. :)
Dat is zeker iets waarom je vast, en niet alleen het vasten, het hele 'wereldse' leven van een moslim draait om het hiernamaals.
Laatst bijgewerkt door Zaina op 01-08-11 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:36

Het is ook niet enkel om aan de armen te denken, het is ook een groot stuk zelfbeheersing: jezelf leren kennen, hoe sterk ben je, kan je verleidingen weerstaan.. En inderdaad ook nadenken over mensen die het minder hebben.. In Ramadan wordt traditioneel voor het suikerfeest ook een gift aan de armen gedaan, het is een maand van grote solidariteit. Dit wordt niet georganiseerd door de media zoals dat in Nederland gebeurd met een giro 555 bijvoorbeeld, maar gebeurd gewoon van persoon tot persoon, of van familie tot familie... Vergeet niet dat in veel Islamitische landen veel mensen wonen die het echt niet makkelijk hebben, het minimum loon is hier in Tunesie (een van de meer moderne en rijkere landen in de regio) bijvoorbeeld ook maar 150 euro per maand, stel dat een iemand daar een heel gezin van moet onderhouden en dat er dan iemand in het gezin medische hulp nodig heeft en dat dan niet kan betalen... Hier is het dus meer naastenliefde, degenen helpen die je zelf kent en die het moeilijk hebben, en dat zijn er helaas vaak genoeg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:41

Mag je eigenlijk wel seksuele betrekkingen hebben tijdens de nacht of is de hele maand een ehm..droge maand :P ?

En wat als een gezonde gelovige het niet volhoudt en toch overdag bezwijkt voor een slok water of een koek?

Vroeger toen ik een jaar of tien was, had ik een meester die ons uitdaagde om eens mee te doen met de christelijke vasten. Wie veertig dagen niet kon snoepen, zou een soort van diploma krijgen. Vol goede moed aan begonnen, maar drie dagen later vond mijn -overigens überkatholieke- grootmoeder dat het onzin was en stond ze met een hele kom overheerlijke chocolade voor mijn neus te zwaaien. Tot zover mijn eerste en enige poging tot een vasten ooit :') .

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:45

JuliaMaria schreef:
jasminex schreef:
en niet te vergeten omdat God het ons heeft gevraagd te doen, en dan horen wij dat ook te doen ookal zien wij het nut er niet van in :)

Voor wie leef je dan eigenlijk? (Serieuze vraag hoor, klinkt een beetje sarcastisch :) )

Ik leef voor God, ik doe wat Hij mij vraagt en dat is qua tijd ±30min. per dag bidden (Over 5x verspreid) en kleding+eten+gedrag naar anderen toe. En dat combineer ik met een westerse levensstijl :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:47

hihi dat vraag ik mij ook af: onthouden jullie ook volledig de seks?

Christelijk vasten... ja bij ons thuis en op school (en kerk) bleef het gelukkig bij verhalen van mozes en de woestijn hahaha :P Of is dat sowieso iets meer richting de katholieke kant op?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:49

Met je echtgenoot/echtgenote mag het wel, maar dan dus enkel tussen zonsondergang en zonsopgang.

In principe moet je, als je een dag niet voldaan hebt, die dan later weer inhalen..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:50

Kwanyin schreef:
Mag je eigenlijk wel seksuele betrekkingen hebben tijdens de nacht of is de hele maand een ehm..droge maand :P ?

En wat als een gezonde gelovige het niet volhoudt en toch overdag bezwijkt voor een slok water of een koek?
.

Nee hoor, is alleen tijdens het vasten, dat is dus niet gedurende de nacht. Als je mag eten, mag dat andere ook :+

Als een gezonde moslim het niet volhoudt en anders flauwvalt of iets dergelijks, is het geen zonde maar moet de dag wel ingehaald worden.
Maar als de gezonde moslim het niet volhoudt omdat hij gewoon zo'n zin heeft in een lekkere gevulde koek, is het wél een zonde en moet de dag ook ingehaald worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:53

Maar als je flauwvalt, dan hoef je toch sowieso niet meer te vasten? Want dan kun je ook de keuze maken om het af te breken omdat het een gevaar is voor je gezondheid toch?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:56

Flauwvallen verbreekt sowieso je vasten, dus als je flauwvalt hoef je die dag niet af te maken, maar moet je wel inhalen.
Dat is niet eens een keuze.