Aangeschoten/dronken voor je 16e

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:52

Ik vind het dom, echt ontzettend dom.
Ben nu bijna 15 (1 weekje nog) en haal het niet in me hoofd om mezelf lam te zuipen.
Veel vrienden van mij doen dat wel, overgens zijn die tussen de 16 en 20, maar het blijft dom.

Kan me er ook vreselijk aan ergeren als ze vrolijk en vol trots roepen "Ik ga heeeeulemaal lam dit weekend"
Tuurlijk probeer ik wel eens wat en heel soms een baco'tje vind ik lekker maar meer niet!

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:59

Fujita_Amor schreef:
Ik wil juist niet zoveel drinken.
Mij werd nog een glaasje aangeboden en die heb ik heerlijk geweigerd...
Ik moet en zal bij zinnen blijven. Daarbij komt dat het daarna niet weer is gebeurd.
Ik wou helemaal niet aangeschoten zijn. Was gewoon heel gezellig en dan drink je wat meer

Hier o.a. een stukje..ik heb niet verzonnen wat ik net zeg hoor :)
En ik snapte wel dat je dat bedoelde met je reactie op Maartentje maar dat jij zo makkelijk van mening bent veranderd zegt meer over jou dan Maartentje.
Ik snap gewoon nu de bedoeling van je topic niet meer zo..je bent het eens met de mensen die het dom vinden enz. maar vervolgens vertel je wel wat en hoeveel je gedronken hebt en dat je 'zoveel' kan hebben, wat voor reacties verwacht je nou?

KarmaWitch

Re: Aangeschoten/dronken voor je 16e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:11

Daar staat niet in dat ik HELEMAAL niet wil drinken...
Tja... ik ben inderdaad van mening veranderd maar er gaat nog een heel verhaal vooraf waarom ik het zo niet wou. En toen wou ik die jillz eens proeven en toen ben ik van mening veranderd. maar goed. Ik heb dinsdag inderdaad weer wat gedronken. Het was daarvoor iets van meer als bijna 2 maand geleden...
Ik wil gewoon de mening van anderen weten.
Ik ben inderdaad eens met de mensen die het dom vinden. Want dat vind ik zelf ook. Dat ik heb verteld hoeveel en wat ik heb gehad is om het duidelijk te maken. En met mijn maag dat dat aankan wil ik ook duidelijk maken dat je dan zelf sneller geneigd bent (doe ik niet, ja met dat verhaal maar dat heb ik uitgelegd) om wat meer te gaan. Niet veel wat ik ook al eerder zei. Maar als mijn maag het op 15 jarige leeftijd niet had aangekund dan was ik net zo aan het denken als nu.
Ik heb een alcoholist in de familie zitten en heb liever ook geen contact met die man. En weet dus wat het is als je teveel drinkt. Ik ben 16. En het topic gaat trouwens ook over VOOR je 16e...

Beetje warrig maar goed

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:25

Tina1965 schreef:
En vergeet vooral niet dat alcohol voor je 20e ervoor zorgt dat er miljoenen hersencellen afsterven en dat dit op lange termijn gevolgen voor je geheugenfuncties kan hebben. Dus kijk er goed mee uit, want je hersenen zijn nu nog niet volgroeid.

Mag ik daar, als moeder én als professional wat aan toevoegen?
Ik vraag me af of de jongeren die in dit topic reageren wel écht weten wat het gevaar van alcohol is.
Het is bewezen dat de hersenen van jonge mensen pas op ongeveer 21/22 jarige leeftijd volgroeid zijn.
Het laatst in die ontwikkeling komen de gebieden in de hersenen waar bijv. verantwoordelijkheidsgevoel en visie zetelen.
Alcohol remt de groei van hersencellen. (let wel, dit gaat niet over comazuipen ofzo)
Onder mijn cliënten zit een hele horde mannen (in mindere mate vrouwen) van begin 30. Allemaal puber geweest in de periode dat er nog weinig bekend was over de invloed van alcohol. Een kater leek toen het zwaarste gevolg van een avond zuipen.
Deze mannen zijn eigenlijk nooit volwassen geworden. Hun lichaam is in de puberteit blijven steken en ze blijken stuk voor stuk niet in staat om hun leven te regelen. Schulden, huisvestingsproblemen en sociaal isolement zijn het gevolg.
Als dat de toekomst is die je voor jezelf voor ogen hebt......proost!
Ik voor mij vind het verbijsterend hoe geaccepteerd alcoholgebruik onder jonge pubers is.
Ik heb inmiddels 4 volwassen kinderen afgeleverd dus ik weet echt wel dat je als ouders niet alles in de hand hebt.
Maar degene die mijn 13 jarige puberdochter alcohol ter beschikking stelt is nog niet jarig, dat kan ik je wel vertellen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:29

ik weet van mezelf dat 2 a 3 glazen wijn voor mij genoeg zijn, maarjaa.. soms kan ik mezelf daar echt niet aan houden, dan gaat er nog een bessen7up bij en een flugeltje en voor je het weet is het toch iets te veel :o ik heb nog nooit hoeven kotsen en heb ook nog nooit een erge kater gehad, beetje zwakjes maar na uurtje paardrijden zo weer weg ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:32

Heb je het verhaal boven je laatste post gelezen?
Ik heb ook meer dan eens de gevolgen gezien van teveel alcohol op te jonge leeftijd. En dan gaat het echt niet over comazuipen :n

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:34

Ik vind dat je best wat alcohol mag hebben maar als je je grenzen niet kent (wat iemand over mij zei en wat iet waar is) moet je geen alcohol nemen... Tja het is allemaal warrig wat ik vind. Maar volgens mij heb ik dit topic vannacht ergens geopend ofzo

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:37

Wat is dan in jouw ogen een harde limiet voor iemand van 16? of 17?

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:38

Fujita_Amor schreef:
Tja het is allemaal warrig wat ik vind. Maar volgens mij heb ik dit topic vannacht ergens geopend ofzo

Uhm je bedoelt dat je denkt dat je 's nachts dit topic hebt geopend?
Het was gewoon gisteravond 20 over 5?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:40

Ik twijfelde nog even of ik zou reageren, omdat er eigenlijk alleen maar wordt geroepen: Boe! Slecht! Dom!
ben ik het zeker wel mee eens. Maar ik denk dat er vooral gekeken moet worden naar waarom er zoveel gedronken wordt door jongeren.
Ik ben vanaf m'n 14e tot ongeveer 16,5e regelmatig aangeschoten geweest, en was ik ook een aantal keer dronken. Toen ik 14 was heb ik nieuwe mensen leren kennen, en ik had een grote vriendengroep. Ik had problemen en ik wist niet zo goed hoe ik daarmee om moest gaan. Maar als ik met m'n vrienden was, was het altijd heel gezellig. We gingen met z'n alle 'hangen' in speeltuintjes, ontmoette daar andere jongeren (meestal een stuk ouder dan wij) en die namen ons mee naar feesten, kochten drank voor ons, en toen kwam ik er achter dat alcohol een heel goed middel is om je gedachten even écht te verzetten. Als ik drank op had, dan maakte ik makkelijker contact, kon ik makkelijker jongens krijgen. En die jongens waren misschien wel het grootste voordeel voor mij van de drank. Het voelde zo ontzettend veilig om met iemand zo close te zijn (zoenen, knuffelen), ookal was het maar voor één avondje, dat boeide me niks.
Alcohol kon mij écht fijne gevoelens geven, dat het de problemen in feite alleen nog maar groter maakte had ik niet door. Totdat de situatie niet meer leefbaar was, toen is er iets in mij geknapt en heb ik via school hulp gekregen.

Maar ik vind het zeker niet verantwoord dat jongeren zo relatief makkelijk aan alcohol kunnen komen, en dat ouders dat ook toelaten. (dat deden de mijne namelijk echt niet, ik deed het echt stiekem, ik kreeg geen enkel slokje van m'n ouders).
Nu ben ik 17 en drink ik in het weekend tijdens het uitgaan nog steeds, maar wel een heel stuk minder. En ik heb het nog steeds gezellig tijdens het uitgaan! :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:42

@xCathy
Goed bezig!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:52

Kijk voor iedereen is dat anders.
Ook wat je maag aan kan. De 1 heeft een hele sterke maag en kan makkelijk veel op. Maar dan vind ik nog dat je max 3 of 4 glaasjes mag hebben. En dan ook lang niet elke dag of elke week. Ik heb nou 1,5 wijntje op. En het was in de meivakantie ofzo voor het laatst dat ik überhaupt ook maar wat gehad heb qua alcohol. Ligt natuurlijk ook aan het percentage alcohol. Van een breezertje met 4,5% ong kun je wat meer hebben. dus dan nemen we het limiet. Voor meer, dus de wat sterkere dranken zoals blue curaçao (wel gemixt) neem ik mij als voorbeeld, max 2... Ik neem eigenlijk nooit meer als 2,3. Ik heb namelijk 1x goed aangeschoten geweest. En heb er verder geen last gehad enzo en weet alles nog perfect, maar mijn nichtje vond dat ik heel lollig deed enzo... dus ja.

Maar om even je vraag goed te beantwoorden.
16 vind ik eigenlijk max 3 en dan niet elke dag, en ook niet om de dag. Gewoon 1x in de week of 2 week.
17 vind ik max 4 en dan ook niet elke dag. Gewoon 1x in de 2week ofzo

Mijn complimenten dat je hulp heb gezocht Cathy

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:53

Of je nou 4 breezers drinkt of 4 shotjes, het aantal alcohol blijft hetzelfde. Moet je het wel in 't glas doen waar 't in hoort :P

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:58

Das ook nog zoiets.
Mensen gooien het drankje vaak in een te groot glas

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:54

Ik was zaterdag nog wat aangeschoten, kan normaal wel n glaasje of 4/5 mixdrank op n avond verdragen, maar die dag zag ik al draaien na 2 glaasjes met maar 20%, ach, iedereen dronk door, zo kwamen bij mij nog 1 coebergh + fanta mix erbij, nog 1 pessoa en nog 1 erbij, maar gelukkig was t 2 uurtjes later weer helemaal uitgewerkt :')
Vind t zelf ook niet goed, maar ach, ;(

Vind t alleen altijd 'laag' als jonge meisjes gaan drinken voor t 'stappen' en dan in de discotheek alles staan onder te kotsen omdat ze teveel ophadden door hun vriendinnen :j

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:10

Dat doe ik niet. Bij ons op schoolfeest wordt geen alcohol geschonken en dan gaan van die kinderen bij mij uit de klas indrinken voordat ze gaan enzo... Nou dankje daar doe ik dus niet aan mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:56

Ik vind het best wel een ingewikkelde kwestie moet ik zeggen. Ik snap echt heel goed dat mensen voor hun 16e aangeschoten raken. Ik ben voor mijn 16e wel een paar keer erg aangeschoten geweest, en daarna tot mijn 18e niet meer omdat ik nooit echt in de gelegenheid kwam. Of het goed is? Niet echt. Maar dan denk ik wel dat er even naar gekeken moet worden wie daar nou de schuldige van is...

Die 14 jarige die (neurologisch gezien) nog niet in staat is lange termijn effecten in te schatten, of de maatschappij waarin alcoholconsumptie als iets volkomen vanzelfsprekends wordt gezien? Ik vind dat er veels te makkelijk aan alcohol gekomen kan worden, gezien de schadelijke effecten en ik vind ook dat het gewoons veels te normaal gevonden wordt :) Geen wonder dat je dan op je 14e denkt ' leuk, dat wil ik ook meemaken' .

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:01

Ik zal even een voorbeeldje noemen.
Ik was 15 en wou een drankje mee. Alleen je moest dat bij de slijterij halen. Twas een gewone breezer.
Dus ja en me moeder staat buiten en ik ben al klaar zeg maar. Maar moet nog betalen. Zegt die vrouw doodleuk tegen mij de prijs. Geen vraag om legitimatie ofzo... Maar ik zeg zo van. Ja me moeder heeft me geld xD maar goed. Nu ook moet ik wel eens iets halen wat je niet mag halen als je nog geen 16 bent. Ze geven het zo mee en vragen geen legitimatie

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:52

Ik wil niemand betuttelen, maar wat iemand aankan is totaal niet van belang voor de schade die er uiteindelijk in je hersenen wordt aangericht. Bovendien treedt er, als je regelmatig drinkt, gewenning op, en kun je dus steeds meer verdragen. Dat lijkt voor sommigen heel leuk en stoer, maar dat is het uiteindelijk niet. En dan komen ze uiteindelijk helemaal gesloopt bij ons binnen.
Ben het trouwens wel met Menino en met Fujtia Amor eens dat er veel te weinig op verstrekking en verkoop aan jongeren gecontroleerd wordt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:58

Ik heb 1x een breezer op met oud en nieuw toen ik 15 was.. meer niet. Kreeg ik ook niet..
Mijn kinderen later ook niet.. Wil niet dat mijn kinderen dom worden van de alcohol (neem barbie als heel goed voorbeeld van oh cherso.. die heeft zich gewoon dom gezopen of bar slechte opvoeding gehad)
Hier in de buurt hebben we een locale disco 14+. in september mogen de nieuwe generatie 14+ er in.
Afgelopen jaar had een ouder tegen zijn kind gezegd die toen net 16 was. Drink zo veel als je kan.
Kind ook gedaan, thuis alles onder gekitst en ziek geweest. Volgende disco avond was hij slim en dronk hij een bier en cola, bier en cola.. Dus met mate.. Is niet mijn manier van opvoeding maar hij heeft wel er wat van geleerd..

Tja tis maar hoe je het ziet.. Er staat niet voor niets een minimum grens op..
Ik snap ook nog steeds niet dat al die 13 jarige pubers kunnen roken. Bijna overal hoor je dat mensen overleiden aan kanker en dan begin je als 13 jarige met je longen te vergallen.. Snap dat niet hoor.. Steek er nog maar een op, stoer zeer stoer..

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:03

Ik ken een jongen die vanaf zijn 7e rookt. En dat is niet gelogen en ook niet verzonnen...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:41

Aan de andere kant, met een flinke kater de volgende morgen leer je wel dat je niet zoveel moet drinken :+
van een keer teveel drinken ga je niet dood, maar leer je juist ;) ik zeg dus NIET dat ik drinken goed vind, maar het is algemeen geacepteerd en ik doe het zelf ook. En lang niet elke tiener die een keer teveel drink raakt in koma. Keertje dronken zijn moet kunnen.. leer je het gelijk af :9

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:48

De meesten zeggen dat het dom is, en dat is misschien ook wel waar. Maar ik denk ook dat de meesten hier, mezelf niet uitgezonderd, de ervaring van hun eerste kater, stomme dingen doen enz. al gehad hebben.

En dan zeg je achteraf: oh dit was wel heel stom van me. Maar als je dat nog nooit gedaan heb, je hoort allemaal verhalen over dronken zijn enz en het lijkt alsof bijna iedereen al eens ladderzat is geweest is het denk ik heel anders. Dan wil je er niet buitenstaan, en dat ook mee maken. En dit is denk ik voor de meesten van een jaar of 14, 15 zo.. Mede dankzij de leeftijd en dankzij invloed van vrienden.. Daarom denk ik dat veel mensen het doen.

Niet dat ik het goed probeer te praten en mijn kinderen krijgen later echt geeeeeen drank voor hun 16e, maartoch. Ik kan me er ergens wel een beetje in verplaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:56

Ik denk dat als je volop in de puberteit zit, je je niet echt bezighoudt met effecten op lange termijn of wat schadelijk is en wat niet..

Het probleem zit 'm eerder in de maatschappij, dat alcohol idd zo makkelijk te verkrijgen is.

Uiteraard raad ik het iedereen af om veel te drinken! (af en toe een beetje tipsy is wat anders) Anderzijds, begrijp ik het maar al te goed dat tieners hier niet van wakker liggen.. mijn ervaring is: zij die willen drinken, doen dat toch gewoon. Of het nu mag of niet.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:01

ik ben voor mijn 16e één keer aangeschoten geweest, dat was fout maar daarna is het me tot heden niet meer gebeurd.
het is eigenlijk dus een wijze les geweest want ik drink nu bijna nooit alcohol en ik vind er eerlijk gezegd niks aan. ik amuseer me even goed op een feest met een glas cola :Y)