Buikpijn van brood?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Buikpijn van brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:18

Waarom is nhet niet waar lovely? Ben benieuwd naar je mening. Ik heb wel enig idee waar de klepel hangt na 4 jaar voeding en dietetiek, maar vindt niet dat lovely en marleen_usar iets raars zegt. Snap niet helemaal wat het hier mee te maken heeft (behalve dat coeliakie en lactose-intolerantie vaak samen voorkomt), maar wat ze zegt bevat een kern van waarheid. Alleen de westerse wereld kan melkproducten verdragen, omdat we door gingen met drinken toen we wel moesten omdat er iets anders was. De mens is het enige wezen dat tot zijn dood melk drinkt. En weet je waar melk voor bedoelt is in eerste instantie? Om te groeien... Kanker en melk wordt niet steeds vaker met elkaar in verband gebracht...

(we gaan wel erg offtopic, weet niet of ts er blij mee is...)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:42

ik eet daarom speltbrood, krijg last van tarwe en andere soorten graan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 00:13

Secredible, dont worry, over melk hoef je mij niks te vertellen want daar weet ik alles van. Er wordt inderdaad getwijfeld of melk wel goed voor elk is, maar dat betekent nog niet dat je het zonder meer achterwege kunt laten in je voedingspatroon. Melk is niet alleen maar kalkleverancier en de details daarover kun je in een globale vorm terugvinden op de link die ik plaatste naar de website van het voedingscentrum.

Wat TS betreft is het ondanks alle goed bedoelde goede en slechte adviezen nog steeds mogelijk dat haar klachten gewoon ontstaan door een slecht voedingspatroon. Je moet zorgen dat je weet wat je eet en hoe je voedingsmiddelen met elkaar combineert om te zorgen dat je evenwicht creeert. Als je darmen niet meewerken en de dokter niks verontrustends kan vinden bij een onderzoek, dan is het vaak zo dat de sleutel ligt in de dagelijkse voeding. Je kunt dan (al dan niet tijdelijk) de symptomen krijgen van een spastische darm, maar in sommige gevallen is dat recht te zetten met goede voeding.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:30

Lovely schreef:
Jullie kunnen dat allemaal wel beweren, maar het is gewoon niet waar.

Waarom zijn aziaten dan voor 99% lactose intolerant? Dat betekend dat we pas melk zijn gaan drinken na het 'splitsen' van de menselijke rassen, en melk dus gewoon niet in het 'oer'dieet thuishoort.
Is een hele docureeks over geweest op discovery.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:35

secricible schreef:
(we gaan wel erg offtopic, weet niet of ts er blij mee is...)

Niet helemaal. Veel bomen en weinig bos blijft er zo over :o En ik moet nog zoveel lezen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:38

@ petnax: zou het ook niks met gewenning te maken hebben? veel baby's wordengeboren met een lactose intolerantie, maar "ontgroeien" dit vaak tussen hun 1ste en 5de levensjaar. op enkele uitzonderingen na.
Ik ben van aziatishe origine, maar hier opgegroeid als baby en ben niet intolerant voor lactose, zou sterk zijn dat ik toevallig tot die 1% behoor. Ik denk dat er ook vaak een soort "gewenning" is in de eerste levensjaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:59

Petitparis, baby's hebben vaker koemelkallergie, maar genoeg lactase om lactose af te breken. Over koemelkallergie kun je heen groeien en lactose-intolerantie onstaat iets later.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:28

Interessant, misschien kunnen we de moderators vragen dit topic te splitsen?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 06:14

Zo, even een updeetje dan maar :) Ik had al aardig wat gelezen over coeliakie, lactose intolerantie etc. En uiteraard alle reacties in dit topic doorgenomen. Maar inderdaad gezien mijn klachtenpatroon ben ik zeker dat daar niet het probleem zit bij mij. Gelukkig maar! Ik geloof ook absoluut niet in het weglaten van alle koolhydraten. Inmiddels door het een en ander te proberen met mijn voeding ben ik al een heel eind gekomen. Gewoon simpelweg géén (tarwe)brood eten lijkt de sleutel tot blijere darmen voor mij. En ik probeer zo min mogelijk geraffineerde suikers binnen te krijgen. Maar dat deed ik eigenlijk al. Je kan het zo ingewikkeld maken als je wilt natuurlijk maar ik hoef niets tekort te komen en dit werkt voor mij *D

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:04

Herkenbare klachten! Ook ik heb het met name na brood eten. Het viel me op dat wanneer ik op vakantie was in Frankrijk, ik meteen geen buikpijn meer had! En hier had ik alle dagen buikpijn. Dankzij het heerlijke Franse stokbrood, die echte, zalig! Zonder broodverbeteraar, want de dag erna is het karton. Maar bij mij werkt het! Sinds ik koggebrood eet, heb ik ook nauwelijks last meer. Maar niets kan op tegen het heerlijke Franse stokbrood. Misschien werkt Koggebrood bij jou ook goed?

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:27

Ik heb ook zo iets aan de hand
Bij vele producten krijg ik krampen die niet te houden zijn, overgeefneigingen, Mijn speeksel word geweldig dik en niet door te slikken. Het is vooral bij: bepaalde broden, spaghetti, kaas, tomaten, fruitsap, melk, alcohol, margarine...
Nu ja veel lekkers schiet er niet meer over. Bij de lactose test was het een niet zo overdreve reactie, dus dat is het al niet. Nu binnen kort maar eens terug gaan zeker. Ik denk eerder aan mijn darmen, dan een allergie

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:58

- Ga NIET glutenvrij eten zonder diagnose, het is echt een zwaar dieet een een goede diagnose kan je alleen krijgen als je gluten eten. Als je dan al glutenvrij eet moet je een glutenbelasting doen, en dat is niet fijn als je er last van krijgt.

- Coeliakie kan ALLEEN door een dunne darm bioptie worden aangetoond.

- Je kan met een glutenvrij dieet prima uit eten. Ben net terug van vakantie in Griekenland en ben ieder dag uit eten geweest, geen centje pijn.

- Glutenintollerantie en Glutenallergie worden vaak door elkaar gehaald. Qua dieet komt t vrijwel op hetzelfde neer (met uitzondering van tarwezetmeel, dat kunnen coeliakiepatienten vaak wel verdragen en mensen met een zware glutenallergie niet). Het heeft te maken met hoe het afweersysteem om het allergeen (gluten) reageerd.

- Coeliakie geeft een wisselend ziektebeeld dat bij iedereen anders kan zijn.

- Meer informatie www.coeliakieforum.nl

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:44

Wennie, je zal zien dat het overal door elkaar wordt gebruikt. Op de laatste paginas van mijn berichten kun je zien dat ik al enkele keren heb geprobeerd dit uit te leggen, maar het schijnt moeilijk. Verder heeft ts pas een update gegeven...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:22

Trueno schreef:
Ik heb ook zo iets aan de hand
Bij vele producten krijg ik krampen die niet te houden zijn, overgeefneigingen, Mijn speeksel word geweldig dik en niet door te slikken. Het is vooral bij: bepaalde broden, spaghetti, kaas, tomaten, fruitsap, melk, alcohol, margarine...
Nu ja veel lekkers schiet er niet meer over. Bij de lactose test was het een niet zo overdreve reactie, dus dat is het al niet. Nu binnen kort maar eens terug gaan zeker. Ik denk eerder aan mijn darmen, dan een allergie

Klinkt als een emmertje dat vol aan het raken is, waardoor je overal op gaat reageren..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 06:25

Waar heb je laten testen,H.A kan niet goed testen. En bij een beetje intolerantie kan iemand al heel erg reageren.