Wat zie jij zonder bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:44

Plus is inderdaad voor dichtbij, min voor veraf. Maar doordat mijn cilinder min is, maar de glazen zelf plus, zie ik in de verte de dingen groter en scherper. Waar bij andere min-glazen je veraf altijd kleiner ziet.

BeauNicole

Re: Wat zie jij zonder bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:47

Ik heb min, durf het echt niet te zeggen hoeveel.
als ik me bril af heb zie ik wel iets maar tis mij sterk afgeraden om over straat te gaan zonder bril want dan zie ik ze helft niet.haha

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:52

Ik zit nu geloof ik rond de -4,50 of zo, of -3,50, zoiets maar helemaal precies weet ik het nu even niet :+ Toen ik ongeveer 11 was had ik denk ik ongeveer -1,25 en toen is het vrij snel achteruit gegaan, maar nu gaat het weer wat langzamer (ik ben nu 15, over een week 16).
Zonder bril/lenzen zie ik eigenlijk bijna niks haha, ik heb m'n lenzen dan ook altijd in, m'n bril alleen als ik thuis ben en geen zin heb in m'n lenzen of zo, of als ik ergens even kort heen ga (ik heb zo'n ray ban wayfarer dus ik vind het op zich niet erg om hem te dragen). Ik zie echt heel weinig eigenlijk zonder, als ik gewoon met m'n laptop op schoot in bed zit (zoals nu) heb ik zelfs al m'n bril nodig om het te lezen haha. Een boek lezen kan ik wel zonder bril of lenzen, maar niet als ik bijvoorbeeld rechtop zit en het boek op mijn schoot ligt. Denk dat ik m'n ogen toch maar ga laten laseren als ik 18 ben :+

Edit: als ik m'n bril/lenzen niet op/in heb dan zie ik alles behoorlijk blurry inderdaad, ik zie de contouren wel vaag (geen strakke lijnen) maar alles is gewoon heel wazig, letters kan ik dan ook niet lezen, hoe groot ze ook zijn.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:57

Tammy_ schreef:
ik heb -3.00 aan beide ogen, draag een bril sinds mijn 10e, toen had ik -0.75 en -1.00 en vanaf m'n 14e mocht ik lenzen. bij mij is er tussen m'n 10e en ± 18e bijna jaarlijks -0.25 bij gekomen, de afgelopen 2 jaar bleef ik op dezelfde sterkte.
ik zie zonder bril of lenzen geen ondertiteling op tv, geen gezichtsuitdrukkingen bij mensen die 5 meter van me af staan, kan van een afstandje alleen kleuren en vage contouren zien. dichtbij zie ik wel alles scherp :j

Zo herkenbaar dit, als ik een keer mijn bril niet op heb kan ik dus ook geen gezichtsuitdrukkingen zien. Ik heb wel eens op de bank gezeten zonder bril/lenzen terwijl ik met mijn moeder aan het praten was, om de 5 seconden moest ik vragen ''lach je nou of kijk je boos?'' :+

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:00

Ik heb net even gemeten *bril af, liniaal erbij* ik zie 25 cm scherp en dan houdt het op, heb -8 en -8.5, vrij lastig zonder bril of lenzen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:07

Schoenveter schreef:
Ik heb net even gemeten *bril af, liniaal erbij* ik zie 25 cm scherp en dan houdt het op, heb -8 en -8.5, vrij lastig zonder bril of lenzen.

Echt? Jij hebt ongeveer dezelfde sterkte als ik maar ik kan echt niet zo ver scherp kijken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:33

Sja, wat zie ik zonder bril. Niet echt scherp zeg maar.
Op mijn linkeroog heb ik astigmatisme (dat oog kan dus heel moeilijk diepte zien), al sinds de geboorte maar pas ontdekt op m'n 6de. Mijn rechteroog heeft er altijd voor gecompenseerd omdat links ook gewoon een luie donder was en rechts is er uiteindelijk bijziend door geworden.
Laatste keer dat het gemeten was (ook al 5 jaar geleden ofzo) stond rechts op - 2,5, links stond dan op + 2,5 met het astigmatisme er dan nog bij. Draag dus een bril met sterk verschillende glazen waar ieder normaal mens zeeziek van zou worden.
Nu ben ik het gewend om slechte ogen te hebben maar wat opvalt als ik het uitprobeer: mijn ogen werken beiden volledig apart, in afstand elk hun eigen 'werkgebiedje'.
Net uitgeprobeerd.
Met bril zie ik zowel de tekst die ik nu typ (laptop op schoot) als de de cijfers van de klok aan de muur (pakweg 3m) scherp. Afdekken van een oog (met bril) maakt niet veel verschil (uiteraard, anders heb ik nieuwe bril nodig :P ).
Zonder bril zie ik nog steeds deze tekst scherp, maar niet meer de cijfers van de klok. Als ik nu rechts afdek, wordt de tekst waziger (kan hem nog net lezen) en de klok wordt er niet beter op, cijfers zijn net iets te wazig om duidelijk te lezen maar zie ze nog wel. Als ik links afdek, blijft de tekst hetzelfde als met beide ogen, maar de klok is nu enkel nog een witte vlek met zwarte accenten, kan er zelfs geen cijfervormen meer in onderscheiden.
Het is dus nog steeds zo dat rechts het meeste werk doet, zeker kortbij. Links heeft veel accomodatietijd nodig.
Als ik mij niet concentreer (blik op oneindig) dan zie ik ook alles gewoon dubbel zonder bril.

Vroeger sprak de oogarts altijd van laten opereren en overstappen op lenzen omdat met brillen m'n ogen niet voldoende gecorrigeerd kunnen worden, moesten ze nog slechter worden. Lenzen nooit geprobeerd en operatie wilde ik ook nooit. Laatste keer zei hij dan dat een operatie nu ook niet veel nut meer had. Ze konden m'n ogen wel opereren maar m'n hersens zouden dan zodanig moeten wennen aan de 'goede' ogen dat het tot een jaar zou kunnen duren voor ik met mijn goede ogen 'goed' zag. Laat dan ook maar. Ogen blijven nu al jaren stabiel en hoewel ik een bril draag (en die bij bvb autorijden of lang lezen ook wel sterk aangewezen is) functioneer ik ook zonder.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:44

ik heb rechts -4 geloof ik. Links -3,5 met 0,75 cilinder op 30 graden :P Zonder bril zie ik alleen mijn borsten nog scherp. Daarna wordt het al enigszins wazig. Ik houd het echt niet lang vol zonder bril.
Toen ik mijn 1e bril kreeg had ik -1,5, dat is zo'n 6 jaar geleden.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:31

Ik zie ook alles met een flinke wazige rand :=

Ik heb -4.75 en -5.25, beide met cilinders. Lenzen iets minder. Ik voel me gewoon ook écht niet prettig als ik m'n bril/lenzen niet opheb :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:23

mayniac_val schreef:
Schoenveter schreef:

Echt? Jij hebt ongeveer dezelfde sterkte als ik maar ik kan echt niet zo ver scherp kijken.

Wow ik heb -8 aan beide ogen en kan denk ik 5 cm ver scherp zien... Maar echt geen 25 :=

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:38

Ik heb bij beide ogen -0.75.
Niet zo veel dus ;)

Ik heb het op school ontdekt.
Als we aantekeningen moesten maken,
vroeg ik telkens aan de gene naast mij wat er stond.

Toen een keer een bril van een vriendin opgehad
(geloof ik beide ogen -1.0)
& kon ik ineens alles zien.

Toen een keer met mijn moeder (heeft een bril)
& met mijn zus & ik, in de auto, het 'spelletje' wanneer zie je het, gespeeld.
Mijn zus & ik zeiden tegelijkertijd 'ja' als we het reclame bord konden lezen.

Dus direct langs de brilloloog (opticien) gegaan & een afspraak gemaakt.

Mijn zus & ik hebben nu allebij een bril & beide ogen -0.75.

Ik denk dat het bij mij zo ongeveer in 6 maand is gekomen.
In iedergeval niet meer dan 8 maand ofzo.

Maar in het begin heb je het niet door,
ik merkte helemaal niet dat ik het niet goed kon zien.

Ik denk trouwens dat ik verder dan 2 meter zonder bril niet meer ze heel scherp zie. (is maar een klein verschil hoor ;))

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:56

Ik heb nu aan beide ogen rond de -2.5 en aan in ieder geval een oog cilinder. Ik kan mijn beeldscherm niet scherp zien zonder bril. Ik heb sowieso eigenlijk altijd mijn bril op, ik vind het heel heel vervelend om dingen niet scherp te zien waarvan ik weet dat ik het met bril wel scherp kan zien.
Toen ik 13 was kreeg ik mijn eerste bril, dat was -0.75 en -1.5. Na een jaar waren ze toen echt duidelijk achteruit gegaan, maar daarna is het langzaam gegaan. Ik heb nu sinds een paar maanden een nieuwe bril, die scheelt nauwelijks iets met de vorige. Wel heel makkelijk om die vorige nog als reservebril te hebben.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:18

ik heb nu sinds 10 jaar een bril van -0.25 en -0.5. Heb hem alleen op tijdens college, in de bios en met autorijden, anders zijn de letters wazig. Ben vandaag bij de opticien geweest en nu blijk ik -0.5 en -0.75 te hebben, ik had al het vermoeden dat ze achteruit zijn gegaan, maar dacht veel meer. Nu twijfel ik om een nieuwe bril te nemen. Het is toch weer een hap geld en voor zo'n klein verschil heb ik dat eigenlijk niet over. Daarnaast vind ik lenzen toch mooier maar om nu elke dag lenzen in te doen alleen voor dat autorijden enzo is ook een beetje overdreven. De opticien zei dat het aan fabeltje is dat je ogen achteruit gaan als je niet altijd je bril opzet. Met lenzen hoef ik trouwens geen nieuwe zonnebril en met een gewone bril wel, die is wel echt nodig. Dilemma, weet niet wat te kiezen, of een nieuwe bril én zonnebril (265 euro bij elkaar), of alleen lenzen (150 per half jaar heb ik mij laten vertellen), of niets anders. Iemand tips? En zouden hoofdpijn en vermoeidheidklachten door zo'n kleine sterkte kunnen komen?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:25

ik heb +5.00 en +4.50 en zonder bril zie ik gewoon alles maar dan dubbel :p

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:51

Focussed schreef:
mayniac_val schreef:

Wow ik heb -8 aan beide ogen en kan denk ik 5 cm ver scherp zien... Maar echt geen 25 :=

Euhm, ja, volgens mij wel, kost me wel de nodige inspanning, zou het ook geen uur achter elkaar volhouden.. :+

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 07:58

En waar hebben jullie de bril vandaan?
Ik vind het echt een smak geld.
Bij eyes and more staat op de site, bril altijd 95,-
Komt daar dan echt niets meer bij?
En heeft een bril altijd kunststof glazen?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:03

ik heb min 3,25 & min 3,75. Heb een gigantische hekel aan mijn bril en mijn ogen willen nog wel onstoken zijn, dus loop vaak genoeg zonder lenzen in op school, ik zie wel alles bijv. kleuren en vormen. Maar gewoon niet heel scherp. Nu mag ik waarschijnlijk ook mijn vakantie door brengen met 1 lens in want ik heb geen reserve paar meer. Het is een beetje vervelend, maar het wil gewoon :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:09

@ madeliefw ik denk dat hoofdpijn en vermoeidheid zeker door dat verschil kunnen komen :j en kan ook zijn omdat je je bril niet altijd op hebt. Ik had dan wel al iets meer toen ik erachter kwam, maar was meteen niet meer moe toen ik lenzen in had 8-) en eigenlijk moest ik ze dus ook vooral voor autorijden, maarja ik wilde geen bril dus dan maar gewoon hele dag in :+
Ik zou gewoon lenzen proberen :j Bij de meeste opticiens kun je 1 mnd gratis proberen ;) en zachte lenzen voor half jaar incl vloeistof+controle zijn hier ca €120 dus 150 is iets meer maar klopt wel ongeveer :) weet niet hoe je verzekert bent? maar ik krijg van verzekering het grootste deel vergoed.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:24

holly schreef:
En waar hebben jullie de bril vandaan?
Ik vind het echt een smak geld.
Bij eyes and more staat op de site, bril altijd 95,-
Komt daar dan echt niets meer bij?
En heeft een bril altijd kunststof glazen?

Ik heb mijn bril bij "Het huis"
Volgens mij betaald toch de verzekering het meeste?

Ik denk trouwens dat je alleen het montuur hebt bij 95,-
Volgens mij moeten daar nog de glazen bij komen.

Of een bril altijd kunststof glazen heeft.... Geen idee ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:34

dat ligt aan je verzekering. Die van mij, zilveren kruis 3 sterren, betaalt 150 euro per 3 jaar. Dus een simpele bril vergoedt het dan wel, maar een beetje een leuk montuur met glazen kost al snel meer dan dat. Vooral ontspiegeling etc maakt het ineens een stuk duurder.
Lenzen zijn in dat geval helemaal duur, want ook dan vergoedt de verzekering maar 150 per 3 jaar en hierboven staat dat ze al 120 per half jaar kosten.
Lastige keuze dus.
Een bril heeft meestal kunststof glazen omdat dat minder weegt en minder snel kapot gaat. Maar je kan ook voor echt glas kiezen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:39

Idd controleer eens of je iets vergoed krijgt vaak krijg je wel een x bedrag per jr/ 2jr/ 3jr :)

Als je niet te hoge sterkte/ veel cilinder hebt kun je bij de meeste opticiën trouwens ook wel bij de aanbiedingen terecht. Let er idd op dat er idd vaak een prijs staat voor het montuur en hier de glazen nog bij komen.

Ik heb "voor erbij" een simpel goedkoop brilletje vd Hans Anders, tijdens zo'n aanbiedingsweek voor €35 incl glazen :Y) en dat voor een naar mijn mening veel leuker montuur dan ze hadden bij mijn vaste opticien :=
Maar deze goedkope glazen zou ik niet kiezen als ik altijd een bril op zou hebben, want die "schitteren" best snel met betere glazen heb je dit niet (zo snel) ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:43

hetbommeke schreef:
Ik ben ooit begonnen rond mijn 15e met -0.50 en 0.75 Ik had er vooral last van tijdens wiskunde, daar werd geschreven op een white board en dan met name als er met rood of groen werd geschreven, kon ik de cijfertjes moeilijk lezen.

Nu (ruim 20 jaar later) heb ik -1.50 en -2.00 (met cilinder). Heb bril en lenzen, maar tijdens het hooikoorts seizoen vaker mijn brilletje op.

Ach over een tijdje gaan we richting de plus, denk ik :')

Daar heb ik ook last van, ben laatst naar de oogarts geweest maar die vertelde dat het wrs kwam door vermoeidheid van mijn ogen. Dus ik moet over een heeeeele tijd misschien een bril maar voorlopig nog lekker niet :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:44

Ik heb sinds mijn 17e een bril. Doordat in mijn beide ogen mijn cilinder niet recht staat heb ik in beide ogen een afwijking tussen de -2 en -2.5
Ik ben destijds begonnen met -1.25 en -1.5.
En ook ik zie zonder bril 'wazig'. De objecten zijn niet rechtomlijnd en teksten lezen kost inspanning. Maar ook zonder bril/lenzen zie ik nog genoeg. Genoeg in ieder geval dat ik best wel zonder bril/lenzen kan paardrijden en zelfs ook wel auto rijd. Immers, ik zie de auto's en andere weggebruikers best wel aankomen, vraag me alleen niet om het nummerbord te lezen ;)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:50

Heb rechts: -1,75
Links: -1.5
heb in de 1e klas een bril gekregen dus dat was 2007.
En toen in mei 2009 kreeg ik een andere bril en toen was dit mijn sterkte
Eerst had ik beide -1
Dus in 2 jaar tijd.

En ik zie als ik me bril af heb mijn laptop scherm al heel wazig. Moet echte turen om het te kunnen lezen

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:48

Ik heb 15 jaar (geen typfout :D ) rondgelopen zonder bril maar wel sterkte -3..

Heb me altijd prima gered, kon alleen geen borden lezen op school of in het verkeer en dergelijke.
Tot ik mijn rijbewijs wilde halen, toen moest ik er wel aan geloven (tussendoor wel rijlessen gehad zonder bril) :+ .
Er ging een wereld voor me open haha :') .

Ik zit bij Pearle, net als heel mijn familie.
Het ligt aan je verzekering, maar vaak word een bril vergoed.

Ook nu kan ik me nog wel redden zonder bril, het is alleen allemaal minder scherp.