Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Toen ik ongeveer 11 was had ik denk ik ongeveer -1,25 en toen is het vrij snel achteruit gegaan, maar nu gaat het weer wat langzamer (ik ben nu 15, over een week 16).
Tammy_ schreef:ik heb -3.00 aan beide ogen, draag een bril sinds mijn 10e, toen had ik -0.75 en -1.00 en vanaf m'n 14e mocht ik lenzen. bij mij is er tussen m'n 10e en ± 18e bijna jaarlijks -0.25 bij gekomen, de afgelopen 2 jaar bleef ik op dezelfde sterkte.
ik zie zonder bril of lenzen geen ondertiteling op tv, geen gezichtsuitdrukkingen bij mensen die 5 meter van me af staan, kan van een afstandje alleen kleuren en vage contouren zien. dichtbij zie ik wel alles scherp
).
Zonder bril zie ik alleen mijn borsten nog scherp. Daarna wordt het al enigszins wazig. Ik houd het echt niet lang vol zonder bril.mayniac_val schreef:Schoenveter schreef:Ik heb net even gemeten *bril af, liniaal erbij* ik zie 25 cm scherp en dan houdt het op, heb -8 en -8.5, vrij lastig zonder bril of lenzen.
Echt? Jij hebt ongeveer dezelfde sterkte als ik maar ik kan echt niet zo ver scherp kijken.

) Focussed schreef:mayniac_val schreef:Echt? Jij hebt ongeveer dezelfde sterkte als ik maar ik kan echt niet zo ver scherp kijken.
Wow ik heb -8 aan beide ogen en kan denk ik 5 cm ver scherp zien... Maar echt geen 25
en kan ook zijn omdat je je bril niet altijd op hebt. Ik had dan wel al iets meer toen ik erachter kwam, maar was meteen niet meer moe toen ik lenzen in had
en eigenlijk moest ik ze dus ook vooral voor autorijden, maarja ik wilde geen bril dus dan maar gewoon hele dag in
Bij de meeste opticiens kun je 1 mnd gratis proberen
en zachte lenzen voor half jaar incl vloeistof+controle zijn hier ca €120 dus 150 is iets meer maar klopt wel ongeveer
weet niet hoe je verzekert bent? maar ik krijg van verzekering het grootste deel vergoed. holly schreef:En waar hebben jullie de bril vandaan?
Ik vind het echt een smak geld.
Bij eyes and more staat op de site, bril altijd 95,-
Komt daar dan echt niets meer bij?
En heeft een bril altijd kunststof glazen?

en dat voor een naar mijn mening veel leuker montuur dan ze hadden bij mijn vaste opticien 
hetbommeke schreef:Ik ben ooit begonnen rond mijn 15e met -0.50 en 0.75 Ik had er vooral last van tijdens wiskunde, daar werd geschreven op een white board en dan met name als er met rood of groen werd geschreven, kon ik de cijfertjes moeilijk lezen.
Nu (ruim 20 jaar later) heb ik -1.50 en -2.00 (met cilinder). Heb bril en lenzen, maar tijdens het hooikoorts seizoen vaker mijn brilletje op.
Ach over een tijdje gaan we richting de plus, denk ik
) rondgelopen zonder bril maar wel sterkte -3..
.
.