Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:48

[***], het klopt wel dat je ondanks je hypermobiliteit vaak stijf bent. Mensen met hypermobiliteit hebben een grotere kans op instabiliteit, en om die instabiliteit te compenseren gaan je spieren en gewrichten verstijven om zichzelf te beschermen. De stijfheid, last bij lang staan en lopen, het zelf kraken van je gewrichten enzo, zijn allemaal kenmerken van instabiliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:49

@ No_No : Haha, vraag me inderdaad af waarom ze niet alle gewrichten in die test zetten ... Het zal zich toch niet bij iedereen op dezelfde manier uiten? En kaken enzo kan je ook wel wat mee (die kraken hier trouwens af en toe eens, gelukkig niet zoveel als de rest want ik vind het maar eng :+ ).

Volgende keer dit alles nog maar eens aan de HA voorleggen .. denk dat we toch eerder deze richting uitmoeten ipv fibromyalgie of iets dergelijks (bedankt ook merel90, dat gevoel heb ik dus ook :j ). Mijn probleem zit vooral in de pezen, maar dat kan natuurlijk ook met overbelasting/teveel doorbuigen te maken hebben, en volgens de HA was fibromyalgie het toch net niet ... dus dan moet het wat anders zijn :+ . Ik heb het wel al eens vermeld, maar toen moest hij daar eens over nadenken, en sindsdien ben ik er niet meer geweest :+

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:56

nee ik hoop zelf ook niet dat ik het heb.
maar ik wil het graag voor de zekerheid wel laten onderzoeken.

in een aantal van de symptomen herken ik mezelf wel maar het is dus even afwachten moet 15 augustus weer naar het ziekenhuis.

baal dat het niet eerder kan :(
Arts is met vakantie en als zij terug komt ga ik voor 2 weken naar Malloca toe :D

jannetta1986

Re: Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:00

@[***]

ja ik weet ook niet waarom alleen die gewrichten in die test staan :s
maar op internet staat ook alleen die test

Maar dit is specifiek voor het hypermobiliteitssyndroom.;)
deze test wou hij doen met mij toen hij ontdekte dat mijn enkels hypermobiel waren.

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:03

hier voor iedereen die graag het verschil tussen hypermobiel en hms wil weten

Wat is het Hypermobiliteitssyndroom?

Het hypermobiliteitssyndroom (HMS) houdt meer in dan alleen maar lenig of hypermobiel zijn. HMS is een erfelijke afwijking van het bindweefsel van de gewrichtsbanden en pezen. Door deze afwijking kunnen de banden en pezen hun steunende functie niet goed vervullen en dit maakt de gewrichten overbeweeglijk (hypermobiel) en instabiel. Hierdoor kunnen er vrij gemakkelijk (sub)luxaties (geheel of gedeeltelijke ontwrichtingen) optreden. Om het gebrek aan stabiliteit te compenseren nemen de spieren een gedeelte van de functie van de banden en pezen over. Daardoor moeten de spieren harder werken dan bij een persoon zonder HMS en zullen de spieren dus snel overbelast zijn. Ook is de propriocepsis verminderd waardoor er een verhoogd risico is op blessures.

Bron: http://www.mecvs.net/Forum-viewtopic-t-544.html

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:09

jannetta1986 schreef:
@[***]

ja ik weet ook niet waarom alleen die gewrichten in die test staan :s
maar op internet staat ook alleen die test

Maar dit is specifiek voor het hypermobiliteitssyndroom.;)
deze test wou hij doen met mij toen hij ontdekte dat mijn enkels hypermobiel waren.

Misschien dat de andere gewrichten vaker soepeler zijn? Dat de gevraagde gewrichten meer uitzonderingen zijn? Ik weet het niet hoor, het is maar een gokje :D

Enige tijd geleden kon ik mijn handen niet onder mijn voeten krijgen, erg stijf in min rug. Een paar keer buigen en strekken en het lukt! Ik was eigenlijk wel verbaasd dat het zo snel ging, dat soepel worden. Maar dat zal wel deze " oorzaak" hebben denk ik..?

Vanmorgen fysio gehad, Ze heeft me even gemasseerd. Ik geloof niet dat ik er echt mee geholpen ben! Lijk wel meer last te hebben dan er voor :')

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:17

Wow, half bokt is hypermobiel! Ik hoor ook bij de club. Wel fijn om te weten dat er meer 'freaks' zijn *\o/*

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:02

No_No, snel leniger worden heb ik inderdaad ook :j

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:51

Hee, dit klinkt wel heel bekend voor mij :))
Ben ook hypermobiel (denk ik :P) , kan echt heel veel 'enge' dingen, overstrek alles, en knak alles :')

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:56

jannetta1986 schreef:
@vizsla_love:
welke kun je niet dan?

(ik heb mijn gebruikersnaam veranderd dus niet schrikken :P) maar ik krijg mijn handen niet plat op de grond, helemaal niet zelfs. Maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat mijn stuitje hypermobiel is waardoor ik al mijn onderrug spieren nodig heb om dat een beetje te compenseren. Ben daardoor erg stijf in mijn onderrug. En ik kan alleen mijn linkerpink meer dan 90 graden overstrekken

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:57

Hier nog iemand :')
Paar weekjes geleden kwam de fysio ermee dat alles toch wel iets verder boog dan bij een gemiddeld mens en dat ik daardoor zo vaak een "zeer" lijf heb omdat m'n spieren teveel moeten doen.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:58

Jette schreef:
jannetta1986 schreef:
@vizsla_love:
welke kun je niet dan?

(ik heb mijn gebruikersnaam veranderd dus niet schrikken :P) maar ik krijg mijn handen niet plat op de grond, helemaal niet zelfs. Maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat mijn stuitje hypermobiel is waardoor ik al mijn onderrug spieren nodig heb om dat een beetje te compenseren. Ben daardoor erg stijf in mijn onderrug. En ik kan alleen mijn linkerpink meer dan 90 graden overstrekken

Wanneer overstrek je je vingers? Bij knieën en ellebogen is het duidelijk, maar wat is de 'grens' van: vanaf hier overstrek je je vingers ?
Sorry, kom eventjes niet goed uit mn woorden :') hoop dat t duidelijk is :o

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:59

Nou, als je vingers in een hoek van 90 graden kunnen is dat toch al behoorlijk overstrekken :+

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:02

ja maar 90 graden vanaf waar :D :+
mijne kunnen 90 graden ten opzichte van de achterkant van mn hand :)) dat is wel overstrekken toch :+

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:04

Ik hoef niet te trekken :+ ik kan ze als het ware uit de kom wippen (gewoon op eigen spierkracht) je voelt dan ook echt het uiteinde van het gewricht eruit ploppen, tsja, hèt is moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat je het snapt

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:04

Als je zegmaar je handen plat tegen elkaarzet, en vervolgens buigt bij je vingers, als ze dan in een hoek van 90 graden kunnen is het overstrekt :+
Afbeelding

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:06

__PrinCes schreef:
Als je zegmaar je handen plat tegen elkaarzet, en vervolgens buigt bij je vingers, als ze dan in een hoek van 90 graden kunnen is het overstrekt :+
Afbeelding

oke dan overstrek ik mn vingers dus ook :')

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:09

mijn vingers zijn dus wel normaal...ik kan wel mijn duimen tegen mijn polsen krijgen zonder echt kracht te zetten en ik kan voorover bukken met mijn handen plat op de grong...ook kan ik mijn knieen 10 graden of meer overstrekken...al met al kom ik in die test op 5 punten...

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:09

Ik dacht altijd dat dat van die vingers normaal was omdat mama en oma het ook kunnen, maar heel veel mensen kunnen dat dus niet :')

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:13

Haha, ik schijn het heel lang onbewust gedaan te hebben en als ik te hard in mijn pen knijp gaat mijn duim ook heel raar staan. Ik kwam er pas achter toen ik thuis zat te schrijven en mijn moeder het zag. Toen werd ook duidelijk waar mijn slechte houding en stijve onderrug vandaan kwamen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:15

ik heb precies het zelfde als jij, mij nek is ook te lenig.
ik kwam bij de fysio omdat ik last van me schouder had.
omdat me nek te lenig is houd ik die recht op met de spieren van de schouder.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:18

Ik heb het ook in mijn nek, als je hem dan naar voren buigt hoor je echt *kraaaak* :P maar ach, als je dat dan gedaan hebt is het wel een stuk beter

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:24

Is dat kraken ook een kenmerk? Bij mij kraakt namelijk écht alles. En hard ook :+

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:11

__PrinCes schreef:
Is dat kraken ook een kenmerk? Bij mij kraakt namelijk écht alles. En hard ook :+

bij mij kraakt in ieder geval wel zo goed als alles...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:06

jannetta1986 schreef:
ja hier nog 1
ik ben ook hypermobiel en heb het hypermobiliteitsyndroom
bij het syndroom zit het in meerde gewrichten en niet in 1 of 2 plaatsen.

heb vandaag een test gedaan bij de manueelterapeut.

heb heb hem hier even voor jullie neer gezet zodat je kunt testen of je het hypermobiliteitsyndroom ook hebt.

1. de patient kan met gestrekte benen zijn/haar handen plat op de vloer zetten. 1 punt.
2. de elleboog kan 10 graden of meer worden overstrekt. 1 punt per elleboog.
3. de knie kan 10 graden of meer worden overstrekt 1 punt per knie.
4. de duim kan met lichte hulp tegen de onderarm aangebracht worden. 1 punt per duim.
5. de pink kan met lichte hulp verder dan 90 graden naar achter worden gebracht terwijl de hand palm op tafel ligt 1 punt voor elke pink.

elk van de 5 punten levert 1 of 2 punten op.
het maximum ligt op 9 punten.
er is sprake van hypermobiliteit bij een score bij mannen van 5 punten of meer.
en bij vrouwen van 6 punten of meer.

Met op 1 of 2 plaatsen ben je ook nog niet hypermobiel.. Of je echt een bindweefselaandoening hebt kun je niet vaststellen d.m.v. een test door een fysio/manueel therapeut.
Dit is de Beighton score, een andere test voor gegeneraliseerde hypermobiliteit is de Bulbena, daar worden meer gewrichten in getest: http://www.tlichtpuntje.be/hypermobilit ... ulbena.htm

Ik ben "gewoon" hypermobiel (alle gewrichten behalve mijn vingers) en heb er geen last van. Ik heb alleen een scoliose (gaat nogal eens samen) en moet oppassen met abrubte bewegingen met mijn schouders.
Ik werk als (kinder)fysio en zie ook regelmatig kinderen hypermobiliteit door een bindweefselaandoening. Hypermobiteit door een bindweefselaandoening voelt vaak heel anders aan, kinderen met ED hebben ook vaak een extreem losse huid en heel snel blauwe plekken.