Verstandskiezen trekken, Wat kan ik verwachten??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:10

ik moet er echt zowiezo niks van mee krijgen. want dat trek ik niet.
Ik kan wel zeggen dat ik bang ben om flauw te vallen tijdens de behandeling. en dan kunnen ze nog zo lief wezen.
Maar ik krijg paniek, Daarom heb ik nu gebeld naar het ziekenhuis of het onder narcose kon.
Woensdag 6 Juli heb ik een afspraak voor een consult, daar wort gekeken hoe bang ik ben. en of ik in aanmerking kom voor die Narcose. ;)

joenohoe schreef:
Ten eerste moet je bij je dokter aangeven hoe je je voelt en dat je erg bang bent (ook om flauw te vallen), dan houden ze er rekening mee. Bij mij (schijtebroek eerste klas) begonnen de tranen meteen te stromen en de knappe jonge dokter bleef maar tissues aandragen, grijns. Ze nemen dan echt de tijd voor je, ik ben voor 1 kies bijna een uur onderweg geweest (mijn kies was afgebroken, hij kreeg er geen grip op, raakte de zenuw die al bloot lag, dus weer tranen. Is niet normaal, mijn halve kroon was al weg. Tussendoor hebben ze me gewoon de tijd gegeven om op adem te komen).

Als je verstandskiezen gewoon zitten, dus zonder kromme grote wortels is het plop eruit en hechting erin. Verdoving geven voelde ik niks van, even een heel klein prikje maar dat was alles. Trekken was niet zo leuk, ik had hele kromme wortels en mijn kies was afgebroken. Hij kreeg bijna geen grip en hij kreeg de tand bijna niet los. Dat kost veel kracht een geeft veel druk op je kaak. Dat voelt vervelend, maar doet geen pijn. Tsja en meer is het eigenlijk niet. Zelfs de wortels heeft hij eruit kunnen krijgen zonder te boren, daarna hechtingkje en klaar. Ibuprofen 600 mg mee, dat moet je slikken voor de verdoving uitwerkt. Heb ik alleen 's nachts gebruikt want verder heel weinig last. Ook geen gigantisch dikke wang ofzo, maar klein beetje. Het valt dus wel mee. Enige wat ik niet zo leuk vond was de doek over mn gezicht, maar dat moet anders wordt je verblind door de operatielamp. Maar ze zeiden elke keer gewoon wat ging gebeuren, ik kreeg alle tijd dus heb er geen trauma aan overgehouden, viel me 100% mee.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:52

Ik zou voor een zo'n ingreep dus never nooit onder narcose willen!! Zou meer tegen de narcose opzien dan tegen de ingreep!

Maar ik ben bang dat ook mijn verstandskiezen geen lang leven meer bespaard is, die dingen zitten echt schots en scheef, en ze doen ook pijn!!!
Het enige wat ik vervelend vind is het proeven van bloed in mij mond!!!!

hanny_jelke

Re: Verstandskiezen trekken, Wat kan ik verwachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:49

dhani zoalsje weet ben ik 15 juni geweest.
was ook doods bang. heb dat pilletje gahad (ik was ook die bokker die het tegen haar had gezegt)
1,5 uur van te voren me moeder mee want mocht niet zelf rijden.
en was met een half uurtje klaar. hoeft maar auw te zeggen en ze spoten bij.
die verdovings spuiten vond ik ook veel minder erg als die van de tandarts.
en die narcose moet je goed na vragen over de prijs want dat wordt niet vergoed (heb ik ook gevraagt koste bij mij €7000,- vond ik iets te veel van het goede )
komt allemaal wel goed. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:06

Ik ben er 3 kwijt!! Geen probleem, alleen de verdoving gevoeld... Na de uitwerking van de verdoving ook nooit pijn gehad.
Heb er 1 zelfs door de assistente laten trekken van de tandarts...

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 07:54

UPDATE< zometeen om 9:55 uur heb ik een gesprek in het ziekenhuis voor die narcose. Duimen jullie voor me?? :+

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:56

Succes. Ik ben vandaag ook geweest. Links boven en onder zijn getrokken. Boven ging makkelijk, onder iets moeilijker.
Heb wel een halve Oxazepam genomen. Begon pas zenuwachtig te worden in de stoel. Verdoving viel me mee.
Kwart over 11 liep ik het ziekenhuis uit. Heb nog steeds geen honger, het bloed blijft maar druppelen en mijn verdoving werkt nog steeds. En ik dacht nog nou 4 uur is wel lang, mijn verdoving zal vast eerder uitgewerkt zijn.

Ben blij als het snel voorbij is, zit maar met een gaasje in mijn mond. Ben er helemaal misselijk van (en van het bloed). Die vieze bruisdingen zijn ook goor en dan word ik nog eens extra gestraft want ik kan alleen met een rietje drinken dus heb er ruim 20 minuten over gedaan.
Hopelijk valt hierna de rest mee.

Vorige keer bij de rechterkant ging het prima, geen enkel probleem.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:27

Succes!

Ik heb vorig jaar ook een behandeling laten doen onder narcose. Ik heb paniekaanvallen en zag dat in combinatie met tandartsenfobie niet zitten, ben gelijk doorverwezen en is nooit moeilijk over gedaan door de verzekering.
Ondanks dat ik dan weer in paniek was voor de narcose, ben ik blij dat ik het op die manier heb laten doen!
Twee verstandskiezen weg en een ingegroeide gewone kies verwijderd.

Houd er wel rekening mee dat als je bijkomt uit narcose het best schrikken is dat alles zo'n zeer doet enz, zonder narcose maak je het hele proces mee, nu kom je ineens bij in de realiteit en moet je nog even verwerken wat er allemaal gebeurt is (bij mij dan).
Wachtlijst voor de narcose was hier in zeeland wel een half jaar, met spoed erop gezet want het was echt nodig, en is uiteindelijk 4 maanden wachten geweest.

Nogmaals succes!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:39

Hoe is je gesprek gegaan in het ziekenhuis ?

Zelf zijn mijn 4 verstandskiezen getrokken. De ene keer voelde ik het meer dan de andere keer. Voor de napijn zou ik wel pilletjes halen. Dat had ik wel nodig ;)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:06

Ik kreeg in dit ziekenhuis netjes 30 zakjes Neobrufen mee van 600mg voor 3x daags.
Kreeg ik in het andere ziekenhuis niet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 17:46

Nou vanmorgen in het ziekenhuis waren ze me vergeten of zo. na 35 min te laat liep ik maar is naar de balie om te vragen of dokter ..... uitliep ?? dat was niet het geval. maar ik zou zo snel mogelijk geholpen worden.
wat er dan aan de hand was weet ik niet. maar een goed 3 kwartier later dan gepland toch naar binnen geroepen.

Ik ging al zowat aan de grond alleen al van de zenuwen voor dat gesprek. ik vergeet gewoon te ademen. :?
Dat mijn vriendin steeds moest zeggen dat ik normaal moest ademen

Ik moest op zon tandars stoel gaan zitten. en mijn eerste worden waren gelijk. ik weet niet wat je van plan bent. maar als je iets gaat doen ben ik weg. :oo ik voelde de bui al hangen toen ik binnen kwam ( ik had gewoon een kantoortje verwacht met een tafel waar je achter gaat zitten voor zon gesprek.
maar er stond geen tafel maar zon dus zon stoel.

Mijn bloeddruk vloog gelijk omhoog en mijn hart sloeg een aantal keer over bij het zien van die stoel.

Nou dat was dat. toen moest ik gaan liggen en ging hij kijken. Wist ik veel ik verwachte alleen een gesprek, ik was zelfs in alle haast vanmorgen mijn tanden vergeten te poetsen. gelukkig nix gegeten na gisteravond. en een kauwgom gehad, dus ik had wel een frisse smaak ;)

Nou alles besproken. en het wort dus niet vergoed bij mij. |o ik heb uitgelegt dat ik echt heel erg bang was. maar goed dat moest hij gemerkt hebben. want ik ging met moeite in die stoel liggen ( beetje wantrouwig aangelegt )
Maar het wordt dus niet vergoed. tenminste dat zij hij.
Maar het erge is. is dat ik zo bang ben. en heb dus gezegt dat ik het zelf wel ga betalen.
want onder narcose zal ik. ik zie het gewoon echt niet zitten om het onder plaatselijke verdoving te doen.
Ik zie wel hoe ik dat ga betalen. die vent is gewoon een Kl..tzak. en bleef zijn poot stijf houden dat het best op de normale manier kan. nou echt niet dus.

Als het wel op de normale manier moet. dat weet ik gewoon van mezelf dat ik dan de hele boel af blaas.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:44

Balen! Maar vergeet niet dat een narcose ook niet zonder risico's is he? Ik zou dat veel enger vinden denk ik ;).

En verder, er zijn je heel veel mensen voorgegaan, waarom zouden zij het wel kunnen en jij niet? Daarnaast, wat is het ergste dat je kan gebeuren? Waar ben je precies bang voor?

Nogmaals veel sterkte, het komt vast goed! Bedenk maar dat het voor de kaakchirurg een routineklus is.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:29

Dhani :(:)

Bij mij hebben ze mijn verstandskiezen pas weg gesneden uit kaakholte en echt als je een lieve kaakchirurg hebt,die duidelijk uitlegt en rustig is,stelt het moment zelf niets voor,je kan ook je ogen dicht houden,dan merk je niets.Verdoving valt erg mee....
Narcose is ook idd een risico..
En napijn heb je toch wel waarschijnlijk met of zonder narcose.En je angst om flauw te vallen dat herken ik wel,in andere situaties.
Je wilt graag de controle houden over je lichaam,maar juist als je die angst onder ogen ziet en denkt wtf,wat maakt het uit als ik onderuit gaat,dan weet ik uit ervaring dat het dan niet gebeurt....

Anders kom je maar eerst veulenknuffelen,krijg je een peptalk van me :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:39

Niet druk maken gewoon ff alprozalam of oxazepam halen bij je HA.

Ik stond met 8 minuten weer buiten de 1e keer, terwijl er eentje in zessen geboord moest worden . In het ziekenhuis zijn ze superrap, ze doen de hele dag niks anders joh.

Ik heb zelfs een fobie, ben ook bang om flauw te vallen + super bang van naalden laat staan in mijn mond etc, maar ik kon dankzij het pilletje gewoon heel rustig gaan liggen, ik vond alles prima.

De 2e keer was tien jaar later bij de tandarts, dat ging op zich ook wel snel, weer een pilletje genomen. Eentje was kromgegroeid, maar ging er ook snel uit. Wel heel veel napijn gehad toen, de eerste keer zo goed als géén napijn.

Sterkte! Echt een gaatje boren is erger hoor!

Onder narcose durfde ik niet _O-, bovendien moet je dan een nacht blijven. Echt neem een pammetje en je bent er zó vanaf :j. Ik was 100x banger dan jij.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:14

Citaat:
Onder narcose durfde ik niet , bovendien moet je dan een nacht blijven.

Bij mij was het gewoon poliklinische opname. Om 9.00 geopereerd, na het middageten (ijsjes en appelmoes ;)) laatste check bij de kaakchirurg en op naar huis.

Wat vervelend joh! Ik was idd ook op zo'n gesprek geweest bij de kaakchirurg, maar toen ik uitlegde van mn angst werd ik gelijk op de wachtlijst gezet, geen problemen over vergoedingen.
Ik weet niet of dat nu binnen een jaar zo enorm veel veranderd is, maar anders gewoon aandringen hoor want je gevoel blijft je gevoel (en dat er 100mensen het wel durven is heel erg fijn voor hun, maar maakt jouw angst niet minder).
Als jij het onder narcose wilt, gewoon op aandringen en anders een second opinion aanvragen!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:00

Mijn eerste werd getrokken door de kaakchirurg, een keer en nooit weer! Dat ging zo snel, met veel geweld. :x Mijn tweede werd bij een spoedtandarts getrokken, deze kon ik dus niet (Niet dat ik de kaakchirurg wel kon). Vol zenuwen en stress heen gegaan, was achteraf nergens voor nodig want dat was echt een TOF wijf! :D Ben er letterlijk lachend/gierend weg gegaan! :D

Wanneer moet je? :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:01

Wordt je angst ook niet een beetje minder nu je er al geweest bent, of is je angst alleen maar groter geworden. Je moet narcose ook niet onderschatten hoor :n ik ben vorig jaar 2x in een half jaar tijd onder narcose geweest (1 lichte operatie en een zware operatie), maar het duurt echt heel lang voordat de narcose helemaal uit je lijf is.

Ik was ook op mn dood voor de tandarts, maar heb een andere gezocht. Wou eerst naar zo'n speciale angsttandarts, maar daar wordt narcose ook niet vergoedt door de zorgverzekering, dus heb ik toch voor een gewone tandarts gekozen. Nu ben ik ondertussen klaar met de behandelingen, en achteraf kan ik zeggen het viel me alles mee (terwijl er behoorlijk wat werk was).

Je moet jezelf ook afvragen, vind ik het waard om zolang te moeten werken voor de narcose, terwijl dat als ik een tabletje vraag bij de dokter waar ik rustig van wordt en het zo ook lukt? Ik was er ook heel angstig voor, mijn moeder is meegegaan, en was zelfs door de stress nog vergeten een rustgevend tabletje te nemen. Ik vond het niet waard om zo lang te moeten werken om de narcose te kunnen betalen, terwijl je vaak binnen 10 minuten weer buiten staat. Het gaat daar zo enorm snel, dat ze eruit zijn voordat je het weet.

Kom op he! :(:)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:02

ik ga je mijn verhaal echt niet vertellen hoor!!!

Meestal gaat het heel makkelijk en zonder veel pijn. Dus gewoon gaan zonder rare ideeen!!!

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 02:03

Ik heb het even opgezocht, ik ben door mijn tandarts (die ze zelf heel goed zelf had kunnen trekken trouwens) doorverwezen naar de afdeling bijzondere tandheelkunde in het ziekenhuis (maar die zitten ook in sommige prive klinieken e.d), zoek dat even op bij je verzekering.
In de meeste gevallen wordt dit gewoon vergoed door de verzekering!

Tuurlijk is narcose niet niks, ondertussen alweer 9 keer geopereerd waarvan 4 in een hele korte tijd, en idd dit heeft zeker een lange uitwerking op je lichaam.
Als je denkt met valium o.i.d wel te durven, moet je het zeker gewoon met een reguliere behandeling proberen. Maar mocht ik nog een keer kiezen moeten laten trekken, ga ik zo weer onder narcose want het heeft me enorm veel stress gescheeld!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:29

Ik had een schat van een Kaakchirurge.
Gister om half 12 gingen ze links eruit. Heb gister geen pijn gehad en vandaag ook niet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:04

Goed nieuws ( voor mij dan :P )

Ik heb net mijn zorgverzekering gebeld en gevraagt over de vergoeding.
Ik heb uitgelegt dat ik heel erg bang ben en dat ik gister bij de kaakchirurg ben geweest voor een gesprek en dat hij zei dat het niet vergoed gaat worden.

Zij had het voor me nagekeken. en met mijn verzekering wordt het voorledig vergoed *\o/*
Dus ik ben helemaal blij :D
Ik belde net naar het ziekenhuis en heb het uitgelegt.
Zij vond dat ik nog eens in gesprek moest gaan met mijn kaakchirurg, en moet de papieren van mijn verzekering meenemen zodat ik kan aantonen dat het wel degelijk vergoed wordt.

dus ik heb weer een gesprek staan voor Dinsdag de 19de om 15:40 uur. :D

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:23

Superfijn voor je!!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:56

ja nu ben ik helemaal gelukkig.

whaha hoe blij kan je wezen met een narcose.
nee ik ken het dat je vaak meer last er van houd dan van een plaatselijke verdoving. ;)

zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe dat dan in zijn werk gaat als je onder narcose gaat?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:58

je voelt er echt niets van .
tenzij je een ontstoken kies hebt,
je hoort een beetje gekraak meer niet .
ik heb ze alllebij tegelijk laten trekken /.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:21

Citaat:
zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe dat dan in zijn werk gaat als je onder narcose gaat?

Eerste keer of bedoel je voor deze behandeling specifiek?

Je moet 's ochtends naar het ziekenhuis, wordt je op de afdeling verwacht (vaak poliklinische afdeling) waar je nog even wat vragen door moet nemen en je je operatiekleding aan krijgt (zo'n mooi half open vest :) ).
Als je bijna aan de beurt bent krijg je een infuus aangeprikt (klein prikje bovenop je hand, hier zetten ze een soort buisje aan zodat ze straks je narcose middel en later eventueel nog vocht in kunnen spuiten) en wordt je met bed en al naar beneden gereden.

Je komt in de verkoeverkamer (hier rusten alle mensen uit die nog bij moeten komen uit narcose, of die nog even in de gaten gehouden moeten worden) of afhankelijk van de grootte van het ziekenhuis de wachthal voor de operatiekamers.
Hier krijg je vaak al iets van een soort voornarcose ingespoten, dat is alvast een soort roesje waardoor je iets rustiger bent en de overgang naar gehele narcose iets gelijdelijker gaat (ook dit is afhankelijk van het ziekenhuis).
Als je aan de beurt bent mag je vanuit je bed naar de operatietafel verplaatsen en daar wordt je onder narcose gebracht door injectie.

Als je weer bijkomt ben je op de verkoeverkamer, hierna ga je naar de afdeling en afhankelijk van het ziekenhuis komt of de kaakchirurg zelf nog langs voor een laatste check, of moet je zelf nog even naar de afdeling kaakchirurgie alvorens je naar huis gaat.
Omdat het op de operatiekamer koud is (vanwege bloed stolling) kan je het enorm koud hebben als je bijkomt, meestal lig je al fijn onder een warmtedeken. Ook de hoeveelheid piepjes en slangetjes kan even verwarrend zijn, maar als je bijkomt is er meestal al gelijk een zuster naast je bed aangezien je daar goed gemonitord word. Je hebt ook een klemmetje aan je vinger die je hartslag registreert.
Verder verwacht een droge keel (beademing), en wat al aangegeven is kan je nog best een tijdje een moe gevoel hebben voordat de narcose helemaal uit je lichaam is.

Vraag het gewoon goed na bij je ziekenhuis, de procedure scheelt onderling best nog wel eens.
Ook vraag ik zelf altijd of ze mij niet te lang willen laten wachten ivm angst, en heb ik zelf eerst een soort van rondleiding gehad en een gesprek met mijn chirurg.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:25

Kijk dat is goed nieuws! Veel succes bij je volgende gesprek! Gaat t al een beetje wennen, die tandartsstoel ;)