Hopeloos op zoek naar een soort verband..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:53

Mepitel is daarvoor ook niet bedoeld. Dat wordt meer gebruikt zodat het verband niet kleeft aan de (open) wond. Dan zou je inderdaad ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld mepilex border, zijn absorberende pleisters.. dus niet echt nodig en duur.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 09:16

Erpel schreef:
Laura1589 schreef:
Tegaderm! Dat zijn doorzichtige pleisters die ook over infuusinsteekopeningen worden geplakt. Ze kosten alleen wel 2,50 per stuk!

Edit, plaatje: (het witte randje haal je er dus nog af)

http://www.digas.gr/images/products/200 ... OFILM_.jpg

Inderdaad tegaderm! Maar deze heb je niet alleen voor infuusinsteekopeningen mee af te plakken. Deze heb je ook in verschillende maten rollen. Ideaal spul! :) Gebruiken wij veel in het ziekenhuis.
Deze dus: http://cnt.newpharma.be/upload/img/mede ... nl-500.jpg

Hecht zich in ieder geval erg goed op de huid en is niet schadelijk. Al weet ik niet in hoe verre je littekens genezen zijn?

Zal hier ook eens navraag over doen, dankje! De 'oude' littekens zijn al wit, de nieuwe, tja, wat bedoel je met genezen? De sneden zijn helemaal toe, het zijn nu gewoon paarse littekens. Sommige beginnen al wat lichter te worden (de minder diepe)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 09:17

Erpel schreef:
Mepitel is daarvoor ook niet bedoeld. Dat wordt meer gebruikt zodat het verband niet kleeft aan de (open) wond. Dan zou je inderdaad ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld mepilex border, zijn absorberende pleisters.. dus niet echt nodig en duur.

Heb even gegoogle'd, het probleem is dat het echt pleisters zijn he, heb je dat ook op een rol? Anders moet ik zo'n 4 à 5 tal pleisters erop plakken aangezien het mijn hele onderarm is.

Annabel_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:32

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:05

Maar de wondjes zijn in ieder geval al dicht? Dan kan tegaderm erop. Van tegaderm zie je niet echt goed dat het erop zit, is eigenlijk een soort dun folie die dan op je huid zit. Mepilex border zijn echt pleisters, dat zou ik je niet aanraden voor heel een arm mee af te plakken. Is dan ook veel te duur.

horseees

Re: Hopeloos op zoek naar een soort verband..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 15:21

Erpel: Ja hoor, alles is dicht, zijn echt littekens, de laatste keer dat ik gesneden heb is ondertussen 3 à 4 maand geleden dus alles is dicht.
Houdt die folie de zon ook tegen? Er zitten geen gaatjes in oid?
En blijft het plakken op de huid?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:23

Ooit ben ik eens met wintersport in Frankrijk over het snowboard van een ander gevallen. Dit leverde mij een snee op, die gehecht moest worden. Een pleister was toen te klein om eroverheen te plakken. Heb dus toen een rol kleefplester gekocht en gaas. Gaas ging op de wond, met betadine gaasje, en daaroverheen zo'n stuk kleefpleister. Dat werkte perfect en het bleef goed zitten. Ik weet alleen niet meer de naam er van. Het was wel super handig en per rol te verkrijgen. Oja, het was wit van kleur en leek misschien wat meer op verband, dan op een echte pleister.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:31

Tegradrem, zitten geen gaatjes in, maar plakt dus erg goed op de huid. Dus je moet daarin wel opletten dat zodra je het eraf gaat halen, je niet oude wondjes open trekt. Tegradrem is niet bedoelt om zo op een wond te plakken....dan kan je er beter een novopadje (soort afdekkend gaas, alleen wat steviger en heeft niet de eigenschap aan wondjes ed te blijven plakken) op maat knippen, zodat deze over de wondjes vallen en dit dan vastplakken met tegraderm of soort gelijk folie. Dan weet je iig zeker dat je littekens beschermd zijn tegen de zon.
Ik denk dat je het nu beter even goed kan verzorgen, zonder je al te druk te maken over hoe het eruit ziet voor anderen en dat je uiteindelijk dan ook een mooie en goed resultaat hebt.

Heb je echt wondjes dan zou je op de wondjes onder novopad een soort vet gaasje kunnen doen, (kan je ook op maat knippen), dan plakt het verband zeker niet vast. Dit heet Klinitulle.

Succes.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:49

Zoals Sazsie zegt moet je inderdaad goed op letten dat je er niks mee open trekt. Als je dit gaat gebruiken en de tegaderm wilt verwijderen kan je beter de huid 'wegdrukken' van de pleister dan de pleister van je huid aftrekken. Voordeel van tegaderm is dat het wel een aantal dagen gewoon kan blijven zitten en je er mee kan douchen etc. Of het helemaal uv-werend is weet ik niet.

Omdat littekens natuurlijk niet de beste huid is, moet je hier heel erg mee oppassen dat je dit niet zo maar afplakt. Het beste is dus als je er eventueel nog een gaasje of iets dergelijks onder plakt, zodat er geen plak op de littekens zit. Maar ik weet uiteraard niet hoe je arm eruit ziet :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:05

sazsie en Erpel: Het zijn geen wondjes meer! Zijn echt al littekens. En ik ga ook raad vragen bij apotheek hoor, maar ben al erg blij dat ik hier wat namen e.d. van producten heb, dan weet ik naar wat ik zoek! :)

Erpel: nja ik kan moeilijk een foto plaatsen :+ Zou beetje choquerend zijn voor sommigen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:30

Fijn dat je in ieder geval wat geholpen bent! :) Maar ik bedoel meer dat litteken ook kwetsbare huid is, dat je er dus niet zo maar iets op moet plakken.
Veel succes er nog mee!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:31

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is het al geopperd maar.... Een hele sterke zonnebrand is geen optie?
Gewoon factor 100 en vaak smeren?

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:41

horseees schreef:
Laura1589 schreef:
Tegaderm! Dat zijn doorzichtige pleisters die ook over infuusinsteekopeningen worden geplakt. Ze kosten alleen wel 2,50 per stuk!

Edit, plaatje: (het witte randje haal je er dus nog af)

Afbeelding

2,50 per stuk zal wat duur zijn, een rol is voordeliger, aangezien de littekens over mijn hele binnenarm zitten vanaf de pols tot de elleboog. Maar bedankt om mee te denken!

KMF: Ik ga na de examens idd naar de apotheek. Als zij het niet hebben kan ik inderdaad met een firma contact opnemen, maar veronderstel wel dat ze het hebben.

Ik heb nog een stel van die pleisters liggen die niet meer gebruikt worden. Als je ze wil hebben graag een PB.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:44

Focussed schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is het al geopperd maar.... Een hele sterke zonnebrand is geen optie?
Gewoon factor 100 en vaak smeren?

Ja is een optie, maar aangezien ik ze wil laten behandelen is afdekken beste optie :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:52

Oke! Want ik denk dat dat soort doorzichtige pleisters namelijk niks gaan helpen, die houden namelijk geen UV straling tegen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:54

ja de behandelde plekken afdekken met een gaasje ligt aan hoe de wonden zijn of je van die vette gazen of droge gazen erop moet doen, en daaroverheen afplakken met fixomul

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:04

Focussed schreef:
Oke! Want ik denk dat dat soort doorzichtige pleisters namelijk niks gaan helpen, die houden namelijk geen UV straling tegen...

Maar dan wordt de huid toch niet bruin van? Aangezien het dan niet rechtstreeks op de huid komt? Als je als een raam zit word je ook niet bruin.. Of denk ik nu heel verkeerd? :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:05

Erpel schreef:
Focussed schreef:

Maar dan wordt de huid toch niet bruin van? Aangezien het dan niet rechtstreeks op de huid komt? Als je als een raam zit word je ook niet bruin.. Of denk ik nu heel verkeerd? :')

Jawel, het zal wel een klein deel (mis 20%? ) van de UV stralen buiten houden, maar uiteindelijk word je er zeker wel bruin van :j

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:06

Weer wat geleerd haha. Ik dacht dat je dan zo goed als niet bruin kon worden :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:12

Om precies te zijn:
UV-straling gaat ook door glas heen.
Een gewone autoruit laat bijvoorbeeld circa 10% UVB-straling en
70% UVA-straling door.

Het houdt dus wel aardig wat UVB straling tegen maar bijna alle UVA gaat er nog door. (UVB zorgt trouwens voor zonnebrand, dus in theorie kun je niet snel verbranden achter glas).

caro67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:23

Kinesiotape, is in huidskleur en verschillende breedtes.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:27

Ik heb ook zon siliconen ding gehad, het plakt uit zichzelf maar je moet er wel iets overheen dragen ander blijft het niet goed zitten.
Zelf heb ik ook een onderarm vol met automutilatie littekens en dit werkte apsoluut niet bij mij, heb het een half jaar geprobeerd en zag geen verschil. Ook lazeren haalde bij mij niets uit en bepaald prettig is het niet.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:29

TS... Ik heb nog een hele rol Mefix voor je liggen, dus...