Jezelf 'kraken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Re: Jezelf 'kraken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:08

natasja: ja maar je net kraken kan tog nooit goed zijn? krijg je later wel last van lijkt mij?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:14

Reuma heeft niks met het kraken van je vingers te maken. Ooit eens een stukje over gelezen: als je je vingers kraakt, komt er een soort van openingetje in je gewricht en daar komt lucht doorheen. Die lucht zorgt voor een soort ontploffinkje met de gasjes die in je gewricht zitten. Dat veroorzaakt de knak. En dan is er een bijgevolg, ik weet niet meer welk, en dat zorgt er dan voor dat je vingers stroeveer gaan bewegen. Maar dat is dus geen reuma.

Een heel raar verhaal, maar dit is wat ik er een tijdje geleden over las. Zal eens kijken of ik het nog terug kan lezen.

EDIT: Ha, dat bedoel ik dus. :D Ik kan het alleen niet zo goed omschrijven blijkt nu xD. http://www.goeievraag.nl/vraag/kraken-gewrichten.37033

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:21

babs1992 schreef:
natasja: ja maar je net kraken kan tog nooit goed zijn? krijg je later wel last van lijkt mij?

Nee ik beveel het ook niemand aan hoor.
Je weet maar nooit.
Maar aangezien ik al last van mijn nek heb lucht het kraken erg op, dus vandaar :)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:23

ja daarom doet me vriend het ook met zijn nek.. maar maak me soms wel zorgen

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:28

Volgens mijn kinesiste kan vingers, rug, nek enz... kraken geen kwaad zolang het kraken zelf geen pijn doet

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:53

Bij mij kraakt elke dag zowat alles. Vingers, tenen, knieën, heupen, nek, bovenrug en onderrug.
Als mijn vriend shiatsu oefeningen op mijn rug doet begint die altijd te kraken. Vingers en tenen doe ik altijd zelf. Knieën gaat dan weer automatisch :) Ik heb soms bang dat ik reuma krijg maar voor zover heb ik er geen last van!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:11

mijn fysiotherapeut doet mijn nek en rug manipuleren.

dat is zo ongeveer hetzelfde toch

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:39

NicoleHorses schreef:
Ik weet niet zeker of ik het goed heb, ik heb dit gehoort maar hier komt het op neer:

als je vaak je vingers kraakt verdwijnt je kraakbeen, als je geen/weinig kraakbeen heb in je vingers gaat het dus op den duur veel pijn door (bij paarden ook wel artrose)
een moeder van een vriendin kraakte vroeger vaak haar vingers en heeft nu reuma...

Mijn man is orthomanueel therapeut en dit is dus niet zo. Zowel geen reuma als kraakbeen verdwijning.
Ik zelf ben behoorlijk hypermobiel en soms als ik mijn nek in een houding zet schiet het weer terug, maar dit is wel anders dan dat de manueel manipuleert.
Ik blijf erbij dat het niet de bedoeling is dat je echt jezelf gaat behandelen een manueel of chiropractor heeft er niet voor niets zoveel voor gestudeerd.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:41

Ketaki schreef:
mijn fysiotherapeut doet mijn nek en rug manipuleren.

dat is zo ongeveer hetzelfde toch

Dan hoop ik wel voor je dat hij manueel is............... :x
Nogmaals ik zei het net al. Een manueel doet niet voor niets 4 jaar een opleiding. Een fysio hoort dit niet te doen (muv cursussen)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:55

ik heb indd een manueel therapeut ja.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:21

bobomelo@ van 1 man kan je het niet bewijzen. Bij studie's worden er controle groepen gebruik etc... Lijkt mij dat het niet echt wetenschappelijk onderbouwd was ;) (die beste man kan best heel veel geluk hebben gehad.)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:00

misschien dat de ts een afspraak kan maken met een manueel therapeut om zo om 'oefeningen' te vragen waarmee je jezelf los maakt.

ik vind kraken echt het naarste gevoel wat er is.
manueel therapeut manipuleert mijn rug (vooral thoracaal) en bekken.
maar pff..zie er elke keer weer tegen op.
ik kan het ook een beetje zelf als ik in de auto zit en me tegen het stuur in de de rugleuning duw op een bepaalde manier, maar kan alleen als ik echt ontspannen ben.

ik mobiliseer nu ook een deel van mn eigen rug (hele simpele oefening) maar pff.. niet fijn hoor... af en toe schieten er ook wervels terug op hun plekkie en daarna voelt het wel beter maar toch, niet mijn favo bezigheid.
(oefeningen mezelf aangeleerd maar ik studeer fysio dus het bedenken van de oefeningen gebeurd wel onder begeleiding :P)