Alsof iemand op me ligt of 'bezig' is tijdens het slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Re: Alsof iemand op me ligt of 'bezig' is tijdens het slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:18

Zomaar lucide dromen kan ik niet, ik kan het wel als ik een nachtmerrie krijg waar ik vaker last van heb. Normaal maak ik me dan wakker, maar dan ga ik door, kan ik mezelf sturen etc, maar zomaar gaan 'vliegen' oid, nee dat lukt mij echt niet. Daarvoor ben ik denk ik te nuchter.

Ik hoor hier dingen als 'zeggen dat het weg moet gaan': ik kan niet eens gillen of normaal ademen, laat staan wat zeggen! En dat vind ik denk ik nog wel het engst, ik heb namelijk wel het idee dat ik probeer te gillen maar er komt geen geluid uit m'n keel. Ik kan dus niet om hulp roepen en dat vind ik niet prettig.

Ik ken dit gevoel drukkende nog wel van enge dromen van vroeger, als iedereen dan wegliep zakte ik door mijn knieen en kon nergens meer heen. Misschien dat dit er een verergerde versie van is?

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:56

Pffff ik dacht dat ik mezelf het maar in beelde dat als ik s'nachts plots wakker werd maar niets meer kon bewegen, ook mn ogen openen niet. Idd nooit helemaal wakker worden herken ik ook en dat er iemand heel erg op je duwt, benauwd, willen schreeuwen maar het kan niet. Maargoed dit heeft dus gewoon een naam. Nu nog weten wat te doen, want ik ben altijd heel bang als ik het heb. Lucide dromen vind ik wel interessant, ik lees even mee!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:03

Je gaat vanuit slaapverlamming niet meteen lucide dromen, dat duurt even :)
Een goed teken is als je hele lichaam 'zoemt' of vibreerd, maar jij zeg maar door je huis loopt ofzo. Je loopt dan niet echt door je huis, dát is nou een lucide droom.
Droomsturing is niet hetzelfde als een lucide droom. :)

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:47

phormicola schreef:
Je gaat vanuit slaapverlamming niet meteen lucide dromen, dat duurt even :)
Een goed teken is als je hele lichaam 'zoemt' of vibreerd, maar jij zeg maar door je huis loopt ofzo. Je loopt dan niet echt door je huis, dát is nou een lucide droom.
Droomsturing is niet hetzelfde als een lucide droom. :)

Hmm pijnlijke/trillende armen/benen is eigenlijk het enigste wat ik niet heb van de verschijnselen van hier.
Maar ik heb wel dat ik kan bepalen wat ik droom. Dus hoe het verhaal gaat (soort fantaseren). Is dat lucide dromen of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:53

Nu weet ik wat ik heb!!
Alleen had ik het in onze oude huis altijd, en nu nooit meer. Ook niet als ik ergens anders slaap. Geloof wel in entiniteiten, en dacht dat dat was...illusie armer, ervaring rijker!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:40

Het niet kunnen praten, schreeuwen is heel normaal, je lichaam is immers verlamt omdat je droomt dit zodat je niet tijdens een droom je bed uit loopt of.. laten we ontopic blijven.. uit het raam springt. Hoe een persoon de slaapverlamming beleeft is voor iedereen anders, de steken in de rug waar geloof promi het over had had ik vroeger ook wel eens, ook droomde ik vroeger dat ik in een vliegtuig zat waar het verboden was om adem te halen, werd dan wakker omdat ik aan het stikken was. Maar voornamelijk werd ik aangevallen door een schim ondertussen ik nog in mijn bed lag, ondertussen heel veel andere mensen met slaapverlamming dat niet eens hoeven te beleven.

Lucide dromen is een heel ander verhaal, dromen sturen of het bewust worden ervan is iets wat je kunt leren overgens. Mijn vriend leert lansaam aan meer bewust te worden van zijn dromen, die kon zich namelijk nooit een herinerren ondertussen ik elke ochtend wakker werd met soms de meest vreemde verhalen (moordende eierkoeken in een arena, of zigeuners die zwijnen temde door hun kop eraf te hakken en die op een stok te zetten, grand theft space shuttles (jaha, inclusief robot minion!! en aliens en zo ben ik eens een transformer geweest ) waar je boeken mee kan vol schrijven. Maar lang niet elke keer kan ik de dromen sturen, of ben ik er bewust van.

Het 'wegsturen' ervan was ook een tip die ik kreeg als puber, maar dat moest ik voor het slapen doen. Niet dat er ergens een paranormale entiteit zat die ik weg stuurde.. het was gewoon heerlijk psygologie. Ik was namelijk minder bang om te slapen waardoor de enge dromen minder werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:45

Je kan het trouwens testen, of je wakker bent of slaapt, en het gaat makkelijker als je een ding neemt wat je in het dagelijks leven ook doet:

Kijk naar een horloge. Bedek het horloge en kijk daarna nogmaals hoe laat het is. Vaak zal de klok vreemde dingen vertonen, andere tijd bijvoorbeeld, omdat men wacht op informatie (dat is men gewend van een klok) in plaats van dat men de droom zelf invult. De klok kan geen informatie geven, omdat de klok niet bestaat.
Ook teksten zijn meestal onstabiel: vaak bewegen de letters en als je ze probeert te lezen, lukt dat meestal niet of moeizaam.
Schakel het licht aan en uit. In een droom zal het meestal nauwelijks lichter of donkerder worden.
Probeer te zweven of te vliegen.
Doe je mond dicht en knijp je neus dicht en probeer dan te ademen. In een droom zal dit gewoon lukken.
Begin met lopen, je zult niet moe worden.
Loop door een muur of steek er een hand doorheen.
Kijk in een spiegel. Spiegels in dromen geven niet precies jouw spiegelbeeld weer.
Kijk naar je handen. In dromen heb je vaak meer vingers, zijn je handen vervormd of kan je er doorheen kijken. Een vinger er doorheen steken volstaat ook.
Vraag jezelf af wat je tien minuten geleden deed. Als je je dat kan bedenken en het logisch is, weet je dat je niet droomt. In je dromen verspringt de tijd vaak en is tijd onlogisch.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:07

Maar ik heb helemaal geen droom, hooguit wat vage hallucinaties. Ik lig , bv in mijn bed. Ik kan mijn ogen open krijgen, ik zie de muur of het plafond, ik kan mijn ogen sluiten en dan is het gewoon zwart, en voor de rest kan ik geen milimeter bewegen. Ik voel me gewoon alsof ik voor honderd procent verlamd bent. Ik voel dat ik in mijn bed lig, ik weet waar ik ben, ik weet wie ik ben en wat er zich recent heeft afgespeeld, maar ik kan gewoon niet bewegen totdat het eindelijk ineens 'losschiet'. Kan ik dan ook evengoed een lucide droom opwekken?

-ik zou bijna terug chronisch slaapgebrek gaan krijgen om het te proberen :D -

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:16

en dat losschieten is meestal niet wakker worden ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:34

Jawel hoor, ik ben écht wakker. Ik sta gewoon op en doe mijn dingen en alles is normaal. Ofwel ben ik nu nog stééds aan het dromen :D .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:58

Omg, slaapbokken!!! XD

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:46

Kwanyin schreef:
Jawel hoor, ik ben écht wakker. Ik sta gewoon op en doe mijn dingen en alles is normaal. Ofwel ben ik nu nog stééds aan het dromen :D .

dat dacht ik in het begin ook, ik ben eeeeeecht wakker ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:04

Ik had het in de nacht van donderdag op vrijdag weer, maar ik kan niet naar een klok kijken, want ik kan me niet omdraaien om naar de radiowekker te kijken. Wel jammer dus :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:22

phormicola schreef:
Kwanyin schreef:

dat dacht ik in het begin ook, ik ben eeeeeecht wakker ;)

jamaar het is echt echt ech echt! Echt waar! ik wordt achteraf echt geen tweede keer meer wakker in mijn zetel of bed, ik voel mij helemaal wakker, ik zie alles perfect is sta op en doe mijn ding. Ik blijf niet meer liggen want meestal ben ik te bang om opnieuw een verlamming te krijgen :D . En ga pas 's avonds weer slapen. Anders zou je écht moeten beweren dat ik gewoon de hele dag door aan het slaapwandelen zou zijn geweest ofzo. Maar ik voel me zo wakker als ik op dit moment ben en dat ben ik ook. Vorige keer schoot ik wakker toen ik naast mijn vriend lag, ik zei tegen hem onmiddellijk "verd*mme, ik had weer zo'n verlamming hé!", hij wist dat achteraf nog perfect dat ik dat gezegd had. Ik ben écht voor tienduizend procent zeker niet meer aan het dromen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:18

Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:21

Volgens mij had ik dit vanochtend. Ik had het gevoel dat er iemand op me lag, maar ik kon me niet bewegen en m'n ogen niet open doen.. Ik herinnerde me wel dit topic en dacht, oke dit gaat vast zo over dit gaat zo over.
Heel vaag omschreven misschien maar 't was heel vaag en ook best eng.. Vooral het gevoel dat er iemand op je ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:16

Ik heb dat ook regelmatig, echt heel eng! Ik word dan in mijn bed gedrukt, echt ín mijn matras zegmaar. Of de dekens worden heel langzaam van me afgetrokken en ik lig verlamd in bed, kan me niet bewegen. Ik kan dan wel kijken!

Ook heb ik vaak dat ik inderdaad echt 'verlamd' ben, en dan heel bang ben voor 'iets' in mijn kamer. Maar ik kan het licht dan niet aan doen, want ik kan me niet bewegen.
Ook zijn er situaties dat ik me wel kan bewegen, maar dat het licht niet aan kan, hoe vaak ik ook op de knop druk. Maar dit droom ik waarschijnlijk. :=

Trouwens, heel iets ander, maar het 'vallen' en dan echt in je bed liggen te schokken, wat is dat dan? :P Heb ik ook regelmatig.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:24

vallen heb ik niet. Ik heb heel vaak dat ik nog niet slaap maar denk dat ik val/struikel noem 't op en dan schrik. Ook al zoiets raars, onze hersenen zijn maar ingewikkeld

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:25

wat raar zeg! nog nooit meegemaakt..

Wat douce zeg heb ik ook wel eens! 1 keer zelf dat ik schrok in mijn droom en mezelf vervolgens hoorde gillen :+
Ik heb ook heel vaak dat ik half slaapwandel. Dan ben ik meestal heel druk met iets bezig, bijvoorbeeld een stekker snoer draaien, meestal met mijn ogen wagenwijd open en ben ik onverstaanbaar :Y) en dan lukt het niet en dan word ik heel langzaam wakker. en heb ik echt zo'n wtf >;) moment..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:48

Heel herkenbaar! Ik lees even mee... De eerste paar keren dat ik het had vond ik het echt dood en dood eng... Nu nog steeds, ook al weet ik nu wat het is... Vind het gewoon echt niet prettig... Vooral het feit dat je dan wil wakker worden, bewegen, praten, iets.. en het kan allemaal niet... Ik kan m'n ogen dan ook niet open krijgen, zie vaak mezelf wel liggen... :=

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:50

Ik heb niet het hele topic door gelezen maar ergens in je slaap na een paar uur ga je vanuit je bewuste denken naar dingen die je weg hebt gestopt komen dan in je bewuste gedachte.. misschien heeft het daar mee te maken... ik omschrijf het een beetje beroert het is lang geleden dat ik die les heb gehad op school, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:34

Jans schreef:
Het klinkt wel als een slaapverlamming, wiki zegt:

Visueel:
De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)
Het opengaan van deuren e.d.
Voorwerpen uit de droom waarnemen

kun je ook alleen de visuele dingen ervaren?

ik heb dit namelijk altijd als ik ontzettend moe ben, dan zie ik gewoon echte personen of dieren (meestal op ponykamp waar ik begeleiding ben, of op vakantie)

dan ben ik zo bang! overigens ben ik dan niet verlamd want ik spring dan meestal uit bed of ik begin keihard te praten/schreeuwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:42

Jup alleen het visuele kan ook :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:53

Als kind had ik dit heel veel. Nu bijna helemaal niet meer. Wel nog dat ik ineens heel bang wakker schrik omdat ik wat voel of zie (lijkt verdomd echt) maar geen verlamming meer of dat ik niet uit mijn droom kan komen. Ik leerde mezelf vroeger om in mijn droom te zeggen: Wakker worden, wakker worden en dan werd ik wakker. Dat haalde de angst ook weg. Nadeel is dat ik nooit hard kon rennen in mijn droom, altijd in slowmotion. Vliegen kon ik wel.

Jammer dat ik die dromen helemaal niet meer heb.