Mijn man is een alcoholist.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:28

gasfornuis schreef:
Ik heb sinds ruim 6 jaar een relatie maar het gaat niet goed. Mijn man is namelijk een alcoholist. Elke dag drinkt hij meer dan 8 flesjes bier maar vaak meer. Er zijn tegenwoordig geen dagen meer dat hij niet drinkt. In het begin van onze relatie was het een stevige drinker maar niet verslaafd, sinds we verhuisd zijn en hij een andere baan kreeg ging het mis.

Kan het zijn dat je man spijt heeft van de verhuizing en de wisseling van baan? Zou hij liever terug willen, of ergens anders heen, of opnieuw een andere baan zoeken? Aangezien jij niet werkt is hij kostwinner en dus verantwoordelijk voor zichzelf, jou, de dieren en de huur/hypotheek. Als hj ongelukkig is op z'n werk en thuis een vrouw zonder inkomen heeft zitten die ook nog eens graag kinderen wil (wat kost dat wel niet?) dan kan ik me voorstellen dat dat enige stress oplevert bij manlief. Ik kan me ook voorstellen dat hij daar niet over praat, het is namelijk een man.

gasfornuis schreef:
Een week of 2/3 later kwam hij erop terug en zei dat hij nog eens had nagedacht en dat hij vond dat ik me aanstelde..... Zoveel dronk hij immers niet.

zou dit ook iets anders kunnen zijn dan een 'bewijs' dat hij alcoholist is? Mannenlogica: ik werk hard, betaal alles, heb 1 uitlaatklep en die wil zij mij afnemen! Los van het feit dat drinken geen handige uitlaatklep is, is het een stuk gemakkelijker om een gewoonte los te laten als je een alternatief hebt. Als je man gewend is om na het werk bij de TV te gaan zitten drinken, is het bijzonder moeilijk om in plaats daarvan zonder drank TV te kijken (met het huidige programma-aanbod kun je het iemand trouwens ook nauwelijks kwalijk nemen dat 'ie drinkt om het aan te kunnen zien).

gasfornuis schreef:
Ik doe alles alleen, het huishouden, financiën, de dieren, de boodschappen alles. Meneer heeft een fulltime baan en ik ben maar afgekeurd dus dan kan ik best.....

Is dit jouw beleving of is dit echt hoe je man over het verschil tussen jullie denkt? En dan bedoel ik niet een neerbuigende opmerking die hij een keer gemaakt heeft op een moment dat hij met z'n kop nog bij z'n werk geen waardering toonde voor het feit dat hij in een schoon huis aan een gedekte tafel zat, maar dan bedoel ik of hij echt in een gesprek tussen jullie tweeën, zonder TV of iets anders aan, met oogcontact en dat langer duurden dan 10 minuten, heeft gezegd dat hij zijn eigen bijdrage aan jullie gezamenlijke huishouden belangrijker vindt dan de jouwe. Wat ik hier lees kan volgens mij namelijk ook wijzen op een minderwaardigheidscomplex aan jouw kant en niet per sé op een overwaardering van zichzelf door je man.

gasfornuis schreef:
Vaak ligt hij tot laat in z'n bed omdat hij heel laat naar bed gaat. En ik trek me er steeds minder van aan, het heeft toch geen zin.

Dat kan ook duiden op depressie ipv alcoholisme

gasfornuis schreef:
De laatste tijd ga ik steeds vaker iets leuks voor mezelf doen. En tijdens die uitjes heb ik een hele lieve man leren kennen.
Hij heeft me in eerste instantie advies gegeven en veel met me gechat om mij er doorheen te helpen. Maar inmiddels ben ik zwaar verliefd geworden op hem. Ik weet niet of hij dat weet, ik heb het hem (nog?) niet verteld maar we zoeken elkaar wel steeds vaker op. Ik heb de laatste 8 weken meer leuke dingen met hem gedaan dan in 2 jaar met mijn man..... Niet netjes dat klopt maar er is ook nooit iets gebeurd tussen ons dus ik kan me er ook niet heel schuldig over voelen......

Dit kan betekenen dat je 'toevallig' net op dit punt in je leven de man bent tegengekomen die eigenlijk voor jou bedoeld is. Iets minder romantisch kan het ook betekenen dat jij en je man er al jaren niet in slagen werkelijk met elkaar te praten, bijvoorbeeld doordat je man zich fincancieel verantwoordelijk voelt voor jou en jullie huishouden en jou niet wil belasten met dat verantwoordelijkheidsgevoel, en jij je door hem buitengesloten en ondergewaardeerd voelt. Waardoor jij dan uiteindelijk maar leuke dingen voor jezelf bent gaan doen, niet omdat je dat zo graag in je eentje wilde maar omdat het niet lukte om het samen te doen. Die teleurstelling leidt er dan toe dat je 'wraak' neemt op je man door dan 'lekker in je eentje' op pad te gaan. En je man heeft allang geen idee meer hoe hij jou en zichzelf terug moet vinden, buffelt door op het werk, drinkt daarna de onmacht weg en roept stoer dat het mooi is dat jij eindelijk jezelf weet te vermaken want dan kun je hem tenminste niet aan z'n kop zeuren.

gasfornuis schreef:
Ik kom op het punt aan dat ik moet gaan kiezen. Stop ik met mijn relatie of vecht ik verder. En als ik verder wil vechten hoe dan?

Ongeacht de betekenis van alles wat je beschrijft ben je inderdaad op het punt aangekomen dat je moet kiezen. Als je verder wilt vechten, bedenk dan of waar je precies voor of tegen vecht. Mijn post is niet bedoeld om je een rotgevoel te geven, wel om een ander geluid te laten horen. Volgens mij is het in jouw situatie nogal ingewikkeld om helder te zien hoe alles in elkaar steekt en dan wil het weleens helpen om juist van verschillende kanten te kijken. Als de dingen die ik heb genoemd je bekend voorkomen, realiseer je dan dat je de afgelopen tijd (waarschijnlijk ongewild) tegen je man hebt gevochten, niet tegen zijn alcoholprobleem, voor jezelf of voor jullie relatie. Overigens heb je, ook als mijn suggesties ergens op slaan, het volste recht om uit te zoeken of die andere man ook gevoelens voor jou heeft. Je leeft maar één keer dus doe vooral waar je het meeste zin in hebt. Ik zou je alleen willen adviseren om, wat het ook wordt, jezelf de tijd te geven om goed na te denken over je keuze en vooral ook over de motivatie van die keuze. Als die motivatie angst is (en dat denk ik wel te lezen in de OP) bedenk dan dat angst een slechte (de slechtste) raadgever is. Ik weet ook niet hoe je verder denkt over hulpverlening, maar een paar sessies met een goede relatietherapeut zouden wellicht kunnen helpen om uit te vinden of je huidige relatieproblemen worden veroorzaakt door het drankprobleem van je man, of dat je man een drankprobleem ontwikkeld door andere problemen. En mogelijk is je man wel bereid om mee te doen als hij niet de boodschap krijgt dat zijn drankprobleem (= hijzelf) de oorzaak is van alles wat er nu fout is. Hoe dan ook, heel veel succes met alles en prent jezelf in dat echt altijd alles weer goed komt (positief denken is altijd goed).

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:28

De relatie stoppen lijkt me het slimst. Maar ik zou als ik jou was niet gelijk in de armen van de ander springen. Probeer eerst jezelf weer even te vinden in die zware tijd. Want een nieuwe relatie beginnen terwijl er nog spanningen zijn met je ex is niet fijn! Ook kan je dan echt gaan beslissen wat je wilt. Terug naar hem of iemand anders.

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:36

Ik denk dat je zelf wel weet wat je wil maar bevestiging en steun zoekt. Natuurlijk houd je nog van hem. Maar je houd ook van je hond. Een liefdesrelatie is wel wat anders. Als je echt voor hem zou willen vechten was je ook niet verliefd geworden op een andere man. Zo zit ons 'systeem' nou eenmaal in elkaar. Ik vind dat de reactie's die hireboven staan over drankverslaving waar zijn. Ik heb in mijn werk er veel mee te maken. Maar de terugval bij alcohol is vele malen groter dan bij een andere verslaving.

heel veel sterkte met je keuze.

Djesseka

Re: Mijn man is een alcoholist.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:51

Kies voor jezelf! Je bent zelf de belangrijkste persoon in je leven, niemand kan iets van jouw leven maken, alleen jijzelf!

Ik zou eerst een tijdelijk onderkomen zoeken. Weg daar, rust, nadenken. Geef jezelf een week de tijd, hoe voelt het zonder hem? Kun je hem loslaten? Ga dan verder kijken. Neem geen overhaaste beslissingen omdat je nu verliefd bent. Dat zou zonde zijn.

Sterkte :(:)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:11

Je kan altijd weggaan bij hem tot hij gestopt is met drinken. Ik zou me persoonlijk niet meteen in een andere relatie storten maar tijd nemen voor mezelf.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:12

unicorn_kiss schreef:
Je kan altijd weggaan bij hem tot hij gestopt is met drinken. Ik zou me persoonlijk niet meteen in een andere relatie storten maar tijd nemen voor mezelf.

Jammer genoeg ligt dit met een alcoholist niet zo simpel, de kans dat hij weer begint, zeker als hij dagelijks 8 pilsjes plus al drinkt is natuurlijk groot.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:14

watje123 schreef:
Elma_ schreef:
Wat wil je horen?
Ik kan maar een ding zeggen. Weg weg weg bij die vent!! Een relatie op basis van medelijden en zo graag iemand willen helpen werkt sowieso al niet, en bovendien kan iemand die niet geholpen wil worden, niet geholpen worden, zeker niet als het op verslavingen aankomt..
Sterkte!

Amen! :j
Zolang hij niet geholpen wil worden ( ziet het probleem niet) zal er geen verandering in komen.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Je leeft tenslotte maar 1 keer, dus probeer er het beste van te maken :D

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:16

Idd weg bij die man! Hij wil niet veranderen!! Het sloopt jou.. dat ben je niet waard. Dus biezen pakken en weg wezen! Het helpt je niets bij hem te blijven. Of je nu een ander hebt of niet! Sterkte ermee!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:35

Je hebt zo te zien je beslissing al gemaakt, maar ik wil toch ook nog even reageren. Absoluut niet om je aan het twijfelen te brengen o.i.d, want het is goed dat je een beslissing hebt gemaakt, maar ik toch even een tegengeluid laten horen tegen de vele negatieve reacties hier.

Quellian schreef:
mackkwek schreef:
en dan nog,.al zou het maar 1% zijn,.. betekend ddat dan dat je meteen iedereen maar op moet geven omdat er toch practisch geen kans op genezing zou zijn ???? flauwekul! iedereen verdiend een kans op genezing .

Iedereen verdient een kans, maar niet ten koste van anderen :n
TS lijdt hieronder en dat is een heel ander verhaal dan wat jij vertelt over je kinderen.

Ik ben het eens met mackkwek. (Los van dat die 1% volgens mij niet klopt, maar ik kan zo snel geen cijfers vinden. Daarnaast kun je dan discussiëren over de definitie van genezing.)

En ja, ook ten koste van de ander. Alleen ligt er ergens een grens en die grens kan voor iedereen op een andere plek liggen. Ik vind het altijd zo frappant dat vele als reactie op dergelijke situaties meteen roepen dat je direct weg moet wezen. Alcoholisme is een een hele moeilijke verslaving en weggaan kan de beste optie zijn, maar het mag wel iets genuanceerd worden. Als je partner depressief is, kan de ander daar ook zwaar onder lijden. Of bijvoorbeeld als je partner een dwangneurose heeft of anorexia. Een relatie is er voor elkaar zijn in leuke tijden en moeilijke tijden. In de moeilijke tijden moet je niet verzuipen (dat bedoel ik niet letterlijk :P), maar als je de ander het waard vindt, dan zul je er samen voor knokken. (Als een alcoholist niet dronken is, kan het een geweldig persoon zijn en echt totaal anders dan de dronken variant en dat maakt het ook zo moeilijk.) En op een gegeven moment is de koek op en moet je voor jezelf kiezen, maar ik vind het kort door de bocht om meteen te roepen dat ts meteen moet wegwezen bij die vent.

En het kan bij alcoholisten idd voelen alsof je de enige bent die knokt. Obviously zit hij nu in de ontkenningsfase. Het is belangrijk om duidelijk te maken dat je het niet accepteert en er duidelijk een probleem van maken. Wat iemand in het topic als zei: of de drank eruit of ik eruit. Alcoholisten kunnen bovendien beter helemaal niet drinken, ook niet het biertje op de bank of het wijntje bij het eten, dus alle drank de deur uit. Dan begint het verstoppen van drank, (drank die je vindt, meteen door de gootsteen spoelen), maar dan is het iig duidelijk dat het wel degelijk een probleem is. Het is ontzettend moeilijk om tot een alcoholist door te dringen (zeker als ze al drank ophebben, dan is het gewoon kansloos), maar als hij/zij zelf het probleem inziet en wil stoppen, dan is er wel degelijk een kans dat het goedkomt.

ripoboe schreef:
Ik denk dat je zelf wel weet wat je wil maar bevestiging en steun zoekt. Natuurlijk houd je nog van hem. Maar je houd ook van je hond. Een liefdesrelatie is wel wat anders. Als je echt voor hem zou willen vechten was je ook niet verliefd geworden op een andere man. Zo zit ons 'systeem' nou eenmaal in elkaar.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Misschien dat het voor sommige/veel personen zo werkt, maar ik denk dat je dit niet in algemeenheid kan stellen. Ik denk dat je in een relatie een andere leuk kan vinden/verliefd kan worden op een ander, terwijl je nog wel van je partner houdt en je niet over je relatie twijfelt. Sommige mensen hebben minder sterk een monogaam gevoel en in een relatie die al jaren duurt, wordt het verliefde gevoel van het begin gewoon minder sterk, dat betekent niet meteen dat je relatie niet goed is.

maura schreef:
gasfornuis schreef:
Ik heb sinds ruim 6 jaar een relatie maar het gaat niet goed. Mijn man is namelijk een alcoholist. Elke dag drinkt hij meer dan 8 flesjes bier maar vaak meer. Er zijn tegenwoordig geen dagen meer dat hij niet drinkt. In het begin van onze relatie was het een stevige drinker maar niet verslaafd, sinds we verhuisd zijn en hij een andere baan kreeg ging het mis.

Kan het zijn dat je man spijt heeft van de verhuizing en de wisseling van baan? Zou hij liever terug willen, of ergens anders heen, of opnieuw een andere baan zoeken? Aangezien jij niet werkt is hij kostwinner en dus verantwoordelijk voor zichzelf, jou, de dieren en de huur/hypotheek. Als hj ongelukkig is op z'n werk en thuis een vrouw zonder inkomen heeft zitten die ook nog eens graag kinderen wil (wat kost dat wel niet?) dan kan ik me voorstellen dat dat enige stress oplevert bij manlief. Ik kan me ook voorstellen dat hij daar niet over praat, het is namelijk een man.

Man of niet, in een relatie moet je met elkaar kunnen praten. (Vrouwen kunnen overigens net zo goed gesloten zijn.) De een is daar beter in dan de ander, en de een moet de ander dan stimuleren daarin, maar het niet eens proberen is oneerlijk tegenover je partner. Als je nooit van elkaar weet wat de motieven zijn van de ander, waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt, kan je het de ander ook niet kwalijk nemen dat hij/zij dingen verkeert interpreteert, waardoor veel (onnodige) ruzies kunnen ontstaan. (Tuurlijk deel je niet alles, maar kom op, over gelukkig zijn op je werk of een stressvolle periode ervaren, moet je echt tegen je partner kunnen uitspreken.) Nu maakt alcoholisme dit nog een stap ingewikkelder, maar niet praten omdat je (je in algemene zin) nou eenmaal een man bent, is geen rede.

Sorry, dat moest ik ff kwijt :P want ik vind het altijd zo'n slap excuus en mannen moeten zich daar zeker niet in gesteund voelen! :P

maura schreef:
gasfornuis schreef:
Vaak ligt hij tot laat in z'n bed omdat hij heel laat naar bed gaat. En ik trek me er steeds minder van aan, het heeft toch geen zin.

Dat kan ook duiden op depressie ipv alcoholisme

Dit zijn ook twee dingen die vaak hand in hand gaan. Dat maakt het ook extra moeilijk.

TS, veel sterkte iig!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:56

Bedenk je eens wat je kunt opbouwen, en waar je nu van weerhouden word door deze disfunctionele relatie. Zeg hem dat je bij hem weg wilt, vertel hem wat je ons hebt verteld en hou voet bij stuk. Geef hem daarbij dus de ruimte om naar zichzelf en de situatie te kijken. Kun je bij iemand terecht? mijn tip is om dan ook gewoon direct echt te vertrekken en hem even in de sop gaar te laten koken. Hij moet zijn probleem erkennen, of de alcoholisme wegkomt uit een ander probleem (bv depressie) is pas belangrijk op het moment dat hij gaat afkicken van zijn probleem. Ga morgen uitzoeken hoe je alles moet regellen met je huis en huisdieren en wees absoluut niet bang om heel streng te zijn voor deze man. Het is tijd dat JIJ voor JOU kiest, dat JIJ je leven gaat leiden ipv deze kwelling waar je nu in terecht bent gekomen. Die man die je getrouwd bent is er niet meer, de vraag is .. komt hij ooit wel terug?

Over die andere man, let wel op want dit is een enorme valkuil. Let wel dat hij nu is wat je zoekt in jou man en hij jou dat bied. Je ziet het dus allemaal eventjes door een roze bril. Het is goed dat je alles nu even kwijt kan bij een ander, maar probeer wel in de realiteit te blijven.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:19

Benfan schreef:
Die man die je getrouwd bent is er niet meer, de vraag is .. komt hij ooit wel terug?

Dit kan ook in vlagen gaan. Iemand kan nog zwaar verslaafd zijn en periodes van veel drank hebben, maar ook nuchtere periodes hebben...in die periodes kan het nog prima diezelfde geweldig leuke man zijn. Die persoon kan gewoon direct terug zijn zodra de alcohol uit het lichaam is (en als de ontkenningsfase al voorbij is, meteen daarna zijn excuses aanbieden en voor de zoveelste keer zeggen dat het nooit meer zal gebeuren). Dat is juist ook wat dit soort situaties zo moeilijk maakt. De nuchtere persoon kan nog altijd heel lief en leuk zijn en dus compleet anders dan de dronken variant. Als iemand gewoon een complete klootzak is geworden, ook als hij nuchter is...tja, dan lijkt me de keuze snel gemaakt idd. Al is de man van de ts nu in zijn nuchtere periodes dus ook onredelijk, aangezien hij het probleem niet erkent, maar dat is die onkenningsfase en als je dat als partner accepteert, zal er zeker geen verbetering in komen.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 04:49

Ik denk maar zo, als je het echt niet meer ziet zitten: Je zegt dat je het vervelend zou vinden om wat je in 6 jaar heb opgebouwd achter te laten, maar aan de andere kant moet je nog 60 jaar verder. Zie je dat zitten? Is het antwoord nee, dan is het voor mijn gevoel tijd om op te stappen..

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:44

Corona86 schreef:
Ik denk maar zo, als je het echt niet meer ziet zitten: Je zegt dat je het vervelend zou vinden om wat je in 6 jaar heb opgebouwd achter te laten, maar aan de andere kant moet je nog 60 jaar verder. Zie je dat zitten? Is het antwoord nee, dan is het voor mijn gevoel tijd om op te stappen..

Daar ben ik het helemaal mee eens!!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:52

Als hij zelf niet inziet dat hij een probleem heeft veranderd er niks.
Dus je moet kiezen...hou je dit zo vol of niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:01

Knoffer schreef:
Je hebt zo te zien je beslissing al gemaakt, maar ik wil toch ook nog even reageren. Absoluut niet om je aan het twijfelen te brengen o.i.d, want het is goed dat je een beslissing hebt gemaakt, maar ik toch even een tegengeluid laten horen tegen de vele negatieve reacties hier.

Beslissing al gemaakt? Niet om je aan het twijfelen te brengen?
Eén van de dingen die ik ontzettend boeiend vind aan forumcommunicatie is dat mensen zo vaak heel andere dingen lezen. 't Is misschien een beetje off-topic, maar ik lees juist iemand die nog helemaal geen beslissing heeft gemaakt omdat ze zo enorm twijfelt. Zou je kunnen uitleggen waar jij precies in leest dat de beslissing al gemaakt is en dat TS niet aan het twijfelen is?

Knoffer schreef:
Ik vind het altijd zo frappant dat velen als reactie op dergelijke situaties meteen roepen dat je direct weg moet wezen. Alcoholisme is een hele moeilijke verslaving en weggaan kan de beste optie zijn, maar het mag wel iets genuanceerd worden.

Helemaal mee eens, met nog als aanvulling dat mensen ook, zoals in dit geval, meteen aannemen dat er inderdaad sprake is van alcoholisme zonder dat dat - voor zover bekend - is vastgesteld door een arts of verslavingsdeskundige.

Knoffer schreef:
Een relatie is er voor elkaar zijn in leuke tijden en moeilijke tijden.

Effe doorzeuren hoor, maar dit is een mening, geen feit. Als iemand een relatie wil opgeven omdat het tegenzit (lang, kort, beetje gedoe of serieus probleem) is dat helemaal oke. Als iemand tot het uiterste door wil worstelen óók (alleen kan het bij doorworstelen weleens helpen om even stil te gaan staan en te bedenken waar je ook alweer vandaan of naartoe aan het worstelen bent)

Knoffer schreef:
maura schreef:

Man of niet, in een relatie moet je met elkaar kunnen praten. (Vrouwen kunnen overigens net zo goed gesloten zijn.) De een is daar beter in dan de ander, en de een moet de ander dan stimuleren daarin, maar het niet eens proberen is oneerlijk tegenover je partner. Als je nooit van elkaar weet wat de motieven zijn van de ander, waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt, kan je het de ander ook niet kwalijk nemen dat hij/zij dingen verkeert interpreteert, waardoor veel (onnodige) ruzies kunnen ontstaan. (Tuurlijk deel je niet alles, maar kom op, over gelukkig zijn op je werk of een stressvolle periode ervaren, moet je echt tegen je partner kunnen uitspreken.) Nu maakt alcoholisme dit nog een stap ingewikkelder, maar niet praten omdat je (je in algemene zin) nou eenmaal een man bent, is geen reden.

Sorry, dat moest ik ff kwijt :P want ik vind het altijd zo'n slap excuus en mannen moeten zich daar zeker niet in gesteund voelen! :P

Ik heb nergens een excuus gegeven, ik heb wel aangegeven dat hier ruimte is voor nuance. Met begrip en respect doorbreek je onvermogen om ergens over te (beginnen te) praten een stuk gemakkelijker dan met roepen dat iemand iets dat hem/haar niet ligt maar gewoon moet kunnen. Ik ben toevallig zo'n vrouw die niet van het Praten is en ik krijg het verwijt dubbel. Als vrouw word ik immers geacht juist goed en graag over gevoelens te kunnen praten. Nou bijt ik nog liever m'n tong af dan dat ik met iemand die dat vind over gevoelens ga praten, dus ik kan me best inleven in mannen die over van alles moeten praten van hun partner. En ik weet helemaal niet of daar bij TS en haar man/vriend sprake van is, dus daarom vraag ik of het zou kunnen dat zoiets aan de orde is. Ik kan overigens best een paar voorwaarden bedenken voor een goede relatie maar zodra er dingen 'moeten' ben ik weg. Een wijze man met een heel lang en gelukkig huwelijk heeft me verteld dat je met je partner overal (werk, familie, politiek, boodschappen etc.) over mag praten, maar nooit over je relatie. En dat ben ik hartgrondig met hem eens :D .

Intussen begin ik mij wel af te vragen hoe het nu met TS is?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:35

maura schreef:
Knoffer schreef:

Beslissing al gemaakt? Niet om je aan het twijfelen te brengen?
Eén van de dingen die ik ontzettend boeiend vind aan forumcommunicatie is dat mensen zo vaak heel andere dingen lezen. 't Is misschien een beetje off-topic, maar ik lees juist iemand die nog helemaal geen beslissing heeft gemaakt omdat ze zo enorm twijfelt. Zou je kunnen uitleggen waar jij precies in leest dat de beslissing al gemaakt is en dat TS niet aan het twijfelen is?

Wel grappig dat je dit aanhaalt. Op een forum kan het interpreteren van teksten nog wat lastiger zijn dan het in het echt al is. Iemand kan iets anders zeggen dan dat hij/zij daadwerkelijk bedoelt of voelt en dit kan vervolgens ook weer totaal anders gelezen worden. Mijn interpretatie van wat TS zei
gasfornuis schreef:
Natuurlijk hebben jullie 100% gelijk.... Ik moet ook weg uit deze situatie. Maar het is zo moeilijk om alles wat je toch hebt opgebouwd achter je te laten... Ik haat hem dat hij mij in deze keus dwingt maar ik geloof niet dat ik nog veel anders kan doen. Ik ga eens uitzoeken hoe ik dit het beste kan regelen, want we hebben bv wel een koophuis. Zijn er mensen met tips misschien? Waar moet ik in vredesnaam beginnen.

was dat ze besloten heeft om te vertrekken...voorgoed..want anders hoef je niets met het koophuis te regelen. Er klinkt idd behoorlijk wat twijfel in haar post door. Maar wat ik vooral bedoelde aan te geven met mijn uitspraak, was dat het niet mijn bedoeling is om mijn mening op te dringen of een waardeoordeel te geven. TS moet doen wat voor haar als de beste oplossing voelt. (En dat heb ik idd ontzettend verkapt opgeschreven.)

maura schreef:
Knoffer schreef:
Een relatie is er voor elkaar zijn in leuke tijden en moeilijke tijden.

Effe doorzeuren hoor, maar dit is een mening, geen feit. Als iemand een relatie wil opgeven omdat het tegenzit (lang, kort, beetje gedoe of serieus probleem) is dat helemaal oke. Als iemand tot het uiterste door wil worstelen óók (alleen kan het bij doorworstelen weleens helpen om even stil te gaan staan en te bedenken waar je ook alweer vandaan of naartoe aan het worstelen bent)

Zeer zeker dat dat een mening is. Alleen na een tijdje loopt een verhaal heel stroef als je overal 'vind ik' of 'imo' achter zet.
Volgens mij zitten wij hier op een lijn. Want ik bedoel namelijk precies hetzelfde als wat jij zegt, met dat ik zei: voor iedereen ligt de grens ergens anders. En dat is ook van verschillende factoren afhankelijk. Oa hoe goed de relatie in eerste instantie al was. Voor iemand die helemaal bij je past zal je veel verder gaan dan voor iemand waar je toch al twijfels bij had.

maura schreef:
Ik heb nergens een excuus gegeven, ik heb wel aangegeven dat hier ruimte is voor nuance. Met begrip en respect doorbreek je onvermogen om ergens over te (beginnen te) praten een stuk gemakkelijker dan met roepen dat iemand iets dat hem/haar niet ligt maar gewoon moet kunnen. Ik ben toevallig zo'n vrouw die niet van het Praten is en ik krijg het verwijt dubbel. Als vrouw word ik immers geacht juist goed en graag over gevoelens te kunnen praten. Nou bijt ik nog liever m'n tong af dan dat ik met iemand die dat vind over gevoelens ga praten, dus ik kan me best inleven in mannen die over van alles moeten praten van hun partner. En ik weet helemaal niet of daar bij TS en haar man/vriend sprake van is, dus daarom vraag ik of het zou kunnen dat zoiets aan de orde is. Ik kan overigens best een paar voorwaarden bedenken voor een goede relatie maar zodra er dingen 'moeten' ben ik weg. Een wijze man met een heel lang en gelukkig huwelijk heeft me verteld dat je met je partner overal (werk, familie, politiek, boodschappen etc.) over mag praten, maar nooit over je relatie. En dat ben ik hartgrondig met hem eens :D .

Wat betreft het bovenste deel van je post, ben ik het met je eens. Ik ben zelf namelijk ook zo'n gesloten vrouw (boyish type). Maar juist daarom hekel ik de uitspraken 'want man'/'want vrouw'. Precies ook om wat jij omschrijft, mensen schrijven vrouwen/mannen bepaalde kwalificaties toe, die gewoon onterecht kunnen zijn.

Wat betreft het laatste deel van je post...daar ben ik het hartgrondig mee oneens :P Ik vind het juist belangrijk om ook over je relatie te praten. Iedereen kan op een andere manier in een relatie staan en het kan op behoorlijke teleurstelling/frustraties uitlopen als je niet weet wat je aan elkaar hebt. Een relatie is in mijn ogen soms ook compromissen sluiten en over die dingen moet je het wel hebben, anders weet je niet waar de ander staat en wat de ander verwacht. En dat is idd moeilijker als je gesloten bent, maar open en duidelijk zijn in een relatie kan een hoop ellende besparen. Als je relatie een beetje serieus is, kun je dat soort dingen zelfs vrij zakelijk benaderen. Als de relatie niet goed gaat, kun je dat natuurlijk ook negeren en er niet over praten, maar ik denk dat je dan uiteindelijk uit elkaar groeit of langs elkaar heen gaat leven. (Als dat de relatie is waarin je gelukkig bent, then be my guest.)

(Zijspoor: Ik heb bijvoorbeeld ook een hekel aan stiekeme hints. Dat iemand zich bloed chagrijnig of bot gedraagt, maar ondertussen zeggen dat er niets is. Er is dan altijd wat, dus zeg gewoon wat er is! Wat ik nu weer verkeert heb gedaan in je ogen, ipv er zo'n drama van te maken. Ze zeggen altijd dat vrouwen daar een handje van hebben, maar mijn ervaring is omgekeerd :P)

maura schreef:
Intussen begin ik mij wel af te vragen hoe het nu met TS is?

Me2!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:40

Op basis van de openingspost zou ik zeggen: weg met die kerel en ga lekker met die andere man verder!!
Maak anders voor jezelf eens een lijstje met voor en nadelen van elke situatie. Klinkt misschien raar, maar zo kun je letterlijk zien wat voor jou het beste werkt. Zolang je huidige vriend/man het probleem niet ziet, zal hij ook niet veranderen :n