Eindelijk, mijn vriend wil afkicken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Eindelijk, mijn vriend wil afkicken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:07

ik wil je gewon even een hart onder de riem steken en je heel veel sterkte wensen. Ik hoop dat jullie er samen uit komen.
Ik zou inderdaad proberen bij de verslavingszorg. Denk aan al die daklozen die misschien ook een nieuwe start willen maken, daar zullen zij ook ervaring me hebben. Ik ga er dus vanuit dat zij je ook kunnen helpen met het opstarten van een ziektekostenverzekering en het krijgen van een ID.
Houd je ons inderdaad op de hoogte?

zorana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:29

voor zijn id kan hij als t goed is naar den haag daar kan je een id aanvragen zonder adres ze gaan alleen wel vragen of je bewijs hebt dat hij al die tijd gewoon in nederland heeft gewoond.. weet niet of je hier wat aan hebt maar dacht vertel t even.. succes!!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:45

Jeetje, dat is me wel wat zeg!
Ik heb nog niet alles gelezen dus misschien is het al geopperd. Toch wil ik je even op de hoogte brengen van het volgende.

Hij zou zich kunnen aanmelden bij de GKB (Gemeentelijke Kredietbank). Daar kunnen ze hem een schuldsaneringstraject aanbieden. Eerst gaan ze kijken of er een afbetalingsregeling gesloten kan worden met de schuldeisers (die ze eerst allemaal contacteren en zo de hoogte van de schulden achterhalen), als deze niet akkoord gaan met een aflossingstraject kan er via de rechter een schuldsaneringstraject opgelegd worden. Dit traject duurt 3 jaar en na die 3 jaar kan hij met een totaal schone lei beginnen (er wordt dan maar een gedeelte van de schulden afgelost en de rest wordt kwijtgescholden). Aan dit traject zijn wel strenge voorwaarden verbonden. Hij moet dan leven op maand of weekgeld, dit is een klein budget de rest gaat namelijk naar de schulden toe. Ook mag hij b.v.b. geen auto op zijn naam hebben of andere grote eigendommen en hij mag geen nieuwe schulden maken. Hij is hiervoor wel een uitkering of andere vorm van inkomsten nodig.

De beste weg die je kunt bewandelen is volgens mij via het AMW (Algemeen Maatschappelijk Werk). In elke gemeente zit wel een AMW. Je gaat dan op intake-gesprek en a.d.h. daarvan wordt er gekeken welke hulp voor hem op zijn plaats is. Ze kunnen hem doorverwijzen naar andere instanties en hem helpen een uitkering aan te vragen. Ook over zaken als die ID-kaart kunnen ze met hem meedenken. Het AMW is geheel kosteloos! Zij kunnen helpen om een plan te maken, kijken waar je moet beginnen. Zij weten ook van de trajecten bij het GKB.

Als je meer hierover wilt weten mag je me altijd een PB sturen. Ik ben hier redelijk in thuis omdat ik zelf maatschappelijk werkster ben (niet werkzaam bij het AMW overigens).

In ieder geval heel veel succes en sterkte gewenst, super dat jullie ervoor gaan. Als jullie de schouders er onder zetten komt het allemaal goed, al zal dit niet moeiteloos zijn (maar daar zijn jullie je goed van bewust).

Edit: Ik zie nu dat er inderdaad al gesproken wordt over de WSNP, dat is hetzelfde als ik bedoelde. Dit kan dus geregeld via de GKB.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:13

TS, mooi voor jullie dat hij dit is gaan inzien.
Pas er wel voor op dat híj het werk moet doen.
Hoe moeilijk ook, ga niet hard lopen/werken om hem te 'redden'.
Hem steunen is prima, hem redden kan niet.
:)ddd 'Feel the rain on your skin, no-one else can feel it for you'

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:22

TS ik vind dat je heel trots op hem mag zijn.
waneer hij zich meld bij de schuldschanirng zullen ze hem helpen.
hij zal wel zelf de stap moeten zetten om daar heen te gaan.
ook bij de meeste afkick klenieken kan hij gewoon terecht.
meschien even rond bellen dan weet je hoe en wat.
hij zal er voor moeten knokken en ook wit moeten gaan werken.
want anders kan hij zijn schuld niet aflossen.

maar dat hij nu is gaan inzien dat hij hulp nodig heeft is al een hele grote stap voor hem.
je kunt hem enkel steunen.
hij moet hier verder zelf uit komen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:43

Hmm, als ik jou was zou ik hem morgen naar een kliniek brengen. Daar begint het toch wel mee en hij kan er maar alvast zitten :j Zoals vele andere al zeiden: hij wil het nu, dus doe het dan ook echt nu!
Als je eerst gaat wachten op een ID-kaart e.d. ben je zo weer 5 dagen verder en in 5 dagen kan drank ineens heeeeeeeeel aantrekkelijk weer gaan worden en wég zijn alle goede voornemens.

Het lijkt me stug dat een kliniek hem niet opneemt zonder ID, hij is niet de eerste verslaafde en ook niet de laatste. Sommige komen daar stomdronken en met niks binnengestompeld en die worden ook geholpen want hoe kan je van een verslaafde verwachten dat ie z'n zaakjes op orde heeft? Nou... niet dus.

Dus zorgen dat ie morgen al in een kliniek zit :j En verder heel veel sterkte voor jou!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:38

Zo werkt het echt niet hoor. :n Er zijn procedures waar je je aan moet houden en wachtlijsten. Bij een particuliere kliniek kan ie wellicht snel terecht, maar daar betaal je dan weer flink voor.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:45

Ik denk dat de eerste stap naar de huisarts is en met hem een behandelplan opstellen.

Succes en laat je niet ontmoedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:57

Snipper, ik heb nog 1 tipje voor je.
Ik zie je gelukkig al schrijven dat je goed voor jezelf zorgt. Mag ik je adviseren om ook een goede vriend of vriendin volledig in vertrouwen te nemen (als je dat al niet hebt) zodat er ook voor JOU een lief luisterend oor is de komende tijd? Want dit gaat heel zwaar worden, zéker ook voor jou als partner. Zorg dat ook JIJ een schouder hebt om af en toe even op uit te huilen als het zwaar is, en dat er iemand is die jou ook even de hand toe kan steken als je denkt dat je verzuipt.
Blijf aan jezelf denken, hoe hard je ook voor hem vecht...

Succes.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:03

snippertje schreef:
Hij klust en is niet lui.

Helaas verdwijnt het meerendeel naar alcohol en drugs.
Ik praat het echt niet goed en begrijp reacties als deze...

Maar hij wilt echt veranderen! En het is niet een valse belofte, dit is serieus.
Hij wilt wat van zijn toekomst maken en vechten voor wat hij verpest heeft. Maar hoe?
Waar te beginnen?

Ik denk dat hij moet leren inzien dat hij die wil om te werken om moet zetten in het terugbetalen van zijn schuld. Inderdaad, als hij wit gaat werken (wat hij vind ik gewoon moet doen) wordt een loonbeslag op gelegd, maar schuld is schuld, dus dat is niks meer dan normaal. Ik weet niet of hij dit in ieder geval begrijpt en van je aan wil nemen (want volgens mij ben jij het daar wel mee eens).
Ik ben het met je eens dat het beter is dat zijn gezondheid voorop moet staan, maar ik verwacht dat als je daarvoor gaat zorgen, hij een id kaart moet gaan regelen en dat er dan wel wat balletjes gaan rollen. En dat zal zwaar zijn ja. Maar als hij daar eenmaal doorheen is zal hij misschien wel HEEL erg blij zijn dat het achter de rug is ipv dat hij er alleen maar voor wegloopt en het uitstelt. Dan kan hij zeggen: ik heb ervan geleerd :)

En de tip van Sonja: super verwoord!!

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:07

En ik hoop dat hij zich realiseert dat je voor ieder jaar dat je vanaf je 15de niet in NL staat ingeschreven op de pensioengerechtigde leeftijd géén AOW-ontvangt?? Je vriend mag zich in zijn handjes knijpen dat jij hem desondanks blijft steunen, je hebt vast een groot hart.. Ik zou het zelf niet getrokken hebben denk ik, maar dat kun je ook pas zeggen op het moment dat je zelf in zo'n situatie zit denk ik.. Ik wens jullie iig veel succes en sterkte met alles (en niet gaan trouwen in gemeenschap van goederen, want dan draai jij voor de helft van zijn schulden op ;)).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:13

Kijk je uit dat hij jouw niet de put in trekt en dat jij straks schulden hebt omdat je eens wat geld voor schiet.
Uiteindelijk is het zijn probleem en heb ik vaak gezien dat ze iemand mee nemen in hun problemen.
Laat hem vandaag zien dat hij het echt meend en dat hij vandaag nog naar de politie gaat.
Het is natuurlijk raar om te zeggen dat hij niet wit werkt omdat hij dan alles in moet leveren. Natuurlijk moet hij inleveren, hij heeft schulden gemaakt.
Dus vandaag een shop onder zijn kont en aan de gang.
Ik zag net iemand reageren dat drugs en alcohol verslaving net zo'n ziekte is als bv MS. Dat vind ik dus echt niet waar! Echte ziektes kan je niets aan doen, dat is niet je eigen schuld. Als je begint aan drugs en acohol weet je dat het verslavend kan zijn.
TS ik wens je sterkte . Neem een klein beetje afstand zodat hij en hulpverleners het werk doen.
Je hoeft hem niet in de steek te laten maar je hoeft ook zeker je jonge leven niet door hem om zeep te laten helpen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:26

Kohtje heeft gelijk TS..
Neem hem ook geen dingen uit handen.
Hij moet het zelf doen, als hij dat niet wil dan wil ie niet hard genoeg clean zijn en gaat ie het sowieso niet redden..
banketstaaf gezegd maar het zijn professionals geworden in liegen en bedriegen! Wees daar op bedacht. Leen hem niets en geef niet mee.. is moeilijk en hard maar helaas is dat de enige weg.

Ik heb gewerkt in de verslavingszorg ik heb gezien hoe ouders hun verslaafde kinderen steeds de hand boven het hoofd hielden. Heel begrijpelijk want het is je kind (of in jouw geval partner) die je af ziet glijden en wanhopig is. Helaas help hem hiermee juist verder de problemen in, hoewel hij dat eerst niet zelf zal zien.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:23

Hoe gaat het nu?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:24

Ja, ben ook benieuwd hoe het ervoor staat nu.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:38

Ik ook.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:46

Heb niet alles doorgelezen dus geen idee of het er al in staat.
als hij in de schuldsanering gaat is hij vrij rap van alle schulden af.
Alleen moet hij zich dan wel weer laten registreren in de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:22

Hoe gaat het TS?
Kunnen jullie de weg een beetje vinden, en houdt hij het vol?

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:56

Jellinek kliniek? De Nieuwe Skuul is wel cool en lekker afgelegen op een Tessel.
schuldsanering (na drie jaar ben je er af)
Gevangenis klinkt ook niet slecht; dat is verplicht afkicken! En hij heeft dan ook meteen een ID.

Het is allemaal een kwestie van doen, en met het einddoel voor ogen en de wil om er te komen, dan zie je de obstakels niet meer als obstakels, maar als een horde die je weer neemt en je een stap dichterbij je doel brengt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:22

Heel goed van je vriend dat hij dit zelf heeft ingezien. Ben benieuwd welke stappen jullie afgelopen week hebben gezet.

Verslavingszorg heeft helaas wel lange wachtlijsten. Meestal moet er voor verslavingshulp/hulp bij afkicken een verwijsbrief van de huisarts worden overlegd.

Maar er stonden nog een aantal andere zaken op het rijtje die gebeuren moesten.

Succes voor je vriend. Dapper dat je hem wil blijven steunen, zorg wel goed voor jezelf!

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:15

Wat mij opvalt is dat jij van alles voor hem wil regelen, maar als dit wil slagen moet hij dat zelf doen. Pas goed op jezelf, ik begrijp dat je van hem houdt, maar verslaafden zijn niet betrouwbaar. Sterkte met alles!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:38

TS heeft al een tijdje niet gereageerd. Geen bericht is goed bericht is een gezegde. Maar in een dergelijk geval meestal niet. Ben bang dat het gewoon weer als van ouds verder gaat. TS bewijs me aub dat ik ongelijk heb.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:46

senna21 schreef:
TS, mooi voor jullie dat hij dit is gaan inzien.
Pas er wel voor op dat híj het werk moet doen.
Hoe moeilijk ook, ga niet hard lopen/werken om hem te 'redden'.
Hem steunen is prima, hem redden kan niet.

:)ddd 'Feel the rain on your skin, no-one else can feel it for you'

Daar ben ik het mee eens, mijn enige tip is, laat het hem zelf doen.
Heb zelf ook een ex gehad die in zo'n soort schuitje zat (dronk niet maar blowde wel) en toen hij door had dat hij op mijn zak kon teren remde hem dat alleen maar in zijn poging om er weer boven op te komen (had schulden door huizen en een kapot huwelijk enzovoort, beetje net zoals jouw vriend) En wat hier ook al een paar keer gezegd is, is hard maar waar, verslaafden moet je nooit op hun blauwe ogen geloven.. Hoeveel hij ook van je houd en jij van hem..
Ik spreek uit ervaring :o

En als ik na 4 jaar niet ingezien had dat het verkeerd ging, had hij me waarschijnlijk keihard de afgrond in getrokken. Duizenden euro's en heel wat verdriet later bleek hij nog steeds te liegen en bedriegen en krijg je alleen maar stank voor dank.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:21

Pfff... Heftig verhaal zeg! Respect, dat je dit samen met hem wilt gaan oplossen.
Mag ik vragen hoe het nu, een week verder, gaat?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:46

Ik ben wel benieuwd welke stappen je vriend nu al heeft gezet.
Hoe klein ze ook zijn, als hij het zelf maar doet en wilt.