Jullie mening: Liter sterke drank 1 avond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:56

Sabinee__ schreef:
Lekker zelf weten toch?

Het is mijn vriend.
En ik maak mij er heel veel zorgen om. Ik kan met hem overal over praten, behalve over dit. Hij vindt dat ik gigantisch overdrijf. En wordt boos als ik erover begin.

Hij verdedigt zich dan met het feit dat dit 'alleen op feestjes' is. Maar soms is er elk weekend een feestje. En als doordeweek iemand langskomt, of als hij muziek luistert (hij is een groot muziekliefhebber) wil hij ook 'ontspannen' door een paar glazen te nemen. Op den duur moest ik vrijwel altijd de bob zijn. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik duidelijk gemaakt geen taxibedrijf te zijn. Waarop hij verkondigde dat hij een feestje niks aan vind als hij niks kan drinken. Of ik er niks aan vind, is blijkbaar niet belangrijk.

Begrijp me goed, het is een super, super lieve jongen. Alleen om dit, maar ik mij heel veel zorgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-11 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:58

Princesspres schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik dronk regelmatig 2 á 3 l jenever/baileys/oid op een avond. :o
Ben ik inmiddels al een hele tijd mee gestopt en was ook niet wekelijks, eerder om de maand ofzo.
Had er ook nooit last van, geen kater, weinig kotsen, werd niet irritant oid.

Maar als jij je zorgen maakt om het drinkgedrag van diegene, zou ik dat toch gaan bespreken, ook al vind hij(?) dat niet leuk.
En dan niet gaan betuttelen, maar gewoon op een volwassen manier met elkaar in gesprek.

lijkt me een beetje veel? :Y) 3 liter pure jenever op een avondje en geen kater/minimaal doodziek zijn geloof ik niet zo in....
zelfs een aardige alcoholist zou daar enigzins moeite mee hebben om dat probleemloos weg te werken

wilde net zeggen... dat is echt onmogelijk. Of je bent de hele avond aan het kotsen geweest en weer opnieuw begonnen. Op z'n minst zou je daar een coma aan overhouden...

Grapjasjes12

Re: Jullie mening: Liter sterke drank 1 avond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:00

Ja of je moet echt 400 kilo wegen :=

Mijn man deed dit ook eerst en had ook nergens last van na een liter jenever. Maar ik was niet zo gecharmeerd en nu doet ie het niet meer.
Gewoon echt met ḿ erover praten, maar niet op een 'zeikwijven' manier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:01

phormicola schreef:
Ja of je moet echt 400 kilo wegen :=

Mijn man deed dit ook eerst en had ook nergens last van na een liter jenever. Maar ik was niet zo gecharmeerd en nu doet ie het niet meer.
Gewoon echt met ḿ erover praten, maar niet op een 'zeikwijven' manier ;)

Er valt op geen enkele manier over te praten. Hij wordt dan boos of loopt weg. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:00

als hij er niet met jou over wil praten en jij 'kan het niet waarderen' (terecht overigens) dan zou ik me afvragen waar ik in mijn relatie zou staan...

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:03

Wuis schreef:
Er valt op geen enkele manier over te praten. Hij wordt dan boos of loopt weg. :)

dit lijkt me erg vervelend..
jullie kunnen verder wel overal over praten?
hoelang zijn jullie samen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:10

Princesspres schreef:
Wuis schreef:

dit lijkt me erg vervelend..
jullie kunnen verder wel overal over praten?
hoelang zijn jullie samen?

We zijn twee jaar samen. Verder kunnen we echt overal over praten. Hij is echt helemaal geweldig, ik ken echt geen man die zo lief, zo zorgzaam en zo leuk is. Alleen die drank, tja. Dát is onbespreekbaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:10

Wuis schreef:
Sabinee__ schreef:
Lekker zelf weten toch?

Het is mijn vriend.
En ik maak mij er heel veel zorgen om. Ik kan met hem overal over praten, behalve over dit. Hij vindt dat ik gigantisch overdrijf. En wordt boos als ik erover begin.

Hij verdedigt zich dan met het feit dat dit 'alleen op feestjes' is. Maar soms is er elk weekend een feestje. En als doordeweek iemand langskomt, of als hij muziek luistert (hij is een groot muziekliefhebber) wil hij ook 'ontspannen' door een paar glazen te nemen. Op den duur moest ik vrijwel altijd de bob zijn. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik duidelijk gemaakt geen taxibedrijf te zijn. Waarop hij verkondigde dat hij een feestje niks aan vind als hij niks kan drinken. Of ik er niks aan vind, is blijkbaar niet belangrijk.

Begrijp me goed, het is een super, super lieve jongen. Alleen om dit, maar ik mij heel veel zorgen.

als je verder overal met hem over kan praten, behalve over het onderwerp alcohol, zou ik me idd ook zorgen gaan maken. Hieruit lijkt het wel alsof er sprake van verslaving is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:13

Ik dronk toen ik 16/17/18 was ook vaak sterke drank (denk aan goldstrike werd niet dronken, kon er tegen) en geloof me, het maakt meer kapot dan je lief is. Mijn maag is een beetje naar de klote gegaan, geen idee of dat echt alleen door de alcohol komt, maar fijn is het niet. Dus ja, ik begrijp dat je je zorgen maakt
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 30-05-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:14

Ja, dat vind ik het gekke. Want als het een verslaving is, dan moet iemand toch helemaal niet zonder kunnen? Hij kán gerust zonder. Bijvoorbeeld toen we vorig jaar op vakantie waren op een pek waar een flesje wijn al onbetaalbaar was, drink hij gerust drie weken niets. Zonder problemen..

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:17

moeilijk als je dit onderwerp niet bespreekbar kan maken..
alsof hij het wil ontkennen.
ik weet niet of ik ermee zou kunnen leven dat hij er niet over wil praten.
kan je hem niet uitleggen dat je je zorgen maakt en je het er daarom over wil hebben?
en wat nou als hij er pertinent niet over wil praten?
heb je al voor jezelf bedacht wat je dan wil?
kan je het naast je neer leggen? of kan je er niet mee leven?
onder welke voorwaarden zou je ermee kunnen leven? enz

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:17

Wuis schreef:
Ja, dat vind ik het gekke. Want als het een verslaving is, dan moet iemand toch helemaal niet zonder kunnen? Hij kán gerust zonder. Bijvoorbeeld toen we vorig jaar op vakantie waren op een pek waar een flesje wijn al onbetaalbaar was, drink hij gerust drie weken niets. Zonder problemen..

hoeft niet. Alcohol verslaving is een hele ingewikkelde :=

Met als symptoom geen feestje te kunnen vieren zonder alcohol, boos worden als mensen over je alcoholgebruik beginnen.
Anderszijds kun je ook weer niet verslaafd zijn, maar toch elke avond een glaasje wijn willen drinken. Het is moeilijk de grens te leggen, meestal wordt die gelegd als het je sociale leven in de weg gaat staat. Wat hier dus wel het geval is. Maar dan moet diegene het wel net wíllen omturnen naar 'normaal' gebruik/afkicken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:18

Als het je vriend is en het echt helemaal onbespreekbaar is, is het echt wel een erg vervelende situatie. Kan je het niet aanbrengen dat je vooral om zijn gezondheid bezorgd bent? Zoveel alcohol maakt je lever helemaal kapot, zeker met zo'n grote hoeveelheden. Misschien dat hij de ernst ervan wel inziet als je echt focust op de dingen die het kapot maakt in zijn lichaam en waar hij veel problemen mee kan krijgen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:19

Ligt er maar net aan wat de frequentie is. Sommige hebben een liter per dag nodig, anderen drinken 3 liter per jaar.
Die liter een paar keer per jaar is het probleem niet en Korsakov krijg je er ook niet van. Wel een flinke kater de volgende dag omdat je het niet gewend bent... (spreekt uit ervaring)

:+ Ik ben weleens zover heen geweest dat ik het verschil tussen jenever en water niet meer proefde....
Maar na een liter kan ik nog naar huis fietsen al wordt de weg dan wel wat langer. Ook steekt er weleens een vijver of een heg over, maar dat doen die dingen expres als ik teveel gedronken heb.

Als je normaal prima weken zonder drank kan functioneren ben je geen alcohollist.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:22

Zoals eerder geopperd: Neem hem mee naar een verzorgingstehuis waar ze een afdeling Korsakov hebben, of een paar mensen met die ziekte. (vraag wel even van te voren toestemming aan de leiding) Laat hem zien waar hij eindigt als hij zo door gaat. Dat eindstation hoeft nog niet dit jaar te zijn, of over 5 jaar, maar waarschijnlijk wel als hij richting pensioen gaat, of eerder.
Ook ik zou mij afvragen waar ik zou staan als hij niet een keer niet wil drinken op een feestje en eens de bob wilt zijn. Je zegt dat hij op vakantie wel de drank kan laten staan. Is dan ook de vakantie saai (want hij drinkt geen alcohol), of zijn zijn vriendenfeestje zo saai dat hij alcohol nodig heeft om het leuk te hebben. Wat klopt er, of wat klopt er niet?

Hoop dat je ook aan jezelf denkt, hoe moeilijk dat ook kan zijn.

Edit: We zeggen nu wel heel vaak dingen over Korsakov, maar wat dacht je van maagklachten, leverklachten, je nieren en ook je hart? Allemaal vitale organen die je nodig hebt om te kunnen functioneren.
Mijn vriend heeft ook maagklachten (dit komt niet door de alcohol, is familiekwaal) Maar hij heeft altijd Rennies bij zich omdat bij pittig eten, minder pittig eten, afwijkend eetpatroon en alcohol allemaal zijn maag irriteren. Ook heeft hij extra sterk spul van de huisarts maar die wil hij neit te vaak slikken omdat het ook weer andere schade aan zijn lichaam geeft.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:32

Wuis schreef:

verslaving hoeft niet alleen te gaan over lichamelijke afhankelijkheid he :)
maar ook psychische afhankelijkheid is verslaving.
sommige mensen kunnen niet meer uitgaan zonder te drinken, of zonder xtc te gebruiken ed.
xtc bijvoorbeeld is lichamelijk NIET verslavend, maar psychisch is het enorm verslavend.

zelfs heroïne junks kunnen een aantal weken of langer out of the blue stoppen.
(soms nemen ze letterlijk een heroine vakantie. dan gaan ze op vakantie en gebruiken ze even een weekje oid niet).
ook bij bijv zwangerschappen zie je dat de echt verslaafden zomaar ineens 9 maanden kunnen stoppen. 1 dag na de geboorte beginnen ze weer..

om op je vraag terug te komen:
alcohol maakt ECHT meer kapot dan je lief is.
1 glaasje per dag kan gezondheidswinst op leveren.
meer is schadelijk. en 6 dagen niets drinken en dan op dag 7, 7 glazen drinken is ook schadelijk. (het is gewoon schadelijk bij meer dan ong 1 glas per dag, hoe dan ook.)

weet niet exact hoeveel glazen een liter is maar kijk eens in onderstaande criteria:

Overmatig drinken: - Vrouwen: meer dan 7 standaardglazen alcohol per week en nooit meer dan 3 glazen per gelegenheid. - Mannen: meer dan 14 standaardglazen alcohol per week en nooit meer dan 5 glazen per gelegenheid. (Aangepaste definitie van Gaziano & Hennekens, (1995)

Excessief drinken:- Vrouwen: meer dan 7 standaardglazen alcohol per week en minimaal 1 keer per week 4 of meer glazen per gelegenheid. - Mannen: meer dan 14 standaardglazen alcohol per week en minimaal 1 keer per week 6 of meer glazen per gelegenheid.

ik gok dat de persoon waar jij je zorgen maakt in de categorie excessief drinken valt?
mijn antwoord zou dus zijn: ja, je maakt je terrecht zorgen!

(dat 'iedereen' het doet maakt het niet slechter. praktisch alle studenten zijn bingedrinkers maar dat wil niet zeggen dat het daarom minder schadelijk is, het is alleen maatschappelijk geaccepteerd).

oh enne: het "er tegen kunnen" wil niet zeggen dat het niet schadelijk is. dat jouw lichaam zich al zo ver aanpast aan je alcohol gebruik dat je van een liter sterke drank niet meer dronken wordt bijvoorbeeld....dat is niet 'goed', maar gewoon net zo schadelijk, of zo mogelijk nog schadelijker dan voor iemand die er niet aan gewend is en die 3 glazen drinkt en dronken wordt.
hoe meer alcohol --> hoe schadelijker. ongeacht wat voor uitwerking je hier zelf van voelt.
(anders zouden al die zware alcoholisten nergens problemen mee hebben, die worden echt niet meer dronken van 1 flesje drank, maar het maakt ze wel kapot)
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 30-05-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:34

Er zijn ook alcoholisten die echt niet constant hoeven drinken. Alcoholisme kan ook zijn : Niet kunnen stoppen als je eenmaal begint.
Een liter sterke drank vind ik wel 'niet kunnen stoppen'.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:36

phormicola schreef:
Er zijn ook alcoholisten die echt niet constant hoeven drinken. Alcoholisme kan ook zijn : Niet kunnen stoppen als je eenmaal begint.
Een liter sterke drank vind ik wel 'niet kunnen stoppen'.

:j

quote van iemand die al 23 jaar zijn alcohol verslaving onder controle heeft. (heb hem ontmoet tijdens een vak voor mijn studie, hij gaf voorlichting over de AA bijeenkomsten):
"1 is 1 teveel, 1000 zijn er niet genoeg".
verslaafden kunnen geen maat houden. als ze 1 drankje drinken, willen ze drinken tot ze er (soms letterlijk) bij neer vallen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:39

@heino, mooi omschreven. Dat bedoelde ik ook te zeggen, maar ik weet er niet zoveel van als jij geloof ik :D

Alcohol is inderdaad hoe dan ook schadelijk, het is een harddrug! Alleen wel een geaccepteerde, en dat maakt het juist zo gevaarlijk. Dat iedereen het normaal vindt.

Het feit dat hij er niet over wil praten baart mij juist zorgen. Of hij heeft echt niet door hoe erg het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:03

Yasmine schreef:
Als het je vriend is en het echt helemaal onbespreekbaar is, is het echt wel een erg vervelende situatie. Kan je het niet aanbrengen dat je vooral om zijn gezondheid bezorgd bent? Zoveel alcohol maakt je lever helemaal kapot, zeker met zo'n grote hoeveelheden. Misschien dat hij de ernst ervan wel inziet als je echt focust op de dingen die het kapot maakt in zijn lichaam en waar hij veel problemen mee kan krijgen.

Dat heb ik in het verleden al zo vaak geprobeerd, maar ik krijg als excuus dat het leven maar kort is en hij er van wil genieten. En ''als je me dit ontneemt, dan ontneem je me een hoop lol en plezier.''

Hij kent inderdaad geen grenzen. En berenburg is hij idd zo aan gewend, dat hij nooit en te nimmer een kater heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:27

Wuis schreef:
Dat heb ik in het verleden al zo vaak geprobeerd, maar ik krijg als excuus dat het leven maar kort is en hij er van wil genieten. En ''als je me dit ontneemt, dan ontneem je me een hoop lol en plezier.''

Hmmz... dan zou ik hem toch terugkaatsen en vragen of hij alleen maar lol en plezier kan hebben met Berenburg... En dat hij idd maar kort kan genieten van een 'gezond' leven en als hij zo door gaat snel kan genieten van een leven met korsakoff...
Genieten van een Berenburg is prima, maar dat kan ook 1 glaasje op een avond zijn lijkt me zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:36

lovelanga schreef:
oke 1 liter alleen berenburg is misschien wel een beetje veel ja...maarja je moet wel nagaan dat je met 4 grote glazen al snel op 1 liter zit, stel half cola half berenburg dan zegmaar 8 glazen voordat je die 1 liter berenburg naar binnen gewerkt hebt...tsja en zo gauw dat niet heel vaak gebeurd vind ik het persoonlijk niet heel veel :o

:') Me to

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:39

Wuis schreef:
Yasmine schreef:

Hij kent inderdaad geen grenzen. En berenburg is hij idd zo aan gewend, dat hij nooit en te nimmer een kater heeft.

Maar jij geeft zelf aan dat hij je op die manier ook veel lol en plezier ontneemt, bv. doordat jij altijd maar moet zorgen dat je nuchter bent zodat iemand weer met de auto naar huis kan rijden. Dat zou ik hem dan toch ook wel een keertje vertellen, want tegenover jou is hij eigenlijk ook behoorlijk egoïstisch op deze manier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:42

Peanutbutter schreef:
lovelanga schreef:
oke 1 liter alleen berenburg is misschien wel een beetje veel ja...maarja je moet wel nagaan dat je met 4 grote glazen al snel op 1 liter zit, stel half cola half berenburg dan zegmaar 8 glazen voordat je die 1 liter berenburg naar binnen gewerkt hebt...tsja en zo gauw dat niet heel vaak gebeurd vind ik het persoonlijk niet heel veel :o

:') Me to

omdat deze harddrug dus maatschappelijk geacctepteerd is, vinden sommige mensen het niet veel of zelfs normaal.

4 volle glazen berenburg is níet normaal. Berenburg wordt in borrelglaasjes geschonken, waarvan er dus 4 in een vol glas gaan. Dat is dus 16 glazen alcohol! Elk glas alcohol (waarin het hoort te zitten) bevat namelijk evenveel alcohol. En 16 glazen mixdrankjes... tja je kunt er gewoon niet omheen dat dat bar slecht voor je is. Zeker als het regelmatig gebeurd, wat je kunt halen uit het feit dat hij er niks aan over houdt.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:46

verootjoo schreef:
Wuis schreef:

hoeft niet. Alcohol verslaving is een hele ingewikkelde :=

Met als symptoom geen feestje te kunnen vieren zonder alcohol, boos worden als mensen over je alcoholgebruik beginnen.
Anderszijds kun je ook weer niet verslaafd zijn, maar toch elke avond een glaasje wijn willen drinken. Het is moeilijk de grens te leggen, meestal wordt die gelegd als het je sociale leven in de weg gaat staat. Wat hier dus wel het geval is. Maar dan moet diegene het wel net wíllen omturnen naar 'normaal' gebruik/afkicken.

Afgezien van normen als "je sociale leven in de weg staan", zijn er ook gewoon absolute normen voor. Ik meen uit mijn hoofd twee a drie per dag en elke dag. Ik was er op aan het googlen. Link: http://www.alcoholdebaas.nl/Stoppen,-mi ... veel-.aspx. Het zijn er dus voor mannen maximaal 15 standaardglazen per week.

En inderdaad: drank maakt meer kapot dan je lief is, heb het helaas van vele kanten mogen aanschouwen.
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 30-05-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt