borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borst voeding zorgt voor een betere band tussen moeder en kind?

eens
81 (59%)
oneens
56 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

Cyntje

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:23

Ik ben nooit in slaap gedonderd tijdens de BV,...dus wat dat betreft :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:06

noviceh schreef:
maar wat niet gaat, dat gaat niet.

Precies :)

Ik wilde graag borstvoeding geven, maar niet ten koste van alles.
Mijn zoontje hebben ze moeten helpen met de vacuumpomp waardoor er een aantal nekwervels niet goed zaten en meneertje zelf niet genoeg zuigkracht had. Na 5 dagen uraten plassen was ik het zat en ben ik over gegaan op kolven, maar god oh god... wat een drama.
Elke keer een half uur kolven, dan een half uur voeden en 2 uur later het hele circus weer opnieuw. Kon niet fatsoenlijk zitten door de hechtingen van onder, dus stond midden in de nacht tegen de muur te leunen met een kolf aan de borst, nou... niet bepaald romantisch :+
Ik werd aan alle kanten gepushed om door te gaan met bv, maar ik legde mijn kleine met gekromde tenen aan en heb de situatie behoorlijk vervloekt. Toen ik me begon af te vragen waarom ik eigenlijk een kind wilde ben ik gestopt met bv, zoals ik al zei: niet ten koste van alles.

Aan de band tussen ons mankeert niets hoor :D :D
Mocht er ooit een tweede komen, dan zal ik zeker bv weer overwegen, maar wederom niet ten koste van alles.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:50

MiniBoots schreef:
@Stitch en Blue eyes: Met bv kan je zelf ook doorslapen terwijl het kindje drinkt.. :D ;)

nou ik niet! ik verging van de pijn, tot huilens toe.
( gevoellige tepels ;( )

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:35

Ik ben zeker van mening dat ALS borstvoeding goed gaat, dit een heerlijk intieme ervaring met je kindje kan zijn. Ons zoontje was te vroeg geboren en erg klein, waardoor hij te weinig kracht had om zelf goed te drinken. Ook heb ik geen bijzonder grote tepels waardoor hij extra zijn best moest doen om goed vast te happen. Omdat hij zo klein was mocht hij niet afvallen en moest ik dus zeker weten dat hij genoeg binnen kreeg. Bij ons ging het als volgt:
Ik moest hem eerst wegen, dan aanleggen en laten drinken (zo goed en kwaad als dat ging)
Dan weer wegen om te controleren hoeveel hij binnen had gekregen. Daarna ging ik kolven en deze melk gaf ik hem uit een spuitje, pink en spuitje in zijn mond en dan als hij ging zuigen iedere keer een beetje melk spuiten, net zo lang tot hij genoeg had binnen gekregen. In plaats van op een roze wolk was ik de hele dag bezig om de klok in de gaten te houden, om het hele ritueel opnieuw te beginnen.
Ik heb dit 6 weken vol gehouden en ben toen langzaam over gegaan op flesvoeding.
Eenmaal over op de fles konden wij allebei veel meer genieten van de voedingen. Ik hield hem heel dicht tegen mijn lichaam en hij keek mij heel diep in m'n ogen tijdens het drinken. Kan nog steeds in tranen uitbarsten als ik aan de blik in zijn ogen toen terugdenk.

Misschien versterkt borstvoeding je instinct, maar volgens mij niet de band tussen moeder en kind.
Die band groeit 9 maanden mee in je lichaam en wordt bevestigt op het moment dat je kindje voor het eerst op je buik wordt gelegd. De eerste die hij aankijkt en voelt en ruikt is zijn mama, daar begint imo de band tussen moeder en kind, voor die eerste slok

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:42

Vind dit altijd zo'n leuke!! Ik was na een paar werken bv allergisch voor mijn mama's melk :') Zou dat ook wat zeggen :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:28

xxStitchxx schreef:
MiniBoots schreef:
@Stitch en Blue eyes: Met bv kan je zelf ook doorslapen terwijl het kindje drinkt.. :D ;)

nou ik niet! ik verging van de pijn, tot huilens toe.
( gevoellige tepels ;( )

Dat is jammer, wat heb je er aan proberen te doen...ik had ook in het begin bij de eerste paar slokken pijn omdat hij zoveel dronk op een dag.
Mijn tepels waren een beetje overbelast :o Maar toen kreeg ik van de kraamhulp zo'n tubetje met iets en dat deed ik er op..werkte perfect!

Ik ben van mening dat je het altijd moet proberen en je best er voor moet doen!
Mensen trekken zich zoveel aan van anderen. Ik heb ook direct gezegd dat ik het ging doen..en trok me niets aan van de spooverhalen.
Het is dan ook echt helemaal perfect gedaan en het was alleen maar genieten.
BV was echt een moment van mij en mijn kindje en een heerlijk rustpunt op de dag...
Ik denk zeker dat het de band versterkt aangezien kindje acht volledig afhankelijk van jou is en niet van papa/mama/oma etc.
Alleen als mama kan je dit geven(behalve als je kolft dan met werk:))

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 07:51

als ik zo alle belevi9ngen hoior, denk ik dat saskiaka gelijk heeft en dat bv je moederinstinct versterkt, doordat er een bepaalt hormoonm los komt en dat dit los staat van de band.

mensen die fv geven en zich in dit topic door sommige een beetje aangevallen voelen, dit is absoluut niet nodig. BV moet niet boven alles gaan, er zijn ook kinderen die door medische problemen geen bv kunnen krijgen of mensen die te weinig bv hebben waardoor de baby te kort komt, er moet een grens zijn en fv is zeker een goed alternatief. Bovendien heeft een net bevallen vrouw het al zwaar genoeg gehad en vind ik dat ze moet geven waar ze zichzelf goed bij voelt, maar ik zou wel altijd bv proberen, ook als het bij de eerste niet lukte ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:08

fjordowner18 schreef:
mensen die fv geven en zich in dit topic door sommige een beetje aangevallen voelen, dit is absoluut niet nodig.

Ik denk dat dit komt door de hele campagne eromheen, ik kreeg alleen maar 'je moet proberen...', 'nog even', 'doorzetten' en meer van die praat te horen. Dat mijn kleine al 5 dagen niet had geplast bleek niet zo belangrijk? :? Op het moment dat je je kind gaat verafschuwen is het tegenover iedereen beter om over te stappen op flesvoeding, hoe graag je ook borstvoeding zou willen geven. Het moet niet ten koste van je band met het kind gaan, dat is doodzonde.
Ik heb oprecht moeten strijden om van die borstvoeding af te komen, want ja 'het is toch zoiets moois!'. Ik dacht alleen maar: 'rot op met je mooi, wat is er mooi aan een kind dat niet zelf kan drinken en al 5 dagen niet plast?'.
Ik was zo vreselijk opgelucht toen ik een vervanger kreeg op het consultatiebureau die tegen me zei: 'goede beslissing meisje!', dáár groeide ik van en kreeg ik het idee ook bést een goede mama te zijn ;)

En buiten dat ben ik misschien niet genoeg 'mama-mama' en vind ik mijn eigen leven ook heel belangrijk en vind het prettig om gewoon een tijd buiten de deur te kunnen zijn zonder baby of lichamelijke ongemakken zoals stuwing.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:19

Heerlijke discussie dit, altijd weer! Het doet kennelijk toch heel veel met vrouwen als het over 'het beste voor je kind' gaat!

Zelf heb ik er niet echt een standpunt over, net als alle keuzes die je in de opvoeding van je kroost maakt, moet dit iets zijn waar je je zelf goed bij voelt. Onze eerste is 6 maanden volledig bv gevoed en daarna nog drie maanden afgebouwd. Met de tweede (nu 3,5 maand) hoop ik datzelfde traject te volgen. Wat ik er leuk en bijzonder aan vind, is dat zo'n kindje dat al een heel eigen standpunt heeft, lekker ligt te pruttelen etcetera, helemaal uit jouw lijf is opgebouwd. Ik vond eerlijk gezegd het eerste eten dat ze at dat niet uit mij kwam, het gekste, maar dan meer voor mij dan voor haar. Met de tweede vind ik er weinig romantisch aan, je zit toch 'vast' en als de oudstse dan gaat donderstralen, of de deurbel gaat, kan je feitelijk geen kant op. Ik vind het ook niet alles om te pas en te onpas mijn kleren op te stropen en kind aan te leggen (doe het wel, maar ben er echt geen fan van).

Maar de 'engheid' van de discussie verbaast mij steeds weer. Mensen die om welke reden dan ook geen bv willen of kunnen geven willen echt ook het beste voor hun kind. Dat ze dan het verwijt krijgen dat ze 'de makkelijke weg' kiezen of niet even 'doorzetten', of hun eigen belang zwaarder laten wegen dan het belang van hun kind (???!!), niet alleen van hun omgeving, maar ook van deskundigen, zoals kraamzorg, lactatiedeskundige, consultatiebureau, vind ik ronduit stuitend. fv is niet makkelijker of moeilijker, het is een andere bron om uit te putten als het om de voeding van je dierbaarste zorg gaat.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:21

Quellian schreef:
fjordowner18 schreef:
mensen die fv geven en zich in dit topic door sommige een beetje aangevallen voelen, dit is absoluut niet nodig.

Ik denk dat dit komt door de hele campagne eromheen, ik kreeg alleen maar 'je moet proberen...', 'nog even', 'doorzetten' en meer van die praat te horen. Dat mijn kleine al 5 dagen niet had geplast bleek niet zo belangrijk? :? Op het moment dat je je kind gaat verafschuwen is het tegenover iedereen beter om over te stappen op flesvoeding, hoe graag je ook borstvoeding zou willen geven. Het moet niet ten koste van je band met het kind gaan, dat is doodzonde.
Ik heb oprecht moeten strijden om van die borstvoeding af te komen, want ja 'het is toch zoiets moois!'. Ik dacht alleen maar: 'rot op met je mooi, wat is er mooi aan een kind dat niet zelf kan drinken en al 5 dagen niet plast?'.
Ik was zo vreselijk opgelucht toen ik een vervanger kreeg op het consultatiebureau die tegen me zei: 'goede beslissing meisje!', dáár groeide ik van en kreeg ik het idee ook bést een goede mama te zijn ;)

En buiten dat ben ik misschien niet genoeg 'mama-mama' en vind ik mijn eigen leven ook heel belangrijk en vind het prettig om gewoon een tijd buiten de deur te kunnen zijn zonder baby of lichamelijke ongemakken zoals stuwing.

en gelijk heb je, het is jouw kind en jouw lichaam en niemand bepaalt wat jij moet doen!
Dit maakt je geen mindere moeder dan een ander, anders zou ik ook niet zo best zijn heb het immers ook maar 6 weken volgehouden, maarja zonder voeding kan ik hem geen bv geven he.... :+

vind het naar dat sommige het zo als moeten heeft beleefd dat is erg jammer, ik vind ook dat dit niet hoort. Dat is het zelfde als het op de rug moeten leggen, ik ben hier tegen, heb hier hele nare ervaringen mee gehad. De eertse kraamhulp die ik kreeg wou me dwingen het toch vanaf dag 1 op de rug te leggen en ik weigerde, toen ze erover door ging heb ik haar even heel duidelijk verteld, dat ze nog steeds in mijn huis was en dat het nog steeds mijn kind is! Dit is het zelfde als bij bv, lukt het niet, voel je je er niet goed bij, stop er dan mee, bv moet iets moois zijn en als dit het niet is, is het erg jammer maar fv kan ook fijn zijn en een ander kan het dan ook een keer geven.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:25

precies floortjem ben het helemaal met je eens, het was ook absoluut niet de bedoeling eigenlijk om hier een discussie te voeren wat beter is, ik vroeg me af of je het anders beleefd.
in princiepe geeft het krantenartikel mij het antwoord, zoals hun het zeggen heb ik het beleefd.
zolang ik namelijk bv gaf voelde ik me anders, dan toen ik fv ging geven. Volgens onderzoek komt dit door een bepaalde stof die vrij komt.
vind dit trouwens wel erg appart :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:38

MiniBoots schreef:

Dat deed ik inderdaad regelmatig :j

SaskiaKa schreef:
Ik ben zeker van mening dat ALS borstvoeding goed gaat, dit een heerlijk intieme ervaring met je kindje kan zijn. Ons zoontje was te vroeg geboren en erg klein, waardoor hij te weinig kracht had om zelf goed te drinken. Ook heb ik geen bijzonder grote tepels waardoor hij extra zijn best moest doen om goed vast te happen. Omdat hij zo klein was mocht hij niet afvallen en moest ik dus zeker weten dat hij genoeg binnen kreeg. Bij ons ging het als volgt:
Ik moest hem eerst wegen, dan aanleggen en laten drinken (zo goed en kwaad als dat ging)
Dan weer wegen om te controleren hoeveel hij binnen had gekregen. Daarna ging ik kolven en deze melk gaf ik hem uit een spuitje, pink en spuitje in zijn mond en dan als hij ging zuigen iedere keer een beetje melk spuiten, net zo lang tot hij genoeg had binnen gekregen. In plaats van op een roze wolk was ik de hele dag bezig om de klok in de gaten te houden, om het hele ritueel opnieuw te beginnen.
Ik heb dit 6 weken vol gehouden en ben toen langzaam over gegaan op flesvoeding.
Eenmaal over op de fles konden wij allebei veel meer genieten van de voedingen. Ik hield hem heel dicht tegen mijn lichaam en hij keek mij heel diep in m'n ogen tijdens het drinken. Kan nog steeds in tranen uitbarsten als ik aan de blik in zijn ogen toen terugdenk.

Zoals gezegd: zo heb ik dit ook gedaan met mijn prematuurtje :j Ik heb het drie weken volgehouden, toen was ze groot genoeg om een poosje aan te modderen zonder al te grote risico's en binnen een dag kon ze het toen wel zelf. Dat maakte het wel veel makkelijker - maar ik had op zich nog wel een poosje volgehouden, ook al was het vermoeiend.
Misschien scheelt het ook dat er in mijn schoonfamilie redelijk wat allergie voorkomt en dat er toch verband gelegd wordt tussen borstvoeding en minder last hebben van allergieen.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:16

Mijn zoontje heeft een week borstvoeding gehad.. jammer genoeg heb ik geen enkele hulp gehad en daarom overgegaan op FV. Bij een eventuele tweede zou ik dit zeer zeker anders aanpakken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:22

Kelpla schreef:
Mijn zoontje heeft een week borstvoeding gehad.. jammer genoeg heb ik geen enkele hulp gehad en daarom overgegaan op FV. Bij een eventuele tweede zou ik dit zeer zeker anders aanpakken.

Ook niet van de kraamhulp??
Waar mijn kraamhulp vandaan kwam kregen ze zelfs cursussen om met dit soort dingen te helpen.
Overigens had ik nergens hulp bij nodig, hij deed het zelf helemaal goed...nu ging ik er zelf ook al vanuit dat het helemaal goed zou komen en gaan.
Zonde dan he.. :(:)

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:50

MiniBoots schreef:
Kelpla schreef:

Ook niet van de kraamhulp??
Waar mijn kraamhulp vandaan kwam kregen ze zelfs cursussen om met dit soort dingen te helpen.
Overigens had ik nergens hulp bij nodig, hij deed het zelf helemaal goed...nu ging ik er zelf ook al vanuit dat het helemaal goed zou komen en gaan.
Zonde dan he.. :(:)

Nee helemaal niks. Punt was natuurlijk ook dat het mijn eerste was en zelf dus ook nog wel onzeker enz.

Is eccht zonde ja...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:05

Borstvoeding ja of nee. Een discussie wat ook altijd een discussie zal blijven, aangezien iedereen een andere mening heeft.

Sinds 4 weken ben ik zelf mama van een prachtige dochter en ik geef bostvoeding. Het is nog steeds erg wennen, in een ritme komen, maar nu gaat het best goed al zeg ik het zelf. IN het begin had ik ook kloven, veel stuwing. Nu heb ik nog steeds bijv een sterk TSR, maar voordat ik ga voeden haal ik zelf de druk van de borst af en kan Jasmijn prima drinken.Het maakt me soms wel onzeker, maar gelukkig gaat het steeds beter. Het is natuurlijk voor beide wennen!
Als ik weg ga, dan kolf ik zodat ze toch moedermelk krijgt maar dan uit de fles.

Wel of niet borstvoeding, ik denk dat iedereen dat zelf het beste kan bepalen.
Persoonlijk vind ik het wel het beste voor je kind, en ik denk elke vrouw ook borstvoeding kan geven. Ik denk dat er soms gewoon snel wordt opgegeven van owh een kloof of owhh weinig melk. Er zijn veel mogelijkheden, zoals een LK oid. IK geef nu geen oordeel naar mensen persoonlijk, maar wel mijn mening.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:11

Roselie schreef:
Ik denk dat er soms gewoon snel wordt opgegeven van owh een kloof of owhh weinig melk. Er zijn veel mogelijkheden, zoals een LK oid. IK geef nu geen oordeel naar mensen persoonlijk, maar wel mijn mening.

En dit zijn dan meningen die mensen tegen de borst kunnen stuiten.
Wat redenen zijn voor iemand om 'op te geven' is aan een ieder zelf, ik denk dat het heel slim is dat sommige moeders stoppen met borstvoeding voordat ze echt haatgevoelens krijgen jegens hun kroost. Wie is daarmee geholpen? Wellicht de freelance psychiater, financieel gezien dan.

Ik denk dat borstvoeding meer vrijblijvend moet worden, wat minder 'door de strot geduwd' moet worden. Laat mensen vrij in hun keuzes zonder die beslissing constant te weerleggen. IEDERE moeder wil het beste voor haar kind.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:17

Quellian schreef:
Ik denk dat borstvoeding meer vrijblijvend moet worden, wat minder 'door de strot geduwd' moet worden. Laat mensen vrij in hun keuzes zonder die beslissing constant te weerleggen. IEDERE moeder wil het beste voor haar kind.

Het beste voor je kind is BV, daar kan je nooit iets tegenin brengen. Dus als je het beste wilt, probeer je BV. Als dat niet werkt of niet gaat, ondanks alle hulp, ja jammer dan en dan is FV een prima alternatief.
Tuurlijk is iedereen vrij in de keuze maar zeg dan niet dat iedere moeder het beste wil voor haar kind dus FV geeft. Dit is alleen als BV om welke reden dan ook niet werkt. Dat kan zowel psychisch als lichamelijk zijn. Idd beter een gelukkige moeder dan een depressieve moeder die gefrustreerd BV wil geven. Dat werkt niet. Maar ik ben het wel eens met Rosalie dat er vaak snel wordt opgegeven. Net moeder geworden en dan moe en emotioneel heb je geen zin in moeilijke dingen met lactatiekundigen en tijdsrovende methodes. Dan grijp je vaak snel naar de makkelijke weg, de fles.
Terwijl met de juiste hulp en begeleiding BV heel makkelijk kan gaan en het is en blijft de beste voeding voor je baby.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:20

Haatgevoelens krijgen jegens kroost als het frustrerend wordt om borstvoeding te geven,....mèn... :')
Ik ben denk ik nuchterder dan ik dacht :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:21

Cyntje schreef:
Haatgevoelens krijgen jegens kroost als het frustrerend wordt om borstvoeding te geven,....mèn... :')

Ja ik kan me het zelf ook niet indenken maar als het echt zo erg is, dan moet je er natuurlijk niet mee doorgaan. Misschien doet het dan zoveel pijn dat het vreselijk wordt en niet te houden is.
Dan is er natuurlijk al wat misgegaan maar ja.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:22

Suzanne F. schreef:
Tuurlijk is iedereen vrij in de keuze maar zeg dan niet dat iedere moeder het beste wil voor haar kind dus FV geeft.

Dit heb ik niet gezegd, maar jij doet het tegenovergestelde wel. Prima hoor, maar probeer wat minder verwijtend over te komen.
IK heb 100% het beste voor met mijn kind, maar ben na 5 weken over gegaan op flesvoeding. Dit maakt me dus volgens jouw woorden geen moeder die het beste voor heeft met mijn kind en dat vind ik behoorlijk harde woorden :)

De reden waarom iemand geen borstvoeding geeft of stopt met het geven van borstvoeding is aan de moeder in kwestie zelf en van niemand anders. Dus het is ook aan niemand anders om te oordelen of iemand te snel opgeeft en of de reden wel 'geldig genoeg' is.

Cyntje, dat begrijp je blijkbaar niet als je enkel goede ervaringen hebt met borstvoeding en dat is alleen maar heel fijn voor je :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:23

Eens met Suzanne... en wat ik in mijn omgeving veel zie, is dat vrouwen stoppen om redenen die Suzanne al geeft, maar vervolgens spijt krijgen na een paar maanden. Spijt dat zeniet toch door hebben gezet. Ik ken zelfs een moeder die daardoor in een depressie is gekomen! Dus is het dan nog de beste keus om te stoppen? Op het moment zelf was het het makkelijkst om te stoppen, maar op lange termijn toch niet meer.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:23

Sjonge, ik kom er bijna niet doorheen! ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:25

Ik ben niet op mijn achterhoofdje gevallen Q, gelukkig begrijp ik heel veel :D
Maar haatgevoelens krijgen,... denk dat er dan toch iets anders met mams-persoon aan de hand is en dat dat niet meer met BV of het kind te maken heeft :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:25

Suzanne F. schreef:
Cyntje schreef:

Ja ik kan me het zelf ook niet indenken maar als het echt zo erg is, dan moet je er natuurlijk niet mee doorgaan. Misschien doet het dan zoveel pijn dat het vreselijk wordt en niet te houden is.
Dan is er natuurlijk al wat misgegaan maar ja.

Vergis je niet, vermoeidheid en frustratie kunnen gekke dingen doen met een mens. Dag en nacht iedere drie uur je nest uit, dan een uur bezig zijn en dan twee uur later weer, dat betekent nooit langer dan twee uur aaneengesloten slapen. Als het dan ook nog heel erg moeizaam gaat, pijn doet, en het kindje het er niet geweldig op lijkt te doen, is dat dodelijk vermoeiend en zwaar frustrerend. Ik heb om deze reden heel wat extra uren kraamzorg gekregen - wegens emotionele instabiliteit waarvan de VK zei dat ik die niet had, maar zeker zou gaan krijgen als het zo door zou gaan.