Waarom je leven zo op internet gooien ?? aandacht!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:34

Het valt me wel op dat tijdens de vakantieperiode er veel meer "spannende en zielige" verhalen worden verteld. Ik zet dan nog wel eens mijn vraagtekens bij het waarheidsgehalte.

Ik kan me voorstellen dat het link kan zijn om privé dingen op internet te zetten maar ik kan me ook voorstellen dat je het prettig vindt om je ervaringen te delen met lotgenoten. En die vindt je sneller op internet dan in je directe omgeving.
Maar zorg er wel voor dat je niet met modder gooit of een ander schaadt met je verhaal. Dat kan nog wel eens vervelende gevolgen hebben!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:34

Klopt omdat het op mij werd gericht terwijl dat niet mijn intensie was..
Heb zelf ook een topic van mijn overleden paard..
alleen zou bijv mijn hypotheek gegeven oid niet op het internet zetten dat gaat mij echt veelste ver..
Net als over iemand anders kletsen of zwart maken..
Dat gaat mij te ver..
Ikzie mijn paard niet als een intens prive leven ..
Bedoel geld zorgen oid zou in mijn beleving tussen 4 muren horen en bij de bank ..
maar er zijn ook mensen die er anders over denken..

Ben dan gewoon benieuwd hoezo ze dat wel op het i-net gooien etc

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:36

Of mensen wel of niet hun persoonlijke wel en wee op internet moeten zetten? Moet iedereen hellemaal zelf weten, denk alleen wel dat heel veel mensen en vooral jongeren zich totaal niet bewust zijn van de eventuele gevolgen.

En aandacht? Volgens mij vinden we allemaal aandacht wel leuk, hebben we alleen ieder een andere manier van vragen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:37

Ik houd er totaal niet van om alles maar op internet te gooien: over vijf jaar is het nog steeds te lezen en over tien jaar misschien ook nog wel.

Hier heb ik ooit een grote fout mee gemaakt en als ik andermans diepgaande, gevoelige verhalen lees dan hoop ik zo dat die mensen niet hetzelfde gebeurt. Je bent ineens zo kwetsbaar als een dergelijk verhaal in ''verkeerde handen'' valt..

Ik heb mijn facebook dan ook niet aan bokt gekoppeld (wil hier niet herkend worden), en op facebook staat wel mijn naam + achternaam, en woonplaats, en een hele hoop foto's. Maar verder helemaal niets en het profiel staat ook op privé voor mensen waar ik niet mee bevriend ben. :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:39

Het is idd wat jd zegt, het zoeken van lotgenoten. Ik kan mss iemand helpen met mijn ervaringen, ik kan een ozo belanrijk luisterend oor zijn. Daarnaast zijn zij dat ook voor mij. Ik vinden dat heel fijn.
Voor degene die zich er aan ergeren rechts boven zit een rood kruisje......

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:40

Nee, geldgegevens, ruzie, familiegeheimen zou ik niet op internet zetten. Maar onze belevingswereld is toch iets anders, ik zie een paard en hond nl wel als intens priveleven, en misschien ligt daar wel juist het verschilletje in benaderen :)
Oh mensen, Ik wil wel nog even openlijk mijn excuus aan Lindy aanbieden,want wat ik schreef was iig echt niet persoonlijk bedoeld of een aanval, ben een beetje emotioneel :+ Sorry Lindy

Tendance, ik wist helemaal niet dat sommige dingen wettelijk helemaal niet op internet mogen staan. :o? Wat voor dingen zijn dat dan?

Blablabla11

Re: Waarom je leven zo op internet gooien ?? aandacht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:41

Lief van je rocymax..
Moet zeggen heb ook een inslaap topic van mijn paard wat heel gruwelijk is gegaan..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:43

Ik heb het wel gedaan toen ik opgenomen zat met een ibs. Voor mij was het geen schreeuw om aandacht, maar een manier om het van me af te schrijven. Een soort dagboek als het ware. Dat anderen hierop konden reageren stond ik in het eerste begin niet eens bij stil, toch is het een topic geworden van ruim 80 pagina's en het is onvoorstelbaar hoeveel steun ik uit dat topic heb gehaald. Dat het in mijn toekomst tegen me kan gaan werken zit ik niet mee, het is een onderdeel van mijn leven en ze hebben me maar te nemen zoals ik ben. Daar moet ik wel bijzeggen dat mijn kansen op werk bijzonder klein zijn en als ik ooit aan werk kom moet ik erbij zeggen wat ik heb. Als ze op internet over me gaan zoeken zullen ze daar alleen maar bevestiging in kunnen vinden.

Door al die topics een schreeuw om aandacht te noemen denk ik dat je het te veel generaliseert, natuurlijk zitten er mensen tussen die het alleen voor de aandacht doen maar ik denk dat het overgrote deel het daar niet voor doet. Ik denk dat je het vooral als een uitlaatklep moet zien die verstrekkende gevolgen kán hebben, maar daar sta je op zo'n moment van crisis helemaal niet bij stil.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:45

Rocymax, je mag alleen maar dingen vermelden die je zelf hebt meegemaakt. Alles wat een ander jou verteld heeft en jij zet dat op internet dan kan het bescouwd worden als smaad.

Bijv. een vriendin is bedonderd door iemand. Jij zet het verhaal met naam en toenaam van de dader op internet dan kun je door de "dader" aangeklaagd worden voor smaad.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:46

Ah ok, ja dat is ook eigenlijk logisch. :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:47

rocymax schreef:
Nee, geldgegevens, ruzie, familiegeheimen zou ik niet op internet zetten. Maar onze belevingswereld is toch iets anders, ik zie een paard en hond nl wel als intens priveleven, en misschien ligt daar wel juist het verschilletje in benaderen :)
Oh mensen, Ik wil wel nog even openlijk mijn excuus aan Lindy aanbieden,want wat ik schreef was iig echt niet persoonlijk bedoeld of een aanval, ben een beetje emotioneel :+ Sorry Lindy

Tendance, ik wist helemaal niet dat sommige dingen wettelijk helemaal niet op internet mogen staan. :o? Wat voor dingen zijn dat dan?

Ik denk ook dat Lindy een beetje bedoelt dat het verlies van een dier of bv familielid natuurlijk wel onderdeel uitmaakt van je priveleven en dat dat ook heel je leven op zijn kop zet, maar als bijvoorbeeld iemand op zoek is naar werk en een werkgever trekt die persoon na en vindt dat op internet, dan is dat niet 'schadelijk'.
Dat kan wel als daar zou staan dat je zware psychische problemen hebt of geldproblemen oid.
Dat bedoelt ze denk ik met de term intens priveleven :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:47

Masada schreef:
Ik denk dat diegenen die zo nodig over zichzelf schrijven het toch een roep om aandacht is.
Er zijn ook mensen die op zoek zijn naar erkenning. Ik heb wel eens met verbazing bevallingsverhalen zitten lezen. En een hele hoop bokkers reageren daar nog op ook. Ik vind het eigenlijk een tekort aan eigenwaarde om zoiets te moeten delen met vreemden op een forum.

Je kunt je wel interessant willen voordoen op een forum maar als je de bevestiging van anderen hiervoor nodig hebt, en dat heb je omdat je blijkbaar de behoefte hebt om over jezelf te schrijven, dan ben je eigenlijk heel zielig. Tenminste, zo zie ik het. :j

en waarom vind jij dat een tekort aan eigenwaarde dan? waarom mag diegene zijn bevallingsverhaal niet delen dan?? misschien zoekt diegene wel erkenning, of lotgenoten, of vind diegene het gewoon leuk.........

en waarom is diegene zielig dan? nee diegene IS niet zielig, JIJ VIND dat zielig.....
ik VIND het juist zielig dat jij zulke oordelen maakt over mensen die je niet kent.....en mensen niet in hun waarde laat.......

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:50

Lindy1982 schreef:
Mijn ervaring is mensen die het het hartst roepen het niet doen..
de stille zijn het gevaarlijkst..

Ik ben nog niet verder dan de OP, maar wil direct al reageren.

Wat houdt jouw ervaring in bovenstaande qoute in?
Heb je het in dit geval over zelfdoding?
Ik haal nl dat er uit en ik wil bij deze melden dat dit niet zo is.
Ook mensen die dit wel van te voren aangeven kunnen het daadwerkelijk doen en dan hoeft het zeer beslist geen vorm van aandacht vragen te zijn.

Verder ingaand op je vraag:
Ik denk dat iedereen voor zich dit zelf moet weten.
Iedereen is baas over zijn eigen privacy.
Op internet is het gemakkelijker om je verhaal kwijt te kunnen omdat het anoniem kan.
Daarnaast vindt je sneller lotgenoten of een (neutraal) luisterent oor.
Niets mis mee lijkt me.

En staat het je niet aan of vindt je het te ver gaan dan klik je toch door of weg?
Ik vind dat je een ander in zijn waarde moet laten en er geen waardeoordeel over hoeft te vellen.

Ondanks dat je in je Op zegt dat je het als alemeen topic wil openen en niemand het persoonlijk op moet vatten, vind ik je OP verre van neutraal.
Je zet er al een sfeertje in een richting neer en persoonlijk zie ik er de meerwaarde niet van in. Dit hele topic niet...

Leven en laten leven....
Laatst bijgewerkt door Trennie op 28-05-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:51

Lindy1982 schreef:
Lief van je rocymax..
Moet zeggen heb ook een inslaap topic van mijn paard wat heel gruwelijk is gegaan..

ja en waarom heb je dat gepost......omdat je graag je ei kwijt wou en wat herkenning zocht of juist wat steun.......
en daar is niks mis mee
een ieder heeft daarin ook een vrij keuze vind ik......

en zo heeft ieder z'n eigen verhaal.....
ik heb ook mijn verhaal van het verlies van mijn kinderen in meerdere topics verteld, tja so what.....dat is mijn keuze.....en heb reuze veel gehad aan de steun die er daardoor vanaf kwam

ik snap niet dat mensen zo verschrikkelijk oordelen over mensen die de keuze maken om hun verhaal WEL te posten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:51

ik denk dat er zeker mensen zijn die het voor aandacht doen. mensen die overgins dingen zeggen voor aandacht liegen meestal ook meer dan de helft bij elkaar.

Echter ik denk ook dat het gewoon een generatieverandering is. Het is tegenwoordig gewoon steeds normaler dat ondanks dat je niet bij vrienden bent je toch 24/7 met ze in contact bent. Vroeger ging je langs, kijken of ze er waren, zo niet pech... daarna werd er gebelt. het is nu al zo dat je met je mobiel altijd berijkbaar bent of iig 99% van de tijd. Tegenwoordig is het zelfs zo dat ze constant ondanks dat ze ergens op bezoek zijn of terrasje pikken met een vriend toch 24 uur per dag online zijn op msn (wat ik dus niet netjes vind, msn doe ik in mn vrije tijd en niet als ik met vrienden ben)
Er is gewoon steeds minder prive... de regering weet ook steeds meer van ons, mobieltjes zijn na te trekken en geven een signaal af aan de poortjes in de winkel die afgaan als je iets gestolen hebt.. zo KUNNEN ze altijd weten waar je bent indien ze het willen. Ze weten door te pinnen ook nog eens wat je koopt of waar je het koopt etc. De spaarkaarten zoals vroeger de eda kaart of nu de ah kaart enzo zijn er ook om een indruk te krijgen van wat mensen kopen. Ik doe aan dit alles niet mee zolang het niet hoeft. Omdat ik vind dat het ze geen moer aangaat waar, voor hoeveel en wat ik koop.

Dan heb je ook de mensen die het niet graag bespreken met vrienden, internet voelt veiliger omdat je ze niet int echt kent (dan heb ik t eerder over forums dan hyves/facebook enzo)

Ikzelf schrijf genoeg op mn profielen maar sommige dingen blijven voor mezelf.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:52

Ik zie het ook bij sommige op hyves, paar dagen geleden we gaan scheiden en nu is alles via hyves weer goed gemaakt lijkt het, je kunt zo alles mee lezen. Nee ik zou mijn vuile was niet zo buiten hangen en ook zeker geen finacieele toestanden.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:53

Wow verlies van kinderen?? heftig

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:53

Ojajoh schreef:
en waarom is diegene zielig dan? nee diegene IS niet zielig, JIJ VIND dat zielig.....
.

Goed lezen is ook een kunst. :Y)
Masada schreef:
............ , dan ben je eigenlijk heel zielig. Tenminste, zo zie ik het. :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:53

Lindy1982 schreef:
Klopt omdat het op mij werd gericht terwijl dat niet mijn intensie was..
Heb zelf ook een topic van mijn overleden paard..
alleen zou bijv mijn hypotheek gegeven oid niet op het internet zetten dat gaat mij echt veelste ver..
Net als over iemand anders kletsen of zwart maken..
Dat gaat mij te ver..
Ikzie mijn paard niet als een intens prive leven ..
Bedoel geld zorgen oid zou in mijn beleving tussen 4 muren horen en bij de bank ..
maar er zijn ook mensen die er anders over denken..

Ben dan gewoon benieuwd hoezo ze dat wel op het i-net gooien etc

Jij vind dat tever gaan, een ander niet. Wat heeft dat nu met aandacht willen te maken?

Het gaat over grenzen van je privéleven. Alleen heeft iedereen andere grenzen en ben jij niet degene die hoort te oordelen waar die precies liggen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:55

Masada schreef:
Ojajoh schreef:
.

Goed lezen is ook een kunst. :Y)
Masada schreef:
............ , dan ben je eigenlijk heel zielig. Tenminste, zo zie ik het. :j

dan nog blijft het ik vind

en niet dan ben je.......

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:57

ik oordeel toch ook niet over andere ben gewoon benieuwd hoe andere er over denken

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:57

Ojajoh schreef:

IK VIND je een zeurpiet. 8-)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:58

Masada schreef:
Ojajoh schreef:

IK VIND je een zeurpiet. 8-)

en ik vind jou persoonlijk worden.........en beter daar zeker mee op te houden ;)
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 28-05-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Re: Waarom je leven zo op internet gooien ?? aandacht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:00

Er zijn mensen die het doen om aandacht,maar ook mensen die het oplucht,en mensen die het willen delen en ervaringen willen bespreken.
Het is echt niet altijd een schreeuw om aandacht,al zijn die er wél eens bij.
Het is maar net hóe jij dat ziet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:01

Tendance schreef:
Maar als je het dan anoniem wil doen, doe het dan ook anoniem....
Ze denken misschien anoniem te zijn, maar zijn dit echt niet. Als je het anoniem wil doen ga dan hulp zoeken van iemand met een geheimhoudingsplicht.
Natuurlijk bepaald iedereen zelf of hij of zij iets op internet zet en erger ik me daar niet aan, maar of het slim is, dat is een 2e.

Lees het dan niet. Doe het dan zelf niet.

Mensen in nood zijn vaak op zoek naar begrip, hulp, lotgenoten.
En naast dat van je afschrijven helend kan werken, worden mensen soms ook door anderen op weg geholpen.