Wortelkanaalbehandeling ik maar me zelf helemaal gek.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Wortelkanaalbehandeling ik maar me zelf helemaal gek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:04

Zo ik ben er weer. Nu heb ik pijn, alles is beurs, de verdoving is aan het uitwerken etc.
Heb net maar vast twee pijnstillers gepakt, weet eigenlijk niet of ik al iets mag drinken, vast niet, maar ik wilde het niet net als de vorige keer.

Hij had de vorige keer al gezegd dat hij maar 3 kanalen had gevonden en nu bleek op de foto idd dat hij nummer 4 niet had gevonden, maar dat die er wel zat. Om die reden had hij eigenlijk ook verwacht dat ik binnen een week na de vorige behandeling met veel pijn weer op de stoep zou staan :+

Als het goed is heeft hij die wortel nu wel gevonden en te pakken gehad. Inmiddels is alles opgevuld en zit ik dus weer thuis. Als het goed is moet de pijn nu wel snel wegtrekken.
Het vijltje had hij niet meer gezien op de foto, dat is ie dus waarschijnlijk ergens anders kwijt geraakt, iig niet in het kanaal.

We zullen zien ^)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:51

caroline_max schreef:
@Svandijk; Tja, ik zit midden in een gebitsrenovatie, en dit was al de 4e WKB. Steeds met een week ertussen voor de 2e behadeling. Ik weet ook niet of er een ontsteking zit, maar dit waren kiezen waar weinig aan te redden viel, dus tja..bedankt voor je reactie!

Maar ik ga zo weer, vol goede moed. Zal haar wel eens vragen of ik kaak-gymnastiek moet gaan doen :D

Hm.. Lang niet naar de tandarts geweest en hele diepe caviteiten (gaten) dus? Of echt heel ver afgebroken?
Als er echt bijna niets over is van je kiezen zul je met alleen vullingen ook niet klaar zijn in de toekomst
denk ik... Door een endo maak je een kies hol, waardoor hij altijd zwak blijft (maar was er geen andere
optie dan was er geen andere optie hoor) Vaak ga je dan een tijd na een endo (als de kiezen niet meer
opspelen) kronen bespreken om nog enige stevigheid aan te brengen.

Laat even weten of je van haar adviezen hebt gehad wbt je kaak of dat je naar de fysio moet, ben
wel nieuwsgierig (goddank is dit bij ons in de praktijk nog niet voorgekomen.. maar vind het ook al heel
vervelend voor jou!)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:55

Britt schreef:
Zo ik ben er weer. Nu heb ik pijn, alles is beurs, de verdoving is aan het uitwerken etc.
Heb net maar vast twee pijnstillers gepakt, weet eigenlijk niet of ik al iets mag drinken, vast niet, maar ik wilde het niet net als de vorige keer.

Hij had de vorige keer al gezegd dat hij maar 3 kanalen had gevonden en nu bleek op de foto idd dat hij nummer 4 niet had gevonden, maar dat die er wel zat. Om die reden had hij eigenlijk ook verwacht dat ik binnen een week na de vorige behandeling met veel pijn weer op de stoep zou staan :+

Als het goed is heeft hij die wortel nu wel gevonden en te pakken gehad. Inmiddels is alles opgevuld en zit ik dus weer thuis. Als het goed is moet de pijn nu wel snel wegtrekken.
Het vijltje had hij niet meer gezien op de foto, dat is ie dus waarschijnlijk ergens anders kwijt geraakt, iig niet in het kanaal.

We zullen zien ^)

Dan is het 1 van je achterste kiezen geweest zeker, soms gebeurt het dat je 3 wortels hebt maar dat
in 1 wortel 2 kanalen lopen. Het is niet geheel ongewoon nee :+

Wat voor pijnstillers heb je genomen? Ik ben ibuprofen-fan (wel goed eten voor je ze inneemt)en het
kan wel een uurtje (hooguit 2) duren voor je ze inneemt (als het die van de drogist is, poeders gaan
sneller maar die krijg je alleen op recept) Als je echt geen zin hebt in pijn even bijsluiter lezen hoeveel
je mag en dat timen. (pijnstillers werken gemiddeld 4 tot 6 uur na inname uit.)

Je mag gewoon drinken hoor, alleen oppassen met hete dranken als je mond nog wat verdoofd is..
je voelt het gewoon minder snel en dan verbrand je je mond vlot. Zegt je tandarts dat niet?? Ik zeg het
30x op een dag als mensen verdoving hebben. :')

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:00

Helemaal de achterste linksonder :j Is begonnen met een hele diepe vulling 3 jaar geleden. Al die tijd niet kunnen eten met die kiezen (de kies er voor zelfde verhaal), na het verwijderen van mn verstandskies is dat beter geworden en kon ik langzaam weer wat gaan kauwen met die kant, als het maar zacht was. En nu dus 4 weken geleden kon ik niks meer. De zenuw is zich waarschijnlijk 'bedreigd' gaan voelen door de diepe vulling en so on.
De kies er voor kan ook nog zijn dat die ooit gedaan moet worden, jippie! -O-
Nu is het afwachten of deze kies goed hersteld, omdat hij dus niet zeker weet of hij alles goed te pakken heeft gekregen.

Nurofen heb ik genomen, is idd ibuprofen :j Paracetamol vind ik niet fijn.
Nee deze keer had ie niet gezegd hoe lang ik moest wachten met eten en drinken, dacht er zelf ook pas op de terugweg aan. Hete dranken neem ik sowieso niet snel, dus dat valt wel mee gelukkig haha

Pijn begint nu een beetje af te nemen, mag ook wel na 1,5 uur :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:10

Ja dat komt inderdaad vaker voor.. dan leggen de tandartsen eerst een vulling, soms geneest de zenuw
inderdaad (die trekt dan iets meer terug het kanaal in) en dan gaat het prima. En soms blijft de zenuw
geirriteerd bij kou, warm en kauwen en sterft af.. en dan ga je idd kijken naar een wortelkanaalbehandeling.

Veel mensen weten het niet.. maar die zenuw in de wortels lopen door de kies en door de kaak. Onderin
de wortels zit een miniscuul gaatje. Je moet de zenuw zien als een soort draad. Als de zenuw afsterft,
dan kruipen er bacterien via het kaakbot (want ja wij zitten vol bacterien of we nu willen of niet) en die
gaan in en onder de kies feestvieren (kan dus ook door een diep gat van bovenaf gebeuren) Er wordt dan
pus afgescheden.. (en dat kunnen wij meestal zien op de foto) dat is de ontsteking. (soms kunnen mensen
ook al hele erge pijnen hebben terwijl de ontsteking nog niet te zien is, dat is een beginstadium)
Door het afsterven van de zenuw veranderd de zenuw in een soort van prutje. Sommige mensen krijgen
een bultje bij hun tandvlees (een fistel heet dat in vaktermen) en die hebben geen pijn, als de pus zich
verzameld heeft en drukt op het bultje dan patst deze open en komt de pus vrij, waardoor er geen druk
in de kaak opgebouwd blijft worden.

En sommige mensen krijgen een hele dikke wang/kaak. Dan moet er weleens een klein sneetje gezet worden
om de druk ervan af te halen.

Wij starten ook alleen maar endo's als OF de patient echt heel veel pijn heeft OF als we beginnen met
boren de kies zo rot is dat we al bijna in het kanaal uitkomen.

Wel in overleg want veel mensen zijn niet tandartsverzekerd en zo'n behandeling is best wel duur..

Er was iemand die zei dat een zenuw niet verdoofd kan worden? Dat is niet waar.. TENZIJ er echt een
heeeeele grote ontsteking zit.. maar daar zijn ook truukjes voor hoor.. dan maken ze een sneetje, krijg
je een antibioticakuurtje en als het rustiger is beginnen ze pas aan de endo (wortelkanaalbehandeling)

Sorry voor het lange bericht.. ik vind mijn werk echt leuk.. ook om het uit te leggen enzo :D

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:36

Britt schreef:

We zullen zien ^)

hopen dat de pijn snel wegtrekt! :(:)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:45

Het is nu al een stuk beter gelukkig, vandaag blijf ik gewoon netjes op tijd pijnstillers innemen, geen risico lopen :P

Wanneer moet jij weer terug?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:48

Weet ik niet precies, moet ik nog even na kijken! O:)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:02

Zo ik ben weer terug hoor! Het kan wel een paar weken duren voor mijn mond weer helemaal open kan. Tot die tijd moet ik elke dag wat bewegen en kauwen, zodat het in ieder geval niet erger wordt. De tandarts dacht een combinatie van spierpijn, en een geraakt bloedvat met verdoven (dat ging al niet zo lekker). We wachten maar even af dus. Als het wel weere erger wordt moet ik gelijk terugkomen.

Svandijk; de reden van mijn tandartsbezoeken is een ernstig ongeval op mijn 13e waarbij mijn voortanden eruit zijn geweest (en afgestorven zijn), en de rest verschoven/beschadigd is geraakt incl mijn kaak. Door een fobie (toen zonder verdoving behandeld aan 4 zenuwbehandelingen en terugplaatsen voortanden) ben ik idd een aantal jaar niet geweest. Sinds 3 jaar heb ik een supertandarts, en ga ik dus regelmatig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:22

Caroline ja dat dacht ik al dat je toch oefeningetjes meekreeg. Het is net zoals met gewone strakke
spieren, die moet je ook ontspannen zien te krijgen door te bewegen.

Het beste is om gewoon eens in de paar uur 5 minuutjes te "gymnastieken" en niet 1x per dag of juist wel
maar dan een half uur lang.

Wel heftig zeg je verhaal, gelukkig heb je nu WEL een fijne tandarts!