Wie heeft er hier adhd???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieveranders

Re: Wie heeft er hier adhd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:18

Autisme is in zoveel 'groepen' te verdelen.. Pdd-Nos is een lichtere vorm van autisme zeg maar.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:18

Autisme is idd in veel groepen te verdelen.. asperger, pdd-nos, klasiek autisme en zo verder.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:25

Concerta word niet door iedere verzekeringsmaatschapij vergoed (je moet goed zoeken). Mijn neefje krijgt/kreeg dat ook en hun kregen het wel vergoed.

Wij zijn bij onze zoon (toen net 5 jaar) begonnen met een kort werkende Ritalin. Deze heeft hij bijna een jaar gebruikt en toen zijn we verhuist naar Duitsland. De arts hier heeft hem toen op de Medikinet (15mg per dag) gezet omdat hij van de Ritalin erge rebounts kreeg. Sinds een maandje zit hij nu op een langwerkende Ritalin (20mg).

Elk half jaar moet hij op controle, zijn groei, gewicht, bloeddruk word gemeten. Ze nemen wat bloed af om het te controlen en hij krijgt een hartfilmpje. Je krijgt dan ook een lijst met vragen die je moet invullen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:53

ik verdenk mezelf ook wel van een autisme vorm de een zegt dat adhd dat is maar dat weet ik niet zeker
ik merk wel dat ik soms ff 5 minuten iets moet laten bezinken voor ik kan zeggen van ok leuk idee

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:57

Vaak hebben mensen een combinatie van meerdere dingen.. bijvoorbeeld adhd in combinatie met wat kenmerken van pdd of van wat anders..

Maar dat je 5 minuten iets moet laten bezinken wil natuurlijk niet zeggen dat je pdd hebt o.i.d. Ik moet dingen vaak een dag laten bezinken zelfs, maar ik heb echt geen pdd ofzo.

Wat voor diagnose heb je wat ik vragen mag? (misschien heb ik er overheen gelezen hoor)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:12

Hier nog iemand :wave:
Ik heb een tijdje Methylfenidaat geslikt, over gegaan op Concerta om vervolgens weer terug te gaan naar Methylfenidaat. Helaas heb ik in een impulsieve bui alle medicijnen het huis uit gemikt en ben ik gestopt, geen aanrader overigens :=
Concerta leek voor mij ideaal omdat het meerdere keren per dag slikken van medicijnen een ramp was, zeker gezien ik naast deze medicatie ook nog het e.e.a. naar binnen moest werken i.v.m. reuma.
Helaas kwam ik uit op een dosering van 72mg en in de namiddag nog aanvullend met methylfenidaat en daar was mijn zorgverzekering niet zo blij mee.

Overigens hebben de meeste adhd'ers kenmerken van autisme (welke vorm dan ook).
Ben benieuwd of jullie ook nog meerdere etiketjes hebben, geloof dat mijn psych zei dat circa 80% van de adhd'ers een 2e stoornis heeft al dan niet in lichte mate, zoals een persoonlijkheidsstoornis, slaapstoornis etc.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:03

Mijn zoon heeft geen meerdere stoornissen,is uitgebreidt getest en heeft ook geen verdere hulp meer.
Is bij hem niet nodig ,heeft geen gedragsproblemen(thuis) verder en we kunnen thuis goed met hem dat maakt een verschil!!Wel is er een goede controle ,graag wil ik na de zomer over op het langwerkende vanwege dat hijzelf weleens wil vergeten het 2 de pilletje optijd te nemen dat zal op het voortgezet nog lastiger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:59

Hier nog 1 :wave:

Ik weet het pas sinds 2 jaar, helaas. Als ik het eerder had geweten dan waren me een hoop problemen bespaard gebleven denk ik.. Nu ik het weet kan ik ermee om leren gaan. Ik dacht eerst gewoon dat er iets mis met me was en dat ik niet spoorde, maar wat er mis was had ik geen idee van. Het is echt fijn om eindelijk te weten wat het is, er is me zoveel duidelijk geworden.

Ik ben niet getest op meerdere stoornissen, maar ik heb met periodes wel een soort angststoornis gehad, vooral in hele erge stressperiodes. Ook daar kan ik nu veel beter mee omgaan. Ik laat het niet meer toe zegmaar, ik weet hoe ik het op tijd moet stoppen zodat ik mezelf niet gek ga zitten maken. Maarja angst en hyperactiviteit liggen natuurlijk een beetje op dezelfde lijn (verhoogde hartslag etc.), dus gek is het niet. Ook zocht ik als puber zijnde altijd ruzie (om de kick he, een van de dingen die adhd-ers 'nodig hebben').. Ook daar heb ik mee om leren gaan, en dat maakt het leven een stuk gezelliger :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:32

Ik heb ook ADHD..
helaas weet ik het ook pas anderhalf jaar..

veeeeel puzzelstukjes vallen op z'n plek.. en ik zou mijn school opnieuw willen doen nu ik aan medicatie ben.
Ik kon nooit wat afmaken.. met Concerta wel.

Er is hier in huis ook een HEEL groot verschil als mijn concerta weer eens op is... gelijk weer een zooitje..

maar ik blijf afwisseling en uitdaging nodig hebben! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:39

Vooral dat laatste Klijntjuh.. ik zou elke week wel m'n kamer kunnen verbouwen bijvoorbeeld.. Zou het liefst gewoon elke keer andere meubels willen.. Zelfde als ik bedenk dat ik even iets leuks ga doen voor de ontspanning, dan begin ik aan iets, bevalt het toch niet, hup volgende..

Hebben jullie ook dat je zelfs niet stil kan zitten als je eet? Ik loop altijd met m'n ontbijt en lunch door de kamer heen, steeds naar buiten kijken etc., voortdurend op zoek naar iets interessants eigenlijk. Met avondeten moet ik wel blijven zitten omdat je moeilijk met je bord door de kamer kan lopen, maar ik moet dan wel iets te doen hebben onder het eten. Of met iemand kletsen of een blaadje om te bekijken ofzo. Als ik stil móet zitten vreet ik mezelf helemaal op, dan blijf ik draaien/ wiebelen etc, bijv. op school. Hele tijd uit het raam kijken op zoek naar iets interessants. En als ik écht perfect stil moet zitten zoals bij de kapper krijg ik een heel irritant gevoel in me lijf :=

En dan krijg ik altijd nog de vraag: 'Maar jij bent toch helemaal niet druk?' Als ik zeg dat ik adhd heb :') Nee ik ren niet constant rondjes meer nee, dat deed ik als kind. Maar ik praat ontzettend veel, kan niet stilzitten, luister slecht, vind het moeilijk om met meerdere mensen tegelijk te communiceren, loop snel, fiets snel, ben altijd opzoek naar uitdagingen..

Hebben jullie trouwens ook dat je gewoon een blokkade in je hoofd voelt als je je probeert te concentreren? Alsof er een soort leegte zit en je niet 'verder kan denken' hoe hard je ook je best doet?

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:48

juul wat omschrijf jij precies allemaal wat ik doe en voel. Heeeel herkenbaar.

En ja ik snap precies wat je met die blokkade bedoelt. Het gekke is dat het dan net het enige moment is dat het even stil in je hoofd is haha.
net als je het niet wilt.

en over dat verbouwen.
vorige week en de hele tuin verbouwd. van niks en er stond niks naar een tuin vol bloemen en planten en potten.
en deze week maar even de hele woonkamer van boven tot onder geschilderd (is een woonkamer van 50m2) haha
oh en de gang en de trapgang en de keuken ook maar gelijk gedaan.
ik dacht: als ik dan toch bezig ben haha. en dat moet dan ook NU METEEN en GOED en ook AF als het kan.
herkenbaar?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:51

Ohh haha idd zo herkenbaar! Het moet allemaal perfect, en meteen af, anders heb ik namelijk weer iets wat ik moet onthouden om nog af te maken.. Vooral mijn moeder kan zich daar zó aan ergeren :=

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:55

ja inderdaad. je omschrijft het weer helemaal goed. en dan is mijn hoofdlijstje op papieren lijstje weer langer. waardoor ik weer meer opgefokt wordt. en mensen maar roepen maar je moet niks. Je doet het zelf.
JAAAAA dat weet ik maar haal het maar eens uit je hoofd
zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:57

Haha idd! Mijn héle bureau ligt ook vol met briefjes met dingen erop die ik niet moet vergeten. Ook op m'n schooltas leg ik elke avond een briefje met 'eten en drinken + mobiel mee!' Anders vergeet ik het gewoon vrolijk. En ik kan iig niet slapen als ik het allemaal niet opgeschreven heb, want onthouden kan ik het toch niet.. Vakantie is ook zo'n ramp, tas inpakken.... dan slaap ik de nacht ervoor ook niet zo lekker omdat ik steeds m'n bed uit moet - licht aan - briefje en pen pakken - weer iets opschrijven wat ik niet moet vergeten :') Eigenlijk is het best komisch :))

Ohja en ik maak ook altijd schema's, bijvoorbeeld van wat ik allemaal moet leren voor een tentamenweek. Anders kan ik niet beginnen met leren :')

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:05

Ohhh als ik stil moet zitten is dat echt een hel, ik word dan helemaal kriegel en kan dan alleen maar denken: ik moet wiebelen ik moet wiebelen ik moet wiebelen :):) :')

Met de briefjes overal leggen ben ik maar gestopt, op een gegeven moment ligt er dan een gigantische berg briefjes waarvan ik dan niet meer weet wat ik er mee bedoelde (zelfverzonnen afkortingen e.d. :') ) of ik ben degene die belangrijk waren alweer kwijt :+
Vakantie e.d. houdt voor mij standaard in dat ik toch minstens de helft van mn toiletartikelen o.d. vergeet maar wel met allemaal prullaria aan kom zetten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:10

Haha ik ben nog nooit iets vergeten op vakantie dankzij mijn geweldige briefjestechniek *\o/* Maar ik raak die briefjes ook idd vaak kwijt, en ik krijg er nachtmerries van :') Dat ik dus echt op vakantie sta zonder spullen, die nachtmerrie heb ik al zó vaak gehad :\

Hoe lezen jullie eigenlijk als je perse moet voor school oid? Ik onderstreep elk woord en zet overal pijtjes, uitroeptekentjes en aantekeningen bij :') en sommige boeken schrijf ik helemaal over in m'n eigen woorden om er iets van te onthouden..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:16

Niet :o
Ik ben daardoor ook van vwo naar mavo gekelderd (destijds zonder diagnose) en ben de dag voor de examens maar eens mijn boeken gaan zoeken waarvan een enkeling nog in folie zat :o (Overigens geen aanrader :n)
Wel in het eerste jaar vwo en in het tweede jaar havo geprobeerd te lezen en het te onthouden, maar vooral als een tekst niet boeiend geschreven is, of het onderwerp me niet boeit, kan ik het 10 keer lezen zonder te weten wat er nou eigenlijk staat, best vreemd eigenlijk als ik het zo opschrijf :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:21

Dat heb ik ook idd! Maar ik doe nu wel (op m'n 20ste nu nog) vwo.. Sta er niet super goed voor, maar hoop dat ik alsnog ga slagen. Ik ben ook ooit begonnen op het vwo, toen havo, toen vmbo (afgemaakt), toen mbo (1,5 jaar), toen weer havo (ook afgemaakt) en nu dus vwo :') Als iets me boeit kan ik het meestal opeens wel redelijk (hyperfocussen heet dat volgens mij, bekend verschijnsel bij adhd), maar als iets me niet boeit lukt het totaaal niet.. alleen met streepjes en overschrijven dus := Maar het vergt wel heel veel energie. Ik kan maar een uurtje of 2 intensief leren en dan ben ik écht heel erg moe..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:29

Die hyperfocus vind ik echt heerlijk, je kunt dan in een onwijs korte tijd zoveel doen en onthouden dat ik er voor zou willen betalen om dat vaker te hebben :))
Petje af dat je zo doorzet om je vwo te halen, ik ga in september poging nr 4 doen voor een mbo opleiding, ditmaal geen denk/kantoorwerk maar gewoon met mn handen bezig zijn en creatief bezig zijn, hopen dat het nu wel goed gaat :)

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:30

juist. en als je je heeeel erg moet concentreren wordt je of opeens heel moe of je hebt barstende hoofdpijn.
Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:39

Ja vooral die hoofdpijn ook, vreselijk :\ Die hyperfocus is idd best fijn :))

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:48

Ik was laatst in een mega-hyperfocus..
Ik denken dat ik 5 min. een touwhalster aan het knopen was.. bleek ik 3!!! uur bezig te zijn geweest!!!
8)7
Het was donker geworden buiten, allang etenstijd geweest enz haha :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:50

Wow zo erg heb ik ze gelukkig niet :') Maar ik kan wel eten uitstellen etc als ik te erg ergens mee bezig ben. Dan heb ik pas honger als ik klaar ben :')

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 23:03

ja dat herken ik ook. meestal eindigt dat dus in geen eten.... of er aan het einde van de dag achter komen dat het al zeven uur in de avond is en dat je niet ontbeten hebt en niet gelunched hebt en dat het AL zeven uur is...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:16

hoi valt onder dsm 4 autisme spectrum

Lieveranders schreef:
Vaak hebben mensen een combinatie van meerdere dingen.. bijvoorbeeld adhd in combinatie met wat kenmerken van pdd of van wat anders..

Maar dat je 5 minuten iets moet laten bezinken wil natuurlijk niet zeggen dat je pdd hebt o.i.d. Ik moet dingen vaak een dag laten bezinken zelfs, maar ik heb echt geen pdd ofzo.

Wat voor diagnose heb je wat ik vragen mag? (misschien heb ik er overheen gelezen hoor)