Septum/neuscorrectie. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Re: Septum/neuscorrectie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:10

Pff, het komt nu wel dichtbij.. en ik zie er toch wel een beetje tegenop...
Die tampons verwijderen lijkt me niet bepaald prettig... (al heb ik ruim 1 jaar geleden ook drains gehad en die verwijderen (na 2 dagen) is ook niet echt een pretje.. :') )

Nouja.. hopelijk brengt het mij wel veel goeds verder.. dan is het me dat alles waard!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:27

Hey!

Zelf heb ik deze operatie 13 december ondergaan. Ik zal kort beschrijven hoe het in zijn werk ging:

Ben nu 18 jaar en altijd verkouden geweest, amandelen eruit op 5jarige leeftijd, maar hielp niet veel. (zowel keel als neus) En ongeveer 5 jaar terug kreeg ik echt last, 's morgens beroerd wakker worden, hoofdpijn hebben en het gevoel hebben dat alles muurvast zit. Toen een agressieve neusspray gehad (fluticason actavis) op de hoogste dosis, maar ook dat was niet genoeg meer. Toen heb ik een allergietest gehad en een CT-scan. Ik ben nergens allergisch voor en uit de CT-scan bleek hetzelfde als bij jou. 1 kant helemaal dicht en de andere zat altijd helemaal vol en ik kon zelf ook geen ademhalen door mijn neus.

Nu de operatie: Van te voren krijg je een pilletje dat je kalmeert. Het meisje naast mij sliep als een blok, terwijl ik nog steeds heel wakker was en nog grapjes maakte. Je moet ook zo'n lelijk ziekenhuisding aan. Daarna ga je naar de "infuusprikker" wat ook niet prettig is, maar wel snel gedaan. Als je dat gehad hebt, ga je naar de operatiekamer. Het is daar ijskoud en je moet op een ijzeren tafel gaan liggen (vanuit je bed kun je je er zo op laten glijden). Bij mij ging het nogal grappig, ik had niet door dat er wat in mijn infuus werd gedaan en zei nog "ik voel m'n benen niet meer, hahaha" en daarna was ik direct weg. Als je wakker wordt, lig je op de uitslaapkamer. Dat is een rare "gewaarwording". Je bent wakker, maar toch ook niet. Je ziet wel van alles, maar het dringt niet tot je door. Ze vragen of je warme dekens wil (aan te raden) omdat het in de operatiekamer zo koud was.

Als je dan wakker genoeg bent, ga je weer naar je kamer. Het enige wat ik je echt kan vertellen, is dat je kotsberoerd wordt. Vanwege de liggende houding tijdens de operatie loopt er bloed naar je maag, die daar niet tegen kan. Je zou het niet 1,2,3 merken, maar als je eten ziet of eten wilt, moet je toch wel braken. Er was één iemand bij wie het wel goed ging. Je voelt geen pijn, alleen is je neus nog dichter als voor de operatie. De tampons en plaatjes zitten er dan nog in en die zijn heel charmant vastgeplakt op je neus. Je mag volgens mij 4 keer op een dag 2 paracetemols, heb ik wel gedaan. Als alles een beetje goed gaat, mag je naar de wc. Let wel op dat een verpleegster meegaat, want je bent onbewust heel erg duizelig en je slingert van de narcose.

De volgende dag wordt je dan weer wakker en dan kan je ontbijten. Later zat je of naar de KNO-arts gaan of de KNO-arts komt naar jou. (bij ons kwam hij aan bed) En dan gaan de tampons eruit. Let op dat je ver naar voren zit! Als ze de tampons eruit trekken, begint het vieze werk. Je neus gaat wel 20 minuten achter elkaar in straaltjes bloeden. Dit houdt vanzelf weer op, maar is erg vies. (je moet je mond dichthouden, anders loopt het daar ook nog in!) En niet veel later wordt je infuus eruit gehaald en mag je zo langzamerhand weer naar huis.

Een paar dagen later ga je weer naar de KNO-arts, die de plaatjes eruit gaat halen. Bij mij drukten ze erg, dus het voelde erg fijn toen die eruit waren! De plaatjes zelf eruithalen doet geen pijn, maar het eruit trekken van de hechtingen was bij mij wel heel pijnlijk. En vanaf dan valt het sowieso reuze mee!

Je hebt de hele tijd al verband om je neus, ik zal even een foto van mij in een link plaatsen:
http://img811.imageshack.us/img811/7139 ... 101215.jpg

Je krijgt overigens van het ziekenhuis vaseline mee, omdat je neus anders uitdroogt en rauw wordt. Na een dag of 1, 2 kun je alweer warm eten en warm drinken. Douchen kan ongeveer na 3 dagen.

Je komt nog een keer op nacontrole bij de KNO-arts. Als het goed gaat, hoef je niet weer te komen!

(in een ander ziekenhuis kan dit allemaal anders lopen, maar zo ging het bij mij)

Ben er erg van opgeknapt! Alleen nog steeds erg vaak verkouden, dus wil binnenkort naar de KNO-arts om te kijken of hij nog wat voor mij kan doen :)

Zo, een heel verhaal!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:30

Lekker verbandje Margot! :') fijn dat je je er wel een stuk beter door voelt!
Alleen jammer en raar dat je nog vaak verkouden bent! Hopelijk kunnen ze daar nog wat mee.
23 mei heb ik mn eerste gesprek dus nog even wachten

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:32

ja, mijn neusslijmvliezen zijn ook kleiner gemaakt toen en van mijn holtes had en heb ik geen last en het zit ook niet zo vast meer, maar elke week weer verkouden worden lijkt me niet helemaal normaal.

je hebt 23 mei het eerste gesprek? bij de KNO-arts? heb je al een ct-scan gehad of dat niet?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:42

Nop nog helemaal niks mijn aller eerste afspraak na dik een half jaar/jaar zeuren bij de dokter.
dokter vond wel dat ik zeer gevoelige neusvliezen/wanden heb dus heb geen idee wat kan zijn want volgens haar ben ik gezond :Y)
Ik heb vandaag geen last van een loop neus maar links zit weer dicht en heb weer een zwaar hoofd. Ook snel moe en veel slaap nodig weer.
Kan het zijn dat je die CT-scan na je eerste gesprek gelijk krijgt?

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:44

euhm 1e gesprek bij de kno arts:
hij kijkt in je neus, keel en oren (KNO :')) en constateert dan iets

in het geval dat ie wat vindt wordt er een 2e afspraak gemaakt:
allergietest (doet niet ieder ziekenhuis) + ctscan

3e gesprek; uitslag en aan de hand daarvan een beslissing (en in het geval van een operatie wordt die ingepland)

-operatie-

afspraak tot plaatjes eruithalen

afspraak tot nacontrole

snap je me nog? :+

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:52

Ik heb geen ct scan gehad hoor... :n ...
Ik heb een neuscapaciteitstest gehad... :j

En daaruit bleek dat mijn neuscapaciteit echt belabberd was.. en daarna keek de KNO arts nogmaals in mijn neus en toen bleek dat mijn neusschotje scheef stond.. (hoe heeft hij dat in hemelsnaam over het hoofd gezien de eerste keer?)

Mij is trouwens niets verteld over plaatjes, bij mij stoppen ze alleen tampons (2 kleine diep in de neusgaten en 2 grote in de rest van de neus)

Maar niet elke neuscorrectie is hetzelfde. Want wat jij omschrijft, bij jou hebben ze duidelijk andere/meerdere dingen gedaan.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:56

Allergie test met glas voor geslaagd vorige maand :')
Ben benieuwd of hij wat vind dan. Neuscapaciteit zou ik op dit moment met 1 neusgat ook met glans voor slagen want kan door 1 neusgat gewoon ademen.
Ach ben heel benieuwd! Als er maar wat gebeurd want ben het zo zat. Operatie of niet

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:00

Neuscapaciteittest is per dag verschillend..
Maar ze kunnen wel goed zien of je onder het gemiddelde zit... (ongeacht of je een goede of een slechte dag hebt....)

Allergietest was bij mij ook gewoon alles in orde.. maar mijn allergietest was tegelijk met de neuscapaciteitstest.. :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:15

Oke nou ben benieuwd! moet nog 2 weken wachten dus :')
Kan wel mn lenzen steeds minder vaak in en laat ik nou een hekel aan mn bril hebben

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:21

Ik heb 18 april de spetumcorrectie gehad.
Het viel me alles mee :j
Het was wel een compleet bouwpakket zei de arts... Breken, beitelen..... Hij is dik 2,5 uur bezig geweest in plaats van de geplande 30 minuten...

Maar mijn ervaring: Het ergste van de hele operatie was voor mij het feit dat ik niet door mijn neus kon ademen. Ik ben maandags geopereerd en mocht dinsdag naar huis, woensdag de watten eruit.
Van maandag op dinsdag heb ik NIET geslapen en de verdere week zo'n 3 uur per nacht.
Het spoelen met zout water (minimaal 6 x per dag) was een hel. Na een week heb ik huilend de KNO opgebeld. Mijn neus en keel waren helemaal kapot en ik kon niet slapen van de pijn. Toen mocht ik bij de Apotheek neusspray gaan halen voor baby's (met minder zout en spray ipv spoelen) en na 3 dagen was mijn keel al beter. Sindsdien gaat het een heel stuk beter en dit weekend is de hechting eruit gekomen *\o/*
Volgende week weer paardrijden :+
Zal thuis es een foto opzoeken hoe ik eruit zag ;) errug charmant :')

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:09

Ik lees even mee in dit topic :)
Heb zelf al jaren last van neusverkoudheid en altijd maar aan de neusspray. Was het zo zat pas dus maar naar de HA geweest. Die heeft me doorgestuurd naar KNO arts en die vertelde dat het tussenschotje in mijn neus iets scheef staat. Daardoor zou de linkerkant meer dicht moeten zitten. (Al merk ik geen verschil) Begin april een allergietest ondergaan en vrijdag moet ik weer komen. Ben wel gestopt met de neusspray en dat heeft ook al wel geholpen maar nogsteeds adem ik niet helemaal vrij door mijn neus en krijg ik daar snel hoofdpijn van. Ik heb standaart zakdoeken onder mijn kussen liggen en heb ze ook altijd nodig want anders stik ik.. KNO arts vertelde ook over zo'n operatie, maar hij wist niet zeker of het wel zou helpen. Maarja ik ga ook niet zomaar even in me neus laten snijden. En als ik die verhalen lees is het ook niet iets wat je even laat doen :Y)
Ik denk ook niet dat ik allergisch ben voor iets. (nies nooit, hebben 3 katten in huis en woon op een boerderij) Maarja ik zie wel wat de KNO arts zegt vrijdag. Ben benieuwd!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:21

@mOamm: Hij wist bij mij ook niet voor 100% zeker of het zou helpen... maar bij sowieso 50% helpt het..
Nou hoop ik dan maar dat ik bij die 50% hoor ;) !

Ik wil het risico wel nemen hoor.. want dit is ook geen leven meer.. Ik word er echt gestoord van..
Neusspray was voor mij geen optie.. heel mijn neusvleugels gingen kapot... heel mijn neus vol korsten..
Eigenlijk heb ik er snachts zelf niet zo'n last van..
Het ergste is bij mij sochtends en savonds, dan zit mijn neus potdicht...
En smiddags heb ik een loopneus :') !

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:58

haha jup hier ook, 's ochtends verstopt dan begin na een uur de loop neus tot de rest van de dag en 's avonds is redelijk verstopt. Slapen gaat wel aardig
al kom ik moeilijk in slaap. Alleen nu weer giga last van mn oren. Al kunnen ze daar maar wat aan doen! ooo wat zou ik daar blij van worden.
Wat een pijn verlichting! Hopelijk is de hoofdpijn dan ook gelijk weg. Zit nu al 5 uur met een piep in mn oren :+

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:13

Echt last van mijn oren heb ik gelukkig niet. Alleen dat ze ploppen... dus gelukkig heb ik ook niet echt hoofdpijn.. al voel ik me wel altijd heel benauwd en beroerd...
En daar word ik dan weer zo vreselijk moe van... Pfff..

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:36

Morgen is het dan zover voor mij.
Om 9:15 moet ik mij melden in het ziekenhuis :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:59

Femke_L schreef:
Pff, het komt nu wel dichtbij.. en ik zie er toch wel een beetje tegenop...
Die tampons verwijderen lijkt me niet bepaald prettig... (al heb ik ruim 1 jaar geleden ook drains gehad en die verwijderen (na 2 dagen) is ook niet echt een pretje.. :') )

Nouja.. hopelijk brengt het mij wel veel goeds verder.. dan is het me dat alles waard!

Ik heb toen zelf mijn 'tampons' verwijderd (het zijn lange gazen met vaseline).
Ik keek er ook erg tegenop... maar het viel echt 100% mee :)
Het is een heel eind, en je hebt het idee dat ze uit je schedel vandaan komen :') Maar pijn doet het zeker niet. Ik vond het wel heel erg prettig dat ik het zelf mocht doen :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:13

Femke_L schreef:
Morgen is het dan zover voor mij.
Om 9:15 moet ik mij melden in het ziekenhuis :)

Ben benieuwd Femke_L!
Hopelijk gaat het werken en voel je je snel weer goed.

Ik ga het ziekenhuis maar bellen straks
ben dood ziek op moment. Misselijk, evenwichtstoornis, zware hoofdpijn echt zo'n kloppend hoofd.
Laat ik vanavond nou eigenlijk naar Mary Poppins gaan..... -O-

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 09:19

Opeens ging het bijna niet door!
Ze gingen mijn temperatuur opnemen en die bleek 37.8 in het ene oor en 37.6 in het andere.
Dus ze moesten even overleggen of de temperatuur niet wat aan de hoge kant was.
Gelukkig mag het gewoon doorgaan en ben ik rond half 12 aan de beurt!
Lig nu op het bed eventjes te lezen en te bokken.. Dus de tijd gaat vanzelf voorbij!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:30

Ow dat zou balen geweest zijn zeg!
Heel veel succes straks om half 12! nog een uurtje spannend. Hopelijk ben je daarna snot vrij :P

Ik ben toch maar gaan werken. Ontzettend misselijk en neiging tot kokhalzen maar ik moet en zal vanavond naar Mary Poppins dus ja dan ook maar werken :Y)

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:43

Succes hoor, vandaag. Het valt vast allemaal wel mee.
Ik heb het ook gehad, niet alleen tussenschotje, maar heel m'n neus is verbouwd en ik heb naderhand geen één paracetamol op. Het is gevoelig ja, maar voor de rest, prima te doen. Ik mocht na één nachtje naar huis en heb een week heel veel geslapen, was van de narcose denk ik en naast het feit dat ik twee maanden niet mocht rijden, was het enige vervelende die gazen/tampons eruit halen, maar dat duurt nog geen minuut, dus dat is prima te doen. Al met al vond ik het reuze meevallen en hoop dat het bij jou ook allemaal meevalt.

MadameFanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:05

Ik volg dit. Wil graag over een jaartje of later (wanneer ik tijd en geld heb) ook een (esthetische) neuscorrectie dus ben benieuwd naar de pijnen en ervaringen. Succes ts! hopelijk is de pijn draaglijk!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:54

ik heb idd ook helemaal geen pijn gehad... nog geen dag :n En ook geen pijnstillers gebruikt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:07

Ik mag volgende week woensdag, erg benieuwd.
Had net de slappe lach met mn moeder en ik stikte bijna omdat mijn neus volledig vol zat :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:09

Hoe is het afgelopen TS? :)