Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:23

Wat doen jullie tegen steken in je zij?
Ik heb er af en toe last van en het voelt heel vervelend. Soms kan ik erdoorheen lopen, maar af en toe is het te heftig en moet ik even wandelen.

_Tara_

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:30

@ GC: Zijn we 't daar gelukkig wel over eens :D Ik zie soms wel eens mensen op schoenen lopen dat je echt denkt van, die houden geen knieen meer over :=

@ Mas: Meestal loop ik gewoon rustig door maar als dat niet lukt, zou ik ook even wandelen. Iemand zei een keer dan je dan je duim in je vuist moet stoppen. Voor je doorbloeding ofzo :P

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:19

Nou ik ben gisteren voor de eerste keer geweest. Viel toch wel tegen hoor. Ik loop trouwens gewoon op me nike air classic's en dat gaat prima!

Vanaf nu gaan we trouw elke week hardlopen. Gelukkig ging m'n vriend mee, die heeft ons er toch wel doorheen gesleept haha! Hij weet ook wel wat hij doet en heeft allemaal extra oefeningen meegegeven voor je buikspieren enzo hihi!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:52

wil je resultaat boeken dan moet je minstens 3 x in de week lopen......

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:55

Maar wat voor resultaat ís resultaat? Afvallen? Conditie opbouwen? Denk dat dat toch per persoon verschillend is..

Volgens mij is de max trouwens ook 3x per week toch? Om je spieren niet te overbelasten moet er toch een dag tussenzitten? Of is dat ondertussen achterhaald?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:09

Mijn trainers geven als richtlijn aan dat je met 1x per week trainen alleen je conditie behoud (afhankelijk van je niveau). Pas vanaf 2x per week ga je opbouwen en het is idd goed om een dag rust tussen twee trainingen te hebben. Herstel van je spieren is ook erg belangrijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:16

Yv_ schreef:
Maar wat voor resultaat ís resultaat? Afvallen? Conditie opbouwen? Denk dat dat toch per persoon verschillend is..

Volgens mij is de max trouwens ook 3x per week toch? Om je spieren niet te overbelasten moet er toch een dag tussenzitten? Of is dat ondertussen achterhaald?

Dat is zeker niet achterhaald :n Altijd een dag rust geven, dus bv dinsdag hardlopen, woensdag dan rust en donderdag kun je weer hardlopen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:20

idd,1 dagje ''rust'' er tussen houden.
als je maar 1 x in de week loopt dan bouw je je conditie niet op,van alleen 3 x in de week lopen val ik niet af,wel word mijn vel er strakker van. <<)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:37

Zometeen ga ik mijn eerste rondje lopen :D
Net nu is het hier aan het onweren haha maarja :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:46

Maar amazone, dan spreek je jezelf toch tegen?
Minimaal 3x per week voor resultaat en vervolgens idd dat dagje rust ertussen? Ik kom dan maar op 3x per week uit? Of als je echt om de dag gaat de ene week 3x, de andere 4x?
Of sport jij gewoon zoveel dat je die rust niet nodig hebt?

Ik ben in een maand tijd al 2 kg van mijn vakantie/alcohol-vet :+ kwijt! Meestal 2x pw hardlopen en 1x skaten.. Gaat niet heel rap, maar vind het voor mijn doen al heel
Wat :), haha!

Succes nienke!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:20

Wow viel dat even tegen zeg := Haha m'n conditie is nog slechter dan ik dacht :oo Maarja daar ga ik nu dus mee aan de slag!
Hoe zit dat eigenlijk met dan afvallen want als ik ga afvallen kom ik op ondergewicht en dat is niet de bedoeling... Kun je ook zonder af te vallen hardlopen voor je conditie?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:44

yv,ja pressies,de ene week 3 x en de andere week 4 x......das voor mij minimaal 3 x in een week. :)
en als je al wat verder gevorderd bent (5km of meer) dan kan je best wel een keer 2 dagen achter elkaar hoor.
gewoon goed naar je lichaam luisteren,niet overvragen anders ben je zo weer uit gelopen. :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:58

Ah okee, ik snap 'm :)! Hihi!

Haha nienke, dat klinkt als mij! Ik doe het nu binna 2 maanden ofzo, maar de ene keer ren ik met gemak 2 km achter elkaar, de andere keer moet ik na 600 m alweer lopen! Krijg dr echt geen vat op haha!
Uhm.. Weet niet hoe dat zit met afvallen? Ik ben iig wel wat kwijtgeraakt..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:10

yv,heb je het al eens geprobeerd met een opbouw programma? die kan je op je mp3 speler zetten en dan word je pressies verteld wanneer je moet lopen en wanneer je moet ''wandelen''
ik heb nu op mijn mp3 speler het prgrama van dutchrunners staan,in 18 lesjes zou je de 5 km moeten kunnen lopen,je begint met 8 x 1 min en die bouw je zo op tot 30 minuten in 1 x (als je een beetje tempo er in hebt zitten zou je in die 30 min de 5 km moeten kunnen lopen.
ik zelf vind het super werken,geen gedoe met stop watch,en je weet zeker dat je goed bezig bent.
muziekje op de achtergrond en verstand op 0. :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:19

Ja, ik heb geloof ik 6 verschillende apps op mijn iphone ;).
Maar ik ben daar geloof ik niet echt het type voor.. Als ik niet meer kan, kan ik niet :+.
Gaat zo al bijna 2 maanden prima hoor, mijn vriendin spoort me altijd aan om nog een klein beetje verder te gaan. En het ligt ook gewoon aan mijn werkdag, heb nogal een intensieve baan, als het druk is geweest, heb ik gewoon veel meer moeite om 1 stuk door te rennen. Ach, het gaat me om de beweging en de lol ervan inzien, wil geen professionele renner ofzo worden hoor :). We doen nu elke keer een stuk van 4,5 km, meestal doen we er zo'n 3 kwartier over, dus lekker wat beweging gehad dan :j.

Ik heb trouwens ab so luut géén tempo :=. Ga zo tussen de 6,5 en 7,5 km per uur :=.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:20

haha nou zo te horen gaat het prima!
succes en heel veel plezier met lopen. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:29

Ik heb 4 weken geleden hardloopschoenen gekocht en de podcast van evy gedownload. Ik heb alleen nog niet gelopen :+ maar sinds zondag is het paard verkocht en is het weer iets rustiger op het werk zodat ik geen 80 uur in de week hoef te werken, waardoor ik geen smoesjes meer heb.
Ik heb deze week al wel 2x gefietst.

Wat betreft hardlopen en afvallen bij goed gewicht: mijn vriend eet als een bootwerker en zonder hardlopen valt hij ongeveer een kg per week af.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:09

Ik raad je zeker wel aan om hardloopschoenen te halen hoor! Ik heb zelf een tijd op m'n adidasjes gelopen en daardoor ontzettend veel last van m'n schenen en knielholtes gekregen. Nu hardloopschoenen (45 euro van nike) gekocht en merk dat het stukken beter gaat. Verder idd in het begin weer looppauze's inlassen maar probeer ook dat tempo hoog te houden, hou jezelf bezig! Het zal je verbazen hoe snel je uithoudingsvermogen beter wordt :).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:20

Niet vervelend bedoelt maar goede hardloopschoenen kosten toch echt zo rond de 130-150 euro en worden helemaal precies voor jou voeten uitgezocht. Of waren deze in de aanbieding? Dan heb ik niks gezegd :P

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:39

_Tara_ schreef:
Niet vervelend bedoelt maar goede hardloopschoenen kosten toch echt zo rond de 130-150 euro en worden helemaal precies voor jou voeten uitgezocht. Of waren deze in de aanbieding? Dan heb ik niks gezegd :P

Ja dat zou ik ook zeker doen als je het professioneel wilt doen, maar voor 3 keer in de week geeft dit voldoende ondersteuning gaven ze daar aan. Plus het feit dat deze leuk waren :'), die duurdere waren allemaal ontzettend lelijk en ik ben weer zo'n muts die leuke bijpassende renschoenen wilt bij d'r outfit :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:41

Bij welke winkel ben je geweest dan als ik vragen mag? Kan me niet voorstellen dat een goede winkel zoiets zou adviseren namelijk. En tja, voor mij liever lelijke schoenen maar wel een gezond lichaam dan andersom :P

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:55

Bij de aktie sport was dat, heb even het plaatje erbij gezocht:

Afbeelding

Ik gebruik ze 1 keer in de week om echt fanatiek hard te lopen (buiten) en de andere 2 keer in de sportschool dus verder zijn ze ook voor de fitness. (voornamelijk krachttraining).

Vandaar bewust een keuze voor een 'budget-schoen' :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:02

Aktiesport, ik snap 't :P
Iedereen moet 't zelf weten natuurlijk maar voor je knieen enz zijn goede schoenen gewoon echt nodig.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:15

Ik ga zelf 3 keer per week ongeveer 3 km hardlopen met stukjes wandelen tussendoor.
(Ben nog steeds aan't opbouwen).
Het komt neer op ongeveer 40 minuten dat ik onderweg ben, dus dat valt wel mee.

Dure sportschoenen heb ik niet maar wel goede, vorig jaar gekocht bij Actie Sport :o ;)
Schoenen hoeven niet veel te kosten, belangrijk is dat het wel "hardloop"schoenen zijn en geen gympen o.i.d. en natuurlijk moeten ze goed passen.
Dure schoenen zou ik pas kopen als je zeker weet dat je het volhoud en/of wanneer je echt veel traind.
Voor 3 X per week 40 minuten vind ik schoenen van 150,- wat overdreven.
Kleding vind ik niet zo belangrijk, als't maar lekker aan m'n lijf zit en als het maar van katoen is.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:32

fl0wer schreef:
Ik ga zelf 3 keer per week ongeveer 3 km hardlopen met stukjes wandelen tussendoor.
(Ben nog steeds aan't opbouwen).
Het komt neer op ongeveer 40 minuten dat ik onderweg ben, dus dat valt wel mee.

Dure sportschoenen heb ik niet maar wel goede, vorig jaar gekocht bij Actie Sport :o ;)
Schoenen hoeven niet veel te kosten, belangrijk is dat het wel "hardloop"schoenen zijn en geen gympen o.i.d. en natuurlijk moeten ze goed passen.
Dure schoenen zou ik pas kopen als je zeker weet dat je het volhoud en/of wanneer je echt veel traind.
Voor 3 X per week 40 minuten vind ik schoenen van 150,- wat overdreven.
Kleding vind ik niet zo belangrijk, als't maar lekker aan m'n lijf zit en als het maar van katoen is.

Ja die van mij zijn ook gewoon hardloopschoenen maar wel goedkoper.
Qua leuke sportkleren, ik zie het als een éénmalige investering eigenlijk.
Heb een super leuke outfit van de h&m en verwacht daar lang mee te kunnen doen :j