Hoe werkt het bij jullie HA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:41

Dobel schreef:
bij ons is het een drama. om een voorbeeld te geven:

Mijn broertje was een paar jaar terug ziek, hij kon niets meer binnenhouden al 2 dagen niet en hij is al veel te dun van zichzelf. Naar de dokter gegaan, dokter denkt een griepje dus ziek maar wat uit. Na nog 2 dagen niks binnen gehouden te hebben en vele kilo's lichter geworden te zijn nog maar een keer naar de huisarts. Mijn broertje werd weer teruggestuurd met de reden... een griepje duurt soms wel even. Na 3x teruggestuurd te zijn geweest kwam het weekend aan en het ging nog niet goed, me broertje begon weg te vallen en kon bijna niet meer lopen van de moeheid. Dus naar de huisartsenpost in het ziekenhuis daar werd hij gelijk in een rolstoel getilt, opgenomen, aan de sondevoeding gelegd en er werd geschokt aan ons gevraagd waarom wij nog niet naar de dokter waren geweest want dit ging absoluut de verkeerde kant op.
Mijn broertje heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen voor een 'simpel griepje' waaraan de dokter niets kon doen.

Dat soort verhalen hoor je wel vaker inderdaad... Zo had een nicht van mij een knobbeltje in haar borst, niks waar ze zich druk om moest maken zei de dokter. Heeft ze toch doorgezet en na een foto bleek dat ze borstkanker had...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:06

Is bij mij ook zo. Ik moet voor 2 uur bellen voor een afspraak. Opzich valt dat mee, maar ik slaap nog wel eens uit tot een uur of 1. Met het opstaan, douchen, eten ben je zo een uur verder en dus te laat. Maar er is wel altijd de mogelijkheid voor noodoproepen :)
Alleen voor medicatie is het stommer. Je moet voor 10 uur 's morgens bellen en dan kan je vanaf de volgende dag 3 uur je medicijnen halen. Vooral dat 3 uur, dat is echt zo lekker random gekozen 8)7

LadyMadonna

Re: Hoe werkt het bij jullie HA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 16:11

ligt eraan, misschien komt de leverancier om 2 uur?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:13

Bij ons is het ook zo, maar als je gewoon langs de dokter loopt, kun je wel gewoon een afspraak maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:16

Ik moet gewoon medicijnen bij de apotheek halen, niet bij de huisarts zelf (die schrijft alleen de briefjes uit). Apotheek is gewoon de hele dag open (en de noodapotheek 's avonds).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 16:23

Tja maarja, als je een apotheekhoudende huisarts hebt (zoals ik ;) ) schiet dat dus niet op ;)

Kan/mag je eigenlijk zomaar overstappen van huisarts?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:32

Hier idem
je moet tussen 10.00 en 11.00 bellen en anders heb je pech
Vaak krijg je dan ook nog eens de bezettoon eraan, dus kan je weer opnieuw bellen
met beetje geluk kun je 2 dagen later terrecht

Ik ben nu overgestapt aangezien ze me 2 x hebben weggestuurd met een doodziek kindje van nog geen jaar oud
Daar helpen ze me wel meteen, zeker met een ziek kindje!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:02

Bij ons kan je tussen 8 en 9 bellen. 9 van de 10 keer duurt het een uur voor je eindelijk iemand hebt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:21

stef schreef:
ligt eraan, misschien komt de leverancier om 2 uur?

Dat ligt niet aan de HA maar aan de apotheek idd. Gaat meestal om herhaalrecepten. De apo moet het klaarzetten en dubbel checken. Soms is een geneesmiddel er niet en bestellen ze het, dan komt het meestal de volgende morgen (maar dan moet het nog weer klaargezet worden etc.) Met een nieuw medicijn op recept, getekent door de huisarts kun je direct terecht idd.

Je kan wisselen van arts. Maar veel huisartsen nemen niet zo maar patienten van een collega aan. Vaak moet je dus echt een goede reden hebben en dan wordt het soms nog onderling (arts-arts) besproken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:26

Ja bij mijn HA is 't ook afspraak maken vóór half 11. Alleen voor spoedgevallen kan je altijd bellen. En als ik aangeef dat ik omga van de pijn en 't echt niet langer kan wachten, dan kan ik meestal wel terecht. Als je echt heel erg last hebt/had dan had je dat misschien moeten of kunnen aangeven? En als t nou echt erger wordt, kan je natuurlijk altijd naar de huisartsenpost. Wel vervelend, ik vind 't altijd irritant dat ik niet elk moment van de dag een afspraak kan maken, vaak vergeet ik 't weer en dan moet ik weer een dag wachten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:38

Bij ons is het ook zo, máár wij hebben een echte dorpsdokter, die ik al mijn hele leven ken. Dus wat later bellen is dan geen probleem, meestal gaat het om nieuwe astmamedicatie die ik toch wel moet hebben, en dan mailt hij een receptje naar de apotheek.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:59

Is hier precies zo... Mijn moeder had al een poosje last van haar longen, erg benauwd etc, maar wachte liever even af.
'S middags ging het opeens slecht, waardoor mijn moeder opbelde met de vraag of ze mischien langs kon komen.

Maar dat kon ECHT niet! Had ze maar eerder moeten bellen en na het weekend moest ze maar komen.

De assistent heeft mooi op haar kop gekregen omdat mijn moeder erge longontsteking en alles had en ze gewoon voor het weekend langs had moeten komen :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 21:03

Tja sorry, ik ben zelf niet zo'n piepert, en tja, áls ik dan een keer bij de HA kom krijg ik ook op mn flikker ;)

Voor t laatst in januari, met rugklachten. Ja zegt ie, hoe lang heb je al last? Dus ik van nou.. een week of 3?... Hij: En dan kom je nu pas? Euh ja, want t gaat niet over ;)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:10

Bij mijn huisarts kan je voor 11 uur bellen en van 4 tot half 5 nog een keer. Dit vind ik wel netjes, mocht je het na 11u vergeten kun je die middag alsnog bellen. Tussen die 2 tijden kun je uitslagen opvragen en dergelijke.
Mijn huisarts is altijd op dinsdag vrij en vrijdag heeft hij vaak een studiedag. Dus tevreden ben ik absoluut niet.

Raar he dat heel veel mensen gebruik maken van de huisartsenpost in het weekend?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:12

Ben blij dat ik in ee dorp woon. bij ons is het nog gewoon elke ochtend spreekuur van 8 tot 9. :)
Zonder afspraak dus.
En als je zorgt dat je er om kwart voor 8 bent, ben je met een beetje geluk om kwart over 8 al aan de beurt. :D

Hoef gelukkig niet vaak naar HA, eens in zoveel jaar een keer. Wordt meestal weer naar huis gestuurd met de opmerking: Sommige mensen hebben dat nu eenmaal. :+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:12

Rebel_Jits schreef:
Is bij mij ook zo. Ik moet voor 2 uur bellen voor een afspraak. Opzich valt dat mee, maar ik slaap nog wel eens uit tot een uur of 1. Met het opstaan, douchen, eten ben je zo een uur verder en dus te laat. Maar er is wel altijd de mogelijkheid voor noodoproepen :)
Alleen voor medicatie is het stommer. Je moet voor 10 uur 's morgens bellen en dan kan je vanaf de volgende dag 3 uur je medicijnen halen. Vooral dat 3 uur, dat is echt zo lekker random gekozen 8)7

Sorry hoor maar dat vind ik toch echt je eigen probleem dat jij tot 1 uur wilt uitslapen!! daar kan de huisarts echt niets aan doen. Als jij een afspraak wilt maken kan je de wekker toch even zetten huisarts bellen en desnoods daarna verder slapen vindt dit echt onzinnig omdat jij wilt uitslapen moet de huisarts de bel tijden maar (nog) ruimer maken?? :(

Groetjes genja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:13

LynnDenise schreef:
.
Mijn huisarts is altijd op dinsdag vrij en vrijdag heeft hij vaak een studiedag. Dus tevreden ben ik absoluut niet.

Dat is helemaal vreemd!
Bij ons zitten er meerder huisartsen in 1 praktijk, en als je geen voorkeur hebt wordt je gewoon bij diegene geroepen die het eerste tijd heeft.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:17

asjemenou schreef:
LynnDenise schreef:
.

Dat is helemaal vreemd!
Bij ons zitten er meerder huisartsen in 1 praktijk, en als je geen voorkeur hebt wordt je gewoon bij diegene geroepen die het eerste tijd heeft.

Bij mij zitten er ook meer huisartsen in 1 praktijk, die delen ook de assistenten. Maar denk nou niet dat als mijn dokter vrij heeft dat ik de assistent te pakken kan krijgen, nee dan moet je gewoon de volgende dag bellen. Ook een afspraak bij een ander is echt not done.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:52

Ik ben zelf doktersassistente. Nog niet werkzaam maar op mijn stage ging dat ook zo. Het is best vervelend als mensen buiten de daarvoor bestemde tijden bellen, omdat assistente's dan met andere dingen bezig zijn. Maar die van jou had best wel wat vriendelijker kunnen reageren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:09

stef schreef:
Tja sorry, ik ben zelf niet zo'n piepert, en tja, áls ik dan een keer bij de HA kom krijg ik ook op mn flikker ;)

Voor t laatst in januari, met rugklachten. Ja zegt ie, hoe lang heb je al last? Dus ik van nou.. een week of 3?... Hij: En dan kom je nu pas? Euh ja, want t gaat niet over ;)

Wat dat betreft ben ik precies hetzelfde. Maar dat zal wellicht ook komen door mijn rug. Heb daar al zoveel ellende mee dat alles wat erbij komt niks voorsteld.
Heb ook eerst nog een dag gewerkt met een hersenschudding alvorens ik naar de huisarts ging :P En nu ik er weer loop ivm 'niet lekker in mijn vel' kreeg ik ook al de vraag waarom ik niet eerder was gekomen. Maar goed.

Ik kan s'ochtend en s'middags bellen tussen een bepaalde tijd. Afhankelijk van de klacht word de afspraak gemaakt.
Na de beltijd krijg je een bandje bij spoed kun je een ander nummer bellen.
Tot nu toe nog altijd zeer tevreden met mijn HA. Hij neemt mij serieus en we kunnen ook nog lol hebben. Ik betrapte hem gister op zijn verscholen facebook pagina op de pc :D Was wel leuk, hij liet gelijk foto's zien van zijn werk in het buitenland.
Zijn collega (vrouw) ook heel leuk mens zij werk 2 dagen op de praktijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 18:56

ja.... ik weet dat het niet mag, maar ik heb gister de oordruppels van mn man gejat, en t is mooi wel over :j

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:18

Bij ons is dat ook zo en ik heb er geen problemen mee, als het echt ernstig is ga je toch naar de spoedeisende hulp?

Ik snap het probleem zeg maar niet.. Als je 1 dag kan wachten, kan het ook wel 2 dagen en als het helemaal niet kan wachten is het dus spoed en bel je het ziekenhuis lijkt mij?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 19:57

voor een oorontsteking naar de spoedeisende hulp? Yeah right....

Ik vraag ook nergens wie het probleem snapt, ik vraag hoe het bij andere huisartsen geregeld is

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:02

Voor een oorontsteking wacht je dus maar een dag langer.. Ik weet niet hoe je mijn berichtje las, maar ik doelde niet op die oorontsteking, ik bedoelde het algemeen dat je gewoon niet moet miepen als je een dagje langer moet wachten.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:05

over het algemeen slecht dus Stef ;) en ik hoorde dat als je meteen naar spoedeisende hulp gaat je wordt teruggestuurd aangezien je geen doktersverklaring hebt (behalve als de dokterspost in je dorp dicht is)