De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Re: De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:44

Zelf heb ik ook lange benen en ben ik vrij dun dus ik had ook de mazzel dat ze hem niet op voorraad hadden, heb nu dus een paars glimmende en ben er best "blij" mee..
Ik bedenk me altijd aan het einde van de week wat ik niet had kunnen doen als ik hem niet had gehad, dat helpt wel bij het accepteren.
voor deze week was dat een behoorlijke lijst met boven aan het dagje boktmeeting in de efteling, zonder rolstoel was dat echt nooit gelukt!
Heb je al nagedacht over de kleur?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 20:12

@ annick
Ja ik denk inderdaad ook wel dat ze een nieuwe voor mij moeten bestellen (hoop ik ook wel stiekem haha :P ).
Bijna een week voorbij, dus nog 2 tot 5 weken haha.. Volgende week eerst nog eens met m'n 'geweldige' leenrolstoel jeej :P
Ik weet niet precies wat hij er mee bedoelde met de zit diepte, zal het vanzelf wel zien of hij die kan aanpassen ja of nee.
Die quickie neon staat toevallig wel op de welzorg site, ondanks dat het vanuit de gemeente geregeld denk ik dat het daar ook mee te maken heeft!

karuna@ Dankjewel voor de felicitatie! Goh hebben die stelten van mij toch nog eens een voordeel haha.
Ja die man van de welzorg vertelde inderdaad dat hoe meer de grote wielen naar voren worden gezet hoe sneller ik om zal gaan. Maar het is wel lichter rijden, hoef mijn schouders dus niet te ver naar achter te doen (wat bij mij heel belangrijk is aangezien er anders daar snel irritatie/ontsteking in komt)
Wow vanaf je 12e,, mag ik eigenlijk nog niet klagen :o . Mag ik vragen hoe het komt dat jij in een rolstoel zit..?
Haha ideaal zo'n flyer meneer die je niet wil zien.. Maar ook erg frustrerend in het dagelijkse leven.. Tenminste zo lijkt mij.
Zal het onthouden van het gebedsgenezing haha! Het lijkt me nogsteeds heel raar als ik m'n rolstoel uit stap om iets te pakken (gelukkig kan mijn hondje dat ook voor me :P , nu is het niet de bedoeling om er steeds maar in te blijven zitten hoor!)

@annick, en hoe rijd het nu moet je stoel en je handbike?
Ja het anti-kiepwieltje komt er op hoor!! Die man van de welzorg zag me rijden en vond dat wel een goed plan :+ . Daarnaast komt er nog een krukken houder op, de armleuningen blijven weg, en krijg van de 'spatborden' over mijn wiel en als jassenbeschermer.
Dat anti-kiepwieltje (krijg er maar ik :D ) kan ik ook heel makkelijk weg klappen (met een voet).
Kan geloven dat als je net je bike aangekoppeld heb je geen zin meer hebt om je stoel weer uit te klauteren om je anti-kiepwieltje weg te klappen :+
Ik ga binnenkort bellen naar Barneveld (nou ja eerst een reva-center vinden :P ) om een afspraak te maken voor een reva-arts. Zou dat eerst doen hier in zeeland, maar de wachttijden waren verzot, dus dan maar daar :P

@doerakje Kan dat kloppen dat jij ook een quickie hebt? (even snel tussen de efteling foto's gekeken :o ) vind het zeker geen lelijke stoel (misschien mede door het kleurtje!) die je hebt!
zal je tip over wat ik dan wel zal kunnen in m'n achterhoofd houden! dankjewel!
Ja als ik een nieuwe stoel krijg (dus besteld word) dan word hij groen! :D . Anders grijs of grijs.

Inmiddels ben ik bezig aan mijn 2e examen, vandaar dat ik nog niet had gereageerd... :o .
Ik loop nu in een schapenstal examen, met hele lieve lammetjes <3 daarnaast staan er nog koeien en paarden!
Het is ontzettend zwaar, gister lag ik om half 9 te slapen. Ook heb ik heel veel pijn, maar ik moet dit examen halen en dan ben ik klaar voor dit jaar!! heb een dubbele dosis medicamenten ingenomen, helaas heeft dit weinig effect gehad!
Wel heb ik het naar mijn zin, 3x per dag lammetjes de fles geven. 6 lammetjes te wereld geholpen (de eerste keer dat ik met m'n hand zo'n schaap in moest.. dat was zoo vies :+ !!).
Morgen moet ik weer werken, zondag niets en maandag weer werken, dinsdag examen, woensdag NACHT weer examen.. Gaat dus heel pittig worden..

Veder wel erg bruin geworden (nadat ik de schapen oliebol van m'n armen af had gehaald :') ) m'n armen en gezicht zien er goed uit.. de rest is nog niet zichtbaar (veel te erg daarvoor :P )

Alvast fijne Pasen iedereen!!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:06

Yes yes yes yes ... ze moeten hem bestellen!! :D :D
Kreeg deze avond een telefoontje, de man van Welzorg had gebeld met de leverancier, die stelde een Quickie Xenon voor. Dit is een nog lichtere stoel dan de Neon (maar volgens wel met vastframe.. morgen maar eens bellen) en zeker op oog op de toekomst zou dat wel fijner zijn..
Ik kan in ieder geval zelf de kleur kiezen :) Zal dus 6 weken duren voordat hij binnen is en volledig afgesteld is. Nog maar eens overleggen thuis welke het gaat worden :o

Ik heb donderdag en vrijdag ingewerkt op de schapen boerderij... Wat was dat ontzettend zwaar!! Heb dubbele dosis morfine moeten pakken.. en het is nog niet aanvaardbaar.
Vandaag waren we gelukkig met veel mensen en ik heb dus vandaag iets rustiger aan kunnen doen (zit een ontsteking in m'n schouder.. zelf gekweekt :+ ). Morgen nacht moet ik weer.. en dan ben ik klaar (nou ja koninginnendag werken.. daarna heerlijk op vakantie! :D )

Hoe is jullie weekend geweest?? (bij mij erg rustig,, heerlijk geslapen :+ )

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:28

De Xenon is een vouwframe rolstoel, maar wel een stuk lichter nog dan de Neon, als de gemeente accoord is en hij voldoet aan de eisen, zeker niet laten ;) . De Helium is een vastframe, die stond bij mij als optie op m'n lijstje.

Mijn weekend was wat minder rustig, haha, maar wel gezellig. Zaterdag met een paar vriendin in Utrecht afgesproken, terrasje pikken, hapje eten en vooral heul veul kletsen. Zondag kon ik lekker uitslapen, dat wel en 's middags ben ik opgehaald om bij vrienden bij te kletsen, hondjes te knuffelen en lekker buiten te gourmetten. Gisteren was dus weer een uitslaapdag en vanwege de warmte verder even rustig aan.

Was te laat op om nog te gaan handbiken in de ochtend en 's middags was het me net even te warm. Vandaag was het een stuk koeler, dus na de lunch ben ik 'op reep' gegaan. Afgelopen woensdag is de handbike opnieuw afgesteld en nu rijdt het een stuk lekkerder en kan ik ook nog wat harder. Ik had weer een knooppuntenroute uitgestippeld, wel een wat kortere deze keer :D .

Zaten een paar rottige stukken in, dat wel. Ergens een weggetje met kinderkopjes waar ik zo stuiterde dat ik niet harder kon dan 8 km/u en dat kost dan zoveel kracht. Was blij dat ik aan het eind even stil kon staan om wat te drinken. En twee keer een zandpad, weliswaar zo'n hard pad, maar wel overal steentjes en vooral heel veel stof. Rijdt ook niet echt relaxed kan ik je zeggen. Verder was het gelukkig goed te doen, al stond er wel redelijk wat wind.

Misschien morgen na de lunch nog een lekker ritje maken, maar dan moet ik 's morgens eerst naar de fysio, ook met de handbike trouwens, maar da's maar een klein stukkie. Of misschien ook wel op de scoot, kan ik op weg naar huis gelijk kattengrit halen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 09:36

Nou ik ben gister morgen gebeld door de Welzorg. 13 mei komen ze langs met die Xenon. Ben benieuwd.. die moet zo 'ie zo besteld worden.. en dan mag ik dit keer wel de kleur uit kiezen haha
Echter 1 probleem.. er is te veel keus :+ ik kan de kleur van de hoepel, voorvork, frame en bekleding kiezen pfff en dan ook nog allemaal apart van elkaar!!
De gemeente zou akkoort gaan volgens die meneer.

Gelukkig dat het biken wel redelijk ging! Volgende keer misschien dat stukje van die klinkers anders plannen.. Hoe plan je zo'n route, met de navigatie of via een website oid?
Ja het is de afgelopen dagen echt heel (eigenlijk veel) te warm geweest!! 's ochtends heel vroeg was het nog te doen.. Maar 's avonds vond ik het nog te warm om iets te gaan doen hoor (de hond uitlaten :P )

Pff kom net uit de nacht.. Had gehoopt dat nooit te moeten zeggen...
Ik moest op een schapenstal een hele nacht opletten. Er was niets afgesloten en dus hééél eng (we hadden een radio aangezet en een zaklamp op de deur gericht :o ). Er zijn deze nacht 5 bevallingen zijn geweest, gelukkig ( :P ) waren we te laat en hebben de schapen het allemaal zelf gedaan! Ondertussen wel nog een lam verplaatst naar de lammeren groep omdat het verstoten werd. Ook nog om 3 uur een stroomstoring gehad (heel fijn.. in het donker in een stal midden in de polder!
Ondertussen ook nog 4 lammeren dood gegaan.. Pittige nacht dus! Gelukkig was ik gister naar m'n fysio's geweest!
Heb een 'grote beurt' gehad. Heel m'n rug is gemanipuleerd zodat ik het kon volhouden.. Het is goed gegaan tot een uur of 2 daarna toch weer veel pijn. Morgen mag ik weer voor een grote beurt (volgende week ga ik namelijk op vakantie :P )
Ga zo maar nog wat uurtjes inhalen.. maar moet ook nog een verslag maken over... schaapjes, goh wat verrassend! haha

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:34

Wat zul jij heerlijk slapen als je klaar bent met al die schaapjes :+ Klinkt wel alsof jullie een spannende nacht hebben gehad, haha.

Best kans dat er voor al die verschillende kleuren ook steeds een aparte meerprijs gerekend wordt. Wat betreft de hoepels, ik weet niet hoe goed je handfunctie is, maar je kan proberen de supergrip hoepels te krijgen, dan zit er een soort rubber hoes omheen, waardoor je meer grip hebt. Wel rekening mee houden dat de hoepels dan bv berg af ook minder soepel door je handen glijden en het kan gaan branden! Kun je die niet krijgen of wil je dat liever niet, dan zou ik voor de hoepels gewoon ongelakt kiezen. Met de hoepels blijf je nog wel eens ergens aan hangen, dan gaat de lak kapot en worden ze a) lelijk en b) kunnen ze vervelend aan gaan voelen of zelfs pijnlijk door je handen gaan schuren.

Ik draag zelf trouwens meestal van die vingertoploze wielrenhandschoentje in de rolstoel voor extra grip. Heb ook een paar rolstoelhandschoentjes waarvan alleen de duim helemaal bedekt is, die zijn ook fijn. In het begin moeten je handen best even wennen aan het rollen en ik heb wel een blaren op mijn duimen gehad.

Kleurkeuze voor de voorvork is gelukkig beperkt tot 3 opties, oranje, zwart of zilver, dus dan zou ik waarschijnlijk in combi met een groentint voor zwart of zilver gaan. Bij gewone hoepels zilver en bij supergrip zwart, haha. Je kan op de site ook alvast een beetje de kleuren bekijken en ik moet zeggen dat ik zo op het scherm de candy teal toch het aardigst vind. Lime is wel erg opdringerig en Forest green vind ik niet zo geweldig mooi, maar smaken verschillen, haha. Ik zou zelf sowieso voor zwart of zilver gaan, maar dat ben ik. Past overal bij en je bent er ook niet zo snel op uitgekeken.

Die route stippel ik uit op www.falk.nl daar kun je gewoon knooppuntenroutes uitzetten. Helaas kun je dus niet altijd zien wat voor wegen het zijn. Wel allemaal fietsbaar, maar wat met de fiets te doen is, is met de handbike soms een stuk lastiger. Ik weet nu hoe ik dat weggetje met kinderkopjes kan omzeilen zonder heel ver om te hoeven rijden, dus dat komt een volgende keer ook wel goed, haha.

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:09

Ik zit sinds enkele maanden in een rolstoel. Ik heb posttraumatische dystrofie aan mijn linkerbeen en linkerarm (en mijn rechterbeen en rechterarm vertonen soms wat verschijnselen) en ik kan helemaal niets met mijn linkerbeen (niet alleen "niet kunnen van de pijn" maar ook "niet kunnen omdat mijn been en arm scheef staan"), met mijn linkerarm kan ik heel weinig, maar in ieder geval niet op krukken lopen.
Ik zat eerst in een rolstoel van verian (=thuiszorg).. dat was een ramp, daar kon ik niets zelf mee, ik moest steeds geduwd worden door klasgenoten (ik ben 14 (ik was 13 toen ik in de rolstoel terecht kwam) en dus nog schoolgaand). Nu zit ik in een revalidatiecentrum en tegen de tijd dat ik hier wegga wordt er eentje aangemeten; ik heb nu een verstelbare van hier, die is wel fijn, maar hij is te laag en zo zijn er nog wat dingen waardoor hij niet goed is.
Ik trippel trouwens met mijn rechterbeen en ik rol met mijn rechterarm.

Ik vond het aan het begin echt een hel. Ik schaamde me en ik kon niet goed accepteren dat ik nooit meer zou kunnen lopen. Daar moest ik even doorheen. Wat ook wel enorm scheelde is dat ik thuis steeds hinkelde, dus ik zat niet full time. Dat hinkelen kostte me heel veel moeite en het was erg pijnlijk. Daarna heb ik een trippelstoel voor binnen gekregen, maar gezien de vele drempels in ons huis kon ik daar niet gemakkelijk mee rijden. Deze gebruikte ik dan ook alleen in de keuken. Eerst kon ik deze echt niet accepteren en gebruikte ik 'm dus ook niet, maar nu gebruikte ik hem wel (totdat ik in dit centrum opgenomen werd). Nu staat mijn "oude" rolstoel (= die van Verian) binnen, en mijn "nieuwe" (= die van dit centrum) buiten (als ik thuis ben) zodat ik alleen nog maar kleine stukjes hoef te hinkelen (en de trap op en af moet ik natuurlijk ook nog hinkelen, en als ik boven ben, etc.).

Verder ben ik van mening dat er nog heel veel mogelijk is als je in een rolstoel zit.. ik bedoel qua huishouddingen. Stofzuigen vanuit de rolstoel heb ik nog niet geprobeerd, maar dit kon ik wel met krukken. (je moet een beetje inventief zijn) Maar vaatwasser uitpakken et cetera is nog goed mogelijk. Ik weet niet in hoeverre jij hierin belet wordt door je reuma.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:55

Ook ik heb reuma.
Vorig jaar heb ik de beslissing genomen een E-bike (elektrische fiets dus ;) ) te kopen, omdat fietsen niet meer ging. Niet alleen vanwege pijn, maar ook vermoeidheid.
Autorijden gaat ook niet meer zoals het was, een half uur autorijden red ik al niet eens meer.
Een rolstoel wil ik nog niet aan. Gisteren was ik even aan het winkelen, ik moest echt nieuwe bh's (...) en dat merk ik nu wel. Mijn voetzolen zijn vooral het probleem. Op zo'n moment zou een rolstoel wel beter zijn. Maar ook mijn handen zijn een groot probleem, dus zou ik geduwd moeten worden. En dan ben ik weer zo afhankelijk van iemand, wat ik nou net weer niet wil! Blijkt lastig, rotziekte.

Ik vind het heel goed van je dat je voor een rolstoel hebt gekozen, en wat een ander er dan van vind of denkt, dat is niet jou probleem.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:16

@Klasien, misschien zou, als je daar aan toe bent uiteraard, een rolstoel met e-motionwielen iets voor je zijn. Het principe is vergelijkbaar met dat van een e-bike, een rolstoel met een hulpmotortje in de wielen.

Geen electrische rolstoel dus, maar een normale handbewogen rolstoel met hulpmotortje, waardoor je uit 1 enkele rolbeweging meer haalt met minder energie. Enige nadeel: het gewicht. Maar wellicht wel iets om over na te denken en dan voor een goede grip wellicht ook in combinatie met supergrip hoepels, zodat je de hoepels niet heel stevig hoeft beet te pakken om toch lekker vooruit te komen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:20

@Annick, ik heb hier al gelezen dat er heel veel mogelijk is. Een rolstoel is een rolstoel, dacht ik, maar dat is niet zo heb ik nu wel in de gaten.

Maar wanneer weet je dat het tijd is voor een rolstoel?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:16

@Klasien, eh, meestal op het moment dat je je die vraag stelt. Althans, dat is een beetje de stelling die wij op het MS-forum waar ik actief ben hanteren. Op het moment dat je je begint af te vragen of een bepaald hulpmiddel niet handig zou zijn, is het eigenlijk al te laat. Nou ja, te laat in de zin van, dan heb je waarschijnlijk al langer doorgelopen dan noodzakelijk was geweest.

Het is voor veel mensen de drempel van de hulpmiddelen die het moment van aanvragen bepaald, maar er wordt nog wel eens vergeten dat er tussen aanvragen en krijgen ook nog wel eens een poos kan zitten, zeker als het bijzondere dingen aan te pas komen.

Het beste advies dat ik je kan geven, is a) kijk voor jezelf eens welke dingen je nu wellicht laat, minder doet en/of wat vaker zou willen doen en schrijf de voor en nadelen van een rolstoel (al dan niet met ondersteuning in de wielen) eens op en b) vraag je huisarts eens een verwijzing voor een ergotherapeut. Die laatste kan met jou kijken naar je beperkingen en je adviseren over de meest geschikte hulpmiddelen. Hij/zij kan je ook ondersteunen bij de aanvraag van bv een rolstoel met e-motionwielen, door een duidelijk en goed onderbouwd rapport te schrijven dat bij de aanvraag meegestuurd kan worden.

Mijn ervaring tot nu toe is dat vrijwel iedereen in mijn omgeving na het verkrijgen van bepaalde hulpmiddelen, of dat nu een rolstoel of een scootmobiel oid is geweest, vrijwel altijd achteraf zegt: 'Had ik dat nu maar eerder gedaan, want mijn actieradius is nu weer veel groter/ik kan weer dingen doen die ik niet meer deed vanwege pijn/vermoeidheid etc.' En dat geldt ook voor mezelf.

Na 6 jaar 'winkelen' in het wereldje dat 'chronisch ziek' ben ik voor mezelf een stuk wijzer geworden en sommige van die kennis kan je delen en verder kan je alleen ervaringen delen in de hoop dat een ander daar ook wat aan heeft. Er is een hoop 'te koop' het is alleen soms lastig te krijgen wat je graag hebben wil. Voor mijn huidige rolstoel en handbike heb ik ook ruim 8 maanden geduld moeten betrachten, maar ik ben nu als een kind zo blij met mijn spulletjes.

Een rolstoel die bij mij past, waarin mensen eerst mij zien en dan pas de rolstoel en vooral een waar ik zélf mee uit te voeten kan zonder duwen, ofwel een lichtgewicht exemplaar. De handbike geeft me enerzijds de mogelijkheid lekker sportief buiten te zijn en anderzijds geeft 'ie me de mogelijkheid de rolstoel zelf ergens mee naar toe te nemen (ik rij geen auto). En zo maak je bij elk stapje richting hulpmiddelen de afwegingen voor jezelf.

De drempel blijft en er is maar 1 iemand die daar overheen kan stappen, dan ben je zelf. Op het gebied van rolstoelen is er veel op de markt. Eens in de 2 jaar wordt in Utrecht de balans & supportexpo georganiseerd. Een enorme meerdaagse beurs waar van alles te zien en ook wel te proberen is op het gebied van chronisch zieken en gehandicapten of het nu gaat om mobiliteit, handigheidjes in en om het huis, aangepaste vakanties etc. En dan zie je ineens wat er allemaal bestaat op dat gebied.

Helaas is die beurs maar eens per 2 jaar, dus de volgende is pas weer in 2012. Ik ben er nu 2 keer geweest. De eerste keer had ik nog niet echt wat nodig, maar wilde ik wel graag zien wat er allemaal bestond, om de drempel wat te verlagen voor als die rolstoel oid dan toch zou gaan komen en vorig jaar ben ik gegaan om me te oriënteren voor de aanvraag die we zouden gaan doen. Maar ook zonder bezoekje aan zo'n beurs kun je een heel eind komen. Nogmaals, zet voor jezelf de voors en tegens eens op een rijtje en ga dan eens praten met een ergotherapeut.

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:24

Een ergotherapeut is inderdaad een heel goede optie. Ik ben zelf redelijk creatief en ik redde mijzelf dan ook altijd goed, maar ik moest bijvoorbeeld zes keer mijn haar wassen (per keer dat ik mijn haar waste) omdat ik in één keer niet genoeg shampoo op mijn hand kreeg. Ik heb hier ook nooit hulp voor gevraagd bij mijn ouders o.i.d. omdat ik graag onafhankelijk wilde zijn, maar dankzij de ergotherapeute ben ik erachter gekomen dat ik ook prima onafhankelijk kan zijn met een hulpmiddel zoals een dispenser. Of dat er opblaasbare 'kapperswasbakken' zijn, waarin iemand zelfs liggend jouw haar kan wassen. Helaas waren mijn ouders van mening dat zij prima mijn haar konden wassen wanneer ik in bad zat en dat ik niet zo moeilijk moest doen, dus dit is er nooit van gekomen, maar het bestaat dus wél.

Er is ontzettend veel, en juist de ergotherapeute weet wát er is.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:19

Een ergotherapeut is nog wel eens een idee.

Ik kan nog best veel hoor, maar alles maar even. Waar ik ook veel problemen mee heb is potten en flessen open draaien. Nu woon ik nog thuis, dus dan schuif ik de pot naar mijn pa die de hint dan al snapt.

Lopen kan ik ook wel, maar korte stukjes. Winkelen gaat dus minder goed. Wel beter voor mijn portemonnee ;)

Ik ga over 2 weken (na de vakantie) mijn huisarts maar eens vragen of naar een ergotherapeut mag. Bedankt voor de tip!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:16

Voor potten ed zijn bij de Blokker en vergelijkbare winkels zijn wel simpele hulpmiddelen te vinden, zoals de jarkey, waarmee je wat lucht onder de deksle kunt laten komen, waardoor de pot gemakkelijker open gaat. De ergo zal ook wel over zulke dingen kunnen adviseren. Hou er wel rekening mee dat spullen die een label 'speciaal voor gehandicapten' vaak onnodig duur zijn.

Ik kijk meestal zelf wat er voor mensen met makke op de markt is gebracht en ga vervolgens eerst eens in de reguliere winkels kijken of daar wellicht ook nog normaal geprijsde varianten van zijn. Bij een thuiszorgwinkel oid betaal je echt de hoofdprijs. Niet grappig. Wel grappig is dat als dingen echt onder de noemer hulpmiddel voor zieken/gehandicapten vallen, ze van de belastingaftrekbaar zijn en dat zijn de spulletjes van de Blokker etc dan weer niet :+

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:30

De thuiszorgwinkel is inderdaad erg duur, dat had ik al gezien.
Ik ga mij wel wat orienteren, ik moet straks zelf ook potten open kunnen krijgen ;)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:28

@ annick,, ja het was een behoorlijk spannende nacht ja met al die schaapjes haha.. (en toevallig was de 'waakhond' de dag er voor opgenomen bij de dierenarts door vergiftiging.. had ik dus ook niets aan :+ )
Ik heb vrijdag om 4 uur mijn scriptie ingeleverd en heb na 17 mei een gesprek of ik geslaagd ben aah zo spannend!

Ik ga je tip om de hoepels grijs te laten maar opvolgen! voor de rest moet ik er echt nog over nadenken hoor... weet het nu helemaal niet meer hoe ik hem wil hebben haha

Klasien@ Ik heb eerst gekeken voor een e-bike.. maar die waren duurder dan een nieuwe scooter.. en heb dus een scooter gekocht (ookal beweeg je op zo'n scoot helemaal niet meer..) moet zeggen dat ik er ontzettend veel plezier en profijt van heb, geen spijt gehad!
Ik kijk daarnaast op advies van annick naar wat ik zometeen wel ga kunnen en niet wat ik allemaal niet kan met zo'n ding,, daarnaast heb ik het geluk de kleur te mogen kiezen, en ik van alles er op (of juist er af) kan laten, zelfs dan man van welzorg denk super met mij mee en weet precies wat ik wil (gelukkig maar haha)
Ik heb ook zo'n ding waar er lucht uit het potje gaat, heb hem alleen van hak (van de doppertjes haha). Ben nu al bezig met mijn 2e.
Veder kijk ik naar bestek wat iets breder is dan normaal bestek zodat het makkelijk vast pakt.
Daarnaast heb ik het geluk dat mijn hond een aantal dingen kan (iets van de grond pakken, m'n sleutels gaan halen etc.). Veel mensen vinden het raar dat ik er geen opleiding mee volg.. maar een officiele hulphond zal zijn nooit worden, en ik nooit krijgen :+

Nou ik heb vrijdag avond en vandaag (wat een 'fijne' dag om te werken :P ) gewerkt. ben nu echt helemaal gaar, heb overal blauwe plekken (hoe ik daar nou weer aan kom...?) morgen ga ik met de trein (met m'n hond natuurlijk) op vakantie (m'n familie is al vertrokken en pikt mij daar op omdat ik eerst nog moest werken).
Heb er echt ontzettend veel zin in, even een paar daagjes er lekker tussen uit, helaas kon de leenrolstoel niet mee (was te zwaar en te groot, we hadden al geboekt voordat dit allemaal in beeld kwam), neem dus alleen mijn krukken mee. Hou me dus heel rustig en laat alles door iemand anders doen :P
Ik spreek jullie dus over een klein weekje
Annick ik hoop dat het lekker weer (zonder al te veel wind!) komt zodat je lekker kan handbike!! Geniet er van!!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:54

@Nathalie, that's the spirit! Geniet van je vakantie meis, je hebt 'm verdiend!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:22

Mijn E-bike is inderdaad duurder dan een scooter. Maar hier hoeft geen benzine in ;) en zo blijf ik toch in beweging. Ik heb ook een auto, dus voor iets verder weg pak ik de auto.
Dikker bestek heb ik ook, gewoon bij de marskramer vandaan.
Als ik op mezelf woon wil ik graag een hondje, zodat ik er echt uit moet, en het kan handig zijn om hem wat simpele dingetjes te leren ja!

Nathalie, fijne vakantie!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:51

Wat ik mij af vraag: Wie bepaalt dat je een rolstoel nodig hebt? Wat moet je niet meer kunnen?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:14

Als je een rolstoel bij de gemeente aanvraagt zal er iemand bij je langskomen voor een gesprekje. Als uit dat gesprek blijkt dat je voor verplaatsingen binnen- en/of buitenshuis afhankelijk bent van een rolstoel kan een rolstoel worden toegekend. Dan is het afhankelijk van waar je de rolstoel precies voor gaat gebruiken (hoe vaak, hoe lang, etc.) wat voor soort rolstoel met welke opties er wordt geïndiceerd. Soms wordt ook wel eens medisch advies opgevraagd, dan beoordeeld een arts van een adviesbureau of er een medische indicatie is voor een rolstoel.
Mijn ervaring is dat als iemand een rolstoel aanvraagt bij de gemeente hier meestal ook een indicatie voor is. Mensen wachten vaak te lang met aanvragen, dus er zijn bijna nooit twijfels of een rolstoel ook noodzakelijk is (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een traplift of hulp bij het huishouden).

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:40

Ok, dat moet dus bij de gemeente aangevraagd worden.
Pff dat zou wel een hele stap zijn zeg...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:22

TS, ik ben wel benieuwd of je je rolstoel al hebt?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 12:48

hoi hoi,
Nou terug van vakantie, heerlijk weg geweest met de fam en de hond :) . Ben aardig bruin geworden :D
Helaas niet heel veel kunnen doen door de pijn,, op dat moment had ik graag een rolstoel gehad... (dit klinkt in mijn oren echt heel raar!). Natuurlijk had ik wel m'n krukken mee maar ik kon daar niet veel mee lopen.

Klasien@ Inderdaad in een e-bike hoeft geen benzine (nou moet ik zeggen dat ik gemiddeld 1x per maand tank voor een euro of 6 dus de kosten vallen nog best wel mee!). Maar ik heb helaas geen autorijbewijs, dat zal ook nog even duren (arme student die even geen geld heeft :+ ) en daarom toch gekozen voor een scooter, als ik mijn rijbewijs heb dan wil ik een autotje en de scooter gaat dan waarschijnlijk de deur uit... Misschien komt er tegen die tijd wel een e-bike.. maar dat zie ik dan wel.
Moet zeggen dat ik nog wel regelmatig de fiets pak (zeker hier in 't dorp), wel op versnelling 1 met wind mee natuurlijk :P

@Figaro Nee ik heb nog geen rolstoel, vrijdag komen ze weer langs met een ander model (de quickie xenon) die is nog lichter dan de neon en zou zeker voor in de toekomst nog beter voor mij zijn als ik alleen dat ding mee moet slepen!
Ik denk dat het daarna nog eens 3 weken zal duren (ben ik bang) ach over 5 weken heb ik toch al vakantie.. hoef ik iig niet meer op deze school te gebruiken (die is absoluut niet rolstoel of kruk vriendelijk!)

Hoe is het met jullie?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:35

Hier ook veel pijn, daar baal ik enorm van. Als mijn benen een poosje gestrekt zijn geweest (staan, lopen of voeten op tafel...) dan willen ze bijna niet buigen, en heb ik gezeten, dan willen ze bijna niet recht. En dat doet pijn!

Vrijdag had ik alle moed verzameld, op naar het gemeentehuis. Waren ze gesloten... grrrr... Vandaag of woensdag maar weer moed verzamelen en toch informeren naar de criteria voor een rolstoel.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:29

Hallo :wave:

@ Klassien veel succes met info vragen!

Ik heb een vraagje of jullie ervaringen hebben mbt afwijzingen van een rolstoel.
Wij hebben hem aangevraagd, maar afgewezen omdat hij vond dat er niet genoeg onderzoek bij mij was gedaan omdat ik een rest diagnose heb gekregen; ME en CRPS.
Nu is het dus zo dat ze deze week mijn rolstoel op komen halen omdat ik al 2 keer 6 maanden een rolstoel heb geleend, en ik dan afhankelijk word van mn krukken waar ik niet al te ver mee kan lopen.