Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:46

Hier nog een met astma waarbij de medicijnen dus niet werken :Y)
(helemaal fijn als je op je 8ste ook nog eens longontsteking kreeg gepaard met 41 graden koorts)
'Gelukkig' heeft vaderlief hetzelfde en mag het ziekenhuis op hem medicijnen testen, blijf ik buiten schot :D

wat aanpassingen in het huis (om maar even een paar dingen op te noemen..)
- tegels of linoleum
- geen gordijnen
- speciaal matras, dekbed etc.
- aantal keer per week stofzuigen

logeerpartijtjes zitten er voor mij dus niet in, het gemiddelde huishouden heeft of tapijt of gordijnen..
dan kan je mij dus al afvoeren :+
Ook hele simpele dingen als spuitbus deo heb ik last van.
Gym op school was ook vreselijk want bij inspanning kreeg ik er ook last van.

Godzijdank geen allergie voor dieren...
hmm.. mijn verhaaltje klinkt erger dan het is, ik merk er in het dagelijks leven weinig van eigelijk of ik ben er gewoon aan gewend :)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:49

Ik moet zeggen dat het accepteren voor mij ook altijd lastig is geweest...Maar nu naar in januari weer in het ziekehuis te hebben gelegen...het stukken beter gaat...Leek wel of ik niet wou zien hoe ernstig het was.

Moet zeggen dat ik zelf heel slecht door heb wanneer ik heel erg piep. Als dan bij de HA ben dan schrikt hij er van...moet wel leren het zelf sneller te voelen ofzo...

Bedankt allemaal!! Komt vast wel goed hoef gelukkig geen infuus meer en niet meer de halve dag te blijven dat scheeld wel veel!!.. :)
Klopt is alleen voor allergische astma,moet zeggen dat ik nooit wist dat mijn allergien zo hoog zijn :$. Ben vooral voor huisstofmijt,pollen,honden en paarden. Nog meer mensen met allergie? En voor wat?

Schrok wel hoe duur de behandelingen met xolair zijn zeg...pff dat eigen risico zit ik zo door heen steeds...

Krijgen jullie trouwens ook een bedrag terug omdat je onder chronisch zieken valt?

De griepprik moet ik ook echtgaan halen...krijg wel altijd een oproep maar durf nooit :o

juval

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:56

ik meld me ook maar even. Ik heb ook astma, in combinatie met allergieën. Al vanaf mijn tienertijd (ben nu 38).
Op zich kan ik het redelijk onder controle houden, maar heb wel altijd mn ventolin bij me. Die gebruik ik ook dagelijks, soms vaker dan andere keren. Deze tijd is slecht voor mij ivm voorjaar/pollen/hooikoorts etc.
Voor de allergie heb ik ook een neusspray, maar die gebruik ik niet veel, want ik ben geloof ik inmiddels weer een beetje verslaafd aan het raken aan de 'echte' neusspray met xilyonogwattes.. daar zou ik eigenlijk weer mee moeten stoppen/minderen.
maar als mn neus verstopt zit kan ik dus echt niets. dan ga ik juist hyperventileren van de benauwdheid...
Ik vermijd inspanning, en in deze verhaarperiode poets ik ook zo weinig mogelijk, de hond is naar buiten verbannen (vind ze overigens niet erg hoor ;) )

tja, ik vind het toch wel een handicap, helaas zal het niet overgaan, ik hoop dat het niet verergerd. Vorig jaar mn schoonvader verloren aan longfibrose, en moeder heeft last van copd, dus helaas voorbeelden genoeg in mijn omgeving hoe naar longaandoeningen zijn.. ;(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:58

ik krijg inderdaad wel een bedrag terug, tenminste, vorig jaar voor het eerst. 54 euro ofzo.
griepprik heb ik 1 keer een oproep voor gehad, jaren geleden, maar toen ben ik niet gegaan, en daarna ook nooit meer een oproep gehad. ff afkloppen, ik heb ook nog nooit griep gehad gelukkig.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:00

Nou ik kreeg vorig jaar opeens meer dan 300euro terug..dat was nieuw voor mij!

Die grieppik moet ik echt gaan doen vanaf dit jaar!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:02

Ja van het CAK is dat toch? Maar bij mij is dat maar 1 keer per jaar iets van 60 euro. Maargoed, het is wel geld natuurlijk!

Ik ben allergisch voor van alles en ik denk dat ik het grootste deel nog niet eens weet haha. Mijn allergie voor dieren, hooi en stro ben ik te lijf gegaan door op een kinderboerderij te gaan werken. (Is niet aan te raden zonder begeleiding!!) Wekenlang goed ziek geweest, en maar doorlopen. Na een tijd werd het steeds minder. Al moet ik nu nog steeds geen konijn in huis nemen hoor, of een kat knuffelen. Maar ik kan er nu in de buurt komen en het aanraken zonder grote problemen. Mijn paard, hond en hamster heb ik ook geen last van. En dan hebben we nog de pollen, bloemetjes en plantjes. Geen idee welke wel en niet, maar dat merk ik meteen. Heb ook eens een aanval gehad toen ik op de receptie werkte, was het bloemstuk uiteindelijk :D En uiteraard huisstofmijt. Geen tapijtje voor mij (ook liever niet op mijn werk, tenzij ze héél goed stofzuigen). Gordijnen heb ik wel, maar niet in de slaapkamer.

Maar ik ben echt fan van avamys neusspray (oh ja, die gebruik ik ook dagelijks :o) Is echt héél fijn spul en werkt goed bij mij (is wel op recept) En in combinatie met loratadine is het helemaal toppie :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:03

Waarom krijg je dan geld terug? Waar zit hem dat in?
Zijn er ook mensen die naar een dietiste gaan? Dat hebben ze tegen mijn moeder gezegd maar dat doet ze ook niet.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:03

@ Chatelaine; Voor jou zal die prik inderdaad wel verstandig zijn, jouw lichaam heeft genoeg te verduren en dan moet je dat er niet bij krijgen.

MamboBeach schreef:
Zijn er ook mensen die naar een dietiste gaan? Dat hebben ze tegen mijn moeder gezegd maar dat doet ze ook niet.

Omdat je in feite een chronische aandoening hebt.

Dietiste? Waarvoor?

*Edit* even alles in 1 bericht gezet.
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 14-04-11 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:06

Waarvoor moet jouw moeder naar de diëtiste MB?
Ik kom wel bij de diëtiste, maar dat is omdat ik diabetes II heb gekregen als bijwerking op de prednison.

Ik kreeg vorig jaar ook 300 euro terug van het CAK :)
Wij zouden van dat geld een weekend weg gaan met kerst, helaas lag ik toen in het ziekenhuis en hadden we -dom genoeg- geen annuleringsverzekering, dus al met al had ik nog niets aan die centen :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:10

Oeh, dat is wel heel erg balen Quellian! Krijg je een keer een beetje extra geld, ben je het aan zoiets kwijt....
Ik kreeg dik 500 terug van het CAK, maar dat geld ben ik altijd ook meteen weer kwijt aan nieuwe ziektenkosten :\

Voordeel van een verstelbare lattenbodem is dat ik hem gerusst tien keer per nacht bij stel. En je rug blijft rechter dan als je met kussen je hoofdeinde omhoog haalt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:11

Roosje1987 schreef:
@ Chatelaine; Voor jou zal die prik inderdaad wel verstandig zijn, jouw lichaam heeft genoeg te verduren en dan moet je dat er niet bij krijgen.

MamboBeach schreef:

Omdat je in feite een chronische aandoening hebt.

Dietiste? Waarvoor?

*Edit* even alles in 1 bericht gezet.

Oke, en daar krijg je geld voor terug? Voor de onkosten naar het ZH ofzo?

Quellian schreef:
Ik kom wel bij de diëtiste, maar dat is omdat ik diabetes II heb gekregen als bijwerking op de prednison.

Wij zouden van dat geld een weekend weg gaan met kerst, helaas lag ik toen in het ziekenhuis en hadden we -dom genoeg- geen annuleringsverzekering, dus al met al had ik nog niets aan die centen :+

Voor beter te eten, gezonder denk ik... Mijn moeder heeft een buik, geen billen en geen benen maar gweoon een buik. Mijn moeder snoept noet veel ofzo maar ze eet gewoon verkeerd. 'S morgens bijna niets, met hangen en wurgen. Ik heb haar pas uitgelegd waarom ze weinig eet, dat dat te maken heeft met COPD. Wist ze zelf ook niet eens. Echt een struisvogel die moeder van mij... ;)
In de middag eet ze niets en in de avond aardig wat vlees en te weinig groente en aardappels. Ik wil mijn moeder zo veel mogelijk helpen alleen staat ze er niet echt open voor. Ze wordt snel kribbelig enz. Dus vandaar mijn vragen en dat ik graag wil weten wat jullie ervan vinden en hoe jullie erover denken, als dat mag.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:12

Quellian schreef:

Wat is CAK?
Wat vervelend Q dat je geen an.verzekering had...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:14

Ik kreeg ook ruim 500 euro terug, of nou ja, moet het nog krijgen :D

Ik heb trouwens een speciaal kussen waardoor ik hoger lig en meer lucht krijg, maar geen last van mijn nek.
Er zit een aparte vulling in, ideaal! Mijn tante is fysiotherapeute en kwam ermee.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:16

@ mambobeach; Dat verschilt. Bij mij is het een compensatie voor het eigen risico wat je betaalt. Bij andere mensen zal inderdaad transport naar het ziekenhuis, extra aanpassingen etc. ook gecompenseerd worden. Dus kosten die je maakt die niet direct vergoed worden.

http://www.hetcak.nl/
Google is je vriend ;)

Verder begrijp ik niet waarom weinig eten met COPD te maken heeft eerlijk gezegd, sorry. Maar ik denk dat je moeder zelf moet inzien dat ze aan haar gezondheid moet werken om zich beter te voelen. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:18

Ik zie zelf dat verband eigenlijk ook niet? Ik heb er in ieder geval geen last van.
Misschien overheen gelezen, maar heeft ze bronchitis, astma of longemfyseem?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:18

Roosje1987 schreef:
@ mambobeach; Dat verschilt. Bij mij is het een compensatie voor het eigen risico wat je betaalt. Bij andere mensen zal inderdaad transport naar het ziekenhuis, extra aanpassingen etc. ook gecompenseerd worden. Dus kosten die je maakt die niet direct vergoed worden.

http://www.hetcak.nl/
Google is je vriend ;)

Verder begrijp ik niet waarom weinig eten met COPD te maken heeft eerlijk gezegd, sorry. Maar ik denk dat je moeder zelf moet inzien dat ze aan haar gezondheid moet werken om zich beter te voelen. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe.

Te weinig lucht, eten kost inspanning dus gaan veel mensen minder eten, dus minder energie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:20

Ik meld me ook even :P.

Sinds bijna 2 jaar de diagnose astma. Ik was wel altijd een beetje allergisch voor haren (heel gek was dat: als ik mijn konijn ging knuffelen, had ik nergens last van, zodra ik hem terug zette begon het gesnotter :P) maar nooit heel erg.
Toen was ik in de zomer van '09 naar Italië geweest, een maand in de frisse berglucht gezeten, en ik was nog niet uit het vliegtuig gestapt of ik werd al benauwd. Dit heeft een week aangehouden, toen maar ff naar de HA gegaan, huppa ventolin en flixotide meegekregen :P
Schijnbaar ben ik allergisch voor huisstofmijt, boompollen en graspollen. Ofwel het hele jaar ben ik de sjaak :+
Ohja, katten ben ik ook allergisch voor. Ik heb er zelf twee en daar heb ik geen last van (immuun worden voor je eigen dieren jeuj!! *\o/* ) maar soms als ik bij iemand anders ben die katten heeft moet ik toch wel even een zooitje extra pufjes nemen.

Al met al is er goed mee te leven :) bij mij dan. Sommige mensen hier hebben het wel ietsje heavier :oo

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:26

Dat is vervelend zeg dat je geen annuleringsverzekering had :(:)

IK heb trouwens voora vanaf november tot februari echt veel last..de zomer periodes zijn verder wel te doen.

Hebben julle trouwens ook zon hekel aan die bloedgas prik ik wordt nog steeds helemaal gek als ik die prik krijg...Dacht na zo vaak prikken wordt dat wel minder...maar wat een akelige rot prik!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:28

Even opgezocht:

Veel COPD-patiënten hebben last van gewichtsverlies. Dat kan komen doordat je minder eetlust hebt, maar een grotere oorzaak is dat je lichaam meer energie nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat je sneller ademhaalt. Afvallen is in het begin niet erg, maar het kan zo ver gaan dat je ondervoed raakt. Andere COPD-patiënten hebben juist overgewicht, omdat ze vanwege hun benauwdheid te weinig bewegen. En dat overgewicht zorgt er weer voor dat je nog minder makkelijk beweegt. Overgewicht beperkt je niet alleen in het bewegen, maar vergroot ook de kans op andere ziekten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:30

Die prik ken ik niet, maar ik heb dan ook geen astma.
Kan me wel voorstellen dat het vervelend is!

Ik heb last in deze periode, dus het moment dat de temperatuur gaat schommelen tussen vriezen snachts en warmere temperaturen overdag. Die overgang is te groot.
Hebben mensen met astma daar eigenlijk ook last van? en van teveel sputum aanmaak?

@Mambobeach, ik heb geen last van gewichtsverlies, maar ik geloof dat dit ook pas in een later stadium is van de ziekte (hoeft natuurlijk niet). Ik zit nu alleen wel in een stadium dat ik mijn voeding moet gaan aanpassen in combinatie met de hoeveelheid beweging, maar dat is niet helemaal aan COPD te wijten. Ik had trouwens overgewicht (nog steeds een beetje :o ) maar ook dat kwam niet door de COPD.

Drinken jullie trouwens melk en fristi en dat soort dingen?
Daar kan ik dus niet tegen want ik krijg meteen last van slijmvorming en hoesten, terwijl ik melk altijd erg lekker vond ;(
En nu moet ik het gaan opvangen met andere producten waar veel calcium in zit, want dat heb ik dus ook tekort (naast IJzer, eiwitten, magnesium etc :+ ).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-04-11 09:33, in het totaal 3 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:30

Cayenne schreef:
Ik zie zelf dat verband eigenlijk ook niet? Ik heb er in ieder geval geen last van.
Misschien overheen gelezen, maar heeft ze bronchitis, astma of longemfyseem?

Mijn moeder heeft longemfyseem.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:31

MamboBeach schreef:
Te weinig lucht, eten kost inspanning dus gaan veel mensen minder eten, dus minder energie.

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik eet juist altijd heel veel doordat ik anders te weinig energie heb. En het schijnt dat bepaalde medicatie ook zorgt voor extra hongergevoel.

Chatelaine schreef:
Hebben julle trouwens ook zon hekel aan die bloedgas prik ik wordt nog steeds helemaal gek als ik die prik krijg...Dacht na zo vaak prikken wordt dat wel minder...maar wat een akelige rot prik!!

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar alleen de naam al krijg ik de kriebels van. Wat is dat voor prik?

Cayenne schreef:
Drinken jullie trouwens melk en fristi en dat soort dingen?
Daar kan ik dus niet tegen want ik krijg meteen last van slijmvorming, terwijl ik melk altijd erg lekker vond ;(
En nu moet ik het gaan opvangen met andere producten waar veel calcium in zit, want dat heb ik dus ook tekort.

Is dat slijmvorming in je keel of echt in je luchtwegen? Ik gebruik wel zuivel, veel zelfs. Maar voornamelijk mager en halfvol, dat scheelt denk ik wel.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:34

BIj de bloedgasprik wordt er in de slagader geprikt in de pols waar dan de zuurstof en nog twee dingen in kan worden onderzocht. Wordt bij mij eigenlijk altijd gedaan als op de eerste hulp kom inverband met benauwdheid maar vind het echt de aller naarste prik!!

Nou ik moet richting ziekenhuis...gelukkig ben ik deze keer snel thuis en wordt ik duo geprikt! Sneller voorbij dan maar weer

tot zo :wave:

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:35

Succes!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:36

Ik meld me hier ook maar even aan :-)
Heb sinds kleins af aan al astma en verschillende medicijnen gehad. Ik gebruik nu 2x per dag Seretide en 's avond gebruik ik Singulair, maar daarmee wil ik eigenlijk stoppen. (Wel eerst even overleggen met mijn longarts voordat er iets mis gaat....:D) Als ik het erg benauwd krijg mag ik zonodig Bricanyl gebruiken, maar die heb ik eigenlijk nog weinig gebruikt.
In de winter ben ik altijd verkouden, maar dit jaar was het veel minder. En dat terwijl ik voor het eerst geen griepprik heb gehaald....best bijzonder.