Bij welke sterkte een bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:10

Ik heb - (of + geen idee wat wat is) 0.5 en hetzelfde 0.75. Ik draag af en toe een bril. Mijn spiertjes zijn te kort, en gaan enorm trekken als ik veel lees, en daar krijg ik ontzettende hoofdpijn van.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:53

maaikedd schreef:
hier een opticien, het is per persoon verschillend wanneer diegene een bril nodig heeft. Ik heb klanten die met -0,25 al heel erg blij worden en deze de hele dag dragen en die het weigeren om hun bril te dragen terwijl ze dan eigenlijk veel meer gaan zien. Moet er wel bij melden dat ik inmiddels ervaren ben in hetd ragen van een bril, ben ooit begonnen met -0.50 en -0.75 zit nu op min 2 met cilinder en een prisma. Lenzen is helaas ook niet altijd de oplossing, ik draag eigenlijk alleen tijdens het sporten lenzen en tijdens vakantie. In mijn winkel is de lucht te droog waardoor ik last van mijn lenzen krijg. Dus als je echt last hebt moet je gewoon een goedkope bril nemen de eerste keer, kun je gaan kijken of je het prettige vind.

Bedankt voor het delen van je kennis.:) Ik ga deze week kijken voor een goedkope bril die ik voor school kan gebruiken.

Faelivrin

Re: Bij welke sterkte een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:12

Omdat ik constant hoofdpijn had en in de auto heel vaak met mijn ogen zat te knijpen ben ik ook maar eens bij een opticien binnen gewandeld, en had dus -0,5 op beide ogen en een cilinder van -0,25 in mijn rechter oog volgens mij, uit mijn hoofd. Ik heb gekozen voor een bril om deze vooral bij TV kijken en auto rijden te gebruiken, en serieus, het is een wereld van verschil. Ik moet er nog wel ernstig aan wennen, maar heb niet bezuinigd en 'bewust' voor een goedkope bril gekozen. Heb wel meteen goede glazen en op het montuur heb ik ook nou niet echt bezuinigd haha.

Heb hem sinds gister avond, moet er nog ernstig aan wennen maar probeer nu wel even door te zetten. Het scheelt zo in scherpte en geeft me nu al een heleboel rust. :+:

Iemand trouwens tips voor in het begin verder? Moet je doorzetten of afwisselen?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:15

tante_trien schreef:
Ik heb - (of + geen idee wat wat is) 0.5 en hetzelfde 0.75. Ik draag af en toe een bril. Mijn spiertjes zijn te kort, en gaan enorm trekken als ik veel lees, en daar krijg ik ontzettende hoofdpijn van.

Als je problemen met afstanden zien hebt heb je - nodig. Als je problemen met lezen hebt + ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:15

Maaikedd, wat voor brillenwinkel raad jij aan om je ogen op te meten? Ik weet in ieder geval dat Hans Anders voor mij echt afvalt, die hebben er al eens een zootje van gemaakt, Pearle vind ik wel heel prettig :j ben daar bij meerdere filialen geweest voor mijn oogmeting, en het kwam allemaal netjes overeen :j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:20

5 jaar terug ben ik begonnen met 2.25 en 2.5, nu heb ik aan beide kanten 2.75. Ben toen ook direct aan een bril gegaan en kan eigenlijk ook niet zonder.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:20

Jans schreef:
Maaikedd, wat voor brillenwinkel raad jij aan om je ogen op te meten? Ik weet in ieder geval dat Hans Anders voor mij echt afvalt, die hebben er al eens een zootje van gemaakt, Pearle vind ik wel heel prettig :j ben daar bij meerdere filialen geweest voor mijn oogmeting, en het kwam allemaal netjes overeen :j

Pearl heeft mij ooit verkeerde lenzen aangeraden, waarna ik vervolgens geen lens meer kon verdragen, dus daar kom ik niet meer. Jaren daarvoor probleemloos lenzen gehad via Hans Anders. Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel ervaringen.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:38

Haha ik moest mijn bril omdat ik - 0.5 en - 0.75 dus soms is dat niet heel prettig. :+

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:18

Ik heb -0,5 en -0,25 en heb eigenlijk nooit last ervan. Geen last met borden lezen, geen hoofdpijn helemaal niets.

Toen was er een actie bij de opticien met zonnenbrillen, als je een merk montuur kocht kreeg je gratis glazen op sterkte.

Dus die zonnenbril ligt nu in de auto, maar merk totaal geen verschil hoor...

En van me werk moet ik een bril op bij sommige dingen, maar dat is echt een belachelijk ding haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:20

Ik heb een bril gekregen toen ik aan beide ogen -0.25 had (met cilinder), ik draag m'n bril altijd, ook al is het een kleine afwijking ik krijg zonder bril echt hoofdpijn :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:20

Dat komt waarschijnlijk door de cilinder. Mijn ogen waren gisteren beide een halve punt achteruit gegaan maar de cilinder was niet veranderd. De opticien raadde me aan om nog geen nieuwe glazen te nemen, het zou niet schelen qua hoofdpijn.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:21

amillia schreef:
5 jaar terug ben ik begonnen met 2.25 en 2.5, nu heb ik aan beide kanten 2.75. Ben toen ook direct aan een bril gegaan en kan eigenlijk ook niet zonder.

Dit klopt niet, je hebt ook + voor ver, hang er van af of je verzient of bijzient bent.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:22

ik heb -1.5 aan beidde ogen gebruik alleen een bril in de auto als het donker is , heb dan van die gele glazen is een echte aanrader

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:29

Rhine_ schreef:
amillia schreef:

Dit klopt niet, je hebt ook + voor ver, hang er van af of je verzient of bijzient bent.

Als je bijziend bent zie je dichtbij dus wel goed. Verziend dan zie je de afstanden goed. Ofwel: bijziend krijg je - en verziend +. Bij verziend heb je dus meer problemen met dichtbij zien en dat is meestal lezen.
Kijk voor de lol maar eens bij die goedkope leesbrilletjes in winkels. Dat zijn altijd + glazen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:31

Ik ben een bril gaan dragen toen ik merkte dat ik minder begon te zien. Mijn ogen waren toen -0,5 aan beide ogen. Na 2 jaar een bril dragen en daar een haat-liefde verhouding mee te hebben ( ik kon gewoon niet wennen aan mn bril) ben ik overgestapt op lenzen. Ik heb dat toen laten doen bij hans anders en ik heb veel problemen gehad met mn lenzen. Na een 2 weken er dus mee gestopt en tijdelijk weer mn bril gedragen, ondertussen is mn sterkte dus -1 aan beide ogen.

Maar het kriebelde en ik ben toen naar een échte opticien gegaan en daar heb ik gekozen voor nachtlenzen. Deze draag ik dus tijdens het slapen en smorgens bij het opstaan doe ik ze uit. Op deze manier kan ik de hele dag scherp zien zonder dat ik overdag een bril of lenzen hoef te dragen. Ideale oplossing voor mij.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:33

Ik heb gewoon meteen een bril gehaald toen ik mijn ogen had laten meten.

rechts -1,5 en links -1,75 !

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:35

Ik was 12 toen ik bij de opticien kwam met -0.75 en -1.25. Eerst een jaar bril, toen ik naar de middelbare ging lenzen. (te ijdel voor een bril (a)). Nu heb ik woensdag mn ogen laten laseren, heerlijk! Echt geweldig, ik word wakker en kan alles zien! Vind t nog steeds vreemd, dat dit zomaar kan. Had een afwijking van -2.25, beide ogen.

Ik moest een bril omdat ik destijds te veel hoofdpijn had en gewoon het bord niet goed kon zien! Dus is met jouw afwijking denk ik even kijken hoeveel last je ervan ondervindt..

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:38

BrankaZ schreef:
Rhine_ schreef:

Als je bijziend bent zie je dichtbij dus wel goed. Verziend dan zie je de afstanden goed. Ofwel: bijziend krijg je - en verziend +. Bij verziend heb je dus meer problemen met dichtbij zien en dat is meestal lezen.
Kijk voor de lol maar eens bij die goedkope leesbrilletjes in winkels. Dat zijn altijd + glazen.

Een leesbril is heel anders, ik zie niet met een kruidvat bril verweg hoor.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:39

Mn ogen laten laseren wil ik in de toekomst wel heel graag, maar ik wil nog minstens 10 jaar wachten omdat ik persoonlijk vind dat er nog te weinig ervaring is met de gevolgen op de lange termijn...

Maar het is zeker iets wat ik graag wil...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:59

Rhine_ schreef:

Een leesbril is heel anders, ik zie niet met een kruidvat bril verweg hoor.[/quote]

Nee, daarmee zie je juist dichtbij :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:02

Focussed schreef:
Warbling schreef:
Ik kreeg m'n bril in groep 5, toen ik overal randjes omheen zag verschijnen. Ik had toen -0.75 aan beide ogen geloof ik. Gaf wel flink rust hoor, minder hoofdpijn en niet meer zo zitten knijpen met m'n ogen. Inmiddels ben ik 18 en heb ik -6.75 en -7 met cilinder := Hoop dat het stopt nu ik aardig uitgegroeid ben.

Ben dus ook echt een dwaas zonder bril of lenzen. Want ik zie gewoon geen steek. :o

Ik ben bijna 19 en ga helaas nog ieder jaar achteruit... Teller staat inmiddels op -7.75 en -8 :')
Gelukkig niet meer zo snel, eerst ging ik wel eens een punt per half jaar achteruit, nu zijn het nog kwartjes per jaar...

:') Ooit zal het wel stoppen.. Toch?
Hier inderdaad soms ook een punt per half jaar (toen ik een groeispurt maakte zelfs wel meer :Y)) Nu gelukkig ook kwartjes per jaar.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:05

Ik ben gisteren mijn bril gaan halen en het valt me nu pas op hoe onscherp ik normaal zie, zo zonder bril := Met die bril zie ik zó goed, het is magisch :D Denk dat ik over een tijdje misschien wel overstap naar lenzen, maar ik wil nu eerst kijken hoe vaak ik mijn bril echt nodig heb. In de auto en tijdens colleges heb ik hem wel nodig, maar daar buiten eigenlijk niet.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:06

Ik heb + voor VER. Dus dat is nog wat anders als een LEESbril.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:39

Ik heb - 1,25 sterkte en -1,75 cillinder met een axis (draaiing van de lens) van 110 bij mijn rechteroog
en heb - 1,25 sterkte, -1,75 cillinder en een axis van 70 bij mijn linkeroog.

Wil ik een beetje fatsoenlijk alles kunnen overzien heb ik gegarandeerd een bril nodig (of, in mijn geval, lensen) Ik zit 50 cm bij mijn beeldscherm vandaan maar zonder lenzen kan ik echt niet lezen. Vind het wel vreemd bij jou dat je ook moeite hebt met een boek lezen, is voor mij nl geen probleem, weet je zeker dat je ook niet een + hebt? (problemen met dichtbij zicht).

Ik heb een bril sinds -0,75 bij mij was geconstateerd bij beiden ogen. Had constant last van hoofdpijn (zat veel in de auto) en had moeite met het op tijd lezen van straatnaambordjes.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:49

ik zie ook mensen die al vaak een bril dragen met - o.25 hier in het topic voorbij komen ik dacht dat dat niet hoefde , mijn opticien vertelde dat ik met - 1.50 ook niet echt een op hoefde