We denken dat meisje zich zelf snijdt..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:50

MJ__ schreef:
Niet naar je mentor gaan moest je ooit nog met haar willen praten.
ik denk dat je al aardig gedaald bent in aardig vinden in haar ogen sinds het voorvalletje(eigenlijk snap ik ook niet waarom het nodig was om iemands arm zo vast te nemen,zelfs al deed je dat bij mij zou ik nog zoiets hebben van ''enneuuuh?'' :') ),en als je haar nu ook nog eens gaat 'verklikken' dan is het helemaal afgelopen.
Je kan beter naar haar toegaan,zeggen dat je het echt niet verwachtte,dat het je echt spijt dat je dat gedaan hebt,en vragen of alles wel ok is.
Wil ze het niet vertellen? dan ook niet over doorgaan,dan heb je iig gedaan wat je kon. :)

wat wil je liever, dat het meisje in kwestie TS niet meer mag, of dat het zo erg word dat ze zelfmoord pleegt? dan weet ik wel wat ik zou kiezen.
ik weet alleen niet of je het door de klas blèrde of haar even apart nam?

Sting

Re: We denken dat meisje zich zelf snijdt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:32

Ik zou het toch wel melden bij mentor/vertrouwenspersoon. Maar de meningen wisselen nogal. Automutilatie kan van kwaad tot erger gaan en een symptoom zijn van een grotere psychische aandoening. Daarom: melden bij iemand, dan kan jij je verhaal ook kwijt. Zij weten wel hoe ze dit moeten brengen zonder jou daarbij te betrekken.
Voor dit moment kan je gewoon een praatje met haar maken en idd aangeven dat ze haar verhaal bij je kwijt kan.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:38

Ik heb niet alles gelezen, maar doordat ik vele meiden ken die zichzelf automutileren, weet ik dat als je het opvallend doet op je onderarmen, dat vele meiden dit doen als een 'Cry for Help' en als ze dan ook nog vaak hun mouwen opstropen, dan weet je zeker dat dit een 'Cry for help' is.
Als mensen zichzelf echt pijn willen doen, zonder dat andere mensen het door hebben, dan heb je genoeg andere plekken op je lichaam (die wel pijn doen als je je snijd, want je onderarm doet geen pijn) zodat mensen het niet zien...

Ik zal naar je mentor toestappen en het gewoon is uitleggen.. misschien weten ze het al van dit meisje ;)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:39

gabjj8 schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar doordat ik vele meiden ken die zichzelf automutileren, weet ik dat als je het opvallend doet op je onderarmen, dat vele meiden dit doen als een 'Cry for Help' en als ze dan ook nog vaak hun mouwen opstropen, dan weet je zeker dat dit een 'Cry for help' is.
Als mensen zichzelf echt pijn willen doen, zonder dat andere mensen het door hebben, dan heb je genoeg andere plekken op je lichaam (die wel pijn doen als je je snijd, want je onderarm doet geen pijn) zodat mensen het niet zien...

Ik zal naar je mentor toestappen en het gewoon is uitleggen.. misschien weten ze het al van dit meisje ;)

Hoezo doet snijden in je onderarm geen pijn? :) Dat wist ik helemaal niet.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:41

renske_13 schreef:
gabjj8 schreef:

Hoezo doet snijden in je onderarm geen pijn? :) Dat wist ik helemaal niet.

je voelt het wel goed, maar echte pijn, nee dat heb je daar niet mee ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:42

Moeilijke situatie lijkt het me voor jou!
Was indd niet echt tactisch van je nee :=
Maar ik zou denk ik eerst met haar gaan praten, geeft ze het toe, heb het er met haar over en zeg dat ze hulp nodig heeft en dat jij haar daar evt. wel bij wil helpen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:42

@gabjj8, als ik me zelf per ongeluk openhaal in me onderarm, doet dat toch echt wel flink zeer hoor.. ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:49

UMayDream schreef:
@gabjj8, als ik me zelf per ongeluk openhaal in me onderarm, doet dat toch echt wel flink zeer hoor.. ;)

ligt eraan hoe diep, en meestal is het meer de schrik dan dat het écht pijn doet.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:51

Nee, dat is het niet de schrik, kan ook zijn dat ik daar gewoon gevoelig ben, maar doet echt wel pijn :=

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:52

het kan ook in het verleden gebeurd zijn...littekens blijven nou eenmaal staan..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:53

Ik ken ook zoon meisje! Ze had helaas vertrouwen in niemand om het tegen iemand te zeggen. Toen heeft ze het in vertrouwen tegen dr vriendin verteld; helaas heeft die het doorverteld en is het toen allemaal erger misgegaan omdat ze zich in de klas enzo niet meer thuis voelde omdat iedereen het wist.. Ze is weggelopen(en weer teruggevonden) maar ik denk dat je moeilijk zoon probleem kunt vertellen! En als je je snijd denk je dat het moet etc. en voel je de pijn minder!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:54

@paardenfreak; TS zegt dat ze denkt dat het verse littekens zijn.
En TS is 12, dus meisje zal ook niet veel ouder zijn, denk niet dat zij het op 8/9-jarige leeftijd heeft gedaan ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:55

dancer_ schreef:
Ik ken ook zoon meisje! Ze had helaas vertrouwen in niemand om het tegen iemand te zeggen. Toen heeft ze het in vertrouwen tegen dr vriendin verteld; helaas heeft die het doorverteld en is het toen allemaal erger misgegaan omdat ze zich in de klas enzo niet meer thuis voelde omdat iedereen het wist.. Ze is weggelopen(en weer teruggevonden) maar ik denk dat je moeilijk zoon probleem kunt vertellen! En als je je snijd denk je dat het moet etc. en voel je de pijn minder !

vele doen het ook om de aandachten en je voelt de pijn in je gedachte een klein beetje minder omdat er morfine in je lichaam vrij komt.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:02

De meeste mensen die automutileren doen dit om de pijn die ze innerlijk ervaren niet meer te voelen door pijn aan de buitenkant op de roepen. Het beste is gewoon interresse te tonen in haar als persoon en niet in het snijden zelf. Als je dit dan ook nog uitgebreid gaat bespreken bereik je eigenlijk niks.
Ik ben zelf psychiatrisch verpleegkundige en wij besteden weinig tot geen aandacht aan het automutileren zelf, maar juist wel veel aandacht aan hoe iemand zich voelt, wat hem/haar bezig houdt en wat ik zou kunnen doen om die persoon te helpen.

Uieraard zullen er genoeg mensen zijn die dit een fase doen om aandacht te krijgen of zo maar hier zou ik niet van uitgaan.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:02

Meisje hoeft helemaal NIET emo te zijn.
ik heb dit zelf mee gemaakt van een toen beste vriend van mij.
Hij had soms wat drepressieve dagen en was voor alles erg gevoelig.
Zulke mensen voelen zich niet echt prettig als er over word geroddelt of zoals jij nu hebt gedaan. (nou wil ik je niet de schuld geven)

Zo'n meisje is heel kwetsbaar en gevoelig. Ik weet niet hoe ver je mentor gaat maar ik heb er slechte ervaringen over.
Ga naar een leraar waar jij het gevoel over hebt die er echt wat aan doet en het niet stilletjes houd maar naar haar toe gaat en er goed mee om gaat. Meestal zijn contact personen dan het best. Echt ik spreek uitervaring wees er niet te stil over tegen zo iemand.

Zo'n meisje vind het wel fijn om het van zich af te praten waarschijnlijk heeft zij problemen of iets. Houd dit wel voor je van wat je hoort of vertel dit aan die leraar of persoon die jij toevertrouwd. Aan geroddel heeft zij nix en zou zij alleen maar dieper zinken.

Als je meer vragen hebt pb je me maar want meestal zitten die mensen niet echt lekker in hun vel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:04

gabjj8 schreef:

ik weet niet of dat waar is hoor, onderarm ligt ook wel lekker makkelijk in het 'bereik' zullen we maar zeggen.... Je benen gaan lastiger als je een broek aan hebt bv. Daarnaast doet het op je onderarmen idd minder pijn. Maar aangezien het bij sommige meer een 'beschadigingsdrang' is ( dus hoe maak ik mezelf zo hard mogelijk kapot, als zelfbestraffing ofzo) dan drang om pijn te hebben, is onderarm idd wel een tactische plek omdat het minder pijn doet.

Toen ik 11 was ofzo was ik zo'n doos de het eens uit ging proberen, en een bepaalde periode ook behoorlijk fanatiek..... :+ Ik stond er uberhaupt niet bij stil dat het ook op andere plekken kon, maar ik wilde echt niet dat mensen t zagen hoor.....

ik ben nu 18 en ik zou er echt goud geld voor overhebben om die littekens weg te laten halen, het valt niet echt op.... Maar als je er op let zie je het wel, en ik krijg nog regelmatig de vraag 'goh je hebt toch niet zo'n enge ziekte dat je in je zelf snijdt he :\ '.... En het zijn , ook zo snugger, allemaal evenredige littekens dus daar kom je ook niet onderuit met een banketstaaf. Maar ok, zo is het nu eenmaal.

over de TS, ik blijf er wel een beetje bij dat het nietiets heel ernstigs hoeft te betekenen, het kan wel ernstig zijn natuurlijk :o .... Maar tussen zelfmoord plegen en automutileren zit nogal een groot grijs gebied denk ik....

Ik zou geloof ik niet naar je mentor gaan, tenzij je andere signalen oppikt waaruit blijkt dat het niet zo fantastisch gaat met dat meisje. je weet idd niet hoe haar thuissituatie is, en grote kans dat je dingen alleen maar erger maakt als ze dalijk in één of ander heel traject komt alleen hierdppr. Daarnaast is mijn ervaring dat mentoren helemaal niet zo slim omgaan met dit soort zaken. Meestal staan ze er uberhaupt niet bij stil dat het ook betrekking. zou kunnen hebben tot een slechte thuissituatie, en lichten ze meteen ouders in enzo. En dan heb je alleen maar meer de poppen aan het dansen. Ik zou hoogstens wat meer aandacht aan dat meisje besteden en wat vaker vragen hoe het gaat als je je daar de geroepen persoon tor voelt :)

in ieder geval, de hele nasleep heeft bij mij een hele boel ellende opgeleverd doordat mijn hele omgeving ingelicht moest worden over t feit dat ik ' psychische problemen' had.... terwijl het voor mij een betrekkelijk onschuldig iets was :) ...
De nasleep en gevolgen die het gehad heeft op mijn omgeving is iets waar ik nog steeds moeite mee heb ( de hele thuissituatie wad meteen ernstig ontwricht enzo...) , en het was erg prettig geweest als dat me bespaard was gebleven. Ik zou dus niet zomaar iedereen in gaan lichten :+

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:08

Mag ik vragen of je op school in Apeldoorn zit en zo ja, welke (mag ook via pb)? Ik heb namelijk met verschillende middelbare scholen ervaringen qua hoe er om wordt gegaan met mensen die zichzelf snijden of andere dingen doen.

Overigens even kort gereageren op de opmerking dat dit een cry for help is als je haar onderarmen kunt zien.. Een meisje dat ik ken heeft dit ook gedaan en deed juist haar mouwen wat hoger.. Hartstikke slim juist, als je telkens lange mouwen draagt gaan mensen dat al snel in combinatie zien wanneer ze ook littekens zien. Als je korte mouwen draagt en gewoon zegt dat je kat/hond het heeft gedaan geloven ze je al snel. Je zou toch immers lange mouwen dragen wanneer je je echt zou snijden?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:08

Ik heb niet alles gelezen maar wil even het volgende zeggen:

Ik heb vanaf mijn pols tot mijn elleboog aan de binnenkant van mijn arm een litteken. Dit loopt niet mooi recht maar zigzaggend van links naar rechts en het valt op. En nee, dat komt niet omdat ik mezelf snij maar door een kattenbeet. Dit is destijds niet goed behandeld door de huisartsenpost (gehecht, geen a.b. kuur en geen tetanus enting) Hierdoor is de boel zo allemachtig gaan ontsteken dat ik een bloedvergiftiging had en ze veel ontstoken weefsel uit mijn arm hebben gehaald (vandaar zigzag patroon)
Ik schaam me er niet voor, heb gewoon korte mouwen en als iemand aan mij vraagt, dan wil ik best uitleggen hoe het komt maar als iemand zo zou vragen heey snij jij in jezelf dan zou ik ook pissig worden.
Als je dan ook nog achter mijn rug om naar mijn mentor zou stappen, dan had je me echt kwaad gehad.

Vraag gewoon op een rustig moment waar geen andere mensen bij zijn of ze wil vertellen hoe ze aan die littekens komt en eventueel uitleggen dat je je zorgen maakt om haar. Kom je een stuk verder mee dan met roddelen over haar!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:25

gabjj8 schreef:

Ik vind dit echt een rotopmerking. Als je in je onderarmen snijdt, betekent dat niet automatisch dat het een 'cry for help' is. Het is idd gewoon een makkelijke plaats.
Olster4ever schreef:
wat wil je liever, dat het meisje in kwestie TS niet meer mag, of dat het zo erg word dat ze zelfmoord pleegt? dan weet ik wel wat ik zou kiezen.
ik weet alleen niet of je het door de klas blèrde of haar even apart nam?

Ook al zo'n onzinopmerking. Je merkt wel dat mensen echt niets over dit onderwerp weten zeg. Iemand die in zichzelf snijdt is niet per definitie suicidaal. Dat heeft daar niets direct mee te maken. Als iemand ook een depressie heeft, zou die evt ook suicidaal kunnen zijn, maar ook dan hoeft dat niet per se.

@ TS, ik zou inderdaad contact zoeken met het meisje zelf. Eerst je excuses aanbieden is een hele goede, en probeer haar vooral op haar gemak te stellen. Ga ook niet proberen haar verhaal eruit te trekken, maar bied gewoon een luisterend oor. Wie weet vertelt ze wat er met haar aan de hand is, maar de kans is ook heel groot van niet. Aan de mentor vertellen zou ik niet doen. Meestal kruipen mensen dan juist in hun schelp terug.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:29

Ik denk dat voor de meeste mensen snijden 'vreemd' is en er daarom geprobeerd wordt mensen die snijden in hokjes te stoppen.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:30

wat is een emo?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:32

Volgens mij is het een afkorting van iets met emotioneel. Ze worden meestal in hokjes (hé, daar heb je ze weer!) geduwd door te zeggen dat ze snijden. Vaak hebben de 'typische' emo's veel zwart met ineens een opvallende kleur. Dit soort meisjes wordt getypeerd als emo:

Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:35

Futurefox schreef:
wat is een emo?

Afkorting van emotionel..
vele mensen schuiven emo's in een hokje, als mensen met zwart/roze kleding en die zichzelf snijden en heel veel met de dood bezig zijn enzo.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:36

Ben ik de enige hier die zich afvraagd waar je je mee bemoeit? Ik zou het ook niet waarderen als mensen vroeger
of ik me snijd? & dat ook zeker niet aan de grote klok gaan hangen..

En dat mensen in ene wel tegen je praten uit medelijden? Ik zou daarintegen als je je er perse mee wil mengen wel
naar je mentor gaan..

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:39

gabjj8 schreef:

Sommige mensen gaat het niet om de pijn zelf, opzich.

En over die mentor, en dan? Meisje wil het helemaal niet, mentor moet naar ouders toestappen, meisje not amused (zacht uitgedrukt). En dan? Wat bereik je daar mee?