Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rebel_Jits schreef:Ik heb het ook met geluiden. Ik kan niet slapen met geluiden om me heen. M'n buurman hoeft maar te hoesten of er hoeft maar een bed te kraken en ik lig klaarwakker. Slaap ook standaard met oordopjes in (en zelfs dan hoor ik nog vanalles).
Verder altijd dus muziek op, om de andere geluiden wat te camoufleren. Dan hoor ik tenminste alleen nog wat ik wil horen
KletsKoekje schreef:Dit heb ik dus ook ja! Slaap met oordoppen, want ik kan er totaal niet tegen als ik mijn vriend hoor ademhalen. Maarja hij
kan moeilijk stoppen met ademhalen voor mij
Miss_Caroo schreef:Met dromen heb ik nergens last van. Al wordt ik al mijn halve leven niet blij en uitgerust wakker
Ik heb het ook heel erg met emoties, van mezelf maar ook van anderen. En dat is gewoon echt niet fijn. Kijk, ik vind het wel leuk dat ik mensen ermee kan helpen, als ze willen, en mensen inschatten is ook wel leuk. Maar zodra er veel negativiteit is en ik totaal niet meeer bij mezelf kan blijven, dan gaat het helemaal mis.
Gelukkig is daar een oefening voor die erg bij mij helpt. Afsluiten vind ik erg moeilijk, maar met deze oefening gaat het best goed.
jankawijnsma schreef:Miss_Caroo schreef:Met dromen heb ik nergens last van. Al wordt ik al mijn halve leven niet blij en uitgerust wakker
Ik heb het ook heel erg met emoties, van mezelf maar ook van anderen. En dat is gewoon echt niet fijn. Kijk, ik vind het wel leuk dat ik mensen ermee kan helpen, als ze willen, en mensen inschatten is ook wel leuk. Maar zodra er veel negativiteit is en ik totaal niet meeer bij mezelf kan blijven, dan gaat het helemaal mis.
Gelukkig is daar een oefening voor die erg bij mij helpt. Afsluiten vind ik erg moeilijk, maar met deze oefening gaat het best goed.
Kan je uitleggen hoe die oefening in zijn werk gaat? Heeft t met ontspanning / ademhaling te maken?
Ik word trouwens ook wel eens heel blij wakker en als ik in een ruimte ben waar iedereen blij is en gelukkig kom ik helemaal in een flow dus alles heeft 2 kanten natuurlijk! HSP laat zowel positief als negatief sterker doorkomen en in t geval van positief is dat een groot voordeel! Alleen bij t negatieve wil ik idd wel bij mezelf blijven.
amandananana schreef:jankawijnsma schreef:Ja ik heb het ook, wist het niet ben er vorig jaar pas achter gekomen.
Ik herken heel veel, maar bepaalde dingen kan ik me goed voor afsluiten, geluiden bijvoorbeeld, ik kan alleen niet goed tegen hele harde geluiden maar verder gaat dat prima.
Emoties heb ik wel eens moeite mee er is nl. zoveel! Ik sluit me voor bepaalde dingen af al lukt niet alles.
Wat ik ook heb is dat ik heel heftig droom, zijn er meer die dat hebben? Ik droom heel veel flarden van dingen die ook gevoel mee brengen en ik word niet altijd blij en uitgerust wakker zeg maar. Misschien iemand tips?
Dat heb ik ook. Als ik mijn dromen kan herinneren zijn ze vaak heel vervelend en heb ik er de rest van de dag last van. Maar ik heb ook een tijd gehad dat er één jongen was in mijn droom, en irl kende ik heel die jongen niet. En élke nacht droomde ik gewoon over hem, zijn huis, en ik weet nog steeds álle details van die dromen. Was alsof hij altijd bij me was, heel raar.