Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:38

ik wil de hele tijd tegen mijn moeder zeggen dat ik denk dat ik dit heb en naar de HA moet maar kan het gewoon echt niet :(
ik weet niet hoe ik het moet zeggen en dan begint ze weer je beetje onzin want je doet genoeg en dat je het leven niet meer ziet zitten is ook onzin!
Ik durf het echt niet aan !

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:40

die is echt leuk ja! moest kei hard meelachen DANK JE WEL dat had ik echt even nodig!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:44

ietjelover, zoals ik heb geleerd bij de psycholoog willen je ouders uiteindelijk het beste voor hun kind. Dat betekent niet dat ze het met al je keuzes eens zullen zijn, maar wel dat ze er graag in gekend en betrokken willen worden. En misschien is het daarom ook wel verstandig om het je ouders te vertellen en daarna samen naar de huisarts te gaan. Zo horen zij ook wat hij/zij te zeggen heeft en dat is anders dan wanneer jij het zegt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:51

als je bang bent om elke keer tijdens je uitleg onderbroken te worden met zulke teksten, kun je ook een brief schrijven, zodat je kunt nadenken wat en hoe je iets zegt, en dan kunnen je ouders het ook op hun gemak lezen, en erover nadenken. zodat als het wat bezonken is ze jou misschien beter (willen) begrijpen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:54

Crazyshar: zo heb ik het ook bij mijn vriend gedaan maar dan via sms.
Ik kan het ook zo niet vertellen want zit al meteen te huilen,
ik zal eens even gaan praten met mijn vriend.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:14

whaha, die video ja, was ook al in een ander topic tegengekomen, hij is en blijft leuk!

en ietjelover, pben mag altijd!

@crazyshar, lijkt me heftig dan indd!
had ik de eerste keer bij de fysio, wat die man los heeft gemaakt toen.....nou, toen begon de ellende zeg maar haha.....(vlak daarna dus ook voor't eerst naar een psycholoog, en trouwens ook veel aan die fysioman gehad hoor!!)
hoop dat het nu wat rustiger in je lijf is en dat je kan slapen vannacht!

@tozalin, lukt dat sowieso dan? omdat je ook net een appartement gekocht hebt, en dan studeren ernaast, dat brengt ook weinig inkomsten mee......hoop in elk geval dat je snel weer inkomsten zult hebben! en vanjullie nw huisje kunnen genieten!

ik ben weer wat fitter!
en wat betreft evt het gesprek morgen, maak me er nu indd niet meer druk om! of een heel "algemeen"gesprek, en als het heftiger wordt dat ik dan gewoon afkap en zeg: sorry, straks nog een serieus gesprek waar ik liever mijn energie voor bewaar! oid....
wel gek, als ik terugkijk, vorige week maakte ik me er zoooo druk om, druk in mijn hoofd met gesprekken al te voeren die er nog niet eens zijn, en de laatste paar dagen: ach, we zien wel! niet te diep op in gaan, mijn hoofdpunten noemen, en maar zien hoe het verloopt!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:21

Al zou ik maar 3 dagen in de week werken dan is het al geen probleem meer. Dus die studie zou ik wel kunnen doen qua geld, alleen psychisch gaat dat gewoon niet lukken nu, werken ook niet, dus de zorgen worden er niet minder om. Ik hoop ook gewoon dat het snel beter met me gaat, en dat ik weer de energie heb om iets te ondernemen...

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:36

Zou het dan niet verstandiger zijn om te proberen dat je rond mei weer een kleine baan hebt gevonden? en als je dan jezelf en je huis en alles lekker op regel hebt, dan es verder te kijken of je nog genoeg energie hebt om er een studie naast te doen?(studie kost natuurlijk ook geld....)

werk je op dit moment ook niet?

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:48

Nee ik werk nu niet, ik ben volledig arbeidsongeschikt verklaard door de bedrijfsarts. Maar zo snel als het kan wil ik wel weer iets gaan doen. Al is het maar een paar uur per dag ergens, maar ik weet nu dat het nog niet kan. Heb de hele dag huilbuien en ben heel snel geirriteerd en eigenlijk de hele dag moe... ik wil wel, maar mn lijf werkt niet mee....

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:03

Nog even een vraagje hier,
wat zijn de gevaren van het rondlopen met een burnout zonder dat je ermee naar de dokter gaat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:31

ietjelover schreef:
ik wil de hele tijd tegen mijn moeder zeggen dat ik denk dat ik dit heb en naar de HA moet maar kan het gewoon echt niet :(
ik weet niet hoe ik het moet zeggen en dan begint ze weer je beetje onzin want je doet genoeg en dat je het leven niet meer ziet zitten is ook onzin!
Ik durf het echt niet aan !

Kun je zelf de afspraak met je huisarts niet maken, zonder je moeder?
Of is er een vertrouwenspersoon op school waar je terecht kunt?

Tozalin schreef:
Hij heeft inmiddels zijn excuses wel aangeboden. Omdat we allebei werken is de hypotheek van ons nieuwe appartement wel te betalen, maar als hij het alleen moet opbrengen houd hij geen geld meer over. Hij zei ook zo van, dat ga ik dus niet in mn eentje betalen. Dan moet ik mn hobbies opgeven en dan doe ik niet, dan moeten we het huis maar verkopen.... hij was echt pissed ;(
Dus ik hoop dat ik snel weer de oude ben, dat ik in ieder geval wat geld in het laatje kan brengen. Want als ik te lang zonder inkomen zit wordt het heel lastig. We hebben geluk dat we nu allebei nog thuis wonen...

Wat een rotnieuws zeg. Hopelijk heb je snel een baan.
Ik snap dat je vriend er niet gelukkig mee is, maar je kiest er toch neit zelf voor?
Ipv je te steunen...
Fijn dat hij zijn excuses heeft aangeboden, maar hij mag het ook wel een beetje van jouw kant zien.
Alsof je het allemaal maar voor je lol doet :(:)

bobomelo schreef:
verder gaat ie aardig vandaag, mijn moeder is vandaag thuisgekomen vanuit het verpleegtehuis, heb 2 uur in hun huis gewacht zo na het werken....en kan je zeggen, was bekaf toen ik om 15uur thuis was! dus nu net even een uurtje liggen pitten!
mijn hoofd is gelukkig weer wat rustiger dan vorige week!

+:)+
Bekaf, maar klinkt toch wel positief. Fijn dat ze thuis is :j

crazyshar schreef:
hier gaat het wel redelijk heb gisteren vandaag en morgen middag vrij, om te gaan solliciteren enzo, heb gisteren mijn 4e weigering binnen yay.
pff het waren echt 4banen waarvan ik echt dacht dat ze niet zo moeilijk waren en dat ik daar het meeste kans op zou hebben om er aan de slag te kunnen, helaas.
nu hopen dat ik snel wat van die andere baan wat hoor, dat lijkt me echt super. maar ik wil ook niet te enthousiast zijn, stel dat ik ook afgewezen wordt dan heb ik weer een mega domper in mijn systeem zitten, pff moeilijk hoor.
verder heb ik gisteren avond nog naar de acupuntuur/ therapeut geweest, was ook zwaar en heftig! ze heeft me op zoveel punten geprikt en op aangesproken die zo juist zijn en die zoveel dingen die ik met wilskracht heb geblokkeerd enzo die heeft ze gisteren los gezet, dus ze heeft lichamelijk mijn wil gebroken om los te laten terwijl ik al jaren onbewust alles dus vast hou, dat zie je dan terug in mijn lichaam maar ook in mijn manier van doen en denken, dus dan kun je nagaan wat er allemaal los komt en wat voor emoties je dan allemaal over je heen krijgt in 1 klap.
heb daardoor vanacht ook niet super geslapen omdat het gewoon zo in me loopt te spoelen (kan het niet anders uit leggen, net water in een emmer die aan het rond klotsen is en af en toe over de rand heen gaat of bijna , snap je? ) en te malen.

Balen van de banen, maar blijkbaar is dit niet dé baan voor jou.
Komt goed :j
En heftig, van de behandeling.
Wel goed dat het los komt, maar laat het wel spoelen, blokkeer het niet opnieuw :(:)

ietjelover schreef:
Crazyshar: zo heb ik het ook bij mijn vriend gedaan maar dan via sms.
Ik kan het ook zo niet vertellen want zit al meteen te huilen,
ik zal eens even gaan praten met mijn vriend.

Zet alles eerst eens op papier en vertel het dan aan je ouders, je vriend of iemand op school.

bobomelo schreef:
ik ben weer wat fitter!
en wat betreft evt het gesprek morgen, maak me er nu indd niet meer druk om! of een heel "algemeen"gesprek, en als het heftiger wordt dat ik dan gewoon afkap en zeg: sorry, straks nog een serieus gesprek waar ik liever mijn energie voor bewaar! oid....
wel gek, als ik terugkijk, vorige week maakte ik me er zoooo druk om, druk in mijn hoofd met gesprekken al te voeren die er nog niet eens zijn, en de laatste paar dagen: ach, we zien wel! niet te diep op in gaan, mijn hoofdpunten noemen, en maar zien hoe het verloopt!

+:)+
Toppie! Dat is de instelling! Kies voor jezelf en maak je niet druk om wat anderen doen.
Laat de problemen daar waar ze horen en dat is niet bij jou.
Dat geeft je al zoveel meer rust.

ietjelover schreef:
Nog even een vraagje hier,
wat zijn de gevaren van het rondlopen met een burnout zonder dat je ermee naar de dokter gaat?

Dat ligt helemaal aan jezelf.
Als je zelf sterk genoeg bent om er uit te komen dan gaat dat ook gebeuren. Maar dat zal een lange weg zijn waarbij je alles zelf uit moet vinden en je ook flink wat tegenslagen te verwerken krijgt zonder dat er iemand is die je even kan steunen of handvaten kunt bieden.
Een huisarts of psycholoog kan je dit wel bieden en je daardoor steunen. Je zal het alsnog zelf moeten doen, maar wanneer je terugvalt heb je wel iemand die je daarin kunt begeleiden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:45

Amanda: mijn vriend weet al alles van mij, en mijn vriedinnen ook nu mijn ouders nog.
Wij hebben wel een vertrouwenspersoon op school maar ik kan echt niet met haar opschieten,
ook niet als lerares ofzo.
Mijn mentor is alleen maar erger dus dat schiet ook niet echt op.
Ik moet volgende week een keertje naar de dokter, ik weet niet of mijn moeder dan mee gaat.
Als dat niet al het geval is, of ik het al tegen haar heb verteld zal ik het ook meteen even vragen aan de dokter.
Maar goed dadelijk krijg ik dus te horen dat ik iets heb en naar de psycholoog moet,
maarja ga dat maar ik vertellen:"mama ik heb een burnout'' Ik denk niet dat ze dan blij zal zijn dat ik het haar niet verteld hebt en ze
het zo in een keer te horen krijg.
Ik ga vanmiddag naar mijn vriend toe, ik ga het er dan even over hebben.
Hij smst de hele tijd van zeg het dan tegen je vader/moeder maarja dat is helaas makkelijker gezet dan gedaan.
Ik heb geen idee hoe ik erover moet beginnen en of ik meteen moet zeggen dat ik wss een burnout heb/overspannen ben, of alleen moet zeggen waar ik last van heb, en het risico lopen dat ze zegt je we zullen wel even afkijken en gewoon vroeg naar bed gaan?
Ik ben de hele dag nog heet slap, en continu tranen in mijn ogen.
de klas werkt ook niet echt mee want ze hadden weer wat gehoord.
Wordt nu de hele dag door aangesproken met:'' heeij aansteller''' en allemaal van zulke dingen.
Ik wil het allemaal best uitleggen, maar dat heeft helaas weinig zin hier.
Zo lastig als sommige mensen gewoon niet willen bgrijpen hoe jij je voelt!
Ik echt niet wat ik er nou mee moet doen,

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:50

Je bent alleen verantwoordelijk voor wat je zegt, niet voor wat een ander verstaat of begrijpt.
Die uitspraak kreeg ik te horen toen ik hetzelfde dacht als jij: niemand begrijpt me.
Maar ik praatte ook niet, of half. Hoe kun je dan verwachten dat een ander je begrijpt?
Als je begrip en hulp wil dan zul je moeten praten. Dit is iets wat je zelf moet doen.
En wil/kan/durf je dit niet, zul je ook geen hulp kunnen krijgen en blijf je in dit cirkeltje.
En huil maar een keer flink bij je ouders. Waarom hou je die tranen tegen? Ook daar heb je alleen jezelf maar mee.

Er zijn veel dingen waar je geen invloed op hebt, maar veel dingen waar je wel invloed op hebt en communiceren is er 1 van.
Daarbij denk ik ook niet dat je een burnout hebt, maar inderdaad een depressie. Zoals mensen hier al eerder aangaven.
Dit kan wel een burnout worden, maar als je nu actie onderneemt is die kans klein. En des te eerder je iets doet, des te eerder kom je er weer uit.

Het zijn misschien harde woorden, maar ik spreek uit ervaring. De enige die er iets aan kan doen ben je zelf.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:36

Weet je trouwens wat ik ook merk: sinds het dus niet goed met me gaat is mijn handschrift ook heel erg achteruit gegaan. Ik heb de 'energie' (kan het niet anders uitleggen) niet om netjes te schrijven. Ik heb altijd een echt meisjeshandschrift. Nu zijn het wat golfjes en bijna onleesbaar. Best maf :D Iemand hier die dat herkent, of is dat typisch een trekje van mij :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:44

@polivy dit herken ik wel, heb nooit een mooi handschrift gehad maar wel goed leesbaar enzo, maar nu is het af en toe gewoon te erg voor woorden.
nu je het zo zegt klopt het gewoon. zo gek.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:06

ik ben trouwens ook kracht verloren, iemand hier ook gemerkt?
Eerst tilde ik een grote jerrycan van 30 liter op als "klein" meisje maar nu heb ik al moeite met een emmerje naar stal tillen ?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:42

Ik zag net op internet staan dat hyperventilatie ook een kenmerk is van burnout/overspanning,
hier ben ik dus ook al voor op theraphie dus wss zit het toch echt niet goed met mij.

ik heb ook goed nieuws gelukkig.
Morgen aat mijn 2de moeder even met mijn ouders praten en alles uitleggen.
Ik ben er dan even niet dus hebben ze even de tijd om erover te denken!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:44

klinkt goed ietjelover!

en kracht verlies, nou datkan je wel zeggen ja! maar je algehele conditie dendert achteruit als je geestelijk even "out of order"bent!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:46

bobomelo schreef:
klinkt goed ietjelover!

en kracht verlies, nou datkan je wel zeggen ja! maar je algehele conditie dendert achteruit als je geestelijk even "out of order"bent!

merkte ik ook,
ging fietsent naar school.
normaal ging het makkelijk, ben nu volgende dag ziek thuis geweest gewoon niet meer bijkomen!
toewel ik geen overgewicht ofzo heb dus dat ik het probleem niet.
Ik heb ook enorme last van vreetbuien!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:48

als ik me rot voel, dan eet ik juist niet, snap niet dat mensen dus vreetbuien kunnen hebben als ze stress hebben hihi

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:49

Ik at nooit snoep etc echt nooit!
Nu ik kom thuis pak niet een koekje nee 3 ik pak smorgens ook snoep of koekjes,
3 broodjes op school en koekjes en al.
toewel ik dat gewoon nooit hebt gedaan!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:26

bobomelo schreef:
als ik me rot voel, dan eet ik juist niet, snap niet dat mensen dus vreetbuien kunnen hebben als ze stress hebben hihi

En ik zou dus willen dat ik dan niet zou willen eten.
Ik heb dus ook enorm last van vreetbuien en emotie-eten. En het is bizar hoe sterk dat is.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:07

ja eigenlijks heel bizar he!
als ik dus echt in zo'n nare periode zit, dan krijg ik er gewoonweg niks in, mijn hele maag protesteert dan, zelfs op een bakje vla!
(Eet nu gelukkig weer goed genoeg hoor!)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:13

Je lichaam krijgt net zo'n klap als geestelijk :j
Ik ben er geestelijk weer bovenop, maar lichamelijk heb ik er echt nog last van.
Sneller moe, weinig kracht. Ik at ook slecht als ik een slechte dag had.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:29

Polivy schreef:
Weet je trouwens wat ik ook merk: sinds het dus niet goed met me gaat is mijn handschrift ook heel erg achteruit gegaan. Ik heb de 'energie' (kan het niet anders uitleggen) niet om netjes te schrijven. Ik heb altijd een echt meisjeshandschrift. Nu zijn het wat golfjes en bijna onleesbaar. Best maf :D Iemand hier die dat herkent, of is dat typisch een trekje van mij :D

Heb ik ook last van, ik had op de lagere school altijd een 10 voor schrijven, en ik heb ook altijd netjes geschreven. Maar nu lijkt het net of ik elk woord een ander handschrift heb, heel rommelig en slordig...

Wat dat eten betreft is het heel wisselend, de ene dag eet ik bijna niks en de andere dag heb ik vreetbuien, daarna voel ik me altijd nog rotter omdat ik mezelf dan niet in de hand heb kunnen houden 8)7