[Centraal] Diëten en afvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:49

Hoe harder producten beweren dat ze gezond zijn, hoe erger bij mij de radaren omhoog gaan staan om dat product dan niet te kopen :P Volgens mij moet je gewoon back to basics kwa eten als je goed wilt eten. Brood, groente, fruit, noten, yoghurt. Geen zakjes, geen "gemaakte" dingen enz.

Die regel van jou is ook een goede lovelucydan :j Vind het sowieso altijd mooi/goed om te zien dat steeds meer mensen zich bewust worden van voeding en dan vooral al de chemische meuk die er tegenwoordig in zit. Aspartaam word je inderdaad eerder dik van dan dun :j E-nummers worden maar overal in gestopt. Als al die dingen goed voor ons waren, waarom worden we dan massaal dikker en zieker en allergischer en weet ik 't wat? Ik eet zelf sowieso geen aspartaam of E621 (waar je ook nog op moet letten want dat heeft weer verschillende namen) meer. E621 zit ook in chips, dus dat scheelt alweer :P Niet dat ik overigens af wil vallen, gaat mij puur om gezond eten waarbij ik zo nu en dan zeker wel chocola/pizza/patat eet.

Phormicola, leuke woordspeling zo op bokt, met dat fietsen :P

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:51

Potverdorie, wat ben ik dan slecht bezig! Pf, ik denk dat ik mijn lunch ook wel wil gaan vervangen door of groentes, of misschien zoiets als muesli. Alleen is het bij muesli niet een beetje hetzelfde verhaal?

Ik weet ook niet zeker of ik van de nuvaring aan kom, omdat ik direct was overgestapt van de pil naar de nuvaring. Dus niet dat ik het dadelijk voor niets doe. :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:55

Dingen als groenten, vlees, vis, noten, kaas (volvet en met mate) etc zijn gewoon gezond, daar hoef je verder niet bij na te denken.

Als je grootmoeder het niet kon maken in haar eigen keuken, dan zou ik 't niet eten. (zo zou ze nooit olijfolie hebben gemaakt, maar boter is makkelijk zelf te maken, margarine daarentegen weer niet)

Heel veel mensen denken dat light producten gezond zijn. Maar omdat ze het vet weghalen moeten ze het met iets anders lekker maken, juist, met suiker. In margarine zit transvet, inmiddels weet iedereen wel dat je daar moddervet en ongezond van wordt.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 05-04-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_Savage

Re: [Centraal] Diëten en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:56

Gelukkig is de Special K dan ook het enige wat ik eet aan 'light.' maar het ziet er naar uit dat ik die ook maar ga schrappen. :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:57

Als je op zoek gaat naar muesli zonder suiker (en die is er volgens mij van zonnatura) dan is dat juist supergoed om te eten. Zitten vaak wel gedroogde vruchten en noten in :P Maar nogmaals, dat is voedzaam eten waar je lichaam ook echt iets mee kan. Een handige site met informatie over suiker en suikervrije recepten is http://www.suikerwijzer.nl
Het is overigens niet de wet ofzo he, wat ik zeg :P Omdat jij reageerd dat je slecht bezig bent. Het is mijn mening over voeding die vaak door weinig mensen gedeeld wordt :P

Phormicola, ik heb altijd begrepen dat vloeibare vetten juist beter zijn? Ik bak alles in de olijfolie namelijk.
Light producten enzo, als dat allemaal echt zo goed was, zouden we toch allemaal gewoon mooi dun zijn :P Tegenovergestelde is juist waar. Punt :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:59

Tja, ik ben natuurlijk van de Atkins-school :+ Maar olijfolie en andere olie oxideren bij verhitting en daar komen vrije radicalen bij vrij. Boter doet dat niet, net zomin als kokosolie.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:00

Dankje Tara! Ik kijk direct even op die site :D

Hm, ik zou ook wel weer Atkins willen doen, maar dat was vorigekeer niet echt een succes. Ik geloof dat Atkins ook niet ideaal is voor mijn gesport. :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:01

Dat is alleen in het begin zo :) Je lichaam went eraan. Ik kan nu 9 uur lang lopen, sjouwen en doen zonder te eten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:02

Hmmm misschien dat ik dan van dat kokosvet moet gaan gebruiken.

Red_Savage, zeker als je veel sport, denk ik dat je gewoon meer moet eten.

Phormicola, dat kan toch ook niet gezond zijn? :oo

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:05

Gelukkig werkt het bij jou! Ik heb het maar 1-2 weekjes gedaan, maar ik hield het echt niet uit. Ik raakte nog buiten adem van mijn veters strikken, of even bukken. -O-

En nu sport ik dus 4-6 keer per week, en ik geef zelf paaldansles, en ik moet binnenkort zelf in de club staan. Dus ik denk dat ik mijn energie niet kan missen. :=

@Tara: maar dat vind ik weer moeilijk om te bepalen, wat is dan 'meer.' Ik heb een hele tijd gedaan dat ik 2 boterhammen extra at. Een voor, en een na het fitnessen. Maar nu heb ik die boterhammen vervangen door ei, en groenten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:06

Neuh, al te best is dat niet nee, ik probeer dat ook echt te voorkomen hoor (maar soms kun je niet anders). Maar als ik me bedenk dat ik vroegah ieder uur iets moest eten omdat ik anders zwart zag voor m'n ogen vind ik dit een hele vooruitgang :+

RS: ja en na die twee weken gaat het nou juist ineens beter :P

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:08

Zo, dan ben je wel heel veel vooruitgegaan inderdaad.
Nou wat zijn die 2 weken een hel dan. :=

Ik vind het moeilijke aan Atkins dat je meteen de zak bent als je 1 keer iets anders eet, omdat je dan direct uit de ketose valt. Ik zit dan ook weer met practische problemen, zoals mijn werk. Ik eet gewoon samen met die familie, brood. Ik voel me dan meteen zo'n zeikwijf als ik dat weer niet wil eten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:14

Red_Savage schreef:
Wat ik me trouwens wel afvraag, ik eet elke dag als lunch een bakje Special K met sojamelk.
Ik vraag me af hoe gezond Special K nu echt is. Het vult wel goed. Alleen ben ik bang dat k het daarmee helemaal verkeerd doe.

Mijn zus heeft een tijdje bij een gezondheidscoach gelopen (hetgeen trouwens een aanrader blijkt te zijn. Het is geen dieetiste pur sang, maar eerder iemand die je zowel op gebied van voeding als op psychologisch gebied begeleid. Je leert echt hoe je moet omgaan met moeilijke eetsitauties, je leert emotioneel eten te herkennen en te voorkomen, je leert nee te zeggen tegen eten,... ), en volgens haar was cornflakes algemeen gezien gewoon af te raden. Special K is daarbij niet beter of slechter dan andere cornflakes. Je eet er (over het algemeen) teveel van, het zit vol suikers en bevat te weinig vezels.
(Als ontbijt is haar aanraden ook: combinatie fruit + vezels (bruin brood, crackers, havermout) + eiwitten (magere yoghurt, kwark, melk))

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:18

Dankje Tantjeuh :D Die haal ik dan maar van mijn lijst af. :=

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:26

_Tara_ schreef:
Zo te horen beweeg je al een heleboel toch Luna! Vaak helpt het meer om je beweging in je dagelijks leven in te bouwen dan jezelf verplicht naar de sportschool te sturen.

Dat merk ik ook wel, maar vind het zelf ook leuk om een beetje kracht training er bij te doen.
Maar tot nu toe ben ik blij als is 's avonds om half 11 op me bedje lig van kwart voor 5 af...
Het lopen doe ik 's ochtends en 's middags en 's avonds. Na me werk doe ik me paardjes en dan de overige activiteiten nog.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:09

phormicola schreef:
Dingen als groenten, vlees, vis, noten, kaas (volvet en met mate) etc zijn gewoon gezond, daar hoef je verder niet bij na te denken.

Als je grootmoeder het niet kon maken in haar eigen keuken, dan zou ik 't niet eten. (zo zou ze nooit olijfolie hebben gemaakt, maar boter is makkelijk zelf te maken, margarine daarentegen weer niet).

Heb je de boeken van Sonja Kimpen al gelezen? Haar 'dieet' (want een echt dieet is het niet te noemen) is gebaseerd op die logica, en dat is een heel fijne logica om aan vast te houden. Natuurlijk en onbewerkt eten is gewoon goed. Laat de dingen staan die je niet zelf zou kunnen maken (of plukken/slachten/...) en denk hierbij logisch na. Ze hamert er ook op dat je 'natuurlijk' moet leren apprecieren. Yoghurt smaakt van nature niet zoet, leer de échte smaak van yoghurt (licht zurig) apprecieren. Yoghurt met toegevoegde suikers en zogezegd 'vers fruit' zijn volgens haar gewoon 'snoep'. Het hulpmiddel bij haar is haar onderverdeling 'swingvoeding' / 'gadgetvoeding' (waarvan het eerste het goede is, het tweede het overbodige). Je moet gewoon wekelijks het lijstje (http://www.synergie.be/pdf/309200815402 ... 5.indd.pdf ) invullen, waarbij je aan 60verschillende voedingsstoffen moet komen, uit de verschillende kolommen. Als je voedingsmiddel er niet tussenstaat, is het gadgetvoeding, en eigenlijk niet zo goed..

Het is een fijn systeem, omdat het zo enorm logisch en back to basic op simpelweg 'gezond eten' gericht is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:05

Daar ben ik het 100% mee eens. Ik eet niets dat bewerkt is, alles is vers.

Als ik yoghurt eet, niet vaak, want ik krijg er migraine van, dan eet ik dat met een handje nootjes ofzo, geen zoetigheid iig. En koffie drink ik helemaal zwart :P

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:40

Wist niet dat die boeken van Sonja Kimpen zo goed waren? Toen ze op tv was vond ik haar een irritant wijf dus leek het me niks :P

Ben ook wel eens bij de dokter (een orthomoleculair nutritionist. Ik ga bij dr. Proesmans, je kan zijn site ook vinden op google. Als je een afspraak wil maken moet je wel rekenen dat je pas over een half jaar kunt gaan) geweest, dit was dan wel om te zien wat mn tekorten waren, maar vond dit wel heel leerrijk en hij weet erg veel over wat gezond is etc. Misschien ook goed om eens naar zo iemand te gaan om je dieet te bespreken? :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:23

Lidewijke schreef:
Wist niet dat die boeken van Sonja Kimpen zo goed waren? Toen ze op tv was vond ik haar een irritant wijf dus leek het me niks :P

:j. Ik ben niet zo'n fan van echte dieeten, maar de boeken van Sonja Kimpen vond ik wel erg interessant. Op tv was ik ook totaal géén fan van't mens, hoe hyperactief en over the top kan je gaan :+. Maar de boeken zijn wel goed, zoals ik al zei, omdat ze zich echt richt op een 'back to basic'-logica en naar gewoon gezonde voeding (ipv de dieeten waarbij je volledige voedingsgroepen moet schrappen bv).

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:52

ik meld me aan,,
Ik ben PP en ben heel erg bezig met mijn voeding en gezondheid daarbij ook mijn uiterlijk en omgeving.
kortom ik lijd onderhand aan een perfectioniste drang om er perfect uit tezien, perfect tegedragen en perfect bezig te zijn met de dingen die ik doe.

Ik ben een gezonde eter en buiten de dagen dat ik snoep of chocola niet kan weerstaan voel ik me de volgende dag dubbel schuldig omdat ik niet 1 koekje neem maar meteen de hele doos leeg moet hebben in 1 avond (jullie kennen dat vast wel). Ik wil graag mijn ervaring delen op het gebied afvallen.

Ik heb ooit een dieet van sonja bakker gevolgt voor een gezondere levens stijl. helaas vond ik het boekje volgen maar alte moeilijk en de helft van de keren had ik geen zin of luste ik de dingen niet die in het boek beschreven stonden en dit eindigde totaal niet in een succes voor mij.

Ik heb calorie arme dieeten gedaan omdat brood/pasta/enz dingen waar hoge aantal aan calorieen inzitten weg gelaten maar naar een week had ik toch echt wel een broodje nodig en ik kwam er achter dat als ik geen normaal broodje eet per dag ik alleen maar meer honger kreeg.

Ik ben nu bezig met een wokgroenten dieet. zowel wokgroente soep als wokgroenten wokken.
het werkt eigenlijk nog het beste het minderen is dat ik het vrij smaak loos vind maar als je eraan gewent raakt je smaak pupillen wel zoeten delen sterker proeven.

eigenlijk als ik mezelf na ga is het beste om veel groente te eten veel water te drinken en de rest maar kleine beetjes erbij te houden. Ik zit alleen met dat ik soms die snoep buien maar niet eruit krijg. tips ?

om erbij tevoegen eet ik geen vlees,vis,kip (wel ei) ik eet geen zuivel en drink geen melk,

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:48

tantjeuh schreef:
Lidewijke schreef:

:j. Ik ben niet zo'n fan van echte dieeten, maar de boeken van Sonja Kimpen vond ik wel erg interessant. Op tv was ik ook totaal géén fan van't mens, hoe hyperactief en over the top kan je gaan :+. Maar de boeken zijn wel goed, zoals ik al zei, omdat ze zich echt richt op een 'back to basic'-logica en naar gewoon gezonde voeding (ipv de dieeten waarbij je volledige voedingsgroepen moet schrappen bv).

Klinkt interessant! Ik ben er zelf ook totaal niet voor om bv geen koolhydraten meer te eten ofzo. Naar mijn mening heb je gewoon van alles iets nodig.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:57

Onbewerkte producten klinken ook het beste eigenlijk. Maar het blijft toch best lastig, het valt echt tegen als je iets 'puurs' wilt vinden. Wat voor rotzooi ze allemaal in eten gooien... -O-

Maar, ik heb net Muesli (die met de minste suiker) en magere yoghurt gekocht. Dus dat word mijn lunch vanaf nu!
En Hütenkäse voor op de boterham. :)

Hoe denken jullie over ontbijtkoek? Ik merk dat veel mensen dit zien als 'verantwoord' tussendoortje, maar ik heb echt het idee dat dat ook stiekem een suikerbom is.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:03

licht eraan welke ontbijtkoek je neemt.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:05

Nou, hoe dan ook, ontbijtkoek in het geheel. :)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:07

het beste is nog een eierkoek daar zit nu echt niks in haha