Is dit nou goede zorg ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:00

maradhja schreef:
Blijkbaar was dit al bekend bij de zorg, en is er toch voor gekozen om deze man naar de carnaval te laten kijken. Dan moet je dus ook nog maar eens verder gaan nadenken, zit hij dus wel in de juiste groep mensen?

Daarbij wanneer familie niet meer voor je kan of wil zorgen blijven ze wel een zeggenschap hebben, en JA dan ga jij als activiteiten begeleiding toestemming vragen.
En wanneer het allemaal goed geregeld was, was het natuurlijk ook allemaal alláng bekend dat deze meneer hier niet naar mag kijken.

Dus nee hier is echt tekort gedaan. Je kunt wel allemaal mensen met dezelfde intresse in een woongroep zetten, maar toch heeft ook ieder belang aan een stukje persoonlijke zorg, jammer wanneer dit wordt vergeten.

Dus voor iedere activiteit moet toestemming gevraagd worden. Voor iedere activtiteit vind jij het belangrijker dat de familie het goed vind dat diegene het doet (waarschijnlijk kijkend naar wie deze persoon vroeger was) dan dat deze persoon zelf een goede laatste levensfase doorgaat? Dat deze persoon zélf mag beslissen wat hij of zij nog wil doen en wat niet meer?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:01

knollentuin schreef:
er wordt carnaval gevierd in het verpleegtehuis..wie is er daadwerkelijk wel s in een verpleegtehuis geweest en weet wat er daar allemaal gedaan wordt aan activiteiten?

een beetje 'goede' dementerenden mogen wel mee naar de optocht. Maar die is bij ons wel 5 minuten lopen, en als het voor een bewoner teveel wordt is die zo weer thuis.

Verder zijn er talloze activiteiten. Knutselen, schilderen, bloemschikken, muziek luisteren, zingen, dansen, gymmen, actueel, koken, bakken, winkelen, spelletjes, voorlezen, film kijken, kerk, dierentuin, musea, feesten vieren (pasen, kerst e.d.)

Overigens wordt het (hier) aan de bewoner zelf gevraagd waar die aan mee wil doen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-03-11 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:01

Vjestagirl schreef:
knollentuin schreef:
er wordt carnaval gevierd in het verpleegtehuis..wie is er daadwerkelijk wel s in een verpleegtehuis geweest en weet wat er daar allemaal gedaan wordt aan activiteiten?

Ik werk in een huis wat zowel een verzorg als een verpleeg afdeling heeft. Nou wordt er in dit huis ivm de levensvisie van deze mensen geen carnaval gevierd (er is gewoon geen vraag naar. Ook niet naar bingo trouwens. Wel naar Tai Chi en Chineng Chicong). Máár, mijn moeder werkt in een ander huis, zelfde constructie: reken maar dat er carnaval wordt gevierd.

ja precies,er worden volksfeesten gevierd,klassieke muziek met huiskamer orkesten gespeeld, modeshows,toneelvoorstellingen,knutselen kerkdiensten ,braderie,films en ga zo maar door. tuurlijk ligt het eraan in wat voor huis je familie zit. maar er wordt tegenwoordig erg veel gedaan aan vermaak en als er iets is lopen de vrijwilligers eerst even langs de verzorging en vragen naar de bijzonderheden op de afdeling voor ze langs de mensen lopen om ze te vragen mee te gaan naar een aktiviteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:02

verootjoo schreef:
Kanelly schreef:
En dat meneer per sé mee moest, omdat er anders niemand voor hem was is natuurlijk een makkelijk excuus.
Als een bewoner door ziekte o.i.d. niet mee had gekund naar de carnaval had daar ook iets voor geregeld moeten worden.

Als meneer niet wilde, geloof me, dan krijg je een dementerende niet mee. Meneer wilde waarschijnlijk zelf ook.

Geldt ook niet voor alle dementerenden.
Zijn ook dementerenden die je bij wijze van in de Casa Rosso kan zetten, zonder dat ze er weet van hadden of wellicht helemaal niet wilden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:03

Kanelly schreef:
verootjoo schreef:
Als meneer niet wilde, geloof me, dan krijg je een dementerende niet mee. Meneer wilde waarschijnlijk zelf ook.

Geldt ook niet voor alle dementerenden.
Zijn ook dementerenden die je bij wijze van in de Casa Rosso kan zetten, zonder dat ze er weet van hadden of wellicht helemaal niet wilden.

dat is waar... máár dan kan ik het me niet voorstellen dat ze die mee hebben genomen. Dat zou iemand uit stadium 3/4 moeten zijn, en voor zo iemand is een carnavalsoptocht te veel prikkels.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:04

d0nnaa_dan schreef:
yrsa_karlijn: Wat ontzettend knap van je vader dat hij nog zelfstandig voor je moeder zorgt. Petje af!

Ja, vind het ook knap van hem. Al gaat hij de taak ook steeds zwaarder vinden. Ik snap wel dat de beslissing maken om mijn moeder in een verzorgingstehuis te plaatsen hem gewoon nog te zwaar valt. Ze zijn ook nog relatief jong. Mijn moeder is 67 en mijn vader 65.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:07

Kanelly schreef:
Nou dat iemand dan maar meteen bedlegerig is, hoeft natuurlijk niet hè.
Of iemand die gesondeerd moet worden, kan dan ook niet altijd mee met uitstapjes, moet ook iets voor geregeld worden.
En ik weet uit de praktijk dat dat prima kan, soms even het even puzzelen, tis maar net hoeveel moeite je er voor wil doen soms.

En tuurlijk als er vanuit ethische oogpunten andere beslissingen genomen moeten worden, dan zal dat zeker kunnen gebeuren.
Maar uiteraard altijd in overleg met de familie.
Je kan als personeel die beslissing niet zomaar zelf gaan nemen, tenzij de veiligheid van de cliënt of anderen in gevaar is.

Ik weet uit de praktijk dat het héél moeilijk kan zijn om aan alle individuele wensen van mensen te voldoen. Het kán gewoon niet altijd, hoeveel moeite je er ook voor wil doen.

Neem een heel simpel voorbeeld: de zaal tijdens het eten. De ruimte is behoorlijk goed verlicht, er zijn plafondlampen, en er hangen lampen boven iedere tafel. Dit omdat mensen vaak niet zo goed meer zien. Vervolgens komt er 1 bewoonster, en die wil de lamp boven de tafel waar zij en haar vriendin eten uit hebben. Die vriendin wil dit niet. Daarnaast zijn de lampen in serie gezet met de lampen boven de 2 tafels ernaast, waardoor ik voor 8 mensen het licht uit zou moeten doen als ik aan haar verzoek wil voldoen. Ze wil ook niet ergens anders eten, logisch, ze zit bij haar vriendin. Los het maar op?
Verder zijn er grote schuifdeuren in de zaal. Omdat deze ruimte een plat dak heeft kan het 's zomers behoorlijk warm worden. Een gedeelte van de mensen vind het dan heerlijk om de deuren open te hebben. Lekker frisse lucht, vogeltjes horen zingen. Anderen vinden dat dit tocht, willen alles dicht, en vinden het nog wat frisjes, dus ook graag de verwarming aan. Los het maar op?

En deze mensen zijn niet dement. Met dementen is het nog een stapje moeilijker, omdat ze alle redelijkheid verliezen.

Nou is dit vrij simpel, hoewel er nog steeds geen oplossing voor is. Met activiteiten werkt het net zo. Je kunt het niet voor iedereen naar de zin maken.

Maar als de familie het blijkbaar niet eens is met de manier waarop er voor hun man/vader gezorgd wordt, dan zijn ze vrij om hem te verhuizen naar een ander huis.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:09

Een vraag aan Verootjoo en Vjestagirl: werken jullie in een particulier verpleegtehuis/verzorgingstehuis? :)
En Vjestagirl, verhuizen naar een ander huis (voor vegetariërs en doven?), was het maar zo makkelijk.

Ik vind het lastig om een oordeel te hebben over deze situatie, aangezien de situatie erg onduidelijk is. Zoals stadium, contact met familie, mogelijkheden etc.
De zorg voor een dementerend familielid is inderdaad ontzettend zwaar, misschien wel te zwaar voor menselijke begrippen. Heel knap van je vader, maar wat een ontzettend moeilijke situatie voor hem. Wisselen jullie het ook wel eens af, of is hij echt 24/7 bij je moeder (uitzondering v/d buddy) en neemt hij ook alle fysieke zorg op zich?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:14

d0nnaa_dan schreef:
Een vraag aan Verootjoo en Vjestagirl: werken jullie in een particulier verpleegtehuis/verzorgingstehuis? :)
En Vjestagirl, verhuizen naar een ander huis (voor vegetariërs en doven?), was het maar zo makkelijk.

Nee, ik werk in een 'normaal' huis. Voor vegetariërs, dan wel.

En ja, je kunt iemand verhuizen naar een ander huis. Ik weet dat er in Europa maar één huis is voor vegetariërs, het huis waar ik werk. Als mensen het niet eens zijn met hoe het bij ons gaat dan kunnen ze verhuizen. Het gebeurd ook weleens. Dat mensen dichter bij familie gaan wonen, of in huizen waar een ander soort activiteiten aangeboden worden. Dat zijn dan mensen die niet dement zijn. Maar ook mensen die wel dement zijn kun je verhuizen naar een ander huis, als je denkt dat de zorg daar meer aansluit bij wie je moeder of vader is/was. Dan sluit je alleen wel een ander aspect uit: het vegetarische.

Je moet kiezen welke aspecten je belangrijkst vindt Als ze bij ons wegverhuizen leveren ze waarschijnlijk in op het vegetarische aspect, onze keuken is goed en uitgebalanceerd. Een huis voor 'vleeseters' waar een vegetarier woont zal waarschijnlijk een minder op vegetariërs gerichtte keuken hebben, en mensen zullen waarschijnlijk een minder uitgebalanceerd diëet krijgen. Daar krijgen ze andere dignen voor terug. Alles draait om keuze...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:16

d0nnaa_dan schreef:

Heb wel gewerkt in een particulier huis, daar was de zorg écht subliem.
Werk nu in een 'normaal' huis als fysiotherapeut :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-03-11 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:17

Interessant topic!
Ik denk ook niet dat er heel erg bij stil wordt gestaan of carnaval niet mag ivm. religie.. Carnaval is een katholiek feest van oorsprong, dus ik begrijp best dat sommige mensen daar ook niet bij stil staan ;) Die denken gewoon aan een leuk uitje. Misschien wordt iemand die tegen het circus is geweest (vanwege de dieren bijv.) meegenomen naar een circus en vindt hij dat hartstikke leuk! Waarom zou je dan dat plezier ontnemen?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:20

carnaval is in oorsprong een heidens feest waar de katholieken een draai aan gegeven hebben zodat het in hun godsdienst past ;)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:26

d0nnaa_dan schreef:

Ik vind het lastig om een oordeel te hebben over deze situatie, aangezien de situatie erg onduidelijk is. Zoals stadium, contact met familie, mogelijkheden etc.
De zorg voor een dementerend familielid is inderdaad ontzettend zwaar, misschien wel te zwaar voor menselijke begrippen. Heel knap van je vader, maar wat een ontzettend moeilijke situatie voor hem. Wisselen jullie het ook wel eens af, of is hij echt 24/7 bij je moeder (uitzondering v/d buddy) en neemt hij ook alle fysieke zorg op zich?

Ze gaat 4 dagen per week naar de dagopvang. Mijn vader zorgt wel het grootste gedeelte voor haar de tijd dat zwel thuis is. Er komt sinds een 6 weken nu twee keer per dag thuiszorg. Die kleden haar aan en uit en wassen haar. Mijn vader mag niet eens naar haar wijzen, want dan gaat ze gillen, vloeken tieren. Hij is een hufter die nooit wat doet etc. En dat breekt mijn vader juist op, want hij rent zich echt rot. Hij weet wel dat ze niet serieus genomen moet worden, maar als je dag in dag uit ermee gecofronteerd mee wordt is het toch een muur denk ik. Mijn broer en ik gaan wel erheen omdan op mijn moeder te passen zodat mijn vader met zijn kleinkinderen weg kan of even eruit. Alleen wil hij vaak niet.

eempiej

Re: Is dit nou goede zorg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:27

Nou ik had mijn excuus aan de familie aangeboden. Verteld dat ik niet wist dat carnaval dan niet mocht. Dat ik zal zorgen dat het niet meer kan gebeuren. Vermelding in het activiteiten plan en ik zou vragen of er nog meer feesten of dingen zijn waar hij niet heen mag.

En ja ik vind het goede zorg, er is gedacht aan prikkels van meneer en meneer dag activiteiten te bieden.