Kanelly schreef:Nou dat iemand dan maar meteen bedlegerig is, hoeft natuurlijk niet hè.
Of iemand die gesondeerd moet worden, kan dan ook niet altijd mee met uitstapjes, moet ook iets voor geregeld worden.
En ik weet uit de praktijk dat dat prima kan, soms even het even puzzelen, tis maar net hoeveel moeite je er voor wil doen soms.
En tuurlijk als er vanuit ethische oogpunten andere beslissingen genomen moeten worden, dan zal dat zeker kunnen gebeuren.
Maar uiteraard altijd in overleg met de familie.
Je kan als personeel die beslissing niet zomaar zelf gaan nemen, tenzij de veiligheid van de cliënt of anderen in gevaar is.
Ik weet uit de praktijk dat het héél moeilijk kan zijn om aan alle individuele wensen van mensen te voldoen. Het kán gewoon niet altijd, hoeveel moeite je er ook voor wil doen.
Neem een heel simpel voorbeeld: de zaal tijdens het eten. De ruimte is behoorlijk goed verlicht, er zijn plafondlampen, en er hangen lampen boven iedere tafel. Dit omdat mensen vaak niet zo goed meer zien. Vervolgens komt er 1 bewoonster, en die wil de lamp boven de tafel waar zij en haar vriendin eten uit hebben. Die vriendin wil dit niet. Daarnaast zijn de lampen in serie gezet met de lampen boven de 2 tafels ernaast, waardoor ik voor 8 mensen het licht uit zou moeten doen als ik aan haar verzoek wil voldoen. Ze wil ook niet ergens anders eten, logisch, ze zit bij haar vriendin. Los het maar op?
Verder zijn er grote schuifdeuren in de zaal. Omdat deze ruimte een plat dak heeft kan het 's zomers behoorlijk warm worden. Een gedeelte van de mensen vind het dan heerlijk om de deuren open te hebben. Lekker frisse lucht, vogeltjes horen zingen. Anderen vinden dat dit tocht, willen alles dicht, en vinden het nog wat frisjes, dus ook graag de verwarming aan. Los het maar op?
En deze mensen zijn niet dement. Met dementen is het nog een stapje moeilijker, omdat ze alle redelijkheid verliezen.
Nou is dit vrij simpel, hoewel er nog steeds geen oplossing voor is. Met activiteiten werkt het net zo. Je kunt het niet voor iedereen naar de zin maken.
Maar als de familie het blijkbaar niet eens is met de manier waarop er voor hun man/vader gezorgd wordt, dan zijn ze vrij om hem te verhuizen naar een ander huis.