Geruststelling over de pil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:41

Ik heb vanwege pijn altijd de originele micorgynon 30 geslikt (mensen die zeggen dat het witmerk hetzelfde is, dat is dus niet zo, de hoofdstoffen zijn hetzelfde maar voor ozver ik weet zijn hulpstoffen anders en kan je er in ieder geval anders op reageren!)
na ruim 3 jaar ben ik overgestapt op Nuvaring, dat bevalt nog beter, minder hormonen en dat is toch wel een stuk fijner! Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen.

waarom begin je aan de pil als je er zo bang voor bent? vanwege pijn? vanwege een vriend? als je niet sexueel actief bent en niet erg veel pijn hebt als je ongesteld bent kan je er ook gewoon nog mee wachten ;)

tita

Re: Geruststelling over de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:43

ben je een controlfreak...tja je kunt wel wat regelen maar het zijn toch altijd wildvreemden hormomen die alles ff gaan regelen in jouw lijf tis maar wat je wilt...ik wil niet meer zonder...alhoewel

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:47

Ik ben al vanaf mn 13e al aan de pil (ben nu 30), en gebruik dezelfde pil als waar jij het over hebt. Geloof mij...al die jaren heb ik nergens last van gehad hoor ;) ook niet van een ongewenste zwangerschap :P

Maar mensen kunnen erg verschilllend reageren op deze pil. Ik zou zeggen kijk het eventjes aan ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:35

StillAngel schreef:
Binnenkort moet ik echt aan de pil beginnen (hele moeilijke naam maar nieuwe versie van Microgynon 30) en ik hoor echt álleen maar enge verhalen op internet..

Waarom móet je aan de pil beginnen, en van wie? Dat beslis je toch zelf denk ik? En ja, de pil is nu eenmaal niet goed voor je, maar sommigen merken daar wat meer van dan anderen.

Maar als je je er niet goed bij voelt, waarom begin je er dan aan?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:29

verootjoo schreef:
StillAngel schreef:
Binnenkort moet ik echt aan de pil beginnen (hele moeilijke naam maar nieuwe versie van Microgynon 30) en ik hoor echt álleen maar enge verhalen op internet..

Waarom móet je aan de pil beginnen, en van wie? Dat beslis je toch zelf denk ik? En ja, de pil is nu eenmaal niet goed voor je, maar sommigen merken daar wat meer van dan anderen.

Ik moet het van mijn moeder anders mag mijn vriend niet meer langskomen :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:49

Ik ben ooit eens begonnen met microgynon en toen kwam idd die nieuwe, andere..Ik heb me met hand en tand verzet, omdat ik per se niet aan een andere pil wilde. Ten eerste was ik aan de microgynon gewend en ten 2e zit bij die nieuwe een ander hulpstofje, dus ook andere bijwerkingen. Dan maar geen vergoeding van de verzekering, die 20 euro kan ik zelf ook nog wel betalen in 't half jaar dacht ik toen. Stonden ze me in de apotheek wel even raar aan te kijken, maar ja, tis wel mijn lijf en mijn leven.

Met de bijwerkingen van microgynon valt voor mij te leven (hoofdpijn vooral in mn stopweek of in de eerste week, maar soms ook helemaal niet) andere klachten ben ik niet blij mee (en vriendlief ook niet altijd :P): lichtelijk depri / lager libido.
Ben tussendoor ook een half jaar gestopt met de pil. Klaarde daar wel van op (merkte ik vooral zelf, geen wolkjes meer boven mn hoofd, minder oogkleppies op). Alleen dat gekloot met rubbers...dat was het toch ook niet, dus toch maar weer aan de pil begonnen.

Heb wel rondgekeken voor spiraaltje, aangezien ik (zeker nu) geen kinderen wil en dit voor langere tijd beschermt, maar ook dat is nog iets wat ik niet helemaal zie zitten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:23

@jibbel: waarom kijk je dan niet naar nuvaring? weinig hormonen, heel makkelijk in gebruik, grote kans dat jij en je partner nergens wat van voelen. Ik voel me er stukken beter mee dan met de pil!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:40

StillAngel schreef:
verootjoo schreef:

maar er zijn toch meer middelen dan de pil := Wat kortzichtig zeg... De pil is een aanslag op je lichaam, helemaal als je je er ook nog niet happy mee voelt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:53

tja .. zal ik eens lekker depri doen dan .. of is het realistisch?

jaren de microgynon geslikt (ooit begonnen met stediril tot dat de verzekering overstapte),
bij beide .. nooit doorbraakbloedingen , minder zin of depri viel ook reuze mee
en geloof nou ook niet dat ik erg aangekomen was door de pil

wel een hoop minder last (zo goed als geen) tijdens de menstruaties en kon zo ongeveer mijn klok er op gelijk zetten
doorslikken 1 x geprobeerd ..was geen strakke actie

verder .. enigste wat 100% werkt tegen zwangerschap is het niet doen .. erg simpel

pil = hormonen = niet goed , ook erg simpel
des te minder je extra neemt des te beter dat dat is
een ander middel met minder hormoon is dus zeker wel iets om over na te denken ;)

voor kort gebruik is het een erg makkelijk en kan een fijn middel zijn _/-\o_

pil heeft buiten de voordelen (er zijn vrouwen met problemen in de baarmoeder bv die er erg veel baat bij hebben)

echter heeft het ook nadelen
al wil niet iedere huisarts dat weten

ik ben nu al een jaar of 9 van de pil af, niet geheel vrijwillig zeg maar
hoef mij echt nooit meer over een zwangerschap druk te maken
ook niet over controlle over mijn leven ..

heel simpel , de pil is een erg fijn middel
maar buiten dus alle bekende gevaren zoals goedaardige gezwellen in de lever, depri, gewicht etc etc
krijgt 1 op de 7! vrouwen een een vorm van borstkanker
daarvan is dacht ik (kan iets meer zijn) 22% van in de vorm van hormonale kanker
2 x raden waar dat van groeit :D

ben niet tegen de pil, wel over het zo maar voor het gemak nemen
heel vaak word het genomen en gedacht het kan toch geen kwaad..
ben niet tegen als het een weloverwogen keuze is
en ongeacht of je wel of niet de pil neemt , zelf controlle is en blijft een zeer belangrijk punt

er zijn heel wat soorten anti conceptie , en een pilletje lijkt het gemakkelijkste , maar denk goed na over wat voor soort
anti conceptie je wilt .. als je oud genoeg bent voor sex ben je ook oud genoeg om alle middellen in overweging te nemen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:32

ik ben idd zo'n vrouw die er baat bij heeft om de pil te slikken ivm "baarmoeder"klachten.
ik heb endometriose, daarom slik ik de pil ook door.
ik gebruik de pil dus eigenlijk niet als anticonceptie (wel een goede bijkomstigheid) maar als medicijn zeg maar.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:39

barbar schreef:
ik ben idd zo'n vrouw die er baat bij heeft om de pil te slikken ivm "baarmoeder"klachten.
ik heb endometriose, daarom slik ik de pil ook door.
ik gebruik de pil dus eigenlijk niet als anticonceptie (wel een goede bijkomstigheid) maar als medicijn zeg maar.

en voor die categorie is de pil een heeeeel erg fijn middel :Y)
zolang alles er in moet blijven zitten

kan mij heeeel erg goed voorstellen dat je erg blij bent met het bestaan van dat pilletje ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:54

hihi, ja idd, want die endometriosepijn is echt niet normaal.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:59

Ik heb een poos de mg30 geslikt, ook daarna de "neppe" versie. Lang goed gegaan, tot ik doorbraakbloedingen kreeg, erg vervelend. Daarna een tijd mg50 geslikt. In april 2010 pfeiffer geconstateerd. Nu nog steeds erg moe/futloos/lusteloos enz. Andere dokter gaf aan dat de 50 toch wel een erg zware pil was, zeker voor iemand van 19. Daarom ben ik nu overgestapt op de trigynon (3fasepil, dit omdat ik bij 30 doorbraakbloedingen krijg en trigynon is wel een lichte pil, maar minder kans op doorbraak). Heb nu 1 strip gehad en ben op t einde van mn menstuatie. Bij de 50 kreeg ik ook steeds meer krampen, die heb ik nu niet gehad. Ook ben ik nog wel gewoon moe, van het te laat naar bed gaan, maar niet meer zo lusteloos/futloos. Ben ondertussen begonnen met de 2e strip. Hoop dat de veranderinge blijven, anders raad de dokter mirena aan. Omdat dit een stuk minder hormonen afgeeft, en dat eigenlijk beter is voor je lichaam.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:10

StillAngel schreef:
levonorgestrel/Ethinylestradiol

Ja dat is hem dus, inderdaad de nieuwe versie en dus goedkopere versie.. Ik was al bang voor jou reactie :(

Ik slik deze ook en heb helemaal nergens last van!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:25

Ze wouden mij die nieuwe merkloze versie ook aansmeren, maar ik heb gewoon gezegd dat ik dat niet wil, en nu heb ik gewoon nogsteeds Microgynon.

Vraagje aan de mensen die Microgynon 30 slikken: Waarom 30? Ik slik 20. Verschilt het gewoon per huisarts welke hij je geeft?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:27

Als ik kortzichtig was geweest, had ik niet met mijn dokter gepraat en meteen die verdomde pil aangevraagd :)
En ik heb al een half jaar zitten nadenken en gepraat met mijn dokter dus even zomaar doe ik het ook niet :)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:42

StillAngel schreef:

Prima dat je moeder jou wil behoeden voor een ongewenste zwangerschap, maar er zijn meer middelen die je daarvoor kunt gebruiken. Over het gebruik van de pil wordt soms erg makkelijk gedaan, maar de pil is toch ook weer geen onschuldig snoepje. Het gebruik ervan brengt nu eenmaal toch altijd risico's en een kans op bijwerkingen met zich mee. Naar mijn mening moet je er alleen maar aan beginnen als je er zelf helemaal achter staat en niet omdat iemand je 'm op probeert te dringen. Als jij je niet prettig voelt bij het idee de pil te moeten gaan slikken (en dat doe je, anders had je dit topic niet gestart), valt er dan met je moeder niet te praten over andere vormen van anticonceptie?

nickyu schreef:
krijgt 1 op de 7! vrouwen een een vorm van borstkanker
daarvan is dacht ik (kan iets meer zijn) 22% van in de vorm van hormonale kanker
2 x raden waar dat van groeit :D

Véél meer zelfs. Zeker 70% van de gevallen van borstkanker betreft oestrogeenreceptorpositieve tumoren.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 02:44

Ik ben ook begonnen met microgynon 30. Nooit problemen gehad, geen grammetje bijgekomen, helemaal niks! :)
Na een jaar of 2 kreeg ik last van doorbraakbloedingen. Volgens mijn dokter niks om me zorgen over te maken. Volgens haar waren mijn eigen hormonen lichtjes veranderd door de leeftijd, waardoor die pil minder goed bij mijn lichaam paste. Ik heb toen even trigynon geslikt, maar daar heel snel weer van af gestapt. Geen idee hoe of wat, het kan ook best zijn dat het tussen mn oren zat, maar mijn libido was helemaal zoek.

Sindsdien slik ik yasmin, en dat gaat nog steeds prima :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:54

StillAngel schreef:
Als ik kortzichtig was geweest, had ik niet met mijn dokter gepraat en meteen die verdomde pil aangevraagd :)
En ik heb al een half jaar zitten nadenken en gepraat met mijn dokter dus even zomaar doe ik het ook niet :)

ik bedoel jou ook niet kortzichtig, maar dat je vriend niet bij je mag komen als je de pil niet slikt, dát vind ik kortzichtig...

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 09:33

Sorry voor de onduidelijkheid Verootjoo!
Tja ze is net als mij gewoon erg bang om zwanger te worden :+
Ik heb alle anticonceptie al bekeken en de enige die mij erg aanspreekt zijn van die hormonen pleisters maar de dokter zal het wel weten..

Jose1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:15

dressagelady schreef:
StillAngel schreef:
levonorgestrel/Ethinylestradiol

Ja dat is hem dus, inderdaad de nieuwe versie en dus goedkopere versie.. Ik was al bang voor jou reactie :(

Ik slik deze ook en heb helemaal nergens last van!

Hier hetzelfde. Denk dat ik deze pil nu ongeveer een jaar slik na jarenlang Micrgynon 30 geslikt te hebben. Nergens last van, ook nooit gehad van de Microgynon trouwens. Op internet kan je over het algemeen alleen de slechte verhalen lezen...

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:20

StillAngel schreef:
Sorry voor de onduidelijkheid Verootjoo!
Tja ze is net als mij gewoon erg bang om zwanger te worden :+
Ik heb alle anticonceptie al bekeken en de enige die mij erg aanspreekt zijn van die hormonen pleisters maar de dokter zal het wel weten..

Doktoren zijn niet alwetend. Stel 10 verschillende doktoren dezelfde vraag en je moet niet verbaasd staan als je 10 verschillende antwoorden krijgt. De één heeft goede ervaringen met dit middel, de andere met dat. Daarnaast zijn de fabrikanten van anticonceptiemiddelen ook maar gewoon commerciële bedrijven die d.m.v. reclame maken hun producten via de huisarts aan de man (of liever gezegd vrouw) moeten zien te krijgen. Degene die het meest reclame maakt is misschien de bekendste, ook bij artsen, maar dat wil niet zeggen dat het ook de beste is. Zeker niet als je je bedenkt dat ieder mens anders is en dat één en hetzelfde middel bij verschillende personen een totaal ander effect kan hebben. Ook zorgverzekeraars die liever zien dat je een goedkoper middel slikt hebben hun invloed. Maar het is nog altijd wel jouw lijf en daarmee jouw verantwoordelijkheid of je een bepaald product wil gebruiken of niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:09