ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:16

ik gebruik homeopatische middelen, heb een hard hoofd in Ritalin.. ik vind het gewoon rotzooi als ik de verhalen van anderen hoor..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:21

Jammer dat iedereen hier zo sceptisch is t.o.v. ritalin. Was ik ook in het begin hoor, maar als je eraan begint doe je eerst een soort trail (langzaam opbouwen) en heb je veel contact met je psychiater. Je bent niets verplicht en je kunt altijd weer stoppen als je wilt.

Maar mij helpt het gewoon zo ontzettend veel, de risico's vallen daarbij voor mij eigenlijk in het niet. Het klinkt misschien heel overdreven, maar voor mij is het gewoon levenskwaliteit verhogend. :D

DDW1190

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:23

ja maar is dat niet persoon verschillend?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:34

DDW1190 schreef:
ja maar is dat niet persoon verschillend?

Dat klopt hoor, maar ik heb er zelf zoveel aan en zou het zonde vinden als iemand anders het misloopt en het niet eens geprobeerd heeft. Natuurlijk is het volledig je eigen keuze hoor en ik snap ook wel dat veel mensen liever alternatieven zoeken. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:37

Ja dat denk ik ook wel hoor! ben benieuwd naar meer positieve ervaringen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:39

hotchocolat schreef:
Mijn zwager had vroeger waarschijnlijk ook ADHD maar dat was in die tijd helemaal nog niet bekent.
Mijn neef en nicht (aan de kant van mijn man) hebben ook ADHD. De pappa van deze twee heeft het ook.

Mijn kinderen hebben beide voedsel allegieen(gehad of nog actief).

Je gaat met je hyperactiefe kind naar de arts daar praat je wat met de beste man. Vervolgens praat hij wat met het kind zonder de ouders erbij.en je kan beginnen met je medicatie op te bouwen.In Duitsland moet je een vragenlijst invullen (ieder half jaar), wordt het kind in de gaten gehouden in zijn/haar gedrag op dat moment. De arts heeft ook veel meer tijd en legt ook meer dingen uit.
Er wordt gecontroleerd op allergieen, ze krijgen een ECG. Dit heeft hij in Nederland allemaal niet gehad.

Hoe is bij jullie de diagnose ADHD vastgesteld?

Alcohol heb ik niet gedronken tijdens de zwangerschap.

:?

Nou hier niet hoor! Wij zijn met zoonlief naar speciaal centrum gegaan en daar hebben wij een gesprek met een psycholoog gehad. Die heeft daarna 2 onderzoeksochtenden met zoon doorgebracht waarbij zoon allerlei testen moest doen. Daar heeft psych even flink zijn hoofd oer gebroken en toen kwam er EN een IQ (gemiddeld 98) uit EN een nieuw etiketje : ADHD dus plus een niet nader gespecificeerde impulsstoornis (impulsiviteit hoort OOK bij ADHD maar zoon heeft ook een soort dwang-bewegingen wat NIET tourette is en ook niet dwangmatig door angsten gebeurd, maar wat hij dus als een soort tic heeft. Hij volgt dus allerlei impulsen van bionnen uit om dingen aan te raken bijv.. Dit is naast en wrs mede veroorzaakt door zijn al bekende Cerebrale Parese = hersenbloeding gehad voor geboorte (en dan heeft ie ook nog erfelijk hypermobiliteit).

Daarna door naar de psychiater want een psycholoog mag geen medicatie voorschrijven. We zijn begonnen met Ritalin en na 4 weken reeds overgegaan op de concerta omdat zoon zo goed kon verwoorden wat het middel met hem deed, hoe erg hij de rebound vond (had hij niet zo erg, maar de wisselingen waren voor hem wel voelbaar en dat had wel zijn weerslag op hem).

Nu is ie 3 weken met C bezig, geen bijwerkingen *\o/* slaapt langer door *\o/* eet inmiddels weer normale porties (VOOR medicatie at hij te veel> geen remming, eerste week C at hij minder/ misselijk beetje, nu eet ie dus normaal) *\o/* en vind het echt ideaal!

Elke keer als we weer komen (om de 3 maanden wordt dat geloof ik) wordt hij gemeten, gewogen en bloeddruk opgenomen. Daarnaast hebben we oudergesprekken met de psycholoog om een oogje in het zeil te houden en evt wat tips te krijgen (hoewel we het goed doen *\o/* is meer om af en toe weer alles te evalueren)

Oja, we hebben gelukkig inmiddels een verzekering die concerta wel vergoed....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:04

Dat heeft die van ons in Nederland dus niet gehad. Hij was wel pas 4 jaar dat we voor het eerst bij de psychiater waren

Hij heeft wel vorig jaar in Duitsland ook een IQ test gehad.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:07

hotchocolat schreef:
Dat heeft die van ons in Nederland dus niet gehad. Hij was wel pas 4 jaar dat we voor het eerst bij de psychiater waren

Hij heeft wel vorig jaar in Duitsland ook een IQ test gehad.

Die van ons was 5 dat we doorhadden dat hij lichamelijk iets mankeerde. Hij was 6 toen we eindelijk wisten wat het was. Hij was 7,5 a 8 dat duidelijk werd dat ook gedragsmatig/ aandacht/ concentratie er iets niet klopte (ADHD wordt ook vaak pas duidelijk bij die leeftijd, of komt het pas tot uiting). Hij is nu net 9 en we zijn dus november 2010 ongeveer met de onderzoeken begonnen en nu dus sinds 3 weken concerta en daarvoor 4 weken rit. Dus pas 7 weken emt medicatie bezig en een wereld van verschil :D Met name ook voor hem.

Slecht en jammer hoor dat jullie in NL niet goed begeleid zijn!!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:33

@DDW1190: Ik ben ook over gegaan op homeopatische middelen omdat Ritalin, Concerta, Stratera en Melathonine niet bij mij helpen.
Jammer genoeg heb ik ook geen voorderingen met homeop. middelen. :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:33

nou bij mij heeft het ook heel wat onderzoeken opgeleverd, ben er ongeveer 5 jaar mee bezig geweest en nu eindelijk te horen gekregen dat ik een vorm van ADD heb!

TinekeHorses: Hoelang gebruik jij het al, het duurt even voordat je merkt dat het echt helpt!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:35

DDW1190 schreef:
nou bij mij heeft het ook heel wat onderzoeken opgeleverd, ben er ongeveer 5 jaar mee bezig geweest en nu eindelijk te horen gekregen dat ik een vorm van ADD heb!

TinekeHorses: Hoelang gebruik jij het al, het duurt even voordat je merkt dat het echt helpt!

Bij mij duurde het maar twee psychiaterbezoekjes :+ Maar ik had al een idee wat het eventueel zou kunnen zijn. Jij niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:45

Skygirl schreef:
Airborn schreef:
Ik ben niet minder gaan eten, dus dat is hem in mijn geval echt niet.
Ik heb minder moodswings, kan me in conversaties, dagelijks leven en tijdens studeren beter concentreren. Ik stel betalingen, de was, de afwas etc minder lang uit. Mensen vinden me makkelijker in de omgang, en ik zelf eigenlijk ook wel :P Ik ben niet minder gaan eten, at altijd al onregelmatig omdat ik gewoon vergeet te eten :P Mijn hele leven gaat makkelijker eigenlijk. En tja, zoals ik al zei, geen bijwerkingen eigenlijk, dus erhmm, ik vind het heerlijk dat spul, lol!

ik slik helemaal geen slaap medicatie trouwens....

Hier eigenlijk precies hetzelfde. Op dat onregelmatig eten na, dat ben ik regelmatiger gaan doen waardoor ik ook iets was afgevallen, maar eetlust heb ik nog wel gewoon. Wel iets minder trek tussendoor, maar dat komt ook door regelmatiger eten natuurlijk.

Had eigenlijk precies het omgekeerde als Menino, door de ritalin kwam ik er juist achter hoeveel 'last' ik eigenlijk had van mijn ADD. Dingen die ik daarvoor eigenlijk gewoon beschouwde als een karaktertrekje.

tja ik kwam er ook achter dat ik wel degelijk kon leren... En ook met autorijlessen is het een wereld van verschil of ik wel mijn medicijnen neem... Of niet.
Maar ik vind het heel moeilijk om de afweging te maken of de nadelen op wegen tegen de positieve effecten. Ik kreeg er ook echt een zware sociale fobie van, nouja... Dan ik wel in een keer 8'en en 9's halen op school... Maar met een sociale fobie kom je alsnog niet zo ver.... :')

MAar ik moet nog even met de arts gaan overleggen of strattera bv. een optie is... Ben alleen te scheiterig om contact op te nemen met arts _O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:48

Wat een negatief gedoe rond de Ritalin zeg.

Ik zie het heel simpel.. De een heeft insuline nodig de ander Ritalin.
We hebben het lang zonder geprobeerd maar dat wilde niet, dan probeer je iets.

TS; ik heb Asperger, maar na meerdere middelen te hebben geprobeerd wilde ik graag eens Ritalin proberen.
En dat was bingo. Overigens merkte ik bij 15 mg pas effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:49

'pas' :') ? ik ben begonnen op 20 mg :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:50

Wát begonnen met 20mg Ritalin per inname keer?? Dat is absurd!

DDW1190

Ik verbaas me er wel over dat ik altijd wel 6en en 7ens haalde zonder te leren, ik had nooit zin in leren en deed dat dus ook niet vaak! ik weet niet als het komt van de ADD??

Ik had echt geen idee, omdat ik het zelf nog niet allemaal snapte, ik heb 2 jaar geleden toen ook gezegd dat het ADD was en met onderzoeken was het niet zo (het was allemaal onduidelijk) en nu blijkt het dus wel zo te zijn.. zo zie je maar dat de aanhouder wint..
ik had laatst een gesprek dat ADD misschien een onderdeel van Autisme was?? hebben jullie dat weleens gehoord?

Kahawa

Menino schreef:
'pas' :') ? ik ben begonnen op 20 mg :=

Ik denk dat zij 15 mg per keer bedoelt niet per dag. :P Want meestal begin je met 4x een halve (is 5 mg meen ik) per dag.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:51

Ik slik het per keer inderdaad.
20 is wel heeeel veel om te starten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:52

DDW1190 schreef:
Ik verbaas me er wel over dat ik altijd wel 6en en 7ens haalde zonder te leren, ik had nooit zin in leren en deed dat dus ook niet vaak! ik weet niet als het komt van de ADD??

Ik had echt geen idee, omdat ik het zelf nog niet allemaal snapte, ik heb 2 jaar geleden toen ook gezegd dat het ADD was en met onderzoeken was het niet zo (het was allemaal onduidelijk) en nu blijkt het dus wel zo te zijn.. zo zie je maar dat de aanhouder wint..
ik had laatst een gesprek dat ADD misschien een onderdeel van Autisme was?? hebben jullie dat weleens gehoord?

Het 'probleem' zit in het autistisch spectrum van je hersenen. ;) Daardoor gaat het wel vaak samen, maar het is wel echt iets anders.

hotchocolat

Mijn zwager is psycholoog zijn kinderen hebben ook ADHD.
Dat mijn zoon 1 jaar was, was hij al anders. Dat hij ongeveer 2 jaar was hadden we al een vermoeden.
Wat hij vanaf zijn 1ste jaar allemaal heeft uitgespookt :( .
Om veel dingen kan ik lachen maar het was niet altijd even leuk.

Kahawa

Die psychiater heeft haar echt niet op 20 mg/keer laten beginnen hoor. Dat zou echt gevaarlijk kunnen zijn namelijk. :=

Anoniem

ooh haha.... Dat van mij was idd over de hele dag.... Sorry :') ..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:53

Alwiene schreef:

Ik moet over een paar dagen op 1 per keer zitten :) Maar ben nu bezig het op te bouwen. Mocht het na 2 weken niet helpen dan moet ik ook 2 per keer!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:54

Alwiene schreef:

Het is toch 1 mg medicijn per kilo lichaamsgewicht?
Mijn zoon van nog geen 20 kg krijgt nu per dag 15 mg. Ik heb de vrijheid als het nodig is nog extra te geven.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:55

hotchocolat schreef:
Alwiene schreef:

Het is toch 1 mg medicijn per kilo lichaamsgewicht?
Mijn zoon van nog geen 20 kg krijgt nu per dag 15 mg. Ik heb de vrijheid als het nodig is nog extra te geven.

In dat geval zou ik inderdaad ook 3 keer per dag 20mg moeten hebben. Heb daar alleen niets over gehoord van de psych.