zwanger & Vlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:44

Precies Kattenbak, waarom zou je risico's met je baby nemen?! Het gaat om 9 maanden dat je op moet letten of je levensstijl, wat is dat nou voor periode?

Ik neem niets wat rauw is, behalve sla of fruit, wat ik goed was. Alle vlees en vis wordt goed doorbakken, die tip van een spiegelei is wel een goede die ik onthouden ga! Verder was ik mijn handen extra zorgvuldig en zeker na stalbezoek en dergelijke.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:46

Kijk ook heel goed uit voor het Herpes [Simplex?] Virus [dé koorts uitslag] en andere Herpes Virussen.
Kan zeer schadelijk zijn voor het ongeboren kind én voor baby's.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:25

als je ooit een koortslip gehad hebt, blijft dat virus in je lijf zitten hoor ;)
wat moet je dan doen, niet zwanger worden? 8-)

de kans dat je kind schade oploopt door iets wat jij gegeten hebt is behoorlijk klein.
bij fietsen of autorijden, of gewoon te voet op straat, heb je ook het risico dat er een ongeval gebeurt.
als je alle mogelijke risico's wil vermijden, blijf je best binnen op de bank zitten hopen dat er geen vliegtuig op je huis valt :x

gohya

Re: zwanger & Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:21

Ja dat virus blijft idd. je leven lang in je lijf opgeslagen.Maar ik bedoel als het herpes virus in je bloedbaan komt,dan komt het ook bij je ongeboren baby terecht.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:44

Een koortslip altijd uit de buurt houden van pasgeborenen. Kan zelfs fataal zijn als een baby hiermee wordt besmet.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:47

Ach in het ene land mag je dit niet, in het andere land dat niet.
Bij mijn eerste moest ik juist lekker veel gerookte zalm eten, en krap 2,5 jaar later bij mijn derde mocht het ineens niet meer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:31

Tegen toxoplasmose kun je je laten enten, maar dan wel voor je zwangerschap. Als ik dát had geweten... :D

Ik heb wel braaf gedaan qua eten eigenlijk, heb wel gerookt. Rauwe kaas en rauw vlees schijn je na 12 weken gewoon te mogen eten, vertelde de verloskundige me later. Als de baby embryo-af is (helemaal ontwikkeld), dan is het gevaar overboord.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:10

_Nadia_ schreef:
Ach in het ene land mag je dit niet, in het andere land dat niet.
Bij mijn eerste moest ik juist lekker veel gerookte zalm eten, en krap 2,5 jaar later bij mijn derde mocht het ineens niet meer.

klopt dat het in ieder land wel verschilt. Ik denk mede door de "bakkerspraatjes", maar ook door gewoontes.
Verder staat de wetenschap niet stil, dus is het logisch dat er steeds wat veranderd (ook wanneer je niet zwanger bent)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:51

9 maanden is nog prima te doen vind ik :j Tot nu toe mis ik niks van roken, drankjes en eten!

Koortslip is idd gevaarlijk voor de baby. Heb het zelf gelukkig nog nooit gehad.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:59

Wij hebben in een restaurant ooit iemand gehad die zwanger was en dus bedacht dat ze geen alcohol mocht.
Prima, maar een kok doet in vrijwel álle sauzen alcohol. Vodka etc zit bv ook in stroganoffsaus. Ik heb 10 min lang geprobeerd die vrouw uit te leggen dat de alcohol verdampt.... zonder succes. Er moest een zou een sausje gemaakt worden, waar geen alcohol in was toegepast.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:08

Maar wat heeft het nut van Alcohol er dan door? :')

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:10

Je moet er niet té zwaar aan tillen gewoon opletten.
Er gaat niet meteen iets mis als je één keer per ongeluk iets eet wat ''niet mag''.
Koortslip is alleen gevaarlijk als je baby al geboren is ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:15

Nell_ schreef:
Maar wat heeft het nut van Alcohol er dan door? :')

De alcohol verdampt, maar de smaak blijft wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:17

Wijn bv geeft een geweldige smaak.

Alcohol verdampt niet direct en niet volledig.
Na een half uur stoven is nog 30% aanwezig (van wijn is dat dus 30% van 12%)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:20

Chubby schreef:
Precies Kattenbak, waarom zou je risico's met je baby nemen?! Het gaat om 9 maanden dat je op moet letten of je levensstijl, wat is dat nou voor periode?

En hoeveel kindjes heb je al?

Want het houd niet op bij de geboorte, ook daarna wordt je doodgegooid met allerlei musts; vit K en D bijvoeden, groente dit, fruitje dat, wel potjes, geen potjes, melk met dit, melk met dat, moet het in de magnetron of flessenwarmer enz.

De adviezen veranderen met de maand, wat nu niet mag kan volgende maand ineens wel of moet zelfs.
Als je je erin verdiept ontdek je dat veel van dit soort adviezen nogal achterhaald zijn of overbodig als je normaal leeft.

Voorbeeldje; toen ik mijn eerste kindje had moest je water voor melk perse eerst koken en laten afkoelen, nu is dat koken ineens achterhaald want in de gemiddelde waterkoker blijken net zoveel bacterien te zitten als in de waterleiding dus nu moet het juist direkt uit de kraan.
Je kunt je wel overal aan gaan houden maar als je zelf je verstand gebruikt kun je veel dingen achterwege laten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:22

Ik ben nu zwanger AnneliesDJ. Dit topic gaat over je gewoontes en aangeraden aanpassingen tijdens je zwangerschap, niet over de opvoeding van je kindje toch?

De verschillende bacterien en ziekteverwekkers in rauwe producten kunnen afwijkingen veroorzaken bij een ontwikkelende foetus, dat is m.i. ff wat anders dan een diarreetje bij een peuter...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:24

Klopt, je wordt gewoon gek gemaakt. Lekker alles eten, niks aan de hand. Alls het maar vers is, dus verse rosbief of filet americain is echt geen ramp hoor. Ik at het niet dagelijks maar gewoon soms. Alcohol en roken wel absoluut laten.

Rekening houden met eten maar gewoon doorroken vind ik vreselijk de omgekeerde wereld trouwens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:26

Ik heb het toch niet over de opvoeding?
Ik zeg dat de regeltjes niet ophouden als je bevallen bent, ook daarna zijn er allerlei dingen die wel en niet mogen.
En er werd bv ook een koortslip genoemd, dat is gevaarlijk voor een pasgeboren baby, niet als je zwanger bent ;)

Ik zeg niet dat het allemaal onzin is en ik houd me echt wel aan een deel van de regels maar sommige dingen zijn echt achterhaald maar blijven ze stug aan vasthouden.
Suzanne F. schreef:
Rekening houden met eten maar gewoon doorroken vind ik vreselijk de omgekeerde wereld trouwens.

Daar ben ik het dan wel weer mee eens aangezien er is aangetoond dat roken écht schadelijk is voor een ongeboren baby en dan mn in de eerste weken/maanden.
Alchol valt mee hoor, negatieve gevolgen zijn daar pas van bekend bij veel/dagelijks gebruik.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:30

anneliesdj schreef:
Ik zeg niet dat het allemaal onzin is en ik houd me echt wel aan een deel van de regels maar sommige dingen zijn echt achterhaald maar blijven ze stug aan vasthouden.

Better safe.....

Wat een ander aan risico's wilt lopen, kan mij niet zoveel schelen eigenlijk. Maar ík ga het risico met het kleintje in mijn buik liever niet nemen. Adviezen zijn niet bedacht om (aanstaande) moeders te pesten, ze zijn wel érgens op gebaseerd. En al is de kans minimaal dat het door het eten van een lekker mals biefstukje misgaat bij het vormen van eender wel orgaan bij je kindje, laat die kans maar beter aan mij voorbij gaan..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:47

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:

Better safe.....

Wat een ander aan risico's wilt lopen, kan mij niet zoveel schelen eigenlijk. Maar ík ga het risico met het kleintje in mijn buik liever niet nemen. Adviezen zijn niet bedacht om (aanstaande) moeders te pesten, ze zijn wel érgens op gebaseerd. En al is de kans minimaal dat het door het eten van een lekker mals biefstukje misgaat bij het vormen van eender wel orgaan bij je kindje, laat die kans maar beter aan mij voorbij gaan..

ik heb al 4 keer een auto-ongeval gehad toen ik zelf reed en nog een paar keer toen ik niet achter het stuur zat, verschillende keren gevallen met de fiets, meerdere keren van de trap gedonderd, maar ik heb nog nooit toxoplasmose gehad.
dus tijdens je zwangerschap niet meer met de auto/fiets rijden en geen trappen meer doen, want je hebt meer kans dat daar iets mis mee gaat dan met een 'verboden' product eten ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:53

Ik zat te wachten op zo'n antwoord als het jouwe Fojoe :D

Maar hé, laat je door mij of door een ander vooral niet tegenhouden om risico's te lopen! Ik vind de risico's die ik loop met mijn kindje in het gewone leven (wat je zegt; autorijden, fietsen, traplopen, etc) al groot genoeg. Dus ik ga de extra risico's die ik wél kan uitsluiten graag uit de weg. Ik leg het jou of een ander toch niet op?

TS vroeg om advies en dan krijgt ze van iedereen wat anders te horen, omdat iedereen een andere mening heeft. Daarop kan ze dan haar eigen weloverwogen beslissing baseren. Ik dwing haar nergens toe.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:55

En ik ben het helemaal met Chubby eens :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:14

@Chubby: ik had een dergelijk antwoord al eerder in dit topic gegeven ;)
Natuurlijk mag ts zelf beslissen, ik hoop alleen maar dat ze tussen alle angsten door nog kan genieten van haar zwangerschap.
Ik zie in je profiel dat jij zwanger bent van je eerste kindje, en wens je daar alle geluk van de wereld mee.
Toen ik zwanger was van mijn eerste was ik ook heel voorzichtig, en toen (inmiddels 10 jaar geleden) waren de voedingsvoorschriften helemaal nog niet zo strikt, rauw vlees en vitaminepreparaten (vanwege het gevaar van teveel vit A), ongewassen groenten en uitwerpselen van katten (niet op je bord natuurlijk :+ ) waren zowat het enige waavoor gewaarschuwd werd.
4 jaar later, toen in zwanger was van mijn 3e zoontje, bleek de lijst met 'verboden producten' al minstens vertienvoudigd te zijn.
Ik heb me gewoon gehouden aan dezelfde regels als de eerste keer en vreemd genoeg heb ik 3 kerngezonde zoontjes ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 14:14

Ik ben iemand die liever de adviezen maar opvolgt. Zoals geen rauw vlees, alcohol en roken. Idd beter alles voorkomen.

Van de koortslip wist ik dat het niet om zwangere ging :')

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:16

Alcohol en roken was ik nog vergeten vermelden, zie ik ;)