Minder werken door zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muiltje

Re: Minder werken door zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:36

ts wens je veel sterkte. Ik rijd paard voro mijn werk en moet zegegn dat me dat rond de 20 weken zo enorm tegen viel en dat ik soms huilend op mijn paard zat. Maar dan moet heel je lichaam nog wennen en uit dijen. Bij mij was het mijn onder rug die echt heel zeer deed na het rijden en even later trok het weg, ik had ook steeds bloedingen, maar een maand later voelde ik me stukken beter. Ik zou voor stellen om nu wat gas terug te nemen en ewoon aan te kijken hoe het straks met je gaat. Ik benvan mening dat het wel goed is om aan de gang te blijven voor je lichaam, maar misschien dat aangepast. Kun je niet meer aan de bali werken bv.... Je baas krijgt het tekort aangevuld door de uev als de klachten door de zwangerschap koemen. Lees nu dat je binnekort iets hoort succes!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:29

En??????????? Vertel :)

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:10

Ik heb dinsdag bericht gekregen van de arbo dat ik morgenochtend heb met een arbo arts:) Dus maar even afwachten hoe dat gaat

Op het moment gaat het redelijk goed, alleen nog steeds erg moe en na een lange dag werken moet ik echt even plat gaan en mn rug rust geven, want daar heb ik dan behoorlijk last van (onderrug, stuitje, heupen)

@ Muiltje: Ik doe al niet eens meer zoveel zwaar werk, maar het is bij mij vooral het vele lopen en staan + de vermoeidheid wat de klachten in mn onderrug etc veroorzaken.. Als ik een tijdje rustig gezeten of gelegen heb als ik eenmaal thuis ben dan zakt het rustig aan wat weg..

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:55

ja dat lopen kan ook veel last veroorzaken. Nou succes morgen!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:08

Ts heb niet het hele topic gelezen, herken wel mezelf in de OP. Ik kon ook al vrij snel in de zwangerschap niet mijn volledige uren meer werken, ik werk in de gehandicaptenzorg wat fysiek best belastend is omdat een aantal bewoners qua ADL heel veel hulp nodig hebben. Ik heb alles met de vk overlegd, ben op basis daarvan met mijn leidinggevende gaan praten en die heeft me naar de arbo arts gestuurd. Daar heb ik werkafspraken gemaakt waarmee ik redelijk kon werken (oa alleen korte diensten, "zware clienten" niet meer helpen maar door collega laten doen en een deel de ziektewet in). Ik moest dan thuis wel echt mijn rust pakken.

Met een week of 30 ben ik fysiek nog minder belastend werk gaan doen en heb ik vooral kantoorwerkzaamheden verricht, toen dat met een week of 32 ook niet meer ging ben ik volledig de ziektewet in gegaan.

Goed dat je naar de arboarts gaat, veel succes en denk vooral om jezelf en de kleine! De rest is echt niet belangrijk nu.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 14:18

Nou, inmiddels heb ik een gesprek gehad met een bedrijfsarts van de arbo unie. Heb hier mijn klachten aangegeven en met hem afgesproken dat hij mijn baas vandaag of morgen bericht zou doen dat ik voor de komende tijd halve dagen ga werken.. Met als verdeling 5 dagen 5 uur of 5 dagen 4uur.. Ik krijg dan nog bericht van de bedrijfsarts voor over 4 weken, dan moet ik nog weer terug komen..

@ SusanH: Ik kan me voorstellen dat de gehandicaptenzorg fysiek behoorlijk belastend is ja. Bij mij zijn het voornamelijk de lange dagen die ik maak en het vele staan/lopen die voor de klachten zorgen. Ik doe op de operatie ochtenden al voornamelijk balie/telefoon en af en toe een collega helpen als het nodig is bij het voorbereiden op een operatie, maar je bent toch de hele ochtend druk met heen en weer lopen etc..

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:42

ah kijk dat zou fijn zijn, hoeveel wk ben je nu ikkuh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:13

Muiltje: Ik ben nu 17 weken zwanger :)

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:56

dan kan het goed zijn dat het daarna beter word! bij mij was min diepte punt zeg maar met 20 weken, toen had ik echt moeite met het rijden... daarna ging het weer beter maar ben uiteindelijk gestopt met het rijden omdat het risico van vallen groot werd. Ik had ook bloedingen en werd daar erg onzeker van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 07:51

@ Muiltje: Rijden doe ik zowieso al niet meer.. Ik heb een tijdje terug een half uurtje gereden op mijn eigen pony en daarna was ik zo brak als een balletje.. Dus mijn vriend heeft het liever niet.. Ik moet voor mezelf een balans zien te vinden tussen alles en dan zal de vermoeidheid ook wel weer wat minder worden.. Hoop alleen dat mijn rugklachten dan ook weer wat af gaan nemen want toe nu toe nemen die stilletjes aan steeds iets meer toe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:02

Ik snap het probleem niet.

1 ziek zijn door zwangerschap gebeurd veel, niks aan te doen, er gebeurd nu eenmaal van alles met je lichaam.
2 meeste werkgevers betalen gewoon salaris door en vragen dat zelf terug van het uwv
3 de paar werkgevers die dat niet doen... Krijg jij zelf je salaris van het uwv ( wel zelf even regelen natuurlijk)
4 als je meer verdient dan de dagvergoeding van het uwv ( weet 99% zeker dat dat voor jou niet geldt), vult je werkgever het resterende aan

Conclusie, jij mag je gewoon deels ziekmelden, en je krijgt je volledige salaris doorbetaald, en in tegenstelling tot bij gewoon ziek zijn, kost het je werkgever niets.

Hoe ik dit alles weet : ook zwanger geweest, met veel uitval helaas :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:48

@ MariekeB: Er is ook geen probleem.. Ik heb dit topic in eerste instantie geopend omdat ik wou informeren hoe je zoiets het beste aan kunt pakken, aangezien dit voor mij de eerste keer is dat ik zwanger ben en ik dus compleet onervaren ben met dit soort dingen.. Door te informeren bij mijn verloskundige heb ik te horen gekregen dat ik dit het beste via een bedrijfsarts kan regelen (ook ivm het doorbetalen via het uwv enzo) en dit heb ik dus ook gedaan. Heb maandag een gesprek gehad en nu word er dus geregeld dat ik minder uren kan gaan werken, en over een maand op controle kom om te kijken hoe het dan gaat...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:02

Mmm, ik hoefde helemaal niet meer op controle te komen? Zal per arts wel verschillen denk ik. Ik heb gewoon na dat gesprek met de arbo arts per keer met leidinggevende samen gekeken wat haalbaar was voor mij. Heb 1 telefoontje van het UWV gehad, toen ik zei dat de klachten door zwangerschap kwamen daar ook niks meer van gehoord, was gelijk goed. Het is heel belangrijk goed naar je lijf te luisteren en op tijd aan de bel te trekken als iets niet gaat. Fijn dat je goede afspraken hebt kunnen maken. Kortere dagen werken heeft mij in eerste instantie ook heel erg geholpen, kun je 's middags lekker rusten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:49

@ SusanH: Ik vind het geen probleem om dan weer een keer terug te komen. Is ergens ook wel handig, kun je gelijk bespreken hoe en wat.. Ik heb net de brief binnen gekregen van wat er ook met mn baas besproken gaat worden. In eerste instantie een uur of 4/5 per dag werken en zwaar/frequent tillen, dragen, duwen en trekken de komende periode zoveel mogelijk vermijden. Ik vind het zelf wel fijn dat het nu allemaal goed op papier staat en er in ieder geval duidelijk is wat er voor de komende tijd verandert..

Ik kan trouwens ook goed merken dat ik er op een lange dag meer last van heb.. Zo heb ik bijv de vrijdag een dag van kwart over 8 tot kwart voor 7 en dan ben ik rond een uur of 2 vaak al kapot..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:18

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:22

Goed dat je het via de bedrijfsarts hebt geregeld, dat is de enige die daar na de werkgever over gaat. Het kan nog wel zijn dat je wat van het UWV hoort maar dat verschilt vaak per regio. Heeft de bedrijfsarts het nog gehad over het testen voor Toxoplasmose omdat je veel met dieren werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:32

@ PBA: Thnx voor de link, ik ga er eens even kijken :)

@ Nikka: Nee daar heb ik hem eigenlijk niet over gehoord.. Wat ik wel weet is dat je het van ontlasting van (jonge) katten kunt krijgen.. Maar daar ben ik tot nu toe niet mee in aanraking gekomen.. (vriendlief maakt bij ons thuis de kattenbak schoon tegenwoordig ;))